Thomas59 skrev:
Är handdukstorken ansluten på ett gammalt radiatorkoppel? Kanske inte den optimala lösningen.

Varma och torra handdukar bara på vintern eller när det är kallt! På sommaren då? El är faktiskt att föredra i dessa fall men DET är en högst personlig åsikt.

Inte ovanligt att göra som du gjort.
Om du med radiatorkoppel menar att det suttit ett gammal element där så har du helt rätt!
Handdukstorken har dock en elpatron eller vad det kallas med så på sommaren går det på el.

Vi övervägde att ha vattenburen golvvärme + el men valde att bara köra på el i det fallet.
 
Thomas59
Limponen skrev:
Intressant läsning om bakfall, men som du tidigare påpekat lite svårt att kontrollera i mitt fall. Dock ser ju brunnarna förjävliga ut och MÅSTE åtgärdas. Att bara byta plattorna runt omkring brunnarna verkar ju inte vara ett alternativ med tanke på tätskiktet. (Fast det tyckte såklart hantverkaren....)

Jag har en kollega/vän som även är snickare och dessutom pedant. Han ska komma hit imorgon och kika lite på eländet. Har även mailat honom länken till den här tråden. Ska bli spännande att höra vad han tycker.

//Linus
Om ni inte kommer överens om att göra om ALLT skulle jag personligen faktiskt låta plattorna vid golvbrunnarna vara. Skulle istället lägga energi på att jaga hantverkaren ur landet efter det att han bekräftat att han inte tar betalt för jobbet:mad:

Det ser iofs ut som skit men börjar plattis knacka bort plattor runt brunnen riskerar tätskiktet att skadas och det på ett ställe som ständigt vattenbegjuts. Det är faktiskt ett av de känsligaste ställena i hela våtrummet med tanke på brunnsmanschettduken som ligger lite i spänn ner mot klämringen.

Ta ett kort, om du har lust och möjlighet, på hur det ser ut NER i golvbrunnarna och särskilt in mot tvärsnittet klinkers/fix/tätskikt/brunnsmanschett, alltså kanten på brunnen. Kan ju vara intressant att se och brukar säga en hel del om jobbet i stort. Är det slarvat där får man nog anta att resten är felaktigt också.

Är brunnarna nya?
 
DSC05006.jpg
DSC05007.jpg
DSC05008.jpg
DSC05009.jpg

Lite tattiga bilder såg jag nu, hojta till om jag ska ta nya!

Jag har ju utgått ifrån att brunnarna är nya men man börjar ju undra. Kan ju berätta att vi även fick en bättre begagnad dörr, men efter att jag påpekat detta ska vi få en ny "snart".

//Linus
 
Thomas59
Limponen skrev:
Om du med radiatorkoppel menar att det suttit ett gammal element där så har du helt rätt!
Handdukstorken har dock en elpatron eller vad det kallas med så på sommaren går det på el.

Vi övervägde att ha vattenburen golvvärme + el men valde att bara köra på el i det fallet.
Ser ju faktiskt elanslutningen på bilderna:blushing: nu då jag tittar igen.

Radiatorer är ju normalt anslutna till högtemeratursystem så att dra golvvärme, som är lågtemeratursystem, från gamla radiatorkoppel är normalt ingen hit men det finns ju lösningar för det också om man inte väljer el som du gjorde.
 
Thomas59
Limponen skrev:
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]

Lite tattiga bilder såg jag nu, hojta till om jag ska ta nya!

Jag har ju utgått ifrån att brunnarna är nya men man börjar ju undra. Kan ju berätta att vi även fick en bättre begagnad dörr, men efter att jag påpekat detta ska vi få en ny "snart".

//Linus
Hmmm, tänker jag då jag ser bilderna.

Förhögningsring anyone? Men det kanske inte behövs, svårt att se hur tjockt det är? Brunnskanten ska ligga i nivå med golvets tätskikt, täckt av en brunnsmanschett och sedan tillkommer ca 8 mm fix och här verkar vi snarare snacka om 2 cm.

Brunnsmanchett? Brukar synas men inte i detta fallet? Inte ok att kleta fix på manchetten ner i brunnen som det verkar vara gjort OM manchetten nu finns under?

Klämring? Ser i alla fall inte ut som i de brunnar jag använder men jag har absolut inte koll på alla sorter.Använder bara en sort med blå/röda klämringar beroende ppå golvbeläggning.

Men, men, jag kan ju se fel, det har hänt förut och jag är ju bara en glad hempulare så en expert bör definitivt titta på detta.

Har en otålig fyraåring som klättrar på tangentbordet och påpekar att det faktiskt snöar ute och att pulkåkning vore en lämpligare sysselsättning än att JOBBA vid datorn, som jag faktiskt gör mellan inläggen, så jag får skylla på det.

I MINA golvbrunnar brukar det i alla fall INTE se ut såhär.
 
Ser ju ut som att de använt Jafos brunnar med skruvbar klämring vilken jag väl också personligen föredrar.
Ser också ut som att det finns tätskikt om man tittar på sista bilden uppe till höger därdet ser ut som de tätskiktat ända ut på kanten av klämringen så att man nu ser att det släppt lite från klämringen.

Förstår inte hur man kan lyckas kladda ner så in i hel*ete som de flesta tycks göra när man ser bilder på detta forumet.

Som tidigare nämnts är det inte ok att de bara bytar plattorna vid brunnarna då det är i princip helt omöjligt för dem att ta bort de befintliga plattorna utan att skada tätskiktet och då är det inte godkänt tat försöka lappa ihop tätskiktet.

Finns tyvärr bara en godkänd metod för att få detta bra och ledsamt nog för er är detta att göra om alltihopa.

Fogstorlekarna ser ju också väldigt tråkigt ut.

Märkena på plattorna ser ut precis som det ibland blir på matta vita plattor när man kapar dem i en kakelskärare där aluminiumet "färgar" av sig på plattan när man ska knäcka den, men här är det väl hela plattor så jag förstår inte hur det kan komma sig på dessa.
Ett tips för att slippa det med aluminiumet är annars att tejpa klackarna på knäckaren med t.ex silvertejp.

Hoppas du kommer någonvart med dessa klåpare för det är de som eldar upp hantverkarhatet hos Thomas och andra på detta forumet, men i detta fallet håller jag också fullständigt med om att det är ett bedrövligt utfört arbete från start till mål.
Att som hantverkare ens komma på idén med dubbla brunnar pekar ju på viss brist av tankeverksamhet eftersom det inte finns en enda vettig förklaring till denna lösning mer än att det skapar mer problem.
 
T
Det beror på att det är Jafo-brunnar vilka har en vit klämring som skruvas ner!

Thomas59: Du borde ju starta en firma som renoverar badrum med tanke på hur duktig du är : )
 
Nu har vi sökt runt lite på nätet och hittat följande:

"Kan man byta enstaka plattor?

Ja, det kan gå.

Våta utrymmen:
Här måste man även säkerställa att ett nytt tätskikt blir korrekt applicerat om det följer med den bortmejslade plattan samt att det nya får ett överlapp mot det befintliga tätskiktet i enlighet med tätskiktstillverkarens anvisningar. Detta är en komplicerad operation som inte alltid går att utföra. Det finns dock inget generellt förbud mot bryta och reparera ett tätskikt.

Vi hänvisar till texten i den röda ruta på sid 4 i Branschreglerna BBV.
"

Källa: Byggkeramikrådets hemsida, http://www.bkr.se/vanliga_fragor.asp

Verkar som att de kanske kan hävda att det räcker att byta de trasiga/felaktiga plattorna trots allt?

Vidare hittade vi inte det företag vi anlitat på bkr.se och deras lista över behöriga firmor. :rolleyes:

Att ta hit en oberoende besiktningsman är som jag nämt tidigare ett måste med tanke på hur saker och ting ser ut. Frågan är bara vem vi ska kontakta? Försäkringsbolagets besiktningsman bedömer väl inte det kosmetiska kan jag tänka?
 
Thomas59
Paul-Staffanstorp skrev:
Ser ju ut som att de använt Jafos brunnar med skruvbar klämring vilken jag väl också personligen föredrar.
Ser också ut som att det finns tätskikt om man tittar på sista bilden uppe till höger därdet ser ut som de tätskiktat ända ut på kanten av klämringen så att man nu ser att det släppt lite från klämringen.

Förstår inte hur man kan lyckas kladda ner så in i hel*ete som de flesta tycks göra när man ser bilder på detta forumet.

Som tidigare nämnts är det inte ok att de bara bytar plattorna vid brunnarna då det är i princip helt omöjligt för dem att ta bort de befintliga plattorna utan att skada tätskiktet och då är det inte godkänt tat försöka lappa ihop tätskiktet.

Finns tyvärr bara en godkänd metod för att få detta bra och ledsamt nog för er är detta att göra om alltihopa.

Fogstorlekarna ser ju också väldigt tråkigt ut.

Märkena på plattorna ser ut precis som det ibland blir på matta vita plattor när man kapar dem i en kakelskärare där aluminiumet "färgar" av sig på plattan när man ska knäcka den, men här är det väl hela plattor så jag förstår inte hur det kan komma sig på dessa.
Ett tips för att slippa det med aluminiumet är annars att tejpa klackarna på knäckaren med t.ex silvertejp.

Hoppas du kommer någonvart med dessa klåpare för det är de som eldar upp hantverkarhatet hos Thomas och andra på detta forumet, men i detta fallet håller jag också fullständigt med om att det är ett bedrövligt utfört arbete från start till mål.
Att som hantverkare ens komma på idén med dubbla brunnar pekar ju på viss brist av tankeverksamhet eftersom det inte finns en enda vettig förklaring till denna lösning mer än att det skapar mer problem.
Stämmer säkert angående klämringarna. De brunnar jag kör mmed heter nog Phyrus eller nåt sånt och är de enda jag använder.

Undrar också hur man kan kladda ner så in i h-e. Det är ju nog otrevligt att gräva i golvbrunnen när man rengör och allt annat slabb som hantverkarna oftast lyckas med gör ju inte saken bättre.

Ja det ser faktiskt ut som avtryck som det kan bli av plattskäraren men jag håller med om att det verkar märkligt på hela plattor. Har faktiskt funderat på varför min mosterplattskärare som jag fick av plattsättaren jag gick med ett tag hade silvertejp på klackarna men nu vet jagd^_^b

EDIT: Nämen Paul, jag hatar inte hantverkare, även om jag av misstag skrev hatverkare vid ett tillfälle. Däremot tycker jag illa om personer som utger sig för att vara proffs men som håller en nivå som en hempulare skulle skämmas för - och sen har mage att ta betalt för eländet. Jag tycker inte heller att det är ett konstruktivt beteende att som hantverkare rycka ut till försvar för kollegor i branschen som gjort bort sig. Ej heller att som hantverkare tillämpa prissättning som helt uppenbart har till syfte att försvåra prisjämförelse och prisbedömning hos kunden. Inte heller tycker jag om hantverkare som inte kommer på avtalad tid, inte ringer och meddelar att dom inte kommer, inte skickar offert osv osv. Ja du fattar nog vad jag menar.

Resten av hantverkarna gillar jag.
 
Redigerat:
Limponen skrev:
Nu har vi sökt runt lite på nätet och hittat följande:

"Kan man byta enstaka plattor?

Ja, det kan gå.

Våta utrymmen:
Här måste man även säkerställa att ett nytt tätskikt blir korrekt applicerat om det följer med den bortmejslade plattan samt att det nya får ett överlapp mot det befintliga tätskiktet i enlighet med tätskiktstillverkarens anvisningar. Detta är en komplicerad operation som inte alltid går att utföra. Det finns dock inget generellt förbud mot bryta och reparera ett tätskikt.

Vi hänvisar till texten i den röda ruta på sid 4 i Branschreglerna BBV."

Källa: Byggkeramikrådets hemsida, [länk]

Verkar som att de kanske kan hävda att det räcker att byta de trasiga/felaktiga plattorna trots allt?

Vidare hittade vi inte det företag vi anlitat på bkr.se och deras lista över behöriga firmor. :rolleyes:

Att ta hit en oberoende besiktningsman är som jag nämt tidigare ett måste med tanke på hur saker och ting ser ut. Frågan är bara vem vi ska kontakta? Försäkringsbolagets besiktningsman bedömer väl inte det kosmetiska kan jag tänka?
Visst kan det gå att byta ut plattor utan att förstöra tätskiktet, men jag tycker inte att det känns säkert att göra på detta viset och vem bedömmer hur hållbarheten blir när man lappar ihop på det viset.
Du kommer ju med största sannolikhet inte ens att se dem göra det och hur de gör det.

De flesta försäkringsbolag kräver inte att företagen ska vara anslutna och behöriga enligt BKR heller utan det enda krav de har är att arbetet ska utföras fackmässigt och gängse regler ska följas.
De rekommenderar dessutom att hantverkaren i sådant fall ska fotodokumentera alla momenten för att man lätt ska kunna försvara sig med att alla momenten är utförda enligt branschreglerna.
Har din hantverkare inte gjort detta så kan han få stora problem när det kommer till kritan har jag en känsla av.

Tyvärr är det nog så att en besiktningsman inte kan klanka ner på det kosmetiska utan bara på själva konstruktionens uppbyggnad vilken samtidigt kan vara svår att besiktiga om inte hantverkaren har tagit foton till sitt försvar.
 
Thomas59 skrev:
Stämmer säkert angående klämringarna. De brunnar jag kör mmed heter nog Phyrus eller nåt sånt och är de enda jag använder.

Undrar också hur man kan kladda ner så in i h-e. Det är ju nog otrevligt att gräva i golvbrunnen när man rengör och allt annat slabb som hantverkarna oftast lyckas med gör ju inte saken bättre.

Ja det ser faktiskt ut som avtryck som det kan bli av plattskäraren men jag håller med om att det verkar märkligt på hela plattor. Har faktiskt funderat på varför min mosterplattskärare som jag fick av plattsättaren jag gick med ett tag hade silvertejp på klackarna men nu vet jagd^_^b

EDIT: Nämen Paul, jag hatar inte hantverkare, även om jag av misstag skrev hatverkare vid ett tillfälle. Däremot tycker jag illa om personer som utger sig för att vara proffs men som håller en nivå som en hempulare skulle skämmas för - och sen har mage att ta betalt för eländet. Jag tycker inte heller att det är ett konstruktivt beteende att som hantverkare rycka ut till försvar för kollegor i branschen som gjort bort sig. Ej heller att som hantverkare tillämpa prissättning som helt uppenbart har till syfte att försvåra prisjämförelse och prisbedömning hos kunden. Inte heller tycker jag om hantverkare som inte kommer på avtalad tid, inte ringer och meddelar att dom inte kommer, inte skickar offert osv osv. Ja du fattar nog vad jag menar.

Resten av hantverkarna gillar jag.
Jo jag vet att Purus har den varianten med klämring som man bara trycker ner på plats, men just därför föredrar jag Jafo som man skruvar fast då jag tycker detta blir bättre och känns säkrare.
På dig låter det som att du renoverar badrum regelbundet så man kan ju undra hur många badrum du har i ditt hus. ;)

Jag har aldrig lyckats kladda ner på det viset som de flesta exemplen i detta forumet visar på och jag har väldigt svårt att förstå varför det ska vara så svårt att torka rent och vara noggrann när man utför ett arbete som detta.
Personligen vill jag vara stolt när jag lämnar ett arbete och det kan man ju knappast vara när man lämnar detta till allmän beskådning.

Silvertejpen är en ovärderlig uppfinning i många sammanhang och här är det kanon framförallt när man ska knäcka matta vita plattor, men som sagt är det konstigt i detta fallet då det verkar vara hela plattor som har liknande märken.

Jag fattar precis vad du menar och tror att du också fattar vad jag menar egentligen. ;)
Jag tar inte åt mig ett enda dugg av ditt "hat" mot skrået som finns på marknaden då jag aldrig har försvarat dessa s.k hantverkare och aldrig själv beter mig på detta viset som du beskriver att de gör.

Det enda tråkiga är att det aldrig kommer fram till dessa då de knappast engagerar sig i forum likt detta och då blir det lätt att de seriösa som figurerar här tar illa vid sig.
 
Vill bara påpeka att det inte är hela plattor som har dessa märken. Däremot finns de på de flesta knäckta plattor så det är väl rimligt att anta att de kommer från plattskäraren.

//Linus
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Visst kan det gå att byta ut plattor utan att förstöra tätskiktet, men jag tycker inte att det känns säkert att göra på detta viset och vem bedömmer hur hållbarheten blir när man lappar ihop på det viset.
Du kommer ju med största sannolikhet inte ens att se dem göra det och hur de gör det
Jag håller med, jag menar bara att det kanske kan vara svårt att övertyga en hantverkare om att han ska göra om hela badrummet, när han nog tycker att det räcker med att byta vissa plattor, och dessutom verkar kunna finna stöd för att det är ok. JAG vill såklart att de gör om och gör rätt istället för att försöka fixa till i efterhand.

//Linus
 
Limponen skrev:
Vill bara påpeka att det inte är hela plattor som har dessa märken. Däremot finns de på de flesta knäckta plattor så det är väl rimligt att anta att de kommer från plattskäraren.

//Linus
Då är det med största sannolikhet klackarna på deras skärare som gjort dessa märken och de är inte lätta att få bort.
Har inte ett uns förståelse för att man ens sätter upp dessa plattor på väggen.
All jag känner i branschen vet om att det är silvertejp som gäller för att slippa detta och det är ytterligare en sak som talar emot din s.k hantverkares yrkeskunskap.


Limponen skrev:
Jag håller med, jag menar bara att det kanske kan vara svårt att övertyga en hantverkare om att han ska göra om hela badrummet, när han nog tycker att det räcker med att byta vissa plattor, och dessutom verkar kunna finna stöd för att det är ok. JAG vill såklart att de gör om och gör rätt istället för att försöka fixa till i efterhand.

//Linus
Jag förstår ditt dilemma men då hade jag ställt krav på att få bedömma tätskiktets resultat innan de lägger nya plattor och absolut hade jag sett till att befinna mig hemma för att kontrollera förloppet.

Ser jag till helheten så hade jag vägrat betala för hela arbetet då jag anser att man kan kräva något helt annat om man anlitar en hantverkare i branschen.
Har ni inga skriftliga avtal där du godkänt att det ska utföras på det sättet det blivit gjort så har ju hantverkaren svårt att komma någonstans.
Då är det upp till honom att övertyga dig om att det är fackmässigt och proffsigt utfört enligt konstens alla regler vilket lär bli svårt för honom.
 
Thomas59
Paul-Staffanstorp skrev:
Jo jag vet att Purus har den varianten med klämring som man bara trycker ner på plats, men just därför föredrar jag Jafo som man skruvar fast då jag tycker detta blir bättre och känns säkrare.
På dig låter det som att du renoverar badrum regelbundet så man kan ju undra hur många badrum du har i ditt hus. ;)

Jag har aldrig lyckats kladda ner på det viset som de flesta exemplen i detta forumet visar på och jag har väldigt svårt att förstå varför det ska vara så svårt att torka rent och vara noggrann när man utför ett arbete som detta.
Personligen vill jag vara stolt när jag lämnar ett arbete och det kan man ju knappast vara när man lämnar detta till allmän beskådning.

Silvertejpen är en ovärderlig uppfinning i många sammanhang och här är det kanon framförallt när man ska knäcka matta vita plattor, men som sagt är det konstigt i detta fallet då det verkar vara hela plattor som har liknande märken.

Jag fattar precis vad du menar och tror att du också fattar vad jag menar egentligen. ;)
Jag tar inte åt mig ett enda dugg av ditt "hat" mot skrået som finns på marknaden då jag aldrig har försvarat dessa s.k hantverkare och aldrig själv beter mig på detta viset som du beskriver att de gör.

Det enda tråkiga är att det aldrig kommer fram till dessa då de knappast engagerar sig i forum likt detta och då blir det lätt att de seriösa som figurerar här tar illa vid sig.
Purus var det - okidoki! Jafo låter ju bättre så det blir till att testa nästa gång. Har två storaa badrum som ska fixas när jag får tid.

Nej regelbundet kan man nog inte påstå och jag har bara två badrum i huset. Har dock gjort boendekarriär i Stockholm från en etta på 28 m2 Näsby Park till en villa på Ekerö via ett tiotal lägenheter vilka jag alla har totalrenoverat så det har väl blivit ett 20-tal badrum genom åren + att jag ryckt in och hjälpt polare lika många gånger.

Det blir ju så när man har verktyg i klass med ett medelstort byggföretag och inte tvekar inför några uppgifter förutom el då. Anlitar hantverkare ibland i mina företag och dom har sedan ställt upp med tips och råd när jag kört fast i mina egna projekt. Speciellt en platttattare som verkade kunnna trolla med kakel och allt annat också för den delen. Tyvärr finns han inte bland oss längre:(.

Sen har jag hjälp ett otal personer som råkat ut för hantverkarkatastrofer med att få upprättelse och där har man väl snappat upp ett och annat som min advokats sakkunniga hantverkare uttalat sig om.

Anlitar gärna hantverkare när det passar men annas gillar jag att ta tag i egna projekt som omväxling till skrivbordsarbetet. Gärna projekt där man lär sig nya saker.

Silvertejp funkar ju till det mesta men min dotter var nog lite tveksam då jag började laga hennes skidkläder med tejpen.

Nej tänkte väl det. Rediga hantverkare ska inte ta åt sig.

ANGÅENDE ATT BYTA PLATTOR så håller jag med om att det är i högsta grad tveksamt, särskilt runt en golvbrunn. JAG skulle aldrig godkänna det även om det möjligen inte uttryckligen är "förbjudet".

Som Linus badrum ser ut skulle jag kräva att allt gjordes om. Håller dock inte helt med om att besiktningsmannen inte uttalar sig om finish. Det kan dom göra men det är svårt att bedöma i förväg i ett enskilt fall. Det beror ju lite på besiktningsmannen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.