Rrrrr skrev:
Vad har fått dig att tro/tycka detta egentligen? Skulle jag tjäna något på att be någon anlita en elektriker? Tror knappast någon annan här gör de heller..
Verkligen inte därför jag skriver här iaf.. Har de framgått som det i något inlägg så ska jag försöka vara tydligare framöver.

Jag kan ju egentligen bara tala för EL delen av forumet. Där tycker jag verkligen att det ibland är befogat att rekommendera frågeställaren att kontakta elektriker då man ser att denne är ute på hal is. Om jag skulle rekommendera någon att göra något olagligt så kan jag förlora min behörighet. Jag brukar försöka skriva något mer konstruktivt än bara "anlita elektriker!", fast ibland finns det inget bättre att säga.

Sammanfattningsvis kan man väl säga att hemmapularna på detta forum är bra mycket kunnigare än genomsnittet man stöter på ute i riktiga världen d^_^b
Men om du på grund av yrkesetik är förhindrad att besvara en fråga och tycker att det mest konstruktiva du kan göra är att uppmana TS att bara "anlita elektriker!" varför måste du svara överhuvudtaget?
 
stilofunk skrev:
Men om du på grund av yrkesetik är förhindrad att besvara en fråga och tycker att det mest konstruktiva du kan göra är att uppmana TS att bara "anlita elektriker!" varför måste du svara överhuvudtaget?
För att förhindra frågeställaren att skada sig själv, sin familj och/eller sin egendom kanske?
 
Är inte det detsamma som privatpolisiär verksamhet?q(;^;)p
 
stilofunk skrev:
Är inte det detsamma som privatpolisiär verksamhet?q(;^;)p
Så de är inte bra att bry sig om sina medmänniskors livhank? Låter ju lite snedvridet tankesätt om du frågar mig..
 
Mikael_L
MathiasS skrev:
Johan är normalt en av de klokaste gubbarna här på forumet men i detta fall håller jag inte alls med.

För mig är själva grundpelaren i detta forum konsumenter som hjälper konsumenter. Vi hjälper varandra att ta oss igenom projekt som annars vore omöjliga. När hantverkare uppmanar till att köpa tjänsten istället ... <klipp>
Jag uppfattade inte att Johans andemening skulle varit så snäv, och min andemening var inte heller så snäv.
Jag begränsar inte "man måste tåla svaret" till endast svar från ev hantverkare.
Det finns många tillfällen här på forumet då TS inte får det svar som h*n hoppas på.
Typiskt ofta är det vid dolda-fel-frågor, bygglov och servitutsfrågor och likn, byggteknik och konstruktionsfrågor, verktygsval etc etc.

Men jag menade verkligen inte att försvara att någon som försöker få in intäkter till sin egen branch.

Jag håller med dig i vad du skriver, jag ville bara förklara lite hur jag tänkte.
 
stilofunk skrev:
Är inte det detsamma som privatpolisiär verksamhet?q(;^;)p
Tycker du inte själv att det där var lite dumt kommenterat. Det är ju inte elektrikernas medborgargarde som rycker ut, utan en ryggradskänsla från "Rrrrs" sida. Omtanke.
:surprised:
 
Rrrrr skrev:
Vad har fått dig att tro/tycka detta egentligen? Skulle jag tjäna något på att be någon anlita en elektriker? Tror knappast någon annan här gör de heller..
Verkligen inte därför jag skriver här iaf.. Har de framgått som det i något inlägg så ska jag försöka vara tydligare framöver.

Jag kan ju egentligen bara tala för EL delen av forumet. Där tycker jag verkligen att det ibland är befogat att rekommendera frågeställaren att kontakta elektriker då man ser att denne är ute på hal is. Om jag skulle rekommendera någon att göra något olagligt så kan jag förlora min behörighet. Jag brukar försöka skriva något mer konstruktivt än bara "anlita elektriker!", fast ibland finns det inget bättre att säga.

Sammanfattningsvis kan man väl säga att hemmapularna på detta forum är bra mycket kunnigare än genomsnittet man stöter på ute i riktiga världen d^_^b
Jag grundar den uppfattningen på alla inlägg jag läst med denna typ av kommentar i under de snart 7 år jag hängt på detta forum. Det är i de flesta fallen väldigt enkelspårigt och obegåvat skrivet.

Nu ser jag att du resonerar utifrån el-forumet och i det fallet är jag väl lite kluven, det är inte el-frågor jag avser i första hand (egentligen resonerar jag utifrån alla forum UTOM just elforumet!). Det elektriska är ett specialfall i den meningen att de flesta jobben faktiskt är olagliga att göra själv samtidigt som möjligheten att skada sig själv och andra är stor om det blir tokigt. För alla andra uppgifter som husrenoveraren ställs inför så är förutsättningarna helt andra.

Att i elforumet ha den ståndpunkt du har verkar inte orimligt. d^_^b. Jag skulle önska att svaret var (oavsett forum) "Du gör så här och så här. Blir det fel riskerar du att elda upp huset pga ditten och datten. Min rekommendation är att du anlitar någon som har gjort detta förut."

Den som vet hur saker funkar, vad som kan gå fel och konsekvensen av det har bättre förutsättningar att fatta rätt beslut (göra jobbet själv eller anlita någon).
 
Johan, Micke_L - vi pratar samma språk tror jag.d^_^b
 
Johan Gunverth skrev:
Tycker du inte själv att det där var lite dumt kommenterat. Det är ju inte elektrikernas medborgargarde som rycker ut, utan en ryggradskänsla från "Rrrrs" sida. Omtanke.
:surprised:
Jag tycker precis det som jag skriver, så du behöver inte lägga ord i min mun.
Det finns klistrade trådar som som väl upplyser om vad man fpr eller inte får göra om man äger nödig kännedom. Därför tycker jag inte det behöver återkomma, ibland av 2-3 yrkesmän direkt efter varandra, i tråd efter tråd.
 
Hm, el-forumet har jag fått en del pisk i :blushing: men jag har tolkat det som välvilja i de flesta fall OCH nån av dom riktiga elektrikerna har alltid bemödat sej till att förklara för mej vad dom menar d^_^b Så jag uppskattar att det finns proffs här som kan på riktigt.
Dom som uppenbarligen bara vill få mej att köpa tjänster kan jag ignorera, jag gör ju ändå som jag vill här hemma hos mej :cool:
Har byggt ett garage och ett hus samt renoverat 2 hus och en lägenhet och än så länge har ingen annan än jag själv fått 220 V genom olika delar av kroppen pga nåt jag gjort själv :p
 
Mikael_L
Jan-Å skrev:
...och än så länge har ingen annan än jag själv fått 220 V genom olika delar av kroppen pga nåt jag gjort själv :p
Nu försöker jag inte vara någon besserwisser, ...men det är väl inte nåt bra, det heller.
Och knappast nåt att skryta med.
Du har inte funderat på när sista gången blir ... :(

Jag menar bara, var rädd om dig själv, det är också att vara rädd om alla andra som tycker om dig.


edit: Alltså, jag har också fått nån pärla nån gång, men nu var det oerhört länge sen.
När jag var riktigt ung så förstod jag nog inte riktigt att ha tillräcklig respekt för detta.

När sen min mamma flyttat till nybyggt hus (jag hade flyttat hemifrån nåt år tidigare) så såg min lillasyster när en elektriker som höll på i fasadmätarskåpet plötsligt föll ned och låg kvar sen.
Han hamnade i jorden efter detta sista jobb. :(
 
Redigerat:
Jag ska ge ett exempel på hur man kan kombinera en hantverkarroll med forumet på Byggahus. Kolla in jon_h och allt guld han har delat med sig av i Badrumsforumet. Aldrig någonsin har jag sett att han idiotförklarat någon utan istället tålmodigt förklarat hur man ska göra de olika momenten.

Det är inte utan att man saknar honom emellanåt...
 
Mikael_L skrev:
Nu försöker jag inte vara någon besserwisser, ...men det är väl inte nåt bra, det heller.
Och knappast nåt att skryta med.
Du har inte funderat på när sista gången blir ... :(

Jag menar bara, var rädd om dig själv, det är också att vara rädd om alla andra som tycker om dig.


edit: Alltså, jag har också fått nån pärla nån gång, men nu var det oerhört länge sen.
När jag var riktigt ung så förstod jag nog inte riktigt att ha tillräcklig respekt för detta.

När sen min mamma flyttat till nybyggt hus (jag hade flyttat hemifrån nåt år tidigare) så såg min lillasyster när en elektriker som höll på i fasadmätarskåpet plötsligt föll ned och låg kvar sen.
Han hamnade i jorden efter detta sista jobb. :(
Hm, det som var menat som skryt va att jag inte ställt till det så att nån gjort sej illa vilket alltså skulle bevisa att jag gjort rätt bedömningar och inte gett mej på sånt som jag inte klarar. :cool: sen att jag vid 3-4 tillfällen fått känna på strömmen är väl nåt jag delar med merparten av dom som sysslar med el i någon form. Du beskrev själv en elektriker (utbildad och försedd med alla nödvändiga behörigheter antar jag?) som dog vilket väl visar både på det och på att det inte är nån som helst garanti att det blir bra trots att lejer bort det till nån som är utbildad.
Att jag gjort fel ett par ggr och råkat ut för att nån annan gjort saker som inte gick att förutse vilket också ledde till närkontakt var inte menat som skryt direkt :blushing:
 
Mikael_L
Det är lugnt.
Jag trodde inte heller att det var skryt, men ditt inlägg var inte solklart lättolkat heller, så jag passade på och skriva lite plattityder ... sorry. ;)


Jag är betydligt mer rädd för 230V nu än när jag var 25 år och svagströmmare i industrin, då fick jag mig en pärla nån gång, men brydde mig inte så värst mycket.
Nuförtiden funderar jag ibland över varför jag lever men inte andra.

Jaja, det här driver inte ämnet framåt, jag är bara ute efter att alla bör tänka på att det _kan_ bli lika slutgiligt som en frontalkollision på E4'an, _om_ förutsättningarna är lite sämre.

Och vadå ämnet, ruskigt offtopic är det väl ... ;)
 
joflopp skrev:
Jag ska ge ett exempel på hur man kan kombinera en hantverkarroll med forumet på Byggahus. Kolla in jon_h och allt guld han har delat med sig av i Badrumsforumet. Aldrig någonsin har jag sett att han idiotförklarat någon utan istället tålmodigt förklarat hur man ska göra de olika momenten.

Det är inte utan att man saknar honom emellanåt...

Hans råd saknar jag med! (Har meddelat honom det...) Men...
Jag har egentligen svårt att förstå HUR det skulle kunna dyka upp någon ny.Det är ju numera ganska tydligt att alla som finns här på forumet ska vara här i egenskap av konsument. Jag tror de flesta märkte att han jobbade med detta. (Jag vet att han pratade om att beställa ny firmabil osv) Som det är nu tycker jag det ligger en blöt filt över forumet, det är mest en massa negativt hackande. Ifrån BÅDA håll, (tycker jag som konsument...) Jag förstår inte hur en hantverkare ska kunna försöka besvara frågan "Skäms ni inte hantverkare?" (som en tråd heter), utan att det framgår att man är hantverkare. Ska de låtsas vara enbart kunder? Sålänge det har framgått vem som varit hantis har jag aldrig haft något problem med det. Over and out
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.