Jag funderar på hur jag ska konstruera väggfasta hyllor utan konsoler med ca måtten 2200 x 300 x lämplig tjocklek. Hyllorna kommer att sitta i en nisch så jag har tre väggar som jag enkelt kan fästa reglar i (45x45 t.ex). Men hur gör jag sedan?

Ser egentligen bara ett alternativ och det är att bygga ett regelverk med t.ex cc 600 med t.ex 45x45 reglar och skruva ihop allt direkt på väggen. Sedan klä detta i 12 mm MDF.

Detta borde väl hålla för böcker, eller finns det något smidigare/mer lämpligt sätt att göra detta?

Fundersam,
/M
 
Två meter böcker väger en hel del. Kan du inte göra konsoler som en del av designen.
 
Vill du pillra lite kan du ju fräsa in nyckelhålsbeslag (heter det så?) så att du kan kroka fast hyllan på 3-4 stadiga skruvar.
 
Du kanske skulle kunna bygga konsollerna "uppåt". Du kan ju rent av ta en gammal bok som du slaktar loss ryggen från och döljer det hela med om du vill ha det cleant.

Annars får jag väl passa på att tipsa om min egen tråd. Stålbalkar och reglar i all ära, det är stadigt, men det bygger ju på en del på höjden.
 
Skruva upp ett par rejäla slipers.
 
  • Gilla
Neatmik
  • Laddar…
PrinsValium skrev:
Du kanske skulle kunna bygga konsollerna "uppåt". Du kan ju rent av ta en gammal bok som du slaktar loss ryggen från och döljer det hela med om du vill ha det cleant.

Annars får jag väl passa på att tipsa om min egen tråd. Stålbalkar och reglar i all ära, det är stadigt, men det bygger ju på en del på höjden.
Det var något åt det hållet jag tänkte mig, men med klenare reglar. Vad har du för dimension på reglarna (95mm?)?
 
Äsch va inte så negativ :p

I framkant på mina hyllor har jag en fet L-profil i stål. Den sitter visserligen fast i en 45x70-regel men den gör nog inte så mycket nytta mer än att hålla profilen på plats. Mina hyllor är också lastade lite halvtungt ffa pga "sten"-skivan men böcker har nog potential att slå det ändå.

Jag ville ha designen att dom skulle vara ganska tjocka och om det är vad du är ute efter så är det väl bara att testa hur många reglar du behöver ställa på djupet för att det inte ska svikta. Vill du ha en tunnare hylla tror jag på iden att man lyfter hyllan snarare än stöder den underifrån. Skulle kanske kunna göras med en vajer som är enkel att dölja bland en massa böcker. Om du ska ha hyllor från golv till tak i nischen kanske du kan ha några diskreta vajrar som sitter fast i taket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.