Gurravasa skrev:
Konstigt hur olika man kan uppfatta en tråd. Jag uppfattar det som att de flesta generellt är väldigt positiva till IKEA...
Så uppfattar jag det också :confused: kanske förklarar en del av "konflikterna" som också uppstår i vissa trådar, det är svårt att tolka det skrivna ordet :p
 
optimum
Gurravasa skrev:
Konstigt hur olika man kan uppfatta en tråd. Jag uppfattar det som att de flesta generellt är väldigt positiva till IKEA...
Nja, ofta låter det så här.

"Man får vad man betalar för" (kolla inlägg 3 osv)

Visst finns det flera som är positiva till IKEA men att uttala sig negativt utan att ha kunskap själv och bra gå på hörsägen är dåligt.

Visst finns det skit på IKEA också men deras kök är rätt ok.


Har rätt gott om IKEA möbler hemma också och de är helt ok.

mvh Roland
 
Ballingslöv med simens vitvaror. Kostade 160.000kr
 
rolri skrev:
Nja, ofta låter det så här.

"Man får vad man betalar för" (kolla inlägg 3 osv)

Visst finns det flera som är positiva till IKEA men att uttala sig negativt utan att ha kunskap själv och bra gå på hörsägen är dåligt.

Visst finns det skit på IKEA också men deras kök är rätt ok.


Har rätt gott om IKEA möbler hemma också och de är helt ok.

mvh Roland

Jaaa du Roland...

Kan du peka på någonting i mitt inlägg (nr 3) som inte stämmer då ??? :rolleyes:

Självklart får man vad man betalar för och det går inte att sticka under stol med
hur du än vrider och vänder på det.

Att Ikea är prisvärt är något helt annat !

Dessutom går jag inte på hörsägen när jag uttalar mig negativt för jag skrev dessutom att jag själv innehar ett Ikeakök och jag har nog ganska mycket mer erfarenhet än gemene man här inne av olika kök då jag inte gör mycket annat om dagarna än monterar just kök. ;)
Då ser man mer vad man får för pengarna också och värderar andra saker.

För normalsvensson är en högblank vit lucka bara en högblank vit lucka.
För mig kan den högblanka vita luckan antingen vara tillverkad i folie, vara målad eller tilverkad i tåligt högtryckslaminat vilket är väldigt väsentliga skillnader som i vissa fall kan vara värt att betala lite mer för.

För normalsvensson är en täcksida en täcksida då de oftast inte sett så mycket att jämföra med, men jag som ser sådant dagligen anser att det är en väsentlig skillnad på 14 eller 18mm täcksidor.

Normalsvensson ser oftast inte heller någon betydelse i att ha flera täcksidor som rygg till en ö istället för att ha en hel skiva vilket jag garanterat föredrar.

Vad gäller passbitar så är det inte snyggt med för stora sådana heller.

För normalsvensson är oftast en låda just bara en låda och de ser ingen skillnad på den ena eller den andre tillverkarens lådor, men det gör jag.

Ligga och köra till Ikea för att byta saker som är fel eller komplettera är en väsentlig skillnad mot att ringa säljaren hos en annan köksleverantör och säga till vad som saknas och snarast möjligt har man sakerna hemma vid dörren.
Också en sådan sak som kan vara värt att betala för.

MEN...glöm inte en sak... Jag har aldrig sagt att inte Ikea är prisvärt ! ;)



Paul-Staffanstorp skrev:
Man får nog ärligt talat dock säga att man får vad man betalar för till ganska stor del.

Kvalitén på en folierad högblank lucka från Ikea är t.ex betydligt sämre än en lucka i högtryckslaminat från någon annan leverantör.
Täcksidorna är tunnare än alla andra leverantörer och ser iaf enligt mig lite tråkigare ut än om de varit iaf 16mm eller i bästa fall 18mm.
Det känns då lite rejälare.

Man får många ggr åsidosätta saker med Ikea då det inte finns optimala lösningar till allt.
T.ex på en ö får man ha flera täcksidor som rygg istället för att man kunde fått en hel ryggskiva om man valt ett annat kök.
Onödigt stora passbitar i vissa lägen då skåpen bara finns i en begränsad mängd format.

Lådorna i dagens Ikeasortiment har ju blivit bedrövliga med Hettich tycker jag.
I princip alla andra kör med Blum och de är betydligt kraftigare.

Ja... som sagt... plånboken styr men kan man bortse från ett helt optimalt kök så...

Dock är frågan hur mycket billigare det blir om man ska räkna på totalen med att allting ska plockas ihop på Ikea och packas i bil och köras hem och bäras in och monteras ihop och så saknas det saker och så får man köra tillbaka till Ikea igen och det är inte gratis och när man sen kommer hem så ser man att någon lucka är skadad och så får man köra igen och stå i köer på Ikea för att få ut nya saker... bl.a bl.a bl.a :rolleyes:;)

Detta räknar inte många med.

Topic:

Jag har faktiskt ett Ikeakök i nuläget då budgeten inte höll för något annat när jag byggde huset 2001, men vill inget hellre än byta ut det så snart det går.
 
Redigerat:
Har ett Ikeakök, Lidingö med Boschvitvaror.
Vill minnas att det landade på runt dryga 100000:- med vitvarornas totalsumma på dryga 65000:-
Kan inte anmärka nåt på kvaliteten, detta är köpt för snart 2år och har således Blumlådorna.
 
optimum
Svar till Pauls inlägg (citerar inte för att spara databasen i forumet)

Jo monterar du kök på heltid så förstår jag att du inte älskar IKEA. Blir en hel del kartonger att packa upp och montera massa köksdelar. Då är det helt ok att få alla köksdelar klara och vinkelräta. samt minimalt med skit att bära till tippen.

Men som privatperson och man bara gör ett kök är det helt ok. Sparar massor med plats under byggtiden och prisvärt som attan mot alternativen.

Givetvis kollar man upp vad man får för pengarna före och vissa luckor är troligen sämre. Vi valde Ek luckor och desssa består av homogent trä för alla viktiga delar. Därför kröp vi en del i deras utställningskök och även i andra fabrikat innan vi bestämde oss. Känna, prova, kolla.

Bytte 0 delar till mitt relativt stora kök. Fattades 0 delar i all miljoner plastpåsar.
Litade inte på deras designprogram och ritade själv hela köket i AutoCad med rätt precisison.

Ok att täcksidorna kunnat finnas i fler alternativ och ev. tjockare. Men för att ha som täcksidor till skåp är de perfekta.

Har fält in spottar i en del täcksidor och finns bra hallogenspottar som är precis så de passar på djupet.
Dessutom IKEAS 18 mm stommar var perfekta att fälla in alla kablar (handöverfräs) till spottarna så inga kablar blir synliga.

Anser att man får mer än man betalar för. Fick otroligt bra hjälp och tipps av personalen på IKEA. Skillnad mot KVICK som envisades med att jag inte klarade av att montera kök själv. IKEA personalen gav massa bra tipps och hjälpte till för att göra projektet smidigare. Bla. plockade man fram lösningar för att jag skulle kunna få deras köksskivor mm för en 45 grader vinkeldel med spishäll i 80 cm bredd. Standard är 60 cm. Gjorde att vi kunde köpa en bred spishäll.
Köket blev snyggare och bra bredd för lådmodul med alla kastruller och stekpannor under.
Sedan så behövde jag anpassa skåpsmodulen för ugn och micro och då plockade man ihop låda med tillbehör för att göra som jag önskade. Kundfokuserade.

Nu kanske jag hade tur med att få tag på rätt personal men för mig ger IKEA mersmak.
Normalt kanske inte alla får samma fina hjälp som jag fick. Passade dock på och beställde kök den 23:e december 2006 och var helt själv med att köpa kök denna dag.

Så ibland får man mer än man betalar för.

mvh Roland
 
rolri skrev:
Svar till Pauls inlägg (citerar inte för att spara databasen i forumet)

Jo monterar du kök på heltid så förstår jag att du inte älskar IKEA. 1.Blir en hel del kartonger att packa upp och montera massa köksdelar. Då är det helt ok att få alla köksdelar klara och vinkelräta. samt minimalt med skit att bära till tippen.

Men som privatperson och man bara gör ett kök är det helt ok. 2. Sparar massor med plats under byggtiden och prisvärt som attan mot alternativen.

Givetvis kollar man upp vad man får för pengarna före och vissa luckor är troligen sämre. Vi valde Ek luckor och desssa består av homogent trä för alla viktiga delar. Därför kröp vi en del i deras utställningskök och även i andra fabrikat innan vi bestämde oss. Känna, prova, kolla.

3. Bytte 0 delar till mitt relativt stora kök. Fattades 0 delar i all miljoner plastpåsar.
Litade inte på deras designprogram och ritade själv hela köket i AutoCad med rätt precisison.

Ok att täcksidorna kunnat finnas i fler alternativ och ev. tjockare. Men för att ha som täcksidor till skåp är de perfekta.

Har fält in spottar i en del täcksidor och finns bra hallogenspottar som är precis så de passar på djupet.
4. Dessutom IKEAS 18 mm stommar var perfekta att fälla in alla kablar (handöverfräs) till spottarna så inga kablar blir synliga.

Anser att man får mer än man betalar för. Fick otroligt bra hjälp och tipps av personalen på IKEA. Skillnad mot KVICK som envisades med att jag inte klarade av att montera kök själv. 5. IKEA personalen gav massa bra tipps och hjälpte till för att göra projektet smidigare. Bla. plockade man fram lösningar för att jag skulle kunna få deras köksskivor mm för en 45 grader vinkeldel med spishäll i 80 cm bredd. Standard är 60 cm. Gjorde att vi kunde köpa en bred spishäll.
Köket blev snyggare och bra bredd för lådmodul med alla kastruller och stekpannor under.
Sedan så behövde jag anpassa skåpsmodulen för ugn och micro och då plockade man ihop låda med tillbehör för att göra som jag önskade. Kundfokuserade.

5. Nu kanske jag hade tur med att få tag på rätt personal men för mig ger IKEA mersmak.
5. Normalt kanske inte alla får samma fina hjälp som jag fick. Passade dock på och beställde kök den 23:e december 2006 och var helt själv med att köpa kök denna dag.

6. Så ibland får man mer än man betalar för.

mvh Roland
Citerar ju då för att det känns lite enklare och jag är bekväm av mig idag. :D

1.
Visst finns det mycket roligare saker att göra om man får välja.

2.
"Märkesköken" brukar förvisso bli levererade ett fåtal dagar innan monteringsstarten så det brukar inte vara några större problem.

3.
Du har nog då också haft tur, men framförallt kunnandet att se till så du fått med dig allting från första början samtidigt som ditt kunnande med autocad också hjälpt dig mycket.

4.
Smart, men detta kräver också en del kunnande och att man har tillgång till maskiner som du beskriver och det har ju inte alla människor vilket då gör att man får dra allting utanpåliggande inne i skåpen vilket inte är så vackert.
T.ex HTH har ju en väldigt smart lösning när det gäller just detta då deras rygg är indragen i skåpen så man får ett perfekt mellanrum bakom skåpen att dra upp alla sådana kablar så man kan gömma allting bakom takanslutningen.
Sådant vet dock inte många om.

5.
Måste ju nog säga att du haft en rejäl tur för i princip alla jag pratat med tycker totalt tvärtom vad gäller kunskapen hos Ikeas s.k köksförsäljare.

6.
Självklart ska man ha tur med ibland.
 
Vårt kök är från lite-av-varje. Stommarna från delvis Ballingslöv och delvis IKEA, luckorna från Marbodal. Handtagen från delvis Biltema och devis Byggvårdsbutiken osv.

Jag köper det jag vill ha där jag råkar hitta det. Det kanske är enklare att låta något företag snickra ihop en paketlösning men det blir ju inte lika personligt. Det är inte min bit av kaka helt enkelt. Fast det beror ju på hur man bor också, kanske inte hade vågat ge mig på att såga i ett höblankt funkiskök.

Vi har betalat ca 20 000 men då hade vi en del stommar, en bit av diskbänken och en spis redan från start.

Priset inkluderar dock även vissa möbler och inredningsdetaljer. Dyrast var annars golvet, fläktkåpan och utdragslådorna till alla underskåp.Billigast var luckorna och kaklet.
 
har gjort om två kök på mina 6år ett kvik ett ikea säger bara ikea.. fan så mycket bättre.. och bilder på det senaste (ikea)
 
  • SDC10317.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • SDC10319.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Paul-Staffanstorp skrev:
Självklart får man vad man betalar för och det går inte att sticka under stol med
hur du än vrider och vänder på det.
Visst är det så, man får riktigt mycket för det man betalar... Det är ju mer än vad man får om man nu skulle välja ett annat fabrikat typ Tibro, HTH eller annat överprissatt kök
 
Micke_vb skrev:
Visst är det så, man får riktigt mycket för det man betalar... Det är ju mer än vad man får om man nu skulle välja ett annat fabrikat typ Tibro, HTH eller annat överprissatt kök
Läste du överhuvudtaget vad jag skrev...:surprised:
I så fall får du nog läsa en gång till och försöka tolka det rätt.;)

Jag har ingenstans skrivet att Ikea inte är prisvärt utan tvärtom.

Dock kan man inte jämföra äpplen och päron.:rolleyes:

Tar du ett pris på Ikea och jämför med t.ex priset från HTH så ska du ju räkna bort ganska mycket från HTH-priset som du inte får på Ikea i deras pris.

1. Ihopmonterade stommar med kanon passform.
2. Hemleverans in i ditt hus/lgh på 15vån.
3. Ev. saknade eller restade saker direktlevererade hem till dig ganska omgående.
4. Bättre kvalité på bland annat lådsystemen och flertalet fronter.
5. Underlimmad vask om du ej har det från Ikea.
6. Skillnad på vitvarornas kvalité.
7. Spotskivor under HTHs överskåp men lösa små armaturer under Ikeas.
8. Möjlighet att dölja kablar bakom HTHs skåp som du inte kan hos Ikea.

m.m m.m m.m

Det är bara detta jag har åsyftat när jag menar att man får vad man betalar för.

Tycker det blir väldigt missvisande när man bara jämför priserna rakt av när de olika köpen inte innehåller samma saker riktigt.

Dessutom ska man ju akta sig för att kalla saker tillverkade i Sverige eller Danmark för överprissatta när man jämför med en som får sitt tillverkade i låglöneländer, ofta under slavliknande förhållande.

Men visst... du kanske vill att fler flyr landet med sin tillverkning så då är det ok.;)
 
Redigerat:
santa fe skrev:
har gjort om två kök på mina 6år ett kvik ett ikea säger bara ikea.. fan så mycket bättre.. och bilder på det senaste (ikea)
Snyggt lite åt det håller jag strävar emot. Vill inte ha helt släta luckor dock.
Sen tycker jag trenden helt eller delvis utan överskåp är helt galen. Jag som är lång vill ha massa saker högt så jag slipper böja mig. Men det är ju enkelt ordnat.
 
optimum
Stor respekt för Pauls kunskap då han monterar kök som proffs

Men måste kommentera följande som du skrev

1. Ihopmonterade stommar med kanon passform.
2. Hemleverans in i ditt hus/lgh på 15vån.
3. Ev. saknade eller restade saker direktlevererade hem till dig ganska omgående.
4. Bättre kvalité på bland annat lådsystemen och flertalet fronter.
5. Underlimmad vask om du ej har det från Ikea.
6. Skillnad på vitvarornas kvalité.
7. Spotskivor under HTHs överskåp men lösa små armaturer under Ikeas.
8. Möjlighet att dölja kablar bakom HTHs skåp som du inte kan hos Ikea.

1. Hopmonterade eller inte. Kostar inte många kronor styck att montera. Lånar man en häftpistol till bakstycket så tar en stomme max 10 minuter
Jag har 20 stommar i mitt kök och skulle alltså ta drygt under 4 timmar att montera. För en hantverkare med 500 kr/per timma så blir det 2000 kr.
Min då 15 årige son fick 500 för rubbet. Ok jag fick köra pappkartongerna till tippen själv.

2. Hemeleverans, nja bor man i villa så funkar postens leveranser som bar in delarna där jag ville ha dem.

3. Saknades inget, utgår, allt var komplett ner till minsta skruv

4. Lådsystem var då riktigt bra men kanske nu har försämrats.

5. Underlimmad vask finns i mitt kök med färdigtillverkade bänkskivor från IKEA

6. Vitvaror valde jag Husqvarna av dyrare version eftersom Wirlpool enligt mig är ett sämre budgetmärke.

7 o 8 Spottar fälde jag in i täcksidor och fälde in kablarna i stommarna. Enkelt sätt för att få snyggt montage.


Geom IKEAS låga pris fick vi råd med bättre kvalitet på vitvaror.
Skit om de färsämrat lådsystem men det vet jag själv inte om.

Måttanpassade och med underlimmad diskho kan man fortfarande få
http://www.ikea.com/ms/sv_SE/pdf/buying_guides/PERSONLIG_BG_pg5-7.pdf

Jag tror du råkat ut för massa IKEA kök där folk själva suttit och designat utan att ta reda på möjligheterna.

Dessutom ger man nu 25 års garanti på kök, 10 år på blandare och 5 år på vitvaror
Vem slår detta?
http://www.ikea.com/ms/sv_SE/pdf/quality_brochures/FAKTUM_Guarantee_bookl_GB.pdf


Nej jag jobbar inte på IKEA, bara otroligt nöjd.

Här är en bild på en "gubbe" som monterar kök
http://forumbilder.se/show.aspx?iid=00312009759320e0a

(givetvis jag sm föröker få ihop bänkskivorna)

OBS specialen med 80 bänkskåp i hörnet. Finns på IKEA men man har det inte i katalogen.

mvh Roland
 
rolri skrev:
1. Hopmonterade eller inte. Kostar inte många kronor styck att montera. Lånar man en häftpistol till bakstycket så tar en stomme max 10 minuter
Jag har 20 stommar i mitt kök och skulle alltså ta drygt under 4 timmar att montera. För en hantverkare med 500 kr/per timma så blir det 2000 kr.
Min då 15 årige son fick 500 för rubbet. Ok jag fick köra pappkartongerna till tippen själv.

2. Hemeleverans, nja bor man i villa så funkar postens leveranser som bar in delarna där jag ville ha dem.

3. Saknades inget, utgår, allt var komplett ner till minsta skruv

4. Lådsystem var då riktigt bra men kanske nu har försämrats.

5. Underlimmad vask finns i mitt kök med färdigtillverkade bänkskivor från IKEA

6. Vitvaror valde jag Husqvarna av dyrare version eftersom Wirlpool enligt mig är ett sämre budgetmärke.

7 o 8 Spottar fälde jag in i täcksidor och fälde in kablarna i stommarna. Enkelt sätt för att få snyggt montage.


Geom IKEAS låga pris fick vi råd med bättre kvalitet på vitvaror.
Skit om de färsämrat lådsystem men det vet jag själv inte om.

Måttanpassade och med underlimmad diskho kan man fortfarande få
[länk]

Jag tror du råkat ut för massa IKEA kök där folk själva suttit och designat utan att ta reda på möjligheterna.

Dessutom ger man nu 25 års garanti på kök, 10 år på blandare och 5 år på vitvaror
Vem slår detta?
[länk]


Nej jag jobbar inte på IKEA, bara otroligt nöjd.

Här är en bild på en "gubbe" som monterar kök
[länk]

(givetvis jag sm föröker få ihop bänkskivorna)

OBS specialen med 80 bänkskåp i hörnet. Finns på IKEA men man har det inte i katalogen.

mvh Roland
1.
Vad jag menade är att de större köken är ihopmonterade och allting insatt på plats och injusterat så många ggr är det bara att lyfta ur lådor och hänga av luckor för att efter monteringen av stommarna sätta det på plats igen utan behov av justering vilket man inte undkommer annars.
Många har dessutom inte kunskapen om hur man monterar ihop en Ikeastomme för att få den i vinkel och personligen tar jag inte på mig jobb där kunder själv byggt ihop stommarna därför att det är stört omöjligt att få det snyggt om inte stommarna är monterade i vinkel och då är det jag som får skit för en dålig montering.

2.
Då har det ju hänt lite grann på 7år för när jag beställde hemleverans av mitt gamla Ikeakök så lossade de bara pallarna utanför huset och jag fick själv bära in det.
Bor man då på typ 15vån eller 4vån utan hiss så är det ganska slitsamt att transportera hem allting.
Dock är just HTH ganska ensamma om att leverera allting IN till kunderna.
Både Ballingslöv, Tibro, Smedstorp m.fl levererar bara till dörren eller porten.

3.
Är man duktig på planering och lyckas få ihop planeringen av inköpet så är det så ja, men många ggr så är inte Svenssons kunskap så stor utan det brukar oftast saknas någonting för att man ska få ihop allting på ett bra och snyggt sätt.
Jag menade inte att det är Ikea som gör att det saknas vid leveransen.

4.
Lådorna är ju numera hos Ikea utbytta till Hettich vilka är betydligt klenare.

5.
Jag vet att Ikea också kan ordna detta men tyvärr har de oftast en väldigt lång leveranstid och är man inte duktig på att mäta hur man ska ha det tillverkat så är det väldigt vanskligt att beställa detta genom Ikea och detta gör att merparten beställer utan underlimning och således tvingas lägga vasken ovanifrån.
Påsken 2008 skulle jag hjälpa en av mina anställda med att bygga upp ett Ikeakök hos hans föräldrar och tro det eller ej men det krävdes faktiskt 4 leveranser av bänkskiva innan det blev rätt och då var de framme i november månad eftersom det tog runt 8v för varje leverans.
Nu var detta nog ett extremfall, men jag har aldrig hört något liknande hända hos någon annan köksleverantör.
Första skivan så var vasken felvänd, nästa gång var den rätt men transportskadad, tredje gången var hon förskjuten 100mm fel, fjärde gången var bänkskivan 100mm för kort. Idag kan man skratta åt det men de var allt annat än glada och lyckliga kan jag säga dig. :D:rolleyes:
För ett tag sedan så var en ho transportskadad i en bänkskiva från Myresjökök och det tog en vecka så hade kunden en helt ny.

6.
Inga direkta kommentarer mer än att man måste tänka på om det är samma maskiner när man jämför en totalsumma från olika leverantörer.

7 och 8.
Huuuuur många har dessa maskiner och klarar detta själva Roland... :rolleyes:
Sååå lätt som du vill få det till, är det inte för Svensson faktiskt.

- Vad gäller garantin ska du ju vara medveten om att det gäller..."material- och produktionsfel"

Sådant märker man ganska snabbt så att skriva 25år där kan nog vem som helst göra... :rolleyes: ...och jag tror dessutom inte att det är något som helst problem att få någon ny detalj hos någon annan leverantör heller om det visar sig bero på material eller produktionsfel... ;)


OCH...

...så var snälla och ta inte allt jag skriver om Ikea så väldigt negativt ! :blushing:

Jag vill bara att man ska vara medveten om att man jämför äpplen med äpplen och päron med päron och samtidigt tänker på att om man själv inte innehar en hel del maskiner och kunskap så kan det vara svårt att få till en bra lösning med Ikeas kök.
 
Redigerat:
6
Paul-Staffanstorp skrev:
Läste du överhuvudtaget vad jag skrev...:surprised:

4. Bättre kvalité på bland annat lådsystemen och flertalet fronter.


Dessutom ska man ju akta sig för att kalla saker tillverkade i Sverige eller Danmark för överprissatta när man jämför med en som får sitt tillverkade i låglöneländer, ofta under slavliknande förhållande.

Men visst... du kanske vill att fler flyr landet med sin tillverkning så då är det ok.;)
Vad syftar du på när du skriver att flertalet fronter har sämre kvalitet hos IKEAs luckor?


Flertalet av IKEAs luckor är tillverkade i Sverige, bla Lidingö, Applåd, Ståt och Duvbo. Säkert fler än dom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.