Då jag nu studerar din bild nogrannare där märkena efter vad jag antar är kakelskärarens klackar framgår så upptäcker jag en sak jag inte tänkt på tidigare.

Märkena är ju i den sidan av plattan som vetter mot en annan platta och dessa märken uppstår ju på den sidan av plattan där man knäcker plattan.
Således verkar det ju vara att han lagt en skuren kant mot de plattor som är till vänster om de med märken på.

ÄR det så så hade jag i princip bett honom att fara och flyga för så gör man ju definitivt inte heller.

Kan du inte ta en mer översiktsbild där man ser dessa plattors placering i badrummet ?
 
Det blir ju bara bättre och bättre det här! Fast som jag känner nu är det bara bättre ju fler fel som kommer fram för det borde ju underlätta för mig när jag ska motivera varför det bör göras om.

Första bilden visar samma plattor som i tidigare post, jag har ringat in de plattor som har märken. Precis som du skriver har han vänt den knäckta sidan ut mot de andra plattorna. Även i hörnet har han gjort precis samma sak (bild 2)

DSC05010.jpg

DSC05011.jpg
 
Jag vill ju nog säga att det blir värre och värre tyvärr.

Den skurna kanten placeras ju inåt hörnen eller mot dörren och döljs med dörrfodret och siliconen.
Den enda gång man kan acceptera en skuren platta "mitt på" är ju t.ex över en dörr/fönster för att man ska få snyggare placering av övriga plattor.

Plattorna till vänster om dörren ser ju dessutom ut att ligga förskjutna i sidled också hela vägen uppifrån och ner vilket inte heller är speciellt snyggt utfört då fogarna tandar ganska mycket.

Du kan läsa mer om plattsättningn bland annat här...

http://www.kakelcentralen.se/images/stories/pdf/privatkunder/god_plattsattning.pdf

Du kan kanske ta kontakt med någon av GVK kontrollanter och höra vad de säger om ditt problem.

http://www.gvk.se/hem/kontrollanter.asp?art_cat=64
 
Redigerat:
Är hos svärföräldrarna i Tyskland och svärmor menar att vi absolut måste ta in riktiga proffs som fixar de där viktiga momenten som tex kakling. Denna tråd visar precis varför jag hellre vill göra det mesta själv.

Jag gör det hellre själv och det blir tillräckligt bra än att ta in "proffs" och betala massa mer pengar och inte vara nöjd. Jag förstår att det finns hantverkare som faktiskt är värda pengarna, men att hitta dessa verkar inte vara helt enkelt. Och de ska ju ha tid för mitt badrum inom rimlig tid för att jag ska orka vänta.
 
TOKE 1
Detta är tragiskt utfört enligt dom flesta bilderna.
Min fråga är om ni hade skapat er en bra uppfattning om byggfirman. Ni kan väl knappast tagit tillräckligt med referenser som ni vart nöjda med?

Var ni bortresta när arbetetet ufördes?
Om inte borde ni bromsat arbetet under resan då det inte gick enligt kurs?
Inte när allt var färdigställt.

Få badrummet besiktigat och kom överens med byggfirman om en kompensation.

Ni som är unga och fina bör inte åldras i en trist rättegång som kan vara i evighet.d^_^b
 
Som jag sagt flera gånger innan så verkar felet till stor del ligga i att ordinarie plattsättare var sjukskriven och de tog in en klåpare som ersättare. Nej, vi var inte bortresta men vi jobbar på dagtid och är heller inga experter. Det är därför vi anlitade en hantverkare, hade jag varit expert hade jag gjort arbetet själv.

Kompensation är inte aktuellt som jag känner nu. Jag betalar hellre fullpris för ett badrum jag är nöjd med, än halva priset för ett fuskbygge som jag mår dåligt av att se.
 
Ta inte illa upp Limponen men jag tycker att storleken på plattorna är lite väl stora för det lilla badrummet, du måste ha fått tag på en riktig amatör. Särskilt vid fönsterväggen så borde ett proffs ha rekommenderat mindre plattor.

Vad betalade, eller "kostar" denna renovering?
 
Limponen skrev:
Japp, det är motstående sidor. Hade han gömt de smala plattorna under komoden och bakom toaletten hade jag inte klagat, även om det så såklart är bättre att centrera plattorna som du säger. I duschen har han valt att lägga de smala plattorna på "komod-sidan" Han kunde ju åtminstone valt att lägga dem på samma sida kan man tycka.

edit: Det är fem hela plattor + den lilla plutten vid väggen. Hade han centrerat plattorna hade det blivit halva den lilla biten på var sida så det hade nog inte varit optimal heller.
Vill bara påpeka att man i det här fallet vid centrering lägger fyra hela plattor (inte fem), så får man längs varje vägg en rad som är drygt en halv platta bred.
 
MatsTyresö skrev:
Vill bara påpeka att man i det här fallet vid centrering lägger fyra hela plattor (inte fem), så får man längs varje vägg en rad som är drygt en halv platta bred.
d^_^b

Detta var något jag tänkte svara på men glömde i all hast då det var sååå mycket att försöka svara på i denna tråden... :blushing:

Bra jobbat !

Två plattor hade antagligen "tagit ut" fönstret och då hade man ju utgått från det med känns det i alla fall som när man ser på bilderna.
 
LAINE skrev:
Ta inte illa upp Limponen men jag tycker att storleken på plattorna är lite väl stora för det lilla badrummet, du måste ha fått tag på en riktig amatör. Särskilt vid fönsterväggen så borde ett proffs ha rekommenderat mindre plattor.

Vad betalade, eller "kostar" denna renovering?
Jag tar inte illa upp, men det där är en helt annan fråga. Vi är nöjda med våra val, det är utförandet vi diskuterar. (Nåja, valet av hantverkare kan vi ju inte säga att vi är nöda med :D )


MatsTyresö skrev:
Vill bara påpeka att man i det här fallet vid centrering lägger fyra hela plattor (inte fem), så får man längs varje vägg en rad som är drygt en halv platta bred.
Hej!

Japp, jag kom på samma sak när jag låg och grubblade på det där. Rätt självklart egentligen men det är inte alltid jag tänker rätt. :)

//Linus
 
Redigerat:
På bilden med det inringade området inlägg #62
Där har han börjat med hel platta mot vänstra hörnet, väggen lutar förmodligen så därför tandar det
 
Är inte heller någon förespråkare av plattbyten men är det rollat tätskikt eller duk?
Är det duk så är det säkrare att byta plattor, men är lite tveksam när det är i duschen...

Det "bästa" du kan göra är att läsa i monteringsanvisningarna för tätskiktet (du bör ha fått en sådan) för att hitta fel i utförandet av tätskiktet, annars kan du förmodligen bara räkna med ett prisavdrag, badrummet är ju funktionsdugligt, men inte så snyggt....
 
Idag har ägaren till firman vi anlitat varit här och slutbesiktigat badrummet. Han var inte nöjd med utförandet.

Det vi kommit fram till är vi ska skriva ett avtal om vad som ska göras, när det ska påbörjas och när det ska vara klart. Vi betalar första fakturan på arbetskostnaden så fort avtalet är påskrivet (I morgon eller i eftermiddag) och kan på så sätt nyttja årets rotavdrag.

Hans förslag är att vi lägger nytt tätskikt på golv och väggar och sen gör om alltihopa. Det gamla kaklet får alltså vara kvar. Då stämmer måtten bättre med golv och väggar. Duschar och brunnar hamnar i mitten, plattor kommer centreras runt fönster och även på golvet. Ja, allt vi påpekat kommer åtgärdas med andra ord.

Låter som en bra plan eller?

//Linus
 
Hur menar du med att kaklet får vara kvar när tätskiktet ska göras om...?
Aha, du menar nytt tätskikt ovanpå det gamla kaklet?
 
Thomas59
Limponen skrev:
Idag har ägaren till firman vi anlitat varit här och slutbesiktigat badrummet. Han var inte nöjd med utförandet.

Det vi kommit fram till är vi ska skriva ett avtal om vad som ska göras, när det ska påbörjas och när det ska vara klart. Vi betalar första fakturan på arbetskostnaden så fort avtalet är påskrivet (I morgon eller i eftermiddag) och kan på så sätt nyttja årets rotavdrag.

Hans förslag är att vi lägger nytt tätskikt på golv och väggar och sen gör om alltihopa. Det gamla kaklet får alltså vara kvar. Då stämmer måtten bättre med golv och väggar. Duschar och brunnar hamnar i mitten, plattor kommer centreras runt fönster och även på golvet. Ja, allt vi påpekat kommer åtgärdas med andra ord.

Låter som en bra plan eller?

//Linus
Om man med säkerhet :confused: vet att det gamla tätskiktet är ok är det bättre att kakla direkt på det gamla kaklet UTAN nytt tätskikt.

Dubbla tätskikt är ingen ok lösning och hur hade han tänkt sig det? Smeta tätskikt på kaklet eller? Ingen bra lösning det heller. Då får man allt flyta golvet igen och spackla väggarna innan tätskiktet läggs på men problemet med dubbla tätskikt kvarstår då.

Nej det enda rätta, enligt min erfarenhet, är att bila bort allt och börja om från början men jag kan förstå att företaget inte tycker det är ett bra alternativ.

Gör om, gör rätt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.