Jag passar på att be om lite råd av er i tråden!

Jag har nästan renoverat klart hemma och har dammsugit ohälsosama mängder spackeldamm med min vanliga dammsugare. Den har ett värmeskydd som slagit av apparaten ett par ggr och jag känner att jag inte vill utmana den mer nu :) , den kostade trots allt 1500 spänn.

Jag kollade först på att köpa en avskiljare och använda till min vanliga dammsugare (Nilfisk PowerCleaner), men jag har läst både + och - om dom olika varianterna. Nu såg jag att det finns billiga separata grovdammsugare från 500-lappen ungefär. Hur bra är dessa? Jag kommer till 95% behöva suga spackeldamm och liknande "lätt" skräp. Och jag är nästan klar med all renovering på många års sikt så den kommer inte köras i mer än 2 rum.

Några rekommendationer?
 
eftersom du i princip kört slut på din vanliga....fortsätt med det o skaffa en vanlig till lägeheten
 
Snabbläste igenom tråden och såg inget om det, men har Swedol dammsugaren autostart?
 
ja!
 
gwyrlim skrev:
Är det inte så att det spelar inte så stor roll vilken luftmängd och tryck en dammsugare har, när filtret är tätt då är det tätt? Jag har en Kärcher 2074 som jag suger pellets med och den funkar kanon tills filter är tätt. Då är den inte så kul längre och det blir fram med kompressorn och rengöra.
Jag håller med dig gwyrlim.
Om man rengör filtret så gör det en enorm skillnad.Tydligen ingen som vill lyssna.Roligare att köpa nytt??
 
Jag tycker det är värdelöst att köra utan påse, oavsett vilken maskin det är...
Tycker man tappar sugförmångan direkt, gipsdamm då är det kört..
 
Mikael_L
Jag skulle vilja slå ett slag för grovdammsugare som har både autostart och variabel sugstyrka.
Har märkt att när jag sågar på kap och gersågen så måste jag köra på ganska lågt sug annars sugs "gummiflärpen" ihop och allt spån skjuter bredvid. Iofs är det inte mycket som lyckas hitta in där när det funkar som det ska, men det är ju ett annat kapitel.
En annan gång när man behöver ställa ner suget är när man slipar, slipmaskinen blir bedrövligt oregerlig om sugstyrkan är för hög.
 
Är det bara jag som tycker att ordet grovdammsugare är lite fel? Jag har köpt en Ctl 26:a, dock inte fått den än, men nog anser jag den vara en findammsugare. En grovdammsugare är väl mer Dustcontrol?

Så min fråga är: Vad finns det för alternativ till dustcontrol? Med den vill jag kunna dammsuga all skit man kan tänkas hitta utan att behöva tänka 2 gånger. Lite trossbotten, isolering, skruv, allmänt skräp.
 
pullman?
 
CTL26
komplettera med en asktunna eller cyklon

Findammsugaren är tyst o effektiv i bostaden men tål absolut inte slipdamm och är urkass på spån.
 
Tack för 2 bra tips! Dom är dyra dom där rackarna, är nog bättre att hyra när man behöver inledningsvis.

Men Asktunna hade jag glömt bort att det fanns. Finns det nån som är bättre än andra?
Cyklonen är jag nyfiken på, men det verkar ju vara en bit bort.
 
StyrmanBerg skrev:
Jag skulle vilja slå ett slag för grovdammsugare som har både autostart och variabel sugstyrka.
Har märkt att när jag sågar på kap och gersågen så måste jag köra på ganska lågt sug annars sugs "gummiflärpen" ihop och allt spån skjuter bredvid. Iofs är det inte mycket som lyckas hitta in där när det funkar som det ska, men det är ju ett annat kapitel.
En annan gång när man behöver ställa ner suget är när man slipar, slipmaskinen blir bedrövligt oregerlig om sugstyrkan är för hög.
Håller helt med dig. Variabelt sug är ett stort steg framåt.

Angående gersågen - du kan inte modifiera denna på något vis? Gersågar har ju så dålig uppsamling att man gärna vill ha så mycket sugstryka som möjligt.
 
Daniel_N skrev:
Håller helt med dig. Variabelt sug är ett stort steg framåt.

Angående gersågen - du kan inte modifiera denna på något vis? Gersågar har ju så dålig uppsamling att man gärna vill ha så mycket sugstryka som möjligt.
Tanken är att modifiera den vad det lider, fast projektet har hamnat lite på back-burner. Sågar inte så mycket för tillfället och den har fått flytta ut i garaget så det gör inte så mycket att den sprutar spån.
 
Dr Fozz skrev:
Snabbläste igenom tråden och såg inget om det, men har Swedol dammsugaren autostart?
Det absolut viktigaste för mig är att den klarar fint spackel/gipsdamm. Har testat JULAs billigaste maskin som brann efter max en timme med en giraff tillkopplad.
Hur är Swedols maskin, kan man förvänta sig att den klarar detta?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.