Paul-Staffanstorp skrev:
Inte för att det är ett försvar direkt, men det kan ju faktiskt också vara som så att det glöms lite om nu företaget har en stor press med arbeten.

Det är ju faktiskt mänskligt att kunna glömma saker än om det är tråkigt för de som drabbas.

Tyvärr är det också som så att många med handlag för hantverk inte har lika stort handlag för planering och teoretiska bitar och detta kan ju då tyvärr också bidraga till att inte det alltid framgår allt som man önskar i en offert.
Men hur ska man komma åt detta problem?

Som jag tidigare har skrivit så har jag enbart kontaktat företag med produkter som jag gillar. Kanske samtliga är så bra som jag hoppats på, men detta är ett stort projekt och jag kan inte chansa. Om de lär sig/tar sig tid att göra proffsiga offerter så vinner de på det! Thomas59 skrev något om offertprogram.

Tycker du/ni att jag ska säga till dem redan nu att de antagligen kommer att bli bortvalda pga dålig offert eller är det bara att strunta i det och låta dem få de kunder som nöjer sig med knapphändiga offerter?

Angående glömskan ... visst kan man glömma, men min planering och min tid känns faktiskt ganska viktig i min tidspressade värld. Man kan ju som tidigare påpekat tacka nej till ett jobb!
 
Returia skrev:
Men hur ska man komma åt detta problem?

Som jag tidigare har skrivit så har jag enbart kontaktat företag med produkter som jag gillar. Kanske samtliga är så bra som jag hoppats på, men detta är ett stort projekt och jag kan inte chansa. Om de lär sig/tar sig tid att göra proffsiga offerter så vinner de på det! Thomas59 skrev något om offertprogram.

Tycker du/ni att jag ska säga till dem redan nu att de antagligen kommer att bli bortvalda pga dålig offert eller är det bara att strunta i det och låta dem få de kunder som nöjer sig med knapphändiga offerter?

Angående glömskan ... visst kan man glömma, men min planering och min tid känns faktiskt ganska viktig i min tidspressade värld. Man kan ju som tidigare påpekat tacka nej till ett jobb!
Visst, men tiden räcker kanske inte till och vad det är för offertprogram
Thomas pratat om vet jag inte.

Själv har jag byggt upp en egen mall med hjälp av excel och den består av
fem s.k flikar som är "Prislista" - "Kalkyl" - "Offert" - "Bilaga" - "Brev".
Denna byggs ständigt om när det tillkommer nya arbetsmoment och när priser går upp eller ner och jag har länkat de olika flikarna till varandra så de hämtar uppgifter från t.ex prislistan in i kalkylen som är den jag i huvudsak fyller i uppgifterna på.
Kunden får sedan en offert bestående av tre sidor vilka då är de tre sista i mitt program.

Jag har ännu inte lyckats hitta ett färdigt program där allting finns med och därför har jag gjort detta valet att skapa något eget vilket jag tycker fungerar bra för mig.
Dock är det inte alla som har så pass mycket datakunskap så att de klarar att fixa något sådant här och sen har vi tidsproblemet än en gång.
Själv sitter jag på ofta på nätterna då jag i princip inte sover mer än 4-6 tim per dygn och detta på riktigt konstiga tider... haha.

Du pratar om att DIN tid och DIN planering är viktig för dig och likaså är det ju faktiskt för alla andra i vårt tidspressade samhälle tyvärr. :(

Många har svårt att tacka nej för de vill försöka hjälpa och tror ofta sig hinna med mer än de sedan gör i verkligheten då det inte alltid är så lätt att beräkna tidsåtgången på arbeten där oförutsedda saker kan dyka upp efterhand.
 
Redigerat:
Thomas59
Paul-Staffanstorp skrev:
Visst, men tiden räcker kanske inte till och vad det är för offertprogram
Thomas pratat om vet jag inte.

Själv har jag byggt upp en egen mall med hjälp av excel och den består av
fem s.k flikar som är "Prislista" - "Kalkyl" - "Offert" - "Bilaga" - "Brev".
Denna byggs ständigt om när det tillkommer nya arbetsmoment och när priser går upp eller ner och jag har länkat de olika flikarna till varandra så de hämtar uppgifter från t.ex prislistan in i kalkylen som är den jag i huvudsak fyller i uppgifterna på.
Kunden får sedan en offert bestående av tre sidor vilka då är de tre sista i mitt program.

Jag har ännu inte lyckats hitta ett färdigt program där allting finns med och därför har jag gjort detta valet att skapa något eget vilket jag tycker fungerar bra för mig.
Dock är det inte alla som har så pass mycket datakunskap så att de klarar att fixa något sådant här och sen har vi tidsproblemet än en gång.
Själv sitter jag på ofta på nätterna då jag i princip inte sover mer än 4-6 tim per dygn och detta på riktigt konstiga tider... haha.

Du pratar om att DIN tid och DIN planering är viktig för dig och likaså är det ju faktiskt för alla andra i vårt tidspressade samhälle tyvärr. :(

Många har svårt att tacka nej för de vill försöka hjälpa och tror ofta sig hinna med mer än de sedan gör i verkligheten då det inte alltid är så lätt att beräkna tidsåtgången på arbeten där oförutsedda saker kan dyka upp efterhand.
I de flesta CRM-system finns möjlighet att lägga upp produkter och tjänster med produktdata/specifikationer, pris, vikt&volym (för att få automatisk fraktkostnad) osv. Dessa data kan sedan med den inbyggda offertfunktionen (jo det finns också i de flesta om inte alla) med enkla klick läggas in i en offert där priset sedan summeras automatiskt. Även frakten kan programmet ofta räkna ut. Ligger lagerstatus (ofta tilläggsmodul) kopplat till programmet kan man även få bedömd leveranstid.

I dessa CRM system lägger man också in alla sina kontakter, möten, att göra-lista, utestående offerter, bevakningar, kundhistorik osv osv i alla oändlighet.

Inget hokus pokus och vad kostar detta då? 100 000-tals kronor? Nej någon tusenlapp faktiskt och systemet kan lätt integreras med bokföringsprogram, lagerhantering, reskontra osv osv.

Varken får eller ska göra någon reklam men kolla tex på SPCS. Där kan man också tanka ner en demo som man kan kolla på. Använder inte själv SPCS och det finns både billigare och dyrare alternativ, även helt webbaserade.

Sedan finns mer specialiserade offertprogramvaror/webapplikationer tex med koppling till leverantörers prisdatabaser och lager/leveransstatus. Dom är dyrare och knappast aktuella i ett fall som ovan.

Slutligen kan man, som Paul gjort, enkelt göra en offertmall i tex excel. Funkar bra det också.
 
Returia skrev:
Men hur ska man komma åt detta problem?
Be om en mer detaljerad offert. Får du inte det, beställ från någon annan.
 
Jag förstår ärligt talat inte riktigt problemet......

Alltså, så här tycker JAG att man går tillväga vid ett köp av ett kök:

1. man begär en enkel offert via ett enklare, specificerat underlag från X antal intressanta företag, i min värld 3-5 företag. dessa inom uppskattningsvis samma pris/kvalitetsklass. Denna offert bör innehålla Ca.pris, leveranstider och andra enklare uppgifter. (försök gärna få tag i referenser på företagen, ring till snickare, byggfirmor osv. som monterar kök och hör med vänner o bekanta)

2. Utifrån dom offerter man får (nu med "tumme-pekfinger"-pris) så väljer man EN intressent att gå vidare med, ibland kan det behövas mer kontakt med företagen innan man bestämmer sig för vilken entrprenör man ska anlita.

3. Nu sätter man sig ner med berört företag och går igenom allt grundligt i lugn och ro och ser till att allt blir exakt som man tänkt det och får ett slutgiltigt pris samt exakt leveransdatum. Om någonting skär sig i detta stadium får man helt sonika börja om från steg 2.

Så gjorde jag när jag bytte kök, f.ö samma tillverkare som Hemmakatten, och det funkade alldeles utmärkt.
Har varit så nöjd att jag beställt två badrumsinredningar efter det och senast idag var och hämtade ett specialbyggt bord samt en barskiva och en skrivbordsskiva.




Att tillverkarna ska prisspeca varje grej tror jag ni kan glömma, visst det finns vissa som har "prislistor", men på totalpriset brukar det lämnas både den ena och andra rabatten.
Detta får väl snarast kallas "affärshemligheter" för att inte blotta sig alltför mycket mot konkurrenterna.
Enl. den kökstillverkaren vi valde så var dom billiga på vissa saker och dyrare på andra och ville inte riskera att någon skulle plocka russinen ur kakan, men hur som helst så är det ju slutpriset som är intressant för kunden och inget annat.
 
Redigerat:
Svar till pappskallen. Problemet är att med offerter som endast innehåller en summa, punkt slut, så är man aldrig säker på att de har tagit med allt man har pratat om! De behöver absolut inte prisspecificera varje enskild sak, men kanske rada upp vad som ingår i offerten. Helt plötsligt heter det: - Elementskydden fattade aldrig vi att vi skulle göra eller jaha, du vill inte ha de fula synliga gångjärnen utan snygga sådana? Även om jag har suttit och talat med varje firma, specificerat mina krav/önskemål, sett att de har antecknat detta, så finns inget med i offerten. Det är tom så att det jag absolut inte velat ha har varit det enda som har stått i offerten, tex att de har gett mig en offert med MDF trots att jag har sagt att jag absolut inte kan tänka mig MDF. Detta kan tyckas vara petitesser, men många ändringar kan göra att den offert som först verkade sååå bra mycket väl kan skena iväg genom att de säger att detta inte ingick i den ursprungliga offerten.

Tänk vad lätt det hade varit för både företag och kund om alla var sådana experter som du pappskallen! Nu ska jag gå och fundera över mina låtsasproblem!
 
Thomas59
Returia skrev:
Svar till pappskallen. Problemet är att med offerter som endast innehåller en summa, punkt slut, så är man aldrig säker på att de har tagit med allt man har pratat om! De behöver absolut inte prisspecificera varje enskild sak, men kanske rada upp vad som ingår i offerten. Helt plötsligt heter det: - Elementskydden fattade aldrig vi att vi skulle göra eller jaha, du vill inte ha de fula synliga gångjärnen utan snygga sådana? Även om jag har suttit och talat med varje firma, specificerat mina krav/önskemål, sett att de har antecknat detta, så finns inget med i offerten. Det är tom så att det jag absolut inte velat ha har varit det enda som har stått i offerten, tex att de har gett mig en offert med MDF trots att jag har sagt att jag absolut inte kan tänka mig MDF. Detta kan tyckas vara petitesser, men många ändringar kan göra att den offert som först verkade sååå bra mycket väl kan skena iväg genom att de säger att detta inte ingick i den ursprungliga offerten.

Tänk vad lätt det hade varit för både företag och kund om alla var sådana experter som du pappskallen! Nu ska jag gå och fundera över mina låtsasproblem!
Du har inga låtsasproblem. Dina krav är helt realistiska. Tyvärr är den typen av företag som du vänder dig till inte tillräckligt proffsiga. Det räcker inte att kunna göra bra kök. Man måste klara HELA processen från första möte, via kravspec, offert, projektering, leverans och slutbesiktning för att få godkänt. Få klarar detta och det är ju lite beklämmande.

Du har helt rätt i att offerten bör detaljspecificera vad som ska levereras. Allt annat är grogrund för missuppfattningar och kommande tvister.

Den vanligaste förklaringen - "Så har har vi alltid gjort" - duger helt enkelt inte längre!
 
Thomas59 skrev:
Man måste klara HELA processen från första möte, via kravspec, offert, projektering, leverans och slutbesiktning för att få godkänt. Få klarar detta och det är ju lite beklämmande.
Vad baserar du det påståendet att det är få som klarar det?

Thomas59 skrev:
Du har helt rätt i att offerten bör detaljspecificera vad som ska levereras. Allt annat är grogrund för missuppfattningar och kommande tvister.
Absolut, men inte i initialskedet, där kanske man får klara sig med en förenklad offert. har man möjlighet så gör man en så detaljerad spec som möjligt och då vet man ju att allt som står i den ingår i priset. kan man inte det så får man köpa den tjänsten externt av en konsult (byggare/köksmontör/kökstillverkare)
Dom flesta köksföretag lägger inte ner massa timmar på att gå igenom ett kök utan kostnad med vetskapen att dom är ett av kanske fem företag som slåss om jobbet. fullt förståeligt enligt mig.

Thomas59 skrev:
Den vanligaste förklaringen - "Så har har vi alltid gjort" - duger helt enkelt inte längre!
Så det är den "Vanligaste förklaringen" ? Åter igen, vad baserar du det påståendet på??
 
Returia skrev:
Tänk vad lätt det hade varit för både företag och kund om alla var sådana experter som du pappskallen! Nu ska jag gå och fundera över mina låtsasproblem!
Ojojoj, bemöter du kökstillverkarna med samma ödmjukhet så har jag förståelse för att intresset är nollkommanix.

Läs igenom mina tre steg noga så ska det nog funka för dig oxå.
 
Thomas59
pappskallen skrev:
Vad baserar du det påståendet att det är få som klarar det?


Absolut, men inte i initialskedet, där kanske man får klara sig med en förenklad offert. har man möjlighet så gör man en så detaljerad spec som möjligt och då vet man ju att allt som står i den ingår i priset. kan man inte det så får man köpa den tjänsten externt av en konsult (byggare/köksmontör/kökstillverkare)
Dom flesta köksföretag lägger inte ner massa timmar på att gå igenom ett kök utan kostnad med vetskapen att dom är ett av kanske fem företag som slåss om jobbet. fullt förståeligt enligt mig.


Så det är den "Vanligaste förklaringen" ? Åter igen, vad baserar du det påståendet på??
Det baserar jag på undersökningar vi gjort i samband med jobb som vi gjort åt företag. Metoden kallas Benchmarking och går ut på att jämföra hur olika företag jobbar för att sedan plocka ihop det bästa från varje företag. Uppdragen går normalt på miljonbelopp och köps i stort sett bara av mycket stora företag. Vi fick dock en förfrågan från en grupp företag som ville dela på kostnaden och lära av varandra. I den gruppen ingick faktiskt ett köksföretag och en massa andra hantverkföretag.

Syfter var just att vässa de delar som brast, dvs det mesta förutom den rena hantverksskickligheten. Dessa företag genomförde stora förändringar och är i flera fall branschledande idag.

Att resten av företagen i dessa branscher, som inte deltog, skulle ha processer som i sin helhet avvek positivt från de företag som deltog finner jag mindre sannorlikt.

Har vidare under många år arbetet med kreatörer och hantverksföretag och tycker mig ha en väldigt god bild av vad som brister. Bland annat förmågan att ta till sig nya arbetsmetoder. MAN GÖR SOM MAN ALLTID GJORT och fattar samtidigt inte varför kunderna är missnöjda.

Att tilltänkta köpare får höra att "så här går det till" eller "så här har vi alltid gjort" kan väl knappast behöva en vetenskaplig underbyggnad. Fråga i stort sett vilken privatkund som helst så får du höra. Förändringsbenägenhet är inte dessa branschers främsta kännetecken.

Att inte speca vad som ingår i offerten verkar i mina ögon mycket märkligt men "det är väl så man alltid gjort" så då är det väl rätt då.
 
"att bemöta andra så som jag själv vill bli bemött"
gör att man oftast kommer mycket längre här i livet.

Personligen kan jag säga och stå för att de kunder som själv kan
bjuda till lite och visa en god sida, de har alltid förtur hos mig...
De tråkiga och sura männsikorna får glatt stiga åt sidan och
hamnar längst ner i mitt engagemang.
 
Thomas59: All respekt för din undersökning men att basera ett påstående att få klarar ett helhetsåtagande på ETT kökstillverkningsföretag ställer jag mig högst tvekande till. Men än en gång all respekt!

Min erfarenhet (som dock är ganska ringa men större än "Svenssons") är att dom flesta köksföretag i mellan-topskikt faktiskt sköter sina åtaganden med bravur. Sen finns det naturligtvis köpare som aldrig blir nöjda, huruvida TS är en sådan har jag ingen som helst åsikt om och har egentligen ingen anledning att tro varken det ena eller andra.

Däremot lågpristillverkarna kan jag tycka brister desto mer, stå i nån oförklarlig virr-varrkö i ett IKEA-varuhus, behöva åka och hämta delar som fattas, statisk modell utan möjligheter till flexibilitet osv......men priset styr naturligtvis, och så länge allt funkar rent marknadsmässigt så är det fine för mig.

Jag tycker det funkar finfint att lämna ett ca.pris i initialskedet för att hålla nere kostnaderna på företaget för att sedan givetvis speca vid ett skarpt anbudsförfrågande och köp.

En fråga: Hur ställer DU dig till mina tre punkter i mitt första inlägg?? Har du någon annan lösning/tanke....??
 
Thomas59
pappskallen skrev:
Thomas59: All respekt för din undersökning men att basera ett påstående att få klarar ett helhetsåtagande på ETT kökstillverkningsföretag ställer jag mig högst tvekande till. Men än en gång all respekt!

Min erfarenhet (som dock är ganska ringa men större än "Svenssons") är att dom flesta köksföretag i mellan-topskikt faktiskt sköter sina åtaganden med bravur. Sen finns det naturligtvis köpare som aldrig blir nöjda, huruvida TS är en sådan har jag ingen som helst åsikt om och har egentligen ingen anledning att tro varken det ena eller andra.

Däremot lågpristillverkarna kan jag tycka brister desto mer, stå i nån oförklarlig virr-varrkö i ett IKEA-varuhus, behöva åka och hämta delar som fattas, statisk modell utan möjligheter till flexibilitet osv......men priset styr naturligtvis, och så länge allt funkar rent marknadsmässigt så är det fine för mig.

Jag tycker det funkar finfint att lämna ett ca.pris i initialskedet för att hålla nere kostnaderna på företaget för att sedan givetvis speca vid ett skarpt anbudsförfrågande och köp.

En fråga: Hur ställer DU dig till mina tre punkter i mitt första inlägg?? Har du någon annan lösning/tanke....??
Har inte erfarenhet av ALLA köksföretag så jag kan ju egentligen bara gissa utifrån de 4-5 jag tittade på men några ess på hela processen var dom inte. Det fanns stora brister men egentligen inte större brister än andra liknande företag.

Typen entreprenörsföretag i hantverkar-/småskalig industritillverkarbranscherna uppvisar i huvudsak samma brister men visst, undantag finns. Fokus ligger på hantverket och resten försöker man klara så gott man kan. Inte så konstigt kanske men en någorlunda krävande kund kanske inte nöjer sig med det.

De stora köksföretagen är kanske bättre (ingick inte i studien) och jobbar väl ofta med underleverantörer vad gäller installationen. Dom kanske är bättre. Vet faktiskt inte.

Angående ditt tidigare inlägg:

pappskallen skrev:
Jag förstår ärligt talat inte riktigt problemet......

Alltså, så här tycker JAG att man går tillväga vid ett köp av ett kök:

1. man begär en enkel offert via ett enklare, specificerat underlag från X antal intressanta företag, i min värld 3-5 företag. dessa inom uppskattningsvis samma pris/kvalitetsklass. Denna offert bör innehålla Ca.pris, leveranstider och andra enklare uppgifter. (försök gärna få tag i referenser på företagen, ring till snickare, byggfirmor osv. som monterar kök och hör med vänner o bekanta)

Ser kanske ett steg innan detta där antingen köksföretagen eller en arkitekt gör en en planskiss. Har en arkitekt gjort planskissen ger man sedan varje köksföretag i uppdrag att tolka skissen. Är det köksföretagen som gör skissen kan det ju bli lite äpplen och päron men det är nog svårt att undvika. Annars verkar steg 1 ok

2. Utifrån dom offerter man får (nu med "tumme-pekfinger"-pris) så väljer man EN intressent att gå vidare med, ibland kan det behövas mer kontakt med företagen innan man bestämmer sig för vilken entrprenör man ska anlita.

Ja en eller flera. Jag kan nog tänka mig att man på detta stadium inte är helt på det klara med vilken leverantör man ska gå vidare med men är man det så är det väl ok.

3. Nu sätter man sig ner med berört företag och går igenom allt grundligt i lugn och ro och ser till att allt blir exakt som man tänkt det och får ett slutgiltigt pris samt exakt leveransdatum. Om någonting skär sig i detta stadium får man helt sonika börja om från steg 2.

Fullt möjligt men igen, det beror ju på hur KLAR man är med valet. Jag kan tänka mig flera situationer där det är helt rimligt att ställa två eller flera slutkandidater mot varandra. Ofta är det nog i alla fall andra faktorer än bara priset som avgör. Man får bra intryck eller ett förslag som man gillar och då går man vidare med det. Förhandlingsläget blir ju sämre men det kanske man kan leva med

.......

Att tillverkarna ska prisspeca varje grej tror jag ni kan glömma, visst det finns vissa som har "prislistor", men på totalpriset brukar det lämnas både den ena och andra rabatten.

Att speca vad som ingår tycker jag i alla fall är rimligt. Du måste väl veta vad du köpt. Att inte var enda skruv och mutter är prissatt är väl ok men att bara få en klumpsumma är inte ok.
Att ev rabatter skulle omöjliggöra en spec förstår jag inte, hur menar du då?


Detta får väl snarast kallas "affärshemligheter" för att inte blotta sig alltför mycket mot konkurrenterna.

Det är ju inte direkt inköpspris-/tillverkningskostnad som åsyftas!

Enl. den kökstillverkaren vi valde så var dom billiga på vissa saker och dyrare på andra och ville inte riskera att någon skulle plocka russinen ur kakan, men hur som helst så är det ju slutpriset som är intressant för kunden och inget annat.
I grunden handlar det om att du som kund är helt i händerna på leverantören om man godtar de lösliga förhållningssätt som du förespråkar.

Viss det gick bra för dig men säg att det hade strulat till sig, vilket ju händer ibland, då kan det ju vara bra att man i förväg klarat ut vad som ingår och vem som gör vad - tycker jag i alla fall.
 
Vad jag menar med rabatterna så är det ju så att om man prissätter specen och sedan ger en låt säga 25% rabatt på alltihop så blir ju den prissättningen helt irrelevant.

Självklart ska man ha en spec, helst redan i skede ett. Dock behöver allting inte vara så exakt då man löser detaljerna i skede tre. Huvudsaken är att man får ett riktpris som man kan ta ställning till. Ju mer man specifiserat offertunderlaget till företagen desto bättre naturligtvis.

Sedan kan det givetvis även vara så att man väljer bort vissa tillverkare av andra orsaker än priset, taskig personkemi, fel material, långa leveranstider osv.

men som jag skrivit innan så har jag förståelse för att tillverkningsföretagen inte vill lägga ner allt för mycket tid på att offerera till kunder dom har liten chans att få jobbet av.


Mitt underlag såg ut ung. så här:

Antal skåp samt vilket material, ytbehandling
övriga detaljer som bardisk, löst bänkskåp
Bänkskivor, LM +Mtrl samt tjocklek
Info om att lådor skulle vara fullutdrag + dämpade
belysning, var och hur
en planritning på köket med utsatta mått.

Detta var fullt tillräckligt för att få bra offerter från dom tillverkare jag hörde av mig till.
 
Thomas59
pappskallen skrev:
Vad jag menar med rabatterna så är det ju så att om man prissätter specen och sedan ger en låt säga 25% rabatt på alltihop så blir ju den prissättningen helt irrelevant.

Självklart ska man ha en spec, helst redan i skede ett. Dock behöver allting inte vara så exakt då man löser detaljerna i skede tre. Huvudsaken är att man får ett riktpris som man kan ta ställning till. Ju mer man specifiserat offertunderlaget till företagen desto bättre naturligtvis.

Sedan kan det givetvis även vara så att man väljer bort vissa tillverkare av andra orsaker än priset, taskig personkemi, fel material, långa leveranstider osv.

men som jag skrivit innan så har jag förståelse för att tillverkningsföretagen inte vill lägga ner allt för mycket tid på att offerera till kunder dom har liten chans att få jobbet av.


Mitt underlag såg ut ung. så här:

Antal skåp samt vilket material, ytbehandling
övriga detaljer som bardisk, löst bänkskåp
Bänkskivor, LM +Mtrl samt tjocklek
Info om att lådor skulle vara fullutdrag + dämpade
belysning, var och hur
en planritning på köket med utsatta mått.

Detta var fullt tillräckligt för att få bra offerter från dom tillverkare jag hörde av mig till.
Letade fram och tittade på offerten och planskissen till mitt Tibrokök. Den följde i princip följande steg:

En skiss på papper, sedan ett första förslag i form av perspektiv- och en planritning, ett ok från kunden, en detaljerad måttsatt ritning enligt tidigare samt i princip en plocklista på alla delar med spec på de delar som skulle tillverkas av en snickare alt beställas från extern leverantör. ALLA skåpdelar och större inredningsdetaljer prissatta. Några andringsdokument med prisjusteringar.

Tycker dom har en ganska tydlig gång. Det var aldrig oklart vem som skulle göra vad eller vad som ingick. Ändringar och annat dokumenterades tydligt och i vissa fall kunde man själv räkna fram vad ändringen innebar.

Jag förstår fortfarande inte ditt resonemang kring rabatt. MENAR du att rabatten skall ges på ett pris som du INTE känner till.

Typ: Citat från kökssäljaren: "Du får köket för 150 000 kr efter rabatt, vad priset är INNAN rabatt berättar jag inte, nå vad säger du?"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.