Jag råkade knäcka en av fönsterbrädorna av marmor när jag tappade den i golvet vilket känns väldigt tråkigt q(;^;)p

Eftersom kanterna är hyfsat intakta så tror jag att det ändå ser okej ut om jag lyckas limma ihop dom.
Frågan är bara hur man gått tilväga?

Jag har en tub PL400 liggandes som jag vet många säger funkar till det mesta.
 
Inga tips?

Jag tänkte testa att sätta ihop kanterna med en skruvtving efter att jag matat på ordentligt med PL400.

Sedan kanske limma på ngn stålskena på undersidan över själva ihoplimningen för att stärka ytterligare.

Är jag ute och cyklar helt eller kan det funka? :surprised:
 
Jag skulle hellre prova med någon form av epoxy. PL400 kommer väl att synas som en färgad krokig matt rand i snittet. Jag har ingen erfarenhet av att limma marmor, men epoxy brukar kunna bli starkt. Sådan epoxy som man köper i båttillbehörsaffärer är bättre än snabbhärdande universalprodukter.

Det finns ju inte mycket att förlora. Lim är billigare än en ny marmorbänk. Ibland säljs det marmorbänkar på blocket.

Erik
 
Mikael_L
Du bör kanske forska lite mer i vilket lim som är lämpligt.
Själv tänker jag Cyanoakrylatlim, men jag är inte alls säker på detta.
Annars något 2-komp härdande såsom epoxi av någon variant.

Kan du inte ringa till någon stenhuggare, gravstensmakare eller så?

Meddela gärna här vad du kommer fram till och hur allt går.
 
Mikael_L skrev:
Du bör kanske forska lite mer i vilket lim som är lämpligt.
Själv tänker jag Cyanoakrylatlim, men jag är inte alls säker på detta.
Annars något 2-komp härdande såsom epoxi av någon variant.

Kan du inte ringa till någon stenhuggare, gravstensmakare eller så?

Meddela gärna här vad du kommer fram till och hur allt går.
Hmm låter avancerat ;)

Problemet är att jag har så mkt annat att göra och inte hinner göra detta till ett stort projekt.
Saken är även den att jag ska måla ytan sen ändå så en ful övergång kan jag säkert måla snygg.
Tror ni inte att PL400 funkar?
 
Mikael_L
Jag tror PL400 är för mjukt lim.

edit:
Det beror ju på hur det är trasigt, är det ett litet hörn som slagits loss eller är brädan av på mitten och limfogen kommer utsättas för rejäl belastning?

Kletar du dit PL400 så har du kanske kört racet för vissa andra limmer.
 
Redigerat:
Jag har gjort samma sak med en gammal Kolmårdsmarmorfönsterbänk.
Den lämnade jag in till en stenhuggare. De fräste ur spår på baksidan, limmade in förstärkningar och limmade ihop skivan. Dessutom polerade de den. Det syntes inte alls efteråt. Så min rekommendation är at kolla med en stenhuggare vad de vill ha för att sätta ihop din skiva igen.
 
Mikael_L skrev:
Jag tror PL400 är för mjukt lim.

edit:
Det beror ju på hur det är trasigt, är det ett litet hörn som slagits loss eller är brädan av på mitten och limfogen kommer utsättas för rejäl belastning?

Kletar du dit PL400 så har du kanske kört racet för vissa andra limmer.
Brädan är av helt, brytpunkten är väl i ena kanten förvisso så att ena biten nu kanske är 30cm medan andra biten kanske är 150cm.

Visst kommer limfogen att utsättas för belastning, men jag tror också att den är ganska nära en utav totalt 3 fönsterbrädeshållare.
 
pinebar skrev:
Jag har gjort samma sak med en gammal Kolmårdsmarmorfönsterbänk.
Den lämnade jag in till en stenhuggare. De fräste ur spår på baksidan, limmade in förstärkningar och limmade ihop skivan. Dessutom polerade de den. Det syntes inte alls efteråt. Så min rekommendation är at kolla med en stenhuggare vad de vill ha för att sätta ihop din skiva igen.
Det är jag övertygad om att de skulle lösa på ett bra sätt men samtidigt tror jag att det kan vara dyrt, jag ska ringa och höra om jag får tag i ngn.
 
Ringde ett stenhuggeri men de tyckte att det lät för avancerat att fräsa in förstärkningar och så.
Dom tyckte det var bättre att jag limmade ihop det på egen hand.

Kör på ngt vanliga epoxy-lim sa dom.
Vart får man tag i det frågade jag varpå han svarade: på ngn bensinmack.
Antar att dom menar något sådant:
http://www.kjell.com/?page=/kjellfakta/lim/

Hmm, vågar man sig på det?
 
Redigerat:
Jag tycker att resultatet ofta blir bättre om man använder någon variant som härdar långsamt. Clas Ohlson har en variant av superepoxy som härdar på 4 timmar.

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=59032852

Har du möjlighet att sätta det i spänn på något sätt? Jag skulle lägga på epoxy på båda ytorna och se till att det inte finns någon bar fläck. Därefter sätta ihop och låta ligga i spänn över en natt utan att röra eller belasta alls. Torka inte bort överskottet, utan låt det härda och ta sedan bort det med ett stämjärn. Om du skaffar snabbhärdande som säger sig härda på 15 minuter så låt det ändå ligga stilla i spänn över en natt. Full styrka kommer aldrig på 15 minuter för epoxy.
 
savio skrev:
Det är jag övertygad om att de skulle lösa på ett bra sätt men samtidigt tror jag att det kan vara dyrt, jag ska ringa och höra om jag får tag i ngn.
Det beror ju lite på vad det är för sten. Naturligtvis kan det vara billigare att köpa en ny istället. Jag hade alla fönsterbrädor i Kolmårdsmarmor av den gamla modellen, vilket är svårt att få tag på nytt, så jag tyckte att det var värt att laga. Men en ny av någon av de sorter som finns på Bauhaus blir säkert billigare.
 
Tack för era svar!

Jag har nu varit och inhandlat det lim jag länkade till innan.
http://www.kjell.com/?page=/kjellfakta/lim/

Jag ska testa och se hur det går.

Men jag funderar på att förstärka ihoplimningen med någonting på undersidan som ändå inte kommer att synas?

Vad kan man tänka sig där?
Skulle glasfiberväv göra någon nytta alls tro?
 
savio skrev:
Saken är även den att jag ska måla ytan sen ändå så en ful övergång kan jag säkert måla snygg.
Ledsen men jag förstår ingenting... Ska du limma ihop en fönsterbräda av sten för att sedan måla den? Förmodligen har jag missförstått dig men du får gärna förtydliga dina avsikter.

MVH
Ronnie
 
Pysslarn skrev:
Ledsen men jag förstår ingenting... Ska du limma ihop en fönsterbräda av sten för att sedan måla den? Förmodligen har jag missförstått dig men du får gärna förtydliga dina avsikter.

MVH
Ronnie
Helt riktigt!
Fönsterbrädan är av marmor och är brun och otroligt ful, därför så ska den målas vit.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.