Håller på o renoverar källaren, källargolvet är på tur. Golvet är idag är ett kallt betonggolv, takhöjden är begränsad , endast 2m dvs ingen tjockare isolering kan göras. Laminat har jag hört är kallt, lenolium golv är kanske varmare?..eller kanske kork?...eller finns det någon superbra isolering som bara bygger nån cm som kan läggas under innergolvet?
 
Jag funderar på att lägga cellplast ( i mitt fall 7cm) finns i många olika tjocklekar och sen 22mm spångolv
I ditt fall skulle jag nog satsa på platonmatta eller liknande sen ett flytande 22mm spångolv med plastmatta eller heltäckning, laminat tycker jag går bort alla dagar...
 
Med 2M i taket så hade jag nog kaklat och köpt ett par varma inneskor att ha vid trappan.
 
Kanske går att hitta cellplast 2cm typ lite hårdare och sen lägga klickgolv typ faner?
 
Golvet kommer nog att vara kallt i källaren oavsett vad Du gör i och med att Du inte värmer upp det. Sen leder olika material kyla mer eller mindre "bra" det bästa alternativet är nog heltäckningsmatta i så fall sämst är klinkers och laminat. Men som sagt, upplevelsen av att golvet är kallt i en källare är svårt att åtgärda på annat sätt än med golvvärme.
 
Platonmattta, 2cm jackofoam eller motsvarande och sedan Parkettgolv. tror att man kan lägga parketten direkt på Jackofoamen men inte säker. eller lägga tunt värmegolv som spacklas in och sedan klinkers.
 
styrman1 skrev:
Platonmattta, 2cm jackofoam eller motsvarande och sedan Parkettgolv. tror att man kan lägga parketten direkt på Jackofoamen men inte säker. eller lägga tunt värmegolv som spacklas in och sedan klinkers.
Men TS vill inte ha golvvärme.
 
Tror inte TS är ute efter ett varmt golv utan ett golv som upplevs varmare än ett betonggolv
Tror det blir stor skillnad med platon och 22mm spån med matta, har gjort så i en källarelgh och han som bor där går då i strumpor året om...
 
Min tanke var att det kanske fanns någon superisolering och någon typ av golvmatrial som inte ledde upp kylan från golvet, dvs golvet kunde hålla rumstemperatur. De lösningar som föreslagits (förutom sockorna haha) verkar bygga lika eller högre än om man skulle installera golvvärme. Så nu är jag inne på linjen att installera vattenburen golvvärme (13mm bygghöjd+ 6mm laminat) och bara använda den som komfort dvs hålla ca 22 gr i golvet
 
knatte skrev:
Min tanke var att det kanske fanns någon superisolering och någon typ av golvmatrial som inte ledde upp kylan från golvet, dvs golvet kunde hålla rumstemperatur. De lösningar som föreslagits (förutom sockorna haha) verkar bygga lika eller högre än om man skulle installera golvvärme. Så nu är jag inne på linjen att installera vattenburen golvvärme (13mm bygghöjd+ 6mm laminat) och bara använda den som komfort dvs hålla ca 22 gr i golvet
Det blir nog det smartaste. Och du sliper sockor :D
 
13 mm, vad är det för sorts golvvärme? skulle vara intressant i min källare.

OBS! var försiktig med fukten på oisolerade källargolv, men det vet du säkert.
 
Laminat leder värme bättre än trä och behöver hålla en högre temperatur än ett trägolv för att inte kännas kallt. Men om inte energin är viktig så är det skitsamma för det bli inte många kr dyrare per kvm. Fast allt beror ju på storleken på golvet... Är det ett väldigt få kvm så har ju ett elvärmegolv betydligt lägre installationskostnad och eftersom du bara kör komfortvärme kommer du aldrig tjäna in merkostnaden för vattenburet.... Fast det beror ju i sin tur på elpris, ditt uppvärmningssystem samt golvyta (igen)....
 
Har installerat Floore vattenburen golvvärme i dusch o toa i källaren så tanken är då att använda denna shuntgrupp till storarummet i källaren (ca15m2). Slangen monterar man i prefabbade isolerskivor som bygger 13-14mm. Som tur är så är det betonggolv och betongväggar, så fukt är inte så kritiskt som om det vore träväggar.
 
knatte skrev:
Har installerat Floore vattenburen golvvärme i dusch o toa i källaren så tanken är då att använda denna shuntgrupp till storarummet i källaren (ca15m2). Slangen monterar man i prefabbade isolerskivor som bygger 13-14mm. Som tur är så är det betonggolv och betongväggar, så fukt är inte så kritiskt som om det vore träväggar.
Så har vi gjort också, lite svårt att få tillräckligt varmt när det är kallare än minus 10 (har ingen annan värmekälla) eftersom tonårssonen som bor där vill sitta i shorts vid datorn :D blir väldigt mycket varmare i badrummet där det är isolerat under med EPS. Det går nog att justera lite till iofs men det har jag inte riktigt orkat lägga tid på än.
 
knatte skrev:
Min tanke var att det kanske fanns någon superisolering och någon typ av golvmatrial som inte ledde upp kylan från golvet, dvs golvet kunde hålla rumstemperatur. De lösningar som föreslagits (förutom sockorna haha) verkar bygga lika eller högre än om man skulle installera golvvärme. Så nu är jag inne på linjen att installera vattenburen golvvärme (13mm bygghöjd+ 6mm laminat) och bara använda den som komfort dvs hålla ca 22 gr i golvet
Jag har laminat i ett rum och vattenburen värme i plattan.
Även om jag släpper på för fullt till rummet med laminat så blir det inte speciellt varmt på golvet.
Tror laminatet binder kyla på ytan på något sätt och isolerar.
Trodde det skulle vara bra och värmetrögt och sen hålla värmen men det är alltid lite kallt på ytan,
där slingan går in i rummet är det mycket varmare och där är det trägolv.
Trägolv, linolum eller heltäckmatta fungerar mycket bättre med värmegolv.

Häls Niclas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.