bigsnucke skrev:
Jag hoppas verkligen att du inte fick tipset om snickeriet via deras hemsida!
Den skulle platsa som skräckexempel på vilken Webkurs som helst...

(Med lite blinkande spotlights hade sidan varit fullständig...)
Nej, jag blev rekommenderad snickeriet av ett par köksarkitekter här i Göteborg. Plus en kollega till min fru som har kök från det snickeriet. Jag skulle heller aldrig köpa något från någon med en sån dålig hemsida utan andra referenser. Sebastian på snickeriet muttrade lite om hemsidan och att den borde uppdateras. Men har man jobb ändå så behöver man ju inte lägga tid och pengar på hemsidan. Jag beställde mitt kök i april och dom kunde inte leverera förrän i mitten oktober. Väl värt att vänta på - både för kvaliten och pengarna.

Jag ska skicka lite bilder på mitt kök till Sebastian så att han kan fixa till hemsidan. Dessutom ställer jag gärna upp som referens. Bor du i Göteborg får du gärna komma och titta hemma hos mig om du funderar på snickeribyggt kök.
 
Det är ju som sagt ganska vanligt att man är bättre på att snickra kök än hemsidor i den här branchen, och tur är väl det... Men visst vore det kul att få se hur deras produkter ser ut NU, så jag hoppas du kan hjälpa dem med lite bilder.
Bor på andra kusten, så hembesök blir lite svårt. Dessutom gör jag själv finsnickerier hela dagarna, så det skulle nog se dåligt ut om jag beställde av någon annan...;)
 
Micke_vb skrev:
Intressant resonemang, du menar på fullaste allvar att du tror att det är så, eller? :rolleyes:
Eh, va ju ett flera rader långt inlägg, tror va då? :confused:
Att valfriheten är större med elfa och HTH än med IKEA vet jag förresten, det är inget jag tror :cool:
Att man får vad man betalar för? det är lite svårare men gäller generellt. Det svåra är att hitta den billiga kvaliteten, men IKEA är bra på mycket dock icke 1200 breda lådor när vi böt kök.
Vissa grejer har ju kvalitetsryckte och pris men håller inte måttet, finns bilar med stjärna på som ex. :D
Nu vart det klart va Micke_vb? ;)
 
bigsnucke skrev:
Jag hoppas verkligen att du inte fick tipset om snickeriet via deras hemsida!
Den skulle platsa som skräckexempel på vilken Webkurs som helst...

(Med lite blinkande spotlights hade sidan varit fullständig...)
Ähum. Senast uppdaterad 1997-08-03. Kanske bättre att låta den vara. Kan vara bra att ha om man vill visa barn hur websidor såg ut förr i tiden...
 
Beställde du verkligen samma kök som på hemsidan?


img11.gif

 
Jag tror ditt kök fungerar bättre som reklam än det gamla... Snyggt, enkelt och stilfult! Inte lider ni på brist på arbetsytor heller! (Det gör jag här hemma...)
 
Titta på Kvik-köken innan ni bestämmer er är mitt råd. :)

Ungefär samma pris som Ikea men bättre finnish. Deras underskåp är dessutom 80cm höga istället för 70cm som annars verkar vara svensk standard. d^_^b

Fula täcksidor till skåpen behövs inte heller, utan man byter helt enkelt ut ena sidoväggen i skåpet till en matchande när man monterar. d^_^b

Om man ska nämna något negativt så blir det nog att höjdalternativen på överskåpen inte är så många, men det är de ju inte på Ikea heller. ;)
 
Akvist skrev:
I den här tråden har jag lagt in ett par bilder på köket som Vikarbodarna snickrade ihop till mig istället för att uppdatera sin hemsida.
[länk]
Mycket snyggt! Lite lite överskåp för min smak. Har du något pris på köket utan vitvaror?
 
Priset i sig är ganska ointressant - det beror ju helt på hur många skåp det är, vilka gångjärn, vilken bänkskiva osv. Det intressanta är att jämföra samma kök mellan olika tillverkare.

Priset för skåpsstommar, lådor och luckor, inkl. gångjärn, smart-corner osv för mitt kök är mindre än halva priset jämfört med samma konfiguration hos Kvänum, Liedhult och Canadaköket. Det är dyrare än IKEA, och kan tänka mig att det ligger i samma prisklass som HTH, Kvik och liknande.

Att betänka då är att skåpen kommer leverarade ihopmonterade, att stommarna är av massivt trä och är mycket gediget byggda - det går att stå ovanpå skåpen innan bänkskivan ligger på. Gångjärnen specade jag själv. Valde Hettich Sensys med dämpare på luckorna och lådor som drar in sig själv. Hörnskåpen är Magic Corner Combo. Dessutom har jag flera specialmått på skåpen för att undvika passbitar och för att få plats med pop-up eluttag bakom lådor.
 
Akvist skrev:
Priset i sig är ganska ointressant - det beror ju helt på hur många skåp det är, vilka gångjärn, vilken bänkskiva osv. Det intressanta är att jämföra samma kök mellan olika tillverkare.

Priset för skåpsstommar, lådor och luckor, inkl. gångjärn, smart-corner osv för mitt kök är mindre än halva priset jämfört med samma konfiguration hos Kvänum, Liedhult och Canadaköket. Det är dyrare än IKEA, och kan tänka mig att det ligger i samma prisklass som HTH, Kvik och liknande.

Att betänka då är att skåpen kommer leverarade ihopmonterade, att stommarna är av massivt trä och är mycket gediget byggda - det går att stå ovanpå skåpen innan bänkskivan ligger på. Gångjärnen specade jag själv. Valde Hettich Sensys med dämpare på luckorna och lådor som drar in sig själv. Hörnskåpen är Magic Corner Combo. Dessutom har jag flera specialmått på skåpen för att undvika passbitar och för att få plats med pop-up eluttag bakom lådor.
Precis vad jag ville höra. Menade inte kronor och ören utan precis som du skrev jämnför med andra.Tack.
 
Jag har byggt tre kök med IKEA-stommar genom åren. Vissa säger här att IKEA har ett begränsat sortiment men jag väljer IKEA-stommar därför att de är omonterade och därmed lätta att sätta sågen i och anpassa till mina egna mått och behov. Jag har gjort många skåp med specialmått på det sättet.

De första två köken fick IKEA-luckor och det begränsade i viss mån mina trimningsmöjligheter men det senaste, just avslutade, fick luckor från annat håll (Storsjökök), delvis i specialmått. Många av lådorna är också trimmade på olika sätt (Blum-lådor köpta innan IKEA bytte sitt sortiment med kompletteringsbitar från Theofils).

Det är jättekul att till rimligt pris kunna få det exakt som man vill!
 
Kul att fler kommit på idén att "trolla" med IKEAS stommar. Vi valde IKEAS inredning i vår garderob med skjutdörrar från ett annat känt märke och med lite kapning och passning med hjälp av svärfar som är snickare så hade vi fixat en platsbyggd inredning som inte kostade skjortan och som blev mycket bättre än en flera gånger så dyr lösning från leverantören av skjutdörrarna.

Naturligtvis är det på samma sätt som för alla andra produkter att för vissa märken så betalar man mer eller mindre för vem som tillverkat köket. Sen hänger det också på vilka önskemål och krav man har på köket, men att bara tro att pris och kvalitet går hand i hand är nog inte alltid rätt. Beroende på vilka krav man har så är jag övertygad om att man ofta kan hitta en prisvärd lösning och det innebär nog i många fall inte den dyraste lösningen. Det kanske är ett platsbyggt kök eller om måtten passar ett IKEA kök men det viktigaste är nog att man försöker hitta en leverantör som passar just för de behov som man har.
 
optimum
Förstår inte varför många är negativa till IKEA.
Bytte kök (själv) för snart 3 år sedan och blev ett IKEA kök med en hel del skåp och med ekluckor mm.
Stommarna är av 18 mm och mycket bra passform. Enkelt montage med list på väggen och justerbara ben så golvets planhet stör inte.
Köket ser fortfarande nytt ut och inget har slått sig eller gått sönder. Vi valde att göra lite justeringar för skåpet med ugn och micro och blev bra.
Dessutom har jag byggt en hel del med täcksidor för behov som vi ville ha. En ramp i taket mellan skåpen, ett tidningsställ ovan kyl och frys i stället för passbitar samt ett vinställ i högmodell i stället för passbit vid sidan om frysen. Byggde upp egna vitrinskåp av IKEAS badrumsserie med vitrinskåp med glasluckor mm som jag byggde in med täcksidor. Blev snyggt. Alla kablar till spottar infrästa i stommar så man slipper se dem.

Vi kollade på andra kök och jämförde lösningar och pris. HTH drygt 100.000, Kvick 75.000 och IKEA 55.000. Vi hade ett Tibrokök från 1985 som vi rev ut och då var kvaliten betydligt lägre än där IKEA är nu.
Totalt gick hela köksrenoveringen på 180.000 i material. (gjorde allt jobb själv) Alltså lite att tänka på då man väljer kök och vill ha lite pengar kvar att leva för.
Not då hade Kvick lösning med att bygga en stomme på golvet och då blir det rejält jobbigare för en amatör.

Helnöjda med vårt IKEA kök.
Fick mycket bra hjälp och tipps av IKEA

mvh Roland
 
Redigerat:
rolri skrev:
Förstår inte varför många är negativa till IKEA.
Konstigt hur olika man kan uppfatta en tråd. Jag uppfattar det som att de flesta generellt är väldigt positiva till IKEA...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.