Efter många månaders planering står vi nu med fyra offerter från kökstillverkare. Samtliga har fått exakt samma ritningar och samma information.

Företag 1 (Kökstillverkare med eget snickeri) preciserar allt och då menar jag precis allt!!! Vi kan sitta och plocka ifrån, lägga till, sätta frågetecken osv. Varenda del är prissatt. Tre veckor efter ett mycket givande möte fick vi offerten per post inklusive ritningar (som byggde på de ritningar vår arkitekt hade ritat).

Företag 2 (Importör av det mesta inom byggnadsvård med eget snickeri som tillverkar kök, fönster mm) preciserar lite vagt det mesta, men vi får endast en klumpsumma i slutet på offerten. De vill absolut inte ge oss en offert med solid trä utan endast med MDF, som vi inte vill ha!

Företag 3 (snickare som tillverkar kök tillsammans med en kollega) mailar två summor som han tror att köket kommer att gå på. Dock har han påpekat under våra samtal att han aldrig har byggt ett så stort kök och att han absolut vill bygga vårt kök på samma sätt som han har byggt alla andra kök. De förändringar vi vill ha är han mycket skeptisk till.

Företag 4 (ren snickerifirma som bla tillverkar kök) mailar också två summor som köket kommer att hamna mellan, samt lite info om materialval och låddämpning.

Företag 5 (snickerifirma med inriktning på kök) utgick ur våra planer då personen som höll i det hela skickade hem oss med en gammal kunds offert med lite överstrykningar, lite plussanden och några minus. Hon upplyste om att hon inte ville lägga ner mer jobb om vi inte mer eller mindre bestämde oss för deras kök. Trots detta mailade vi om att vi absolut ville gå vidare med att få en riktig offert eftersom vi gillade deras kök så skarpt. Hon mailade tillbaka att vi kunde få offerten tidigast vecka 47. I början på vecka 47 mailade vi och undrade när i veckan vi kunde förvänta oss offerten. Fick mail tillbaka att hon inte hade räknat alls då vi inte hade hört av oss! Jag fick god lust att säga att vi fortfarande var intresserade och att så fort hon gjort offerten maila tillbaka och säga att vi redan börjat med köket från en annan tillverkare ... men det gjorde jag inte eftersom jag inte vill födas som en fästing i mitt nästa liv!

Med dessa offerter och erfarenheter kommer vi med största sannolikhet att välja företag 1. Alla de andra bäddar för trubbel! Hur tror de övriga att man ska våga tuta och köra på med dem?

Hur har ni gjort med offerter på kök? Vilka är era erfarenheter?
 
Hur står sig summorna mot varandra?
 
Att sätta ihop en ytterligt detaljerad offert över ett platsbyggt kök är ett tämligen så drygt arbete. Bara att plocka ihop ett IKEA-kök med deras ritningsprogram tar utan vidare ett par timmar, och då är det ändå nästan helt automatiskt. Jag kan tänka mig att det handlar om ett par arbetsdagar för offert-teknikern. Det är väl förutom ritandet och räknandet en del möten och samtal med de presumtiva kunderna också.
Så om de redan har skaplig beläggning i verkstan och samtidigt vet att det inte är så där jättestor chans att de får jobbet så har jag full förståelse för att de lägger ner begränsad tid på att sätta ihop en offert.

Om de å andra sidan har dåligt med jobb och gott om tid så kan de ju sitta och pilla med enstaka offerter under lång tid.

Men ni har ju fått en bra offert. Då vet ni hu vilka ni ska anlita. Det var väl det ni var ute efter när ni tog in offerter?
 
Hemmakatten
Vi köpte kök, tvättstugeinredning, badrumsinredning och förvaringsvägg/garderober mm från ett kökssnickeri. Vi hade också ritningar med oss från arkitekt. Vi ägnade ett antal timmar tillsammans med firman för att gå igenom ritningarna och vad som skulle ingå (diskbänkar, skivor mm).

Offerten vi fick var ett fast pris med en klumpsumma för allt. Priset var mycket bra, betydligt billigare än tidigare pris vi fått från andra. Vi kände förtroende för firman och vi accepterade offerten direkt. Vi kände inget behov av att få alla delar prissatta separat eller att få reda på exakt vad badrumsinredningen eller köket kostade. Vad firman däremot gjorde var en ritning med alla mått och material som en del av offertunderlaget. Att kunna gå in o peta i en skåpsinredning eller byta lådbeslag för att kunna spara ett par kronor var överhuvudtaget inte aktuellt för oss. För oss var totalpriset det som var intressant.
 
Det är väl bara att ta nr1. Låter ju solklart om inte priset är extremt.
 
Thomas59
En seriös kökstillverkare/firma bör väl utan problem kunna ge ett detaljerat pris ner på beslagsnivå vad avser materialkostnaden. Hur har man annars räknat fram totalkostnaden?

Arbetstiden för montering kan jag förstå om det blir en bedömning men med lite erfarenhet bör den bedömningen kunna bli ganska exakt.

Att bara kunna ge en totalsumma tyder väl antingen på undermåliga beräkningsprogram/offertverktyg (program!), dåliga offertrutiner eller nonchalans! Det kan ju då vara en indikation på hur resten av arbetsprocessen kommer att utveckla sig=varning!

Kan/vill man som företag inte ta jobbet bör man direkt tacka nej.
 
Jag skulle vilja säga grattis att ni fått in 4 offerter och ytterligare en kontakt i alla fall(hur många skickade ni förfrågan till?) Skickade ni endast till de 5 skulle jag tycka att svarsfrekvensen var riktigt bra (utan att gå in i kvalitet på svaret), skickade ni till 10 är det kanske en annan diskussion.

Generellt tycker jag att det är riktigt svårt att få bra offerter när det handlar om köksleverantörer, speciellt när det rör sig om platsbygge eller snickeribyggen. Många väljer att offerera på tidigare leveranser och just att få en gammal offert med diverse rättningar med både tippex och överstrykningar vet jag flera som råkat ut för. Om det är det som avgör vilket förtroende som man får för firman så underlättar ju det givetvis inte för dom att få affären sen.

// Mats
 
Är inte bara kökstillverkare som har problem med att leverar offerter. Tyvärr, så gäller detsamma när det gäller takomläggning..
 
akhagen skrev:
Hur står sig summorna mot varandra?
Detta är ett av problemen. Företag 1, där vet vi att de har fått med allt eftersom offerten är så specificerad. När vi nu har suttit och försökt jämföra dem så har vi fått skala ner offerterna så långt som möjligt så att vi vet att vi jämför samma sak.

Företag 1: 362000:- inkl. målning (varav målningen + färg står för 50000:)
Företag 2: 345000:- inkl. målning (men MDF)
Företag 3: 260-300000:- (omålat)
Företag 4: 310 - 350000:- (omålat)

Dessa siffror är högst osäkra och svåra att jämföra. Jag tycker inte att det är min uppgift att skriva ner alla detaljer från företag 1 för att sen låta de andra se till de har fått med allt!
 
andersmc skrev:
Att sätta ihop en ytterligt detaljerad offert över ett platsbyggt kök är ett tämligen så drygt arbete. Bara att plocka ihop ett IKEA-kök med deras ritningsprogram tar utan vidare ett par timmar, och då är det ändå nästan helt automatiskt. Jag kan tänka mig att det handlar om ett par arbetsdagar för offert-teknikern. Det är väl förutom ritandet och räknandet en del möten och samtal med de presumtiva kunderna också.
Så om de redan har skaplig beläggning i verkstan och samtidigt vet att det inte är så där jättestor chans att de får jobbet så har jag full förståelse för att de lägger ner begränsad tid på att sätta ihop en offert.

Om de å andra sidan har dåligt med jobb och gott om tid så kan de ju sitta och pilla med enstaka offerter under lång tid.

Men ni har ju fått en bra offert. Då vet ni hu vilka ni ska anlita. Det var väl det ni var ute efter när ni tog in offerter?
Det låter som om du tycker att jag gnäller? Jag har fått en offert som duger ja, men jag tycker ändå att det är skam på torra land att ett företag inte har mer stolthet och större kunnande än att ge torftiga offerter. Att det tar lång tid för dem att göra en offert och att risken finns att de inte får jobbet - ja så är det för alla! Let the best man win!
 
Hemmakatten skrev:
Vi köpte kök, tvättstugeinredning, badrumsinredning och förvaringsvägg/garderober mm från ett kökssnickeri. Vi hade också ritningar med oss från arkitekt. Vi ägnade ett antal timmar tillsammans med firman för att gå igenom ritningarna och vad som skulle ingå (diskbänkar, skivor mm).

Offerten vi fick var ett fast pris med en klumpsumma för allt. Priset var mycket bra, betydligt billigare än tidigare pris vi fått från andra. Vi kände förtroende för firman och vi accepterade offerten direkt. Vi kände inget behov av att få alla delar prissatta separat eller att få reda på exakt vad badrumsinredningen eller köket kostade. Vad firman däremot gjorde var en ritning med alla mått och material som en del av offertunderlaget. Att kunna gå in o peta i en skåpsinredning eller byta lådbeslag för att kunna spara ett par kronor var överhuvudtaget inte aktuellt för oss. För oss var totalpriset det som var intressant.
Peta in en skåpsinredning? Nä, men peta i en offert! Står det preciserat så vet man vad det är som kostar. Ibland är det inte de sakerna man tror som är de dyra. Då kanske man väljer bort något till förmån för något annat, kanske för hålla en budget man har satt upp, inte för att spara ett par kronor!

Sen verkar det som om er offert inte var så klen trots allt, den innehöll ju ritningar med mått så att du visste att de fått med allt!

Hur var offerterna från de ni inte valde?
 
för mig hade det varit själv klart att välja Nr 1 , Dom speca allt och dom hade riktigt trä som ni ville och dom målade så ni slipper tänka mer på det .
 
Thomas59 skrev:
En seriös kökstillverkare/firma bör väl utan problem kunna ge ett detaljerat pris ner på beslagsnivå vad avser materialkostnaden. Hur har man annars räknat fram totalkostnaden?

Arbetstiden för montering kan jag förstå om det blir en bedömning men med lite erfarenhet bör den bedömningen kunna bli ganska exakt.

Att bara kunna ge en totalsumma tyder väl antingen på undermåliga beräkningsprogram/offertverktyg (program!), dåliga offertrutiner eller nonchalans! Det kan ju då vara en indikation på hur resten av arbetsprocessen kommer att utveckla sig=varning!

Kan/vill man som företag inte ta jobbet bör man direkt tacka nej.
Detta är precis det jag vill komma fram till! Jag är förvånad över att folk försvarar dåliga offerter. Jag kommer att meddela samtliga företag att de valdes för att jag gillade deras produkter men valdes bort pga av deras dåliga offerter.
 
myrstack skrev:
Jag skulle vilja säga grattis att ni fått in 4 offerter och ytterligare en kontakt i alla fall(hur många skickade ni förfrågan till?) Skickade ni endast till de 5 skulle jag tycka att svarsfrekvensen var riktigt bra (utan att gå in i kvalitet på svaret), skickade ni till 10 är det kanske en annan diskussion.

Generellt tycker jag att det är riktigt svårt att få bra offerter när det handlar om köksleverantörer, speciellt när det rör sig om platsbygge eller snickeribyggen. Många väljer att offerera på tidigare leveranser och just att få en gammal offert med diverse rättningar med både tippex och överstrykningar vet jag flera som råkat ut för. Om det är det som avgör vilket förtroende som man får för firman så underlättar ju det givetvis inte för dom att få affären sen.

// Mats
Vi har inte skickat förfrågan till dessa utan vi har ägnat tid för att träffa dem. Har till sist fått fyra offerter av fem uppsökta, men inte helt utan påminnelser osv. Citerar "Småhusägaren" i en annan tråd: "Kanske 10 st hantverkare som kommit hit, tittat noga, tagit mått och hummat utan att därefter någonsin höra av sig igen. När vi frågat dem var offerten är har de svarat "Jaha, ville ni fortfarande ha en offert?" Nej, vi ville bara träffa er och låta er skita ner vårt hus en stund i bästa middagstid med skrikande småbarn i huset eftersom ni är så j**a trevliga?" Till detta bör man lägga till Thomas59 mening: "Kan/vill man som företag inte ta jobbet bör man direkt tacka nej."
 
Inte för att det är ett försvar direkt, men det kan ju faktiskt också vara som så att det glöms lite om nu företaget har en stor press med arbeten.

Det är ju faktiskt mänskligt att kunna glömma saker än om det är tråkigt för de som drabbas.

Tyvärr är det också som så att många med handlag för hantverk inte har lika stort handlag för planering och teoretiska bitar och detta kan ju då tyvärr också bidraga till att inte det alltid framgår allt som man önskar i en offert.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.