Har ännu inte haft användning av min nya DW spikpicka på bygget, så jag undrar, vad den funkar bäst till? Har nu spikat råspont några dagar (120kvm) men inte ens där tyckte jag spikpickan var motiverad. Man rör sig hela tiden på taket med en bräda, kloss och hammare för att knacka dit brädan, man får kanske även hålla brädan i spänn, att då lägga undan den ordinarie hammaren för att plocka upp spikpickan, såg jag som ett besvär. Att spika glesen, med att hålla upp den tunga pickan, gav jag också vika för.
men jag har i alla fall en spikpicka ;D
rspont.jpg
 
Återigen en anledning till att köra med batteri maskin och inte använda sig av tryckluft.
Har min maskin hängande i bältet och takvare att där inte finns någon sladd att hänga upp sig med jobbar man obehindrat OCH snabbt.
 
Nyfiken - vilken spikpistol är batteridriven? Hur är det med gasdrivna som jag sett exempel på Blocket? Är det nåt bra?

/me
 
Man fäster med vanliga spik och sen kör man med spikpickan. Ett tips är att slå upp linjerna med snörslå, sen är det bara att skjuta.

/Kent
 
Angående gles så gör jag inte det jobbet utan spikpicka, det går betydligt fortare med den och man slipper kramp både här och där under tiden.

Sville>Finns det batteridrivna spikpistoler för trådspik? Jag har bara sett för dyckert nämligen.

/Kent

 
sville>Paslode gör grymt bra grejor men kostar därefter. Sen vet jag inte vad gasen till dem kostar men det lär vara mycket dyrare än en kompressormatad.

/Kent
 
Har för mig att 2 st gaspatroner kostar 100-120:- och räcker till 2600 spik. 4 öre per spik alltså. Lätt värt ist. för slang
 
Det är ju inte bara tidsbesparingen som är avgörande när man plockar fram pickan. För min del är det viktigare att man sparar på armbågarna så att man fortfarande kan svinga en hammare om 20 år..
 
Snickarboden skrev:
Man fäster med vanliga spik och sen kör man med spikpickan. Ett tips är att slå upp linjerna med snörslå, sen är det bara att skjuta.

/Kent
ungefär vad jag väntade på, men tyvärr, det innebär för mycket jobb att springa över taket än en gång. Visst frestar det på armen och axeln, speciellt när man spikar glesen och dessutom på ett pulpettak. Men stå där uppe med ansiktet i höjd med spikpistolen verkar inte säkert heller. Med mina 47år med hammaren i hand, är det kanske tid att utmana spikpickans vänner på en duell ;D

 
*s* tja valet är upp till var och en, föredrar man hammare framför spickpicka vid takläggning så varsågod. Anser du samma om pappspikpickan med? *ler*
Sen är det en fråga om att vänja sig vid verktygen, skakar man för att man har en picka bredvid sig så skall man inte ha den där men jag föredrar att ha en säker maskin som skjuter ner spiken än att jag skall vara utmattad när jag klänger på läkten.

Din skicklighet med hammaren betvivlar jag inte men jag är 200% säker på att du inte kan spika i samma takt som man kan med en spikpistol. utmaning accepteras såklart *s*

/Kent
 
Jag har nyligen köpt en splirrans ny spikpicka eftersom min axel-nacke inte klarar spikning efter en olycka. Det blev den som gunnebo säljer och som kan ta 4-tumsspik. Jag har en picka sen tidigare men den är gammal och över dubbelt så tung som den nya och den har jag använt massor så för min del är valet lätt: antingen ta en massa lån och leja hantlangare, låta kåkarna förfalla ännu mera och göra som förra ägaren, bara bo här utan underhåll eller skaffa maskiner och hjälpmedel och köra själv. Lägenhet sätter jag mig inte i, hellre går jag i sjön.


"En ska någe göra, när en väntar på döön" ;)
 
Snickarboden, visste inte det fanns spikpistol även för pappspiken, för det är naturligtvis att föredra för den typen spik. Men jag kan inte köpa specialmaskiner för enstaka moment i byggandet. Naturligtvis kan jag inte med handkraft slå i ett spik i samma hastighet som en spikpistol, men med allt kringarbete med kompressor och slang m m. tror jag inte tidsvinsten skulle bli något att tala om vid råspontläggning, för egenbyggaren.
Jag föringar inte spikpickans betydelse och förträfflighet vid många moment i en produktion, eller som Vedeldaren nämner, att undvika förslitningsskador.
Jag har en nära polare som basar över ett gäng som renoverar lastpallar, han berättar ofta om skador spikpistolerna orsakar, som t ex när spiket träffar en knast, knasten splittras och spiket far en annan väg o s v. Det är inga små krafter precis i pickan.
 
Nej, det är kraft i en spikpistol men de som spikar lastpallar kör väl rätt mycket på ackord och det är i sig ett problem. Tar man det lite lugnt och tänker på att man har ett vapen i handen så brukar det funka.
Det där med kringarbete med en kompressor och slang fattar jag inte för det tar en minut att ta ut den och koppla ihop allt. Det är ju ingen två meters slang som jag jobbar med utan tio meter så man kan gå runt en del.

Strunt samma, vill man inte använda en spikpistol så skall man inte, jag föedrar den framför hammaren. Hammaren används ändå.

/Kent
 
saturnus2 skrev:
Snickarboden, visste inte det fanns spikpistol även för pappspiken, för det är naturligtvis att föredra för den typen spik. Men jag kan inte köpa specialmaskiner för enstaka moment i byggandet.

Det är inga små krafter precis i pickan.
* Kostar några hundralappar/dygn att hyra på t.ex. Cramo....

* Nej, dödlig skulle jag vilja säga....
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=19129/#4

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.