Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Referenser, alltså jag förstår ju vad det är, tidigare jobb. Men väljer inte hantverkaren ut de jobben som dom hade nöjda kunder på? Hur vet jag vilka jobb de utförde senast? Ringer ni runt till tidigare kunder då och frågar hur dom jobbade?
 
stefand skrev:
Referenser, alltså jag förstår ju vad det är, tidigare jobb. Men väljer inte hantverkaren ut de jobben som dom hade nöjda kunder på? Hur vet jag vilka jobb de utförde senast? Ringer ni runt till tidigare kunder då och frågar hur dom jobbade?
Åh, äntligen någon mer som funderar över detta! De lägger ut 8-10 (i bästa fall) referenser på sin hemsida. Oftast är det stora företag som är kunderna, och de visar hur de har kaklat stooooora pooler och liknande. Men inte en enda privatperson som referens med ett vanligt badrum. Att de sen alltid prioriterar de stora kunderna och låter oss småkunder vänta framkommer ju inte.....det enda man kan utläsa är att företaget med den megastora poolen är nöjda. Tänk om de kaklat åt 8 nöjda kunder och 458 missnöjda?

Sitter fortfarande med ett orenoverat badrum eftersom vi inte lyckas hitta hantverkare som någon är nöjda med och som vill åta sig jobbet. (Hade badrummet varit dubbelt så stort kanske någon hade varit intresserad...?)
 
Hos oss ute på landet upplever jag det som ganska lätt att kolla vem som är bra och vem som inte är det. Man frågar grannen, bonden, byggaffären, etc. Min VVS:are gick el-killen i god för och el-killen är vi jättenöjda med. Här ute på vischan sprider sig rykten snabbt och bönderna brukar veta vem som är prisvärd och vem som inte är det.

Har haft samma problem som TS med köksleverantörer då det inte dyker upp någon offert och man undrar vad som händer och får samma besked som TS: "Jaha, ville ni fortfarande ha en offert?" Nej, vi ville bara träffa er och låta er skita ner vårt hus en stund i bästa middagstid med skrikande småbarn i huset eftersom ni är så j**a trevliga?" Jäkligt enerverande!
 
Returia skrev:
Hos oss ute på landet upplever jag det som ganska lätt att kolla vem som är bra och vem som inte är det. Man frågar grannen, bonden, byggaffären, etc. Min VVS:are gick el-killen i god för och el-killen är vi jättenöjda med. Här ute på vischan sprider sig rykten snabbt och bönderna brukar veta vem som är prisvärd och vem som inte är det.
Frågan är väl då vad vi som inte bor på "vischan" ska göra? :)

De få som vi känner här som jag fått sitt badrum gjort vill inte rekommendera sina hantverkare eftersom de inte är nöjda.

Det är nog svårare att vara en dålig hantverkare på små ställen än i storstan.....för rekommendationer från någon bekant väger ju mycket tyngre än en av hantverkaren utvald referens.
 
Och det smittar.

Mina lagom lantliga duktiga hantverkare ställer inte längre upp och jobbar åt mig, för istället sätter dom i bilen 2,5 timme per dag å drar till Sthlm.

Kvar blir vi med de mindre bra, och de duktiga på nåder (snääääälla du kan väl stanna till här på vägen hem och dra en kabel...).

Panik.
 
Har varit ute för något liknande. Staravgift 1500:- Vad f-n är det. Kanske det kostnadsfria hembesöket. Debiterat 47 timmar när vi vet att han varit på plats max 25 timmar. Det konstiga är att en hantverkare alltid kan uppskatta priset till gansk exakt det summan blir i slutändan. Vår hantverkare tog 25 tkr för att montera 2 garederober sätta upp en gipsvägg samt riva en annan spånskivevägg. Dessutom enligt en fast kostnad på 4700 montera ett litet kök. Av någon anledning lyckades man med diverse överpriser på material och ett alltför högt timtal komma upp i 25 tkr. Svinigt!!!!!
 
Thomas59
Det hör lite till saken natur att man, efter tillräckligt många dåliga erfarenheter, just generaliserar över en grupp eller i detta fall hela branscher.

Att branschen som sådan inte gillar generaliseringar är inget att bry sig om. Det är ofta bara de som känner sig träffade eller på annat sätt påverkas negativt som beklagar sig. Påverkas tillräckligt många "oskyldiga" måste man till slut ta tag i rötäggen. Det är så en fri marknad funkar.

Vad vi ser är att många hantverkare här på forumet beklagar sig över generaliseringen och det är ju tråkigt att det gått så långt att hela yrkeskårer dras i smutsen. Istället för att beklaga sig över generaliseringen borde man vända sig till sin branschorganisation med krav på kraffulla åtgärder.

Många branscher som fått dåligt rykte (pga en liten grupps dåliga beteende) har fått (eller tvingats!) ta tag i problemen. I hantverkarbranscherna är det uppenbart att det är betydligt mer än "en liten grupp" som missköter sig men trots det görs inget från branschorganisationerna och yrkesmännen (medlemmarna) sätter istället fokus på i vilken form kritiken framförs. DET löser inga problem. Yrkesmännens förhållningssätt är snarare att problemen inte existerar eller är betydelselösa i omfattning. Något som de drabbade knappast håller med om. DET löser heller inga problem.

Det ligger nog mycket i det någon skrev tidigare att branchorganisationerna är så svaga och rädda om medlemsavgifterna att dom inte förmår göra något och hantverkarna å sin sida försvara det mesta i någon sorts missriktad lojalitet mot den egna branschen.
 
Thomas59 skrev:
Vad vi ser är att många hantverkare här på forumet beklagar sig över generaliseringen och det är ju tråkigt att det gått så långt att hela yrkeskårer dras i smutsen. Istället för att beklaga sig över generaliseringen borde man vända sig till sin branschorganisation med krav på kraffulla åtgärder.
.....men samma hantverkare här på forumet som beklagar sig över generaliseringen är själva rätt duktiga på att dra samtliga utländska hantverkare över samma kam......:rolleyes:
 
TOKE 1
Thomas59 skrev:
Det hör lite till saken natur att man, efter tillräckligt många dåliga erfarenheter, just generaliserar över en grupp eller i detta fall hela branscher.

Att branschen som sådan inte gillar generaliseringar är inget att bry sig om. Det är ofta bara de som känner sig träffade eller på annat sätt påverkas negativt som beklagar sig. Påverkas tillräckligt många "oskyldiga" måste man till slut ta tag i rötäggen. Det är så en fri marknad funkar.

Vad vi ser är att många hantverkare här på forumet beklagar sig över generaliseringen och det är ju tråkigt att det gått så långt att hela yrkeskårer dras i smutsen. Istället för att beklaga sig över generaliseringen borde man vända sig till sin branschorganisation med krav på kraffulla åtgärder.

Många branscher som fått dåligt rykte (pga en liten grupps dåliga beteende) har fått (eller tvingats!) ta tag i problemen. I hantverkarbranscherna är det uppenbart att det är betydligt mer än "en liten grupp" som missköter sig men trots det görs inget från branschorganisationerna och yrkesmännen (medlemmarna) sätter istället fokus på i vilken form kritiken framförs. DET löser inga problem. Yrkesmännens förhållningssätt är snarare att problemen inte existerar eller är betydelselösa i omfattning. Något som de drabbade knappast håller med om. DET löser heller inga problem.

Det ligger nog mycket i det någon skrev tidigare att branchorganisationerna är så svaga och rädda om medlemsavgifterna att dom inte förmår göra något och hantverkarna å sin sida försvara det mesta i någon sorts missriktad lojalitet mot den egna branschen.
Jag tycker det funkar bra d^_^b. har inte sett eller hört någonting av det du beskriver.
 
stefand skrev:
Referenser, alltså jag förstår ju vad det är, tidigare jobb. Men väljer inte hantverkaren ut de jobben som dom hade nöjda kunder på? Hur vet jag vilka jobb de utförde senast? Ringer ni runt till tidigare kunder då och frågar hur dom jobbade?
Titta gärna i denna tråd: http://www.byggahus.se/forum/hantverkare/128015-referensproblematiken.html som behandlar just detta.
 
Thomas59 skrev:
Det hör lite till saken natur att man, efter tillräckligt många dåliga erfarenheter, just generaliserar över en grupp eller i detta fall hela branscher.

Att branschen som sådan inte gillar generaliseringar är inget att bry sig om. Det är ofta bara de som känner sig träffade eller på annat sätt påverkas negativt som beklagar sig. Påverkas tillräckligt många "oskyldiga" måste man till slut ta tag i rötäggen. Det är så en fri marknad funkar.

Vad vi ser är att många hantverkare här på forumet beklagar sig över generaliseringen och det är ju tråkigt att det gått så långt att hela yrkeskårer dras i smutsen. Istället för att beklaga sig över generaliseringen borde man vända sig till sin branschorganisation med krav på kraffulla åtgärder.

Många branscher som fått dåligt rykte (pga en liten grupps dåliga beteende) har fått (eller tvingats!) ta tag i problemen. I hantverkarbranscherna är det uppenbart att det är betydligt mer än "en liten grupp" som missköter sig men trots det görs inget från branschorganisationerna och yrkesmännen (medlemmarna) sätter istället fokus på i vilken form kritiken framförs. DET löser inga problem. Yrkesmännens förhållningssätt är snarare att problemen inte existerar eller är betydelselösa i omfattning. Något som de drabbade knappast håller med om. DET löser heller inga problem.

Det ligger nog mycket i det någon skrev tidigare att branchorganisationerna är så svaga och rädda om medlemsavgifterna att dom inte förmår göra något och hantverkarna å sin sida försvara det mesta i någon sorts missriktad lojalitet mot den egna branschen.
Generaliseringar kan ofta vara bra, eftersom de, trots en förenklad beskrivning av verkligheten, eller kanske tack vare en förenklad beskrivning av verkligheten, möjliggör att man snabbare och mer kostnadseffektivt kommer fram till slutsatser eller synpunkter som på det hela taget kan leda till förbättringar eller klargörande i någon fråga.

Men, erfarenhetsmässigt så har det visat sig att generaliseringar av den grupp man diskuterar med (i detta fallet hantverkare), speciellt när generaliseringarna är till denna grupps nackdel (som ofta, men inte alltid är fallet här på byggahus), ofta inte ger fördelar som normalt är förknippade med generaliseringar i allmänhet. Detta då en för stor del av diskussionen kretsar kring att den utpekade gruppen försvarar sig mot vad de uppfattar (på ibland ganska goda grunder) som ett angrepp mot den egna förmågan, må det vara rätt eller fel. Jag tror också att många hantverkare drar sig för att vara en del av dessa diskussioner, vilket inte är en fördel för byggahus.se i stort. Vidare är jag övertygad om att byggahus hantverkare är avsevärt mer engagerade och angelägna om att vara skickliga i sin yrkesroll än medelhantverkaren. Sammantaget så anser jag att generaliseringar som normalt är en metod för att studera ett fenomen, kan vara kontraproduktivt i vissa sammanhang, tex avseende hantverkare här på byggahus.

Detta innebär naturligtvis inte något förbud mot generaliseringar av hantverkare på byggahus, det kan i rätt sammanhang vara befogat. Dessa sammanhang är dock sällan förekommande i trådar likt denna, som i grund är sprungna ur besvikelse över en eller fler specifika hantverkarinsatser.

Just av dessa anledningar uppmanar jag återigen till försiktigt användande av generaliseringar avseende hantverkare, det är inte till fördel för forumet i stort.

I övrigt håller jag med dig om missriktad lojalitet, och behov av att branschorganisationerna agerar.
 
Hantverkare är ingen homogen grupp. Hantverkare kan:
Vara företagare eller anställd (även svartjobbare ingår i gruppen hantverkare här på forumet)
Vara snickare, rörmokare, elektriker, målare, murare, mattläggare, m.fl. även grävare räknas in bland hantverkare här på forumet
Göra bra arbeten, medelmåttiga arbeten, dåliga arbeten
Vara mer eller mindre socialt kompetent
O.s.v. o.s.v.

Ex.: Om man kritiserar gruppen hantverkare för att ta för mycket betalt eller för att inte vara tillräckligt kunniga i företagsekonomi så blir det ju väldigt konstigt eftersom de flesta hantverkare är anställda.

Vill man komma åt att beskriva en företeelse som är felaktig så måste man ringa in rätt grupp. Det är ju inte alls så svårt. Det räcker med att skriva t.ex. ”Hantverkare som inte kommer på avtalad tid.” istället för ”Hantverkare kommer inte på avtalad tid”.
Då kan diskussionen handla om ett problem som måste lösas och inte om hantverkare verkligen är si eller så.

Det går inte heller att tro att det skulle gå att uppfostra seriösa hantverkare att ta tag i problemen i en hel bransch genom att dra alla över en kam.
De flesta egenföretagarna är inte anslutna till någon branschorganisation så den vägen är inte heller så självklar.

Om det trots allt finns behov av att generalisera grovt så måste syftet ifrågasättas.
 
Om man nu har blivit orätt behandlad av en person, i detta fall en hantverkare, kan man då inte få gnälla av sig utan att diskussionen helt plötsligt ska handla om att gruppen hantverkare känner sig trampad på tårna. På forumet kryllar det av tråkiga/fruktansvärda/osmakliga osv beteende och handlingar begångna av hantverkare som har drabbat den betalande. I samtliga trådar dyker det upp "riddare av hantverksorden" som börjar hacka på oss/de som gnäller. I de flesta fall har människor drabbats mer än vad som är tillåtet! Ibland känns det som ni riddare tar era luspudlar till kollegor i försvar. Varför kan ni inte hålla med när ett fel har begåtts och kanske ge tips istället för att sätta er i försvar om att "det minsann inte får står ordet hantverkare, för alla hantverkare beter sig inte si eller så" eller märka ord eller försöka få tråden till att vara en vetenskaplig uppsats med syfte osv.

De flesta hantverkare är bra - dock inte alla!

Hälsningar Returia (som absolut har ett behov att vräka av mig när det känns som värst och kanske få ett uppmuntrande svar av någon istället för att sätta igång ännu en lavin av alienationer)
 
Tja, tittar jag på TS rubrik så undrar denne om "hantverkarna" inte skäms. Frågan måste vara ställd till de hantverkare som finns här på forumet för någon annan lär ju knappast kunna läsa frågan. Jag är hantverkare och ramlar in här på forumet emellanåt, både för att lära och för att lära ut (ju mer man kan desto mer förstår man att det finns att lära). Alltså frågar TS om jag inte skäms?

Svar: Nej. Generalisera på men jag har inget med dina hantverkare att göra. Jag vet inte vilka de är eller vad saken egentligen gäller. Skulle jag vara elak så skulle jag kunna säga att TS borde vara lite mer nogräknad med vilka denne umgås med.

Ska vi prata skit om ohederligt folk - oavsett bransch - så är jag med. Jag har just nu en kund som får anlita advokat för att hantera huvudentreprenören av dennes lägenhetsbygge och det är rent kriminella metoder som har använts. Men jag har inget gemensamt med dennes metoder heller - trots att jag är hantverkare.

Du får tycka att jag är moppsig men din frågeställning gör mig förbannad.
 
Guzzi skrev:
Tja, tittar jag på TS rubrik så undrar denne om "hantverkarna" inte skäms. Frågan måste vara ställd till de hantverkare som finns här på forumet för någon annan lär ju knappast kunna läsa frågan. Jag är hantverkare och ramlar in här på forumet emellanåt, både för att lära och för att lära ut (ju mer man kan desto mer förstår man att det finns att lära). Alltså frågar TS om jag inte skäms?
Tänk på att enligt forumreglerna så får man inte svara som hantverkare i detta forum. Och man får rimligtvis då ej heller ställa frågor till hantverkare här.

Akta er så ni inte åker på varningar och blir avstängda!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.