Vi fick en smärre shock när el-räkningen för oktober och november damp ner i brevlådan häromdagen.. vi låg på ca. 3300~kw/månad..
Under sommarhalvåret har vi legat på ca. 1000-1500kw, men då har vi kört kylan en del i l/l-värmepumpen..

Direktverkande el och Panasonic l/l-värmepump som sagt..
Det här är första riktigt höga el-räkningen vi fått sedan vi flyttade in i maj, så vi har ju
inte tänkt så mycket på hur vi har värmt upp huset..

Just nu har vi de flesta av elementen avstängda och kör på pumpen. (inställd på 22 grader och full inställning på fläkten)

Huset är ett 70-tals enplans tegelhus på 135kvm med mekanisk till- och frånluft (stängde av den förut för att kolla om det är tjuven)
Kylen är relativt ny, men däremot frysen är rätt gammal (tidigt 90-tal gissningsvis)

Diskmaskinen kör vi varannan dag i genomsnitt, kör tvättmaskinen 1-2 ggr om dagen och torktumlaren någon gång ibland..

2 bärbara datorer som är på 8-12 timmar/dag och en LCD-tv som står på 6-8 timmar/dag

Tror jag har fått med allt väsentligt.. :)

Min första tanke var elementen, men ett dygn med de flesta avslagna, och de som står på står mellan 17-20 grader (3 st), så ligger det fortfarande runt 100kw..
 
100kWh/24timmar=4,17kW kontinuerligt.
Det är ju dom mörka, kalla, månaderna nu när den mesta värmen krävs, redan i slutet av januari kommer ju solen och börjar värma en del.
Tvättmaskin 1-2ggr/dag, anar jag småbarn? I så fall skall det väl badas en del också och då går det åt varmvatten som skall värmas.
Jag tycker, småbarn eller ej, att det inte är horribelt mycket förbrukning för att vara denna årstid.
Vad är det för isolering på vinden? Tjocklek? Där brukar det finnas marginal att spara energi.
 
Det enda är nog på "old school" vis att slå av allt, och dra igång en i taget och se vilket som är boven. För din förbrukning är horribel, det måste vara något som är fel. Lycka till!!
 
Det är normal förbrukning. Själv bor jag i ett hus från 1976. Med direkt verkande el + 2 L/L värmepumpar. Nov tom feb,mars betalar vi ca 3500-4500 i månaden. Under sommaren ca 1500-1900.

Vill du ha lägra förbrukning ska du byta fönster till 3 glas isoler, värme mot återvinning samt ha minst 200mm isolering i väggar (vi har 90). Med andra ord byta hus! Ledsen...
 
Om den förbrukning du nämner är för oktober och november så talar vi inte om hög förbrukning pga av extrem kyla.
Vad har du för innetemperatur? 4 kW kontinuerligt betyder mycket värme som måste ta vägen någonstans. T.ex. rinnande varmvatten, ett antal element med trasiga termostater etc.
Det enda som kan orsaken till detta är en stor förbrukare (alltid värme i hushåll) som hängt upp sig och så borde du har tropiskt inneklimat!
 
Kontrollera radiatorerna. Så att det inte är någon termostat som hakat upp sig. Har man luftvärmepump så kan det vara värt att byta elradiatorer till nya med elektronisk termostat.. funkar betydligt bättre ihop med annan värmekälla.
 
Hej,

Kontakta elnätägaren för att ta reda på tidigare års förbrukning, brukar gå att få reda på.

Jag tycker inte att förbrukningen låter vansinnigt hög, däremot förstår jag att du blev förskräckt när du fick räkningen.

Hur förändrades dygnsförbrukningen när du stängde av ventilationen? (kanske inte gått ett dygn än!?) Du skrev mekanisk till och frånluft, jag utgår ifrån att det saknas återvinning i systemet på denna 70-talsvilla. Normala ventilationsförluster i en villa ligger runt 30%. Om ditt system är dåligt inställt och du ventilerar för mycket blir det givetvis mer. Det är fullt möjligt att det sitter ett eldrivet värmebatteri på tilluften. Då kan det försvinna hur många kWh som helst.
Här finns verkligen besparingspotential. Ett nytt FTX-aggregat kostar ca 20 tusen kr +ev arbete och kan återvinna ca 80% av värmen i din frånluft. Då behövs inget värmebatteri på tillluften.

En enkel sak du bör kolla upp så fort som möjligt: hur är fönster och dörrlister? Med ett riktigt ventilationssystem så finns det inga fördelar med onödigt drag.

Mvh Jörgen
 
Vad drar LVP:n? Sätt elmätare på och kolla. Du har väl inte råkat ställa den i autoläge förresten?
 
Ett annat exempel på 70tal, dock ett radhus...

Dock bör man räkna in mina grafer att vi har ett 200x90cm stort hål upp till kallvinden som är täckt med 50mm frigolitskiva med en filt på. Dvs inte fullgod isolering som är boven till grafen...
Ser inte framemot nästa elräkning.

Grafen på elförbrukningen är endast för värmen, hushållselen tillkommer...
 
  • plot.gif
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • plottemp.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Oj! Tack för alla svar!

Småbarn är helt rätt, 2 st små knoddar som inte är ett år ännu, som badar varannan-var tredje dag, och de badar i badbalja så det blir ju inte såå många liter ändå..

Som sagt, har inte bott här så länge, och är första huset vi äger (är ett ganska ugnt par :))

Vet att duschen kan stå och droppa lite, om man inte vrider åt kranen ordentligt, och den brukar jag va och vrida på i tid och otid så att det ska bli så lite dropp som möjligt, annars tror jag inte det ska stå och droppa någonstans..

Vad det gäller vind och isolering har jag ingen aning om, då det knappt går att krypa däruppe.. (nästan platt tak)

Tropiskt inneklimat? Om det ändå vore så väl ;) vi ligger runt 18-20 grader beroende på vart i huset man är..

Vi har funderat på att byta ut de radiatorerna som används, men inte kommit så mycket längre än då vi blev varse det här bara för ett par dagar sen, men jag misstänker också att radiatorerna är en bov i dramat..

Ang. el-batteri och ventilationen, slog av huvudbrytaren till ventilationen då borde väl även el-batteriet slå ifrån?

Vet att det är lite drag från fönstren, de har troligtvis suttit här sen huset byggdes, och det drar en del från altandörren..

Har inte kollat vad pumpen drar ännu, och jag har (tror jag) stängt av allt vad automatik heter.. Som sagt, 22 grader och fläkten på fullt ös..

gadu: oj, de där graferna såg inte alltför trevliga ut.. får hoppas det inte blir kallare!

Hur kollar jag lättast om termostaterna i elementen är kassa?
 
Hej igen.

Har du stängt huvudbrytaren till ventilationen så har ett ev elbatteri också troligtvis stängts av. Kolla hur mycket huset drar utan ventilation, om så bara under en timma, det ger en fingervisning. Antingen har du återvinning och elbatteri, endast återvinning eller endast elbatteri. Det är uteslutet att du blåser in uteluft utan att förbehandla den. Tror du hade märkt om du blåste in - 10 C i sovrummet :p .

Lycka till, jag följer detta med spänning /Jörgen
 
Om du vill kontrollera din momentana förbrukning så kan du göra så här:
Din elmätare har en lysdiod som blinkar med en viss frekvens som står angivet på mätaren, typiskt 1000 blink per KWh. Det betyder att dom det tar exakt 1 timme för 1000 pulser så drar huset exakt 1 KW.

Räknar man ned det till 10 sekunder så blir det lite mer praktiskt: 3600/1000*10 = 36. Dvs om 10 blink tar 36 sekunder så drar huset 1 KW just då. Tar det 18 s så drar huset 2 KW osv. Så, mät tiden för 10 pulser i sek, dividera 36 med denna tid så får du fram din förbrukning för tillfället (med enheten KW).

Skulle du mot förmodan har en antik elmätare så gör du på samma sätt. Skivan snurrar typiskt 120 varv per KWh (det ska stå nånstans på mätare). Så, 30/(uppmätt tid för 1 varv i sek) = KW

PS. Jag tror det finns trådar i forumet om hur man bygger en sensor som placeras framför lysdioden och som sedan kopplas till en dator.
 
Som du säger, hade känts om det hade sprutat in -10 gradig luft direkt in i huset :)

Hade upp luckan till aggregatet i somras då jag var nyfiken hur ett så gammalt aggregat ser ut invändigt (jobbar som ventilationsmontör och ser nyare aggregat rätt ofta)

Kommer inte ihåg om det satt värmeväxlare i aggregatet eller inte, ska kolla upp detta imorrn..
Men tanken om el-batteri är nog inte helt tokig..

Bo: Ah, Perfekt! Satt och funderade hur jag skulle kunna kolla upp på elmätaren hur mycket det drog just för tillfället då det är en modernare sak med endast dioder..


Återkommer med resultat under dagen imorrn, så får vi se om det har blivit någon förbättring sen jag stängde av aggregat samt eventuellt el-batteri!
 
Nu har jag och morsans gubbe antagligen lokaliserat felet..

Det sitter två radiatorer i tvättstugan, varav den ena verkar gå för fullt hela tiden.. (Hög värmeutveckling, går inte hålla handen på det längre än 5-10 sek)

Tog hjälp av Bo's tips och räknade ut att utan de två elementen och värmepumpen igång som vanligt så hade jag en förbrukning på lite drygt 1kw, när radiatorerna i tvättstugan slogs på sköt det upp emot 2kw.

Ska försöka göra en dygnsmätning utan de radiatorerna på och se vad det blir för verklig förbrukning..

Ang. ventilationen så satt det värmeväxlare (återvinning) i aggregatet, och jag misstänker att det sitter ett batteri på vinden då det går upp matarkabel samt nåt som ser ut som nån form av styrning innan för taket och in i "kontrollpanelen" för ventilationen..
Funderar lite på att skippa tilluften helt, och byta ut aggregatet mot ett modernare frånluftsaggregat alternativt en kanalfläkt.. (för/nackdelar?)
 
Hej,

Bra att du hittat energiboven d^_^b

Byta till ett mordernare frånluftsaggregat??! Vad har du tänkt tjäna på det? Ska du gå från att återvinna lite energi till att inte återvinna alls? Eftersom du är ventilationsmontör kan jag tänka mig att du kan få loss ett nytt aggregat med effektivare återvinning till ett rabatterat pris. Utnytja kontakter i branchen och köp ett med roterade värmeväxlare. Men det är bara som jag tycker...

Mvh Jörgen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.