skall börja bygga huset nu i vår och har kommit fram till att det skall vara ca 35 cm isolering i vägg,
50 cm i tak och 30 cm i plattan.

Nu undrar jag vilket värmesystem man skall ha.

Funderar på från och tilluftsventilation med återvinning (FTX) eller frånluftsvärmepump ????

vill gärna ha golvvärme tror jag men då ryker väll FTX systemet, får man isåfall ha något annat ventilationsystem eller kombinera på något sett ???? Vill även ha solfångare.

Betalar hellre lite mer nu för ett riktigt bra system som sedan spar pengar när vi tänkt bo i det kanske 30-40 år.

Om inte det skulle bli så så måste det ju bara vara bättre vid en försäljning att huset tar lite energi.

Mycket att fundera på
 
Titta på en Comfortzone frånluftsvärmepump, det kan vara lösningen på din uppvärmning.
 
någon som har haft en comfortzone ett tag och kan berätta lite om sina erfarenheter ??
Även erfarenheter om andra system
 
Jag har haft en sedan 2004, den jag har ger 5000W på bara frånluften, men det finns en nyare pump som ger 6500W också. Det beror på hur stort hus du har.
Jag föreslår att du går in på www.värmepumpsforum.com och läser på lite om denna pump. Då vissa har varit något störda av brummande ljud, men skall vara mycket bättre på senare modeller. Jag har en av de tidigare och visst låter den något, men inget som vi har stört oss nämvärt på.
Jag är kanon nöjd med denna pumpen kanske jag skall tillägga, dock kanske jag skulle ha valt den större pumpen idagsläget då vårat hus är relativt stort men vi gör åt ca:16000KWh / år ink hushållselen.
 
Du måste också ha klart för dig att FTX inte är ett värmesystem. Det är ett system för ventilation med energiåtervinning, inte för uppvärmning.
 
Ja,
jag vet vad ett FTX system är, men eftersom du ville ha förslag så tog jag det jag vet något om...
 
men om man bygger ett så välisolerad hus så måste man ju ha ett riktigt ventilationssystem och det är väll många som bara har FTX eller ?? Skall man ha både ftx och frånluftspump eller ?

Hänger inte riktigt med
 
FTX har blir tilluften förvärmd via växling av utgående luft medans en frånluftsvp tar igen värmen från utluften o den nya luften kommer in genom ventiler i väggen..
Bättre comfort med ftx men o andra sidan måste du ha annan värmekälla oxå..
 
ok jag skall ju bygga ett riktigt välisolerat och helt tätt hus. typ passivhus och då måste man ha FTX system eller för ventilationens skull och så vill jag ha golv värme.

Vad skulle ni ha gjort eller har gjort ?
 
En FTX eller frånluftvärmepump växlar båda inneluften, vilket är ett krav idag. En FTX som är en passiv enhet kan kombineras med luft-luft, luft-vatten eller berg-vatten system.

Frånluftvärmepumpen ger allt i en kombination dvs växling, värme och varmvatten. Dessutom är den relativt okänslig för vinterstormarna och tekniskt okomplicerad. Allra effektivast är en berg-vatten men det systemet är avsevärt dyrare och pay off blir ganska lång i mellan och södra Sverige.

Golvvärme drar mer energi eftersom det är ett trögt system dvs tar tid innan den anpassar sig till yttertemperatur och är givetvis dyrare att installera. Man kan ej heller ha vilket golvmaterial som helst.
 
Frågan kanske är om det är värt att bygga ett passivhus med 35 cm i väggarna, det jag menar är att det kanske räcker med runt 25 cm, har själv 28,5 cm iofs. Det jag menar är att man måste ha normenlig ventilation där luften i huset skall bytas 0.5 ggr i timmen eller vad det nu är. (någon får gärna hjälpa mig här, då jag inte kommer ihåg vad det värdet var just nu) och det innebär att det dras in kall luft igenom ventilerna och då känns det kanske inte lönt att ha 35 cm i väggarna. Någonstans tar det ju ut varandra, kalluft genom ventilerna gentemot tjocklek isolering. Går säkert att räkna på vad som är lönsamt.
Jag har själv ett 272m2 stort hus med 30 cm i golv, 28,5 cm i väggarna och 50 cm i taket och har en Comfortzone CE 50. Vi gör av med ca: 6000 KWh om året till värmepumpen och eldar ca: 3 kubikmeter ved i den öppna spisen när det är som kallast och förbruket vi har för uppvärmning, ventilation och varmvatten tycker jag är okej för vårat hus.
 
Abuquir skrev:
Ja,
jag vet vad ett FTX system är, men eftersom du ville ha förslag så tog jag det jag vet något om...
Det jag skrev var en kommentar till TS ursprungliga fråga, inte till ditt svar.
 
andersmc skrev:
Det jag skrev var en kommentar till TS ursprungliga fråga, inte till ditt svar.
Ja, förlåt. Jag trodde det var TS som svarade, men nu ser jag ju att det var du. Ber om ursäkt.:blushing:
 
Abuquir skrev:
Frågan kanske är om det är värt att bygga ett passivhus med 35 cm i väggarna, det jag menar är att det kanske räcker med runt 25 cm, har själv 28,5 cm iofs. Det jag menar är att man måste ha normenlig ventilation där luften i huset skall bytas 0.5 ggr i timmen eller vad det nu är. (någon får gärna hjälpa mig här, då jag inte kommer ihåg vad det värdet var just nu) och det innebär att det dras in kall luft igenom ventilerna och då känns det kanske inte lönt att ha 35 cm i väggarna. Någonstans tar det ju ut varandra, kalluft genom ventilerna gentemot tjocklek isolering. Går säkert att räkna på vad som är lönsamt.
Jag har själv ett 272m2 stort hus med 30 cm i golv, 28,5 cm i väggarna och 50 cm i taket och har en Comfortzone CE 50. Vi gör av med ca: 6000 KWh om året till värmepumpen och eldar ca: 3 kubikmeter ved i den öppna spisen när det är som kallast och förbruket vi har för uppvärmning, ventilation och varmvatten tycker jag är okej för vårat hus.

Du har altså en comfortzone och den sköter allt. Ventilationsanläggning och golv värme ?
är det en luft vatten pump ?

Kanske en sådan man skall satsa på.

En djungel det här med uppvärmnings system. läsa läsa och läsa.
 
Ja,
jag har en Comfortzone CE 50, se mitt andra inlägg (10:59 igår). Det är en frånluftsvärmepump, men är ej jämförbar med Nibe/ IVT's FLVP såvida de inte kommer med något nytt snart.
Den löser värme, varmvatten och ventilationen och ger 5 KW på frånluften, det finns en som ger 6.5 KW också.

Du hittar den här:
http://www.comfortzone.se/

Och här hittar du mer information om den som du bör läsa:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?board=116.0
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.