Köpte i somras ett Bosch Easy larm men där ingick inte några dekaler som jag gärna vill skylta med på fönster och dörrar.
Gärna också någon större plåt/plast skylt att sätta på husknuten. Har kollat med Bosch men dom har inget.
Var köper man bäst sådana som är trovärdiga?
 
Jag köpte mina på www.elonline.se, men då i samband med ett större parti MK440 magnetbrytare så det var väl rätt uppenbart att jag inte tänkte falskskylta iaf :)
 
sri skrev:
Jag köpte mina på www.elonline.se, men då i samband med ett större parti MK440 magnetbrytare så det var väl rätt uppenbart att jag inte tänkte falskskylta iaf :)
Den från elonline tilltalade mig nog mest av era svar. Ser dock inte exakt ut som jag hade velat, så man kanske skall be frugan som är illustratör att fixa en som man vill ha och sedan beställa den via någon dekalfirma.

Det är ju halva grejen det där med bra dekaler.
Sedan om skurken ändå går in så får dom ju smaka på en smaskig siren och sms till 3 grannar som rusar in med högaffeln och hagelbössan.:D
 
Milkshaken
Gör egna dekaler..... Ta ett stort säkert märke, typ G4S eller securitas.... ta deras logo och för in i paint ... sen bara lägger du till vad du vill ska stå, sen printa ut på dekalpapper i dom storlekar du vill ha.... Billigt som tusan...:)
 
Milkshaken skrev:
Gör egna dekaler..... Ta ett stort säkert märke, typ G4S eller securitas.... ta deras logo och för in i paint ... sen bara lägger du till vad du vill ska stå, sen printa ut på dekalpapper i dom storlekar du vill ha.... Billigt som tusan...:)
Vill man renommésnylta och tycker om att bråka med alldeles för stora bolag är ju detta en bra lösning. ;)
Annars räcker ju tipset från Anderrrrrsson alldeles utmärkt. Buset väljer först och främst något som inte är misstänkt larmat.
 
Det går bra att renomésnylta sålänge det inte ingår i en näringsverksamhet.
 
ejoakim skrev:
Det går bra att renomésnylta sålänge det inte ingår i en näringsverksamhet.
Det går ju rätt bra tills larmbolaget upptäcker det. Då blir det hårda bud. Har sett det hända i mitt kvarter.
 
Hmm... Hur lyder brottsrubriceringen då?

Bedrägeri?
 
molarin skrev:
Hmm... Hur lyder brottsrubriceringen då?

Bedrägeri?
Ingen aning, men i och med att egenmäktigt förfarande inte är tillämpligt från motsatt sida, måste brottet vara i samma klass om man skulle driva det i domstol. Detta reddes ju ut hyfsat väl av "melle" i den här länken. Exemplet var Securitas.

Securitas personal tar ner alla dekaler och skyltar som är falskskyltade. Utan att fråga om lov. Har man en Securitasskylt eller dekal på huset är den utlånad via ett avtal. I avtalet står det att skylten eller dekalen plockas ner efter avslutat avtal. Antingen av dig själv eller av Securitas personal. Enda möjligheten att du då kan ha fått dekalen eller skylten är genom Securitas och då genom ett avtal du har skrivit på.
Securitas informerar ju också sin personal att de inte gör något egenmäktigt förfarande när de plockar ner skylten och samma företag har antagligen åtminstone en jurist anställd som rett ut detta, så anser jag att det är klart som korvspad.
 
Inte för att jag av någon anledning vill försvara de som förfalskar larmföretags logotyper eller på andra sätt får tag på dessa logotyper. Rent juridiskt är det helt felaktigt att utan grund "återtaga" skyltar om det inte civilrättsligt avtalats om att skyltarna ej får finnas därefter det att avtalet löpt ut / avslutats. Även då det skett kan det finnas anledning att tro att det handlar om ett egenmäktigt förfarande.

Juridiskt sett finns det inget som säger att en larmdekal där det står XXX har installerat larm i denna fastighet skulle omfattas av ett större juridiskt skydd än någon annan!

Ta som exempel jag köper en begagnad bil, men jag vill att regskylthållaren skall det stå: Levererad av Svenssons bil i Solna. Svenssons bil i Solna har definitivt ingen som helst juridisk grund för att återta denna skylt, rekvisiten för ett egenmäktigt förfarande är klockrent uppfyllt, beroende på vad penningvärdet på regskylthållaren är.

Självklart finns det andra vägar att gå inom det civilrättsliga om nu ett larmbolag skulle vilja driva det till sin spets. Hade jag varit anställd och "plockat" ned skyltar från folk som ej har rätt att ha dem uppsatta p.g.a. att de inte har larm från bolaget, skulle jag vara ytterst försiktig. Jag hade personligen aldrig riskerat att göra något sådant.
 
chrsal skrev:
I...Ta som exempel jag köper en begagnad bil, men jag vill att regskylthållaren skall det stå: Levererad av Svenssons bil i Solna. Svenssons bil i Solna har definitivt ingen som helst juridisk grund för att återta denna skylt, rekvisiten för ett egenmäktigt förfarande är klockrent uppfyllt, beroende på vad penningvärdet på regskylthållaren är...
Då är det ju frågan om att du gör reklam för dem. De blir knappast ledsna. Håller med dig i det fallet, men det är en helt annan sak.
 
Anderrrrrsson skrev:
[länk]

Sen är det upp till dej att bestämma hur trovärdiga dom är.

/ Anderrrrrsson
Den där såg ju bara löjliga ut. Inte det minsta trovärdig, om du frågar mig. :)

//Patrik
 
Securitas kan inte ta bort saker från ditt hus. Det är som "melle" skrev i den andra tråden mer fråga om egen moral att kopiera skyltar från ett välkänt företag.
 
ejoakim skrev:
Securitas kan inte ta bort saker från ditt hus. Det är som "melle" skrev i den andra tråden mer fråga om egen moral att kopiera skyltar från ett välkänt företag.
...och som "melle" också skrev plockar de faktiskt ner skyltarna efter samtal med husägaren. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.