På senare tid har det startats en hel del trådar av & för hantverkare där man diskuterar allt från hantverkarnas löner till att man klankar ned på hemmafixares kompetens och på konsumenter i största allmänhet. Dessutom har en hel del nya hantverkare registrerat sig som användare och deras enda syfte tycks vara att klanka ned på de som väljer att bygga/renovera själva och att försvara hantverkarskrået i trådar som handlar om konsumenter som tycker sig ha blivit lurade eller dåligt behandlade av hantverkare. Sen finns det ju ett stort antal aktiva hantverkare som framförallt ger råd och tips till hemmafixare och de berikar verkligen forumet - de som jag ifrågasätter är de som endast har inlägg som innehåller en nedvärderande attityd mot hemmafixare och konsumenter och som aldrig ger konstruktiv kritik eller konstruktiva förslag. Flertalet av dessa användare kan hittas i VVS-trådarna.
Vill minnas att jag läst att byggahus.se är ett forum för konsumenter - är det fortfarande så?
 
Thomas59
frhe skrev:
På senare tid har det startats en hel del trådar av & för hantverkare där man diskuterar allt från hantverkarnas löner till att man klankar ned på hemmafixares kompetens och på konsumenter i största allmänhet. Dessutom har en hel del nya hantverkare registrerat sig som användare och deras enda syfte tycks vara att klanka ned på de som väljer att bygga/renovera själva och att försvara hantverkarskrået i trådar som handlar om konsumenter som tycker sig ha blivit lurade eller dåligt behandlade av hantverkare. Sen finns det ju ett stort antal aktiva hantverkare som framförallt ger råd och tips till hemmafixare och de berikar verkligen forumet - de som jag ifrågasätter är de som endast har inlägg som innehåller en nedvärderande attityd mot hemmafixare och konsumenter och som aldrig ger konstruktiv kritik eller konstruktiva förslag. Flertalet av dessa användare kan hittas i VVS-trådarna.
Vill minnas att jag läst att byggahus.se är ett forum för konsumenter - är det fortfarande så?
Har noterat samma sak. I någon av den senaste tidens trådar, kommer inte ihåg vilken, förekom en fullständig invasion av hantverkare som försvarade något egenintresse. Mycket märkligt?

Noterar också att trådar med "hantverkarproblem" börjat dyka upp på forumet. Kanske något moderatorerna borde reagera på!

Det finns ju helt klart en "agenda" hos hantverkare (inte alla, det finns ju hantverkare på forumet som delar med sig av sin kunskap istället - tack för det) att dels minska "villigheten" att göra saker själv genom att måla upp risker och överdriva svårighetsgraden, dels att acceptera klåparhantverkarna genom att konsekvent ta dessa i försvar och slutligen att skapa acceptans för en höjd prisnivå genom snyfthistorier om hur svårt det är att få firman att gå ihop och hur jobbigt det är med kunder och dur man behöver dyra bilar och f-n och hans moster...................

Det finns en tråd på forumet om vad en hantverkare behöver debitera för att kunna ta ut en bra lön. Jag har ifrågasatt vad den tråden har på forumet att göra och möttes i stort sett genomgående av irriterad kritik. Är det hantverkare som ligger bakom kritiken förstår jag att dessa blir irriterade. Tråden är nämligen utmärkt i syftet att skapa acceptans för en högre prisnivå. Kritiken kommer, gissar jag, även från konsumenter som inte inser vad tråden innebär i form av påverkan på konsumenterna.
 
jag vill ge en STOOR ros, och ett stort tack till dom jätte snälla hantverkarna, som sitter här och faktiskt ger goda råd, och hjälper till jätte mkt för oss amatörer! dom ska ha all heder tycker jag! d^_^b Åandra sidan kan vi amatörer kanske bidra med ett gott skratt till dom. :D
 
Thomas59
yllwa skrev:
jag vill ge en STOOR ros, och ett stort tack till dom jätte snälla hantverkarna, som sitter här och faktiskt ger goda råd, och hjälper till jätte mkt för oss amatörer! dom ska ha all heder tycker jag! d^_^b Åandra sidan kan vi amatörer kanske bidra med ett gott skratt till dom. :D
Klart att de hantverkare som välvilligt delar med sig av sin kunskap och erfarenhet ska ha rosor, uppdrag och bra betalt. Det är dock inte dessa personer som avses i tråden.
 
Nu är den tråden raderad som man diskuterade timpenningen för hantverkare.
Men att radera trådar är något jag ställer mig mycket skeptiskt till då det faktiskt finns ett innehåll, de trådar som får tas bort enligt mig är egenreklam eller trolltrådar annars ska sådana här trådar låsas med respekt för de inlägg som ändå har gjorts.
Tycker moderatorn att något inlägg är fel så får han redigera de inläggen.
 
frhe skrev:
På senare tid har det startats en hel del trådar av & för hantverkare där man diskuterar allt från hantverkarnas löner till att man klankar ned på hemmafixares kompetens och på konsumenter i största allmänhet. Dessutom har en hel del nya hantverkare registrerat sig som användare och deras enda syfte tycks vara att klanka ned på de som väljer att bygga/renovera själva och att försvara hantverkarskrået i trådar som handlar om konsumenter som tycker sig ha blivit lurade eller dåligt behandlade av hantverkare. Sen finns det ju ett stort antal aktiva hantverkare som framförallt ger råd och tips till hemmafixare och de berikar verkligen forumet - de som jag ifrågasätter är de som endast har inlägg som innehåller en nedvärderande attityd mot hemmafixare och konsumenter och som aldrig ger konstruktiv kritik eller konstruktiva förslag. Flertalet av dessa användare kan hittas i VVS-trådarna.
Vill minnas att jag läst att byggahus.se är ett forum för konsumenter - är det fortfarande så?
Jag tror att du och alla andra konsumenter ska vara glad att det finns så många kunniga hantverkar på detta forum! Vem ska annars svara på alla frågor som ställs?
 
Bezt skrev:
Nu är den tråden raderad som man diskuterade timpenningen för hantverkare.
Men att radera trådar är något jag ställer mig mycket skeptiskt till då det faktiskt finns ett innehåll, de trådar som får tas bort enligt mig är egenreklam eller trolltrådar annars ska sådana här trådar låsas med respekt för de inlägg som ändå har gjorts.
Tycker moderatorn att något inlägg är fel så får han redigera de inläggen.
Nu har jag inte läst tråden, bara sett den. Tyckte inte att ämnet intresserade mig, så jag kan inte uttala mig om innehållet. Men saken som sådan kan jag nog tycka till om. För att använda en metafor så föreställer jag mig att jag skapar ett forum med en endaste regel: man får endast skriva med grön färg. Om det då finns de som envisas att skriva med rött, skulle det då vara fel att sonika "deleta"? Reglerna finns ju där för att ägaren av forumet och dess moderatorer INTE ska behöva läsa igenom precis allt och redigera lite här och där.

Om "vi som gillar rött" stjäl mitt gröna forum för sina röda diskussioner så sparkar helt enkelt ut dem.
 
Jättebra att ni säger till. För en tid sedan tog jag krafttag mot hantverkare som "tar över" forumet, med en del raderingar, varningar och avstängningar som följd. Det är jättebra om ni rapporterar löpande (vilket TS gjort nu) så att vi kan ta tag i det vi har missat.
 
Rrrrr skrev:
Jag tror att du och alla andra konsumenter ska vara glad att det finns så många kunniga hantverkar på detta forum! Vem ska annars svara på alla frågor som ställs?
Touché!

Naturligtvis är detta ett samspel mellan frågvisa konsumenter och (som du själv) kunniga hantverkare som faktiskt delar med sig av yrkeskunskap på obetald tid.

För att anknyta till "frhe" ursprungliga observation och framför allt att VVS:are gnäller på hemmafixaren så kan det ha andra förklaringar.
Ett exempel: VVS:aren och elektrikern har sedan länge datorvana, till skillnad från andra yrkesgrupper. De är med största sannolikhet i absolut majoritet bland hantverkarna här. Jämför sedan VVS- och Elforumens trådar och man kan se en klar skillnad trots att samma sorts grundkunskap efterfrågas.

- Gör jag fel med elen dör någon. Respekt för vad elektrikern säger.
- Gör jag fel med VVS:en blir det blött. Gör om. Testa igen. Ingen respekt till rörläggaren.

Det är nog lika mycket upp till oss som hemmafixare att respektera ett klart svar som "Gör det inte själv - ring en hantverkare". Gillar man inte det är väl bara att ignorera svaret man inte förväntade sig istället för att gnälla.
 
Thomas59
Rrrrr skrev:
Jag tror att du och alla andra konsumenter ska vara glad att det finns så många kunniga hantverkar på detta forum! Vem ska annars svara på alla frågor som ställs?
Kommentarer liknande denna har kommit upp OCH diskuterats förut. Givetvis är alla tacksamma för att kunniga personer (hantverkare och hemmaproffs) delar med sig av sina tips och råd. Problemet uppkommer när hantverkarna talar i egen sak, i rollen som hantverkar,e viket inte är förenligt med forumreglerna.

Att många hantverkare gör stor nytta på forumet ska inte ses som en anledning att hålla inne med kritik i nån sorts missriktad ambition att hålla dessa hantverkare på gott humör.
 
Mikael_L
Johan Gunverth skrev:
Det är nog lika mycket upp till oss som hemmafixare att respektera ett klart svar som "Gör det inte själv - ring en hantverkare". Gillar man inte det är väl bara att ignorera svaret man inte förväntade sig istället för att gnälla.
WORD !!


Och dessutom måste man öht försöka lära sig som deltagare i någon forum, oavsett vilket, att kunna ignorera en del av det som skrivs.
T.ex. att man tycker att det inte stämmer på mig själv, även fast det känns som att skribenten riktar sig till just mig.
För just detta blir ju ofta upptakten till urspårade trådar.
 
Johan Gunverth skrev:
Touché!

Det är nog lika mycket upp till oss som hemmafixare att respektera ett klart svar som "Gör det inte själv - ring en hantverkare". Gillar man inte det är väl bara att ignorera svaret man inte förväntade sig istället för att gnälla.
Problemet är att ett istället för att rätta till felaktigheter och farligheter genom konstruktiva svar så blir svaret "ring en hantverkare" vilket får till resultat att personen fortsätter med sitt projekt utan den vägledning han annars skulle fått!

F.ö. finns det alla kompetensnivåer på hempulare i det här forumet så att dra alla hempulare över en kam är fel. Det finns nog många hempulare på detta forum som har högre kompetens är många hantverkare ute på "byn". Då syftar jag INTE på de hanverkare som engagerar sig på det här forumet. Att då vid varje tillfälle slänga in kommentarer om vad man får eller inte ger inge konstruktiv ton i ett Forum.

Sen finns det givetvis uppenbara fall då frågeställare inte har en susning om vad han eller hon tänker göra och vilka konsekvenser det kommer att få och i de fallen är det nog befogat med en rekommendation att vända sig till expertis.
 
Mikael_L
Ja det finns framförallt på två ställen där rådet att vända sig till "experter" brukar komma och vara befogat.
Dels vid frågor om bärighet och sånt i byggnadskonstruktioner.
Då skrivs det ofta, "vänd dig till en konstruktör" och frågeställaren brukar sällan tjafsa om det svaret.
Sen är det dessa frågeställare,( uppenbart väldigt okunniga över ens elementära saker), som vill ha råd om t.ex. byta elcentral och sånt. Där kommer också ganska snabbt svaret att dom nog bör anlita någon som kan det. Men där däremot är det alltför vanligt att ett sådant svar inte accepteras, utan det ska disskuteras i oändlighet.

I elforumet finns det iofs gott om den motsatta varan med. Skyddandet av den egna skråverksamheten.
 
stilofunk skrev:
Problemet är att ett istället för att rätta till felaktigheter och farligheter genom konstruktiva svar så blir svaret "ring en hantverkare" vilket får till resultat att personen fortsätter med sitt projekt utan den vägledning han annars skulle fått!

F.ö. finns det alla kompetensnivåer på hempulare i det här forumet så att dra alla hempulare över en kam är fel. Det finns nog många hempulare på detta forum som har högre kompetens är många hantverkare ute på "byn". Då syftar jag INTE på de hanverkare som engagerar sig på det här forumet. Att då vid varje tillfälle slänga in kommentarer om vad man får eller inte ger inge konstruktiv ton i ett Forum.

Sen finns det givetvis uppenbara fall då frågeställare inte har en susning om vad han eller hon tänker göra och vilka konsekvenser det kommer att få och i de fallen är det nog befogat med en rekommendation att vända sig till expertis.
Jo, det är nog så att det finns rötägg på sidor. Hantverkarna kanske borde kanske föregå sin brasklapp med "Det känns som om du är osäker på vad du håller på med, kanske bäst att anlita en hantverkare" och vara sanningsenliga i kommentaren.
Omvänt tycker jag att t.ex. elektrikerna mycket väl kan vara "hårda" framför allt mot elkunniga hempulare som "nästan" fixar allt. Det är "nästan" som får huset att brinna ner eller svärmor dö vid diskbänken. Dessa i och för sig händiga hemmaelektriker (jag är själv en sådan) har en viss tendens att få genomslag för sina idéer i forumet.
"-Men jag har hittat jättemånga trådar där man har gjort så som ni påstår vara otillåtet?" skriver sedan den vanlige hempularen och väger svaren när det egentligen bara är elektrikern som har rätt svar på frågan.
Samma sak med konstruktionsberäkningar. Det ger sig självt. Om någon lämnar ett svar på hållfasthet HÄR är svaret ALLTID otillförlitligt.

Och, du "stilfunk"! Nu skall jag gnälla! Lär dig citera ordentligt. Mitt inlägg blev taget ur luften med ditt citat. Ett par "..." skadar inte för att andra läsare skall förstå sammanhanget. Annars blir lätt att:
stilofunk skrev:
Problemet är att... ... jag... ...inte har en susning
;)
 
Redigerat:
Mikael_L
Vi ska f.ö vara jättetacksamma att det sitter ett inte helt oävet antal yrkesarbetande elektriker och häckar på elforumet.
Inte bara för de råd och den kunskap de bidrar med.
Dom fungerar dessutom som en ganska bra fälla och broms för idiotier och rena felaktigheter. Ibland får TS ett snabbt svar av någon, men svaret är minst sagt helt uppåt väggarna. Men lyckligtvis får ett sådant inlägg inte stå oemotsagt många minuter, eller iaf timmar.

Jag har inte sådär jättebra koll på de andra forumdelarna, men det funkar väl så där också?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.