Status
Tråden går ej att kommentera.
Hej!
har kört fast lite i tanke verksamheten,
ska montera en innerdörr till vårat utbygge på ena sidan är det en hall och den andra ett badrum, har reglat innerväggen med 45x70, på hall sidan sitter 12mm spån + 13mm gips=25mm vilket ger en total bredd av 95mm.

95mm hade varit perfekt för den karm jag köpt men så är det ju så att jag ska ha våtrumsgips på badrumssidan ca13mm + kakel ??mm =kanske ca 20mm vilket då ger en helt annat djup än jag tänkt mig...

ska jag sätta karmen så mycket i mitten av väggen så listerna får "luta" lite innåt?
eller finns några andra lösningar?

kunde ju lämnat tillbaka karmen och bytt om jag inte redan spikat ihop den... så nej det förslaget kan jag inte använda mig av :)

hoppas på snabbt svar// Nikke

och God jul på er!!!
 
  • Gilla
oakleafh
  • Laddar…
det man gör är att man "salar" på dörrkarmen på ena sidan. du sätter dörrkarmen så den livar med ena sidan av hålet där du ska ha dörren. sedan bygger du på en "smyg" av trä som du ska fylla den saknade delen av karmen. givetvis finns det risk att du får hyvla till rätt tjocklek av detta trä då när man salar är det sällan ngn standard dimension på djupet man behöver. men ibland har man tur! alternativt kan man mjukfoga om den saknas nån millimeter endast. efter det är det bara o lista på runt dörren.
 
så det man gör är att man "förlänger" djupet på karmen med en extra "trä remsa" runt om dörrkarmen på den sidan där inte gångjärnen är?
syns inte denna skarv mellan "trä remsan" och dörrkarmen, spacklar man denna skarv? eller kanske fattade helt fel???

´hmmm är lite seg efter all julmat, men finns det någon bild på hur detta kan se ut?
 
  • Gilla
Vanligast
  • Laddar…
Enkelt!
1:
köp en 120 karm å banka dit.
då är den 5 mm bredare än väggen.
mät in 56 mm fodret från mitten av karmen alltså 15 mm å gör et streck på väggen på den sidan du har badrummet.
nu vet du hur långt in fodret kommer å nu kan du kakla.
kakla 2 mm ifrån strecket.
när badrummet är klart listar du dörren å lägger en silikon mot fodret.
2:
95 karm, köp en vit smygbräda 16mm x 100 mm å klyv vita smygar på det måttet som blir efter du kaklat klart.
klackfoder går inte då denna klack blir alldeles för djup för ditt läge.
salningen du klyver till skjuter du fast med list pistolen, 15 mm ifrån utsida karm.
på med fodret å gå ifrån 3 mm så det blir en liten *rådning* på smygen.
hoppas du förstår min beskrivning?
hör av dig annrs så får jag ge mig på paint:p

mvh
snickar estwing
 
Finns ju speciella salningslister att köpa men oftast får man ju ändå måla allting när man är klar för att få bästa resultatet och då är det inte mycket vinning av det mer än att man förvisso har grundningen klar.

salningslist.jpg
 
TAckar, jo har nog fått det klart för mig nu.

lägger karmen jämnt på hall sidan, det avståndet som blir när jag kaklat klart på badrumsidan fyller jag ut med en liten smyg/salningslist och fäster den "vanliga" dörrlisten på denna smyg/salningslist...
lite som jag skrev här över att man förlänger djupet på badrumssidan med smyg/salningslist.

det ska nog gå bra hoppas jag:) tack alla och gott nytt får man väl säga nu då istället.
 
Estwings förslag går väl att använda sig av. men personligen tycker jag det ser ut som hempul när man kaklar mot fodret och mjukfogar emellan,
Snyggare att följa Staffantorps förslag, då kan du lägga fodren utanpå kaklet..
 
Mäster skrev:
Estwings förslag går väl att använda sig av. men personligen tycker jag det ser ut som hempul när man kaklar mot fodret och mjukfogar emellan,
Snyggare att följa Staffantorps förslag, då kan du lägga fodren utanpå kaklet..
som jag skrev fanns det 2 olika typer att göra jobbet på.:rolleyes:
antingen silikona emot-med detta är att om man ej vill göra mer jobbet med salning kan man göra detta.
alt 2: va med salning.d^_^b

tycker ej du skall köpa salnings lister på det viset som paul visar, dyrare samt att du får klyva denna ändå.
nä köp en smygbräda där båda sidorna är avrundade å lackade å klara då får du ut alla bitar.
så mitt alt:2 hade jag utan tvekan gjort å HAR gjort här hemma.:D

mvh
snickar estwing
 
Om det inte ser helt tokigt ut så bör du sätta dörren i jämns med våtrumsskivorna i badrummet, för att lättare få till tätremsan mellan golv och tröskel.
Flyttar du ut dörren så får du 2ytterhörn och 2innerhörn mellan tröskel och badrumsvägg
 
nino skrev:
Om det inte ser helt tokigt ut så bör du sätta dörren i jämns med våtrumsskivorna i badrummet, för att lättare få till tätremsan mellan golv och tröskel.
Flyttar du ut dörren så får du 2ytterhörn och 2innerhörn mellan tröskel och badrumsvägg
nu är det som så att man monterar karmen efter man kaklat klart alltså även klinkergolvet.
sen ställer man karmen på klinker å slilikonar mot tröskeln.:)
gör smygarna runt om men släpper 5mm från golvet, likaså fodret mot golvet.d^_^b

mvh
snickar estwing
 
estwing skrev:
nu är det som så att man monterar karmen efter man kaklat klart alltså även klinkergolvet.
sen ställer man karmen på klinker å slilikonar mot tröskeln.:)


Vill man göra det enligt BKR gör man absolut inte så (se sid 13 i branchreglerna). I praktiken fungerar det säkert...
 
  • Gilla
Detlösersig
  • Laddar…
bigsnucke skrev:
Vill man göra det enligt BKR gör man absolut inte så (se sid 13 i branchreglerna). I praktiken fungerar det säkert...
Kan ju bara hålla med och branschreglerna är enkla att följa. ;)
 
bigsnucke skrev:
Vill man göra det enligt BKR gör man absolut inte så (se sid 13 i branchreglerna). I praktiken fungerar det säkert...
man sätter ALLTID karmen på klinkergolvet.
silikonar du nu emot tröskeln har du det tätt å detta ÄR godkänt.
när man bygger nytt bankar man dit en 2"2" mellan öppningen på golvet så flytspacklet går in halvvägs.
sen gummas det å klinker på.
parketten går nu in lite under tröskeln och en eksmyg får nu byggas som upplag för tröskeln. stl beroende på hur mycket som spacklats upp.

så här bygger man.

mvh
snickar estwing
 
Thomas59
estwing skrev:
man sätter ALLTID karmen på klinkergolvet.
silikonar du nu emot tröskeln har du det tätt å detta ÄR godkänt.
när man bygger nytt bankar man dit en 2"2" mellan öppningen på golvet så flytspacklet går in halvvägs.
sen gummas det å klinker på.
parketten går nu in lite under tröskeln och en eksmyg får nu byggas som upplag för tröskeln. stl beroende på hur mycket som spacklats upp.

så här bygger man.

mvh
snickar estwing
Kan ju ha missuppfattat din beskrivning men det där låter inte godkänt. Var har du uppviket av tätskiktet upp till golvytans övre kant? Kan du bifoga en skiss på hur du menar?

Att man "ALLTID" gör så och "så här bygger man" låter oroande. Hoppas jag har fel
 
  • Gilla
martinizi
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.