Som bilderna visar finns idag bara ett fönster på fasaden på baksidan av huset. Vi funderar på att leta reda på ett likadant fönster och sätta in. Men nu började jag fundera på ett fönster som går ner till golvet för att riktigt ta vara på utsikten. Men sambon är tveksam eftersom det antagligen bryter mot 30-talsstilen. Eller hur är det egentligen??

Vi ska ta bort eterniten och ta fram gamla panelen alt. spika ny.

Tacksam för synpunkter.
 
  • image027.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Högt fönster.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rent estetiskt tycker jag inte det är snyggt när ett fönster bryter av tydligt från övriga, men är inte redan de fönster som sitter på ett "brott" mot 30-talsstilen? Med reservation för att jag inte är så påläst.

Vårt hus är byggt 1935 och stilen är 20-talsklassicism har jag fått veta. Vi har spröjsade fönster. Kolla gärna in bloggen för bilder.
 
Vi har ett hus byggt 1937-38 och det hade sådana här fönster, två-lufts alltså.
 
20-talsfönster i 30-talshus låter inte så stilenligt heller iofs. Vårt är byggt -36 och jag tror att fönstren är från den tiden.

De brott som huset har låtit utsätta sig för är de två små fönstren som syns på bilden. Det på nedre plan är i gästtoaletten och det övre sattes in för några år sedan för att ge ljus i ett rum som byggdes där. Båda dessa ska på något sätt bytas ut så att de passar de övriga, men jag inser att de aldrig kommer att passa in i just det årtiondet, men det får jag leva med.

Men nu undrar jag alltså om någon sett eller vet att man på 30-40-talet hade fönster som gick ner till golvet ungefär? Jag kan nog hålla med om att det inte blir snyggt att blanda olika fönsterstorlekar på det sättet. Men först vill jag veta om det ens är tänkbart.
 
Det är inte bara fönstren på vårt hus som är 20-tal, huset är byggt i stilen "20-talsklassicism".

Jag tror att fönster ner till golv är ett ganska modernt påfund. Jag har i alla fall aldrig sett det i något äldre hus.
 
BiFuel skrev:
Det är inte bara fönstren på vårt hus som är 20-tal, huset är byggt i stilen "20-talsklassicism".

Jag tror att fönster ner till golv är ett ganska modernt påfund. Jag har i alla fall aldrig sett det i något äldre hus.
Prova att googla på "french doors" så får du se några exempel på höga fönster i gammal stil. Däremot var de nog inte så vanliga i vårt klimat. Med 30-talets teknologi gick det nog inte att undvika kallras vintertid.

Det handlar ju inte bara om att titta på vad som fanns på 30-talet, du vill ju också hitta lösningar som passar just det här husets stil. De här husen brukar ha få eller inga utsmyckningar och vara ganska likformiga och tråkiga i sin utformning. Om du vill göra huset mer intressant och tilltalande blir du tvungen att sas skapa nåt nytt. Om du står inför att lägga en hel del arbete och pengar på att fräscha upp husets utseende kunde det vara idé att diskutera saken med en arkitekt.
 
Immobil skrev:
Lite fönsterhistorik: [länk]
Tack för länken. Då står det klart att det är de ursprungliga fönstren vi har.

För att kommentera Lurk så ligger huset längs en gata med 5 andra hus som alla troligen byggdes ungefär samtidigt. Några har nästan exakt samma utformning och våra två närmsta grannars hus är helt kvadratiska funkishus i två plan. Märkligt nog är husen längs hela gatan gula. Och under eterniten på vårt finns den gamla träfasaden som är gulmålad den med.

Kan inte säga idag att vi har ambitionen att ändra på utseende på huset något nämnvärt, det är fint som det är. Eterniten bortsett.

Jag förstår ju att huset är såpass "neutralt" att nästa alla ingrepp blir ett brott mot stilen, eller som Lurk skriver; att skapa något nytt. Vi kommer inte bygga om hela huset, men kommer heller inte dogmatiskt hålla oss till sådant som bara fanns på 30-talet. Men jag vill absolut inte att det ser ut som något nybyggt invändigt. Just nu funderade jag över en lösning för att få att ta vara på utsikten från huset på baksidan.
 
Ibland måste man göra lite avkall på ambitionsnivån att bevara när man vill ha det funktionellt. Vill ni ha fönster från golvet för ta tillvara utsikt och ge er ett trivsammare boende samtidigt som tar hänsyn till stilen från övriga fönster tycker jag att ni ska köra på. Det kan bli ett lyft på många sätt :)
 
cederbusch skrev:
Tack för länken. Då står det klart att det är de ursprungliga fönstren vi har.

För att kommentera Lurk så ligger huset längs en gata med 5 andra hus som alla troligen byggdes ungefär samtidigt. Några har nästan exakt samma utformning och våra två närmsta grannars hus är helt kvadratiska funkishus i två plan. Märkligt nog är husen längs hela gatan gula. Och under eterniten på vårt finns den gamla träfasaden som är gulmålad den med.

Kan inte säga idag att vi har ambitionen att ändra på utseende på huset något nämnvärt, det är fint som det är. Eterniten bortsett.

Jag förstår ju att huset är såpass "neutralt" att nästa alla ingrepp blir ett brott mot stilen, eller som Lurk skriver; att skapa något nytt. Vi kommer inte bygga om hela huset, men kommer heller inte dogmatiskt hålla oss till sådant som bara fanns på 30-talet. Men jag vill absolut inte att det ser ut som något nybyggt invändigt. Just nu funderade jag över en lösning för att få att ta vara på utsikten från huset på baksidan.
Jag hoppas att jag inte framstod som negativ i mitt förra inlägg. Jag tycker om den här typen av hus, men formen är svår att variera. Längst ner på sidan som immobil länkar till finns en bild på ett trettitalshus med brett fönster. Nåt sånt skulle kanske passa?

Om ni sätter in ett nytt fönster (högt eller brett) gäller det att hitta ett fönster som passar med resten av huset. Moderna fönster brukar ha bredare karmar.

Nu när jag kollar på er andra bild ser jag att ni fick perspektivet fel på det höga fönstret. Det ser nog bättre ut med ett korrekt perspektiv.
 
lurk12345 skrev:
Jag hoppas att jag inte framstod som negativ i mitt förra inlägg. Jag tycker om den här typen av hus, men formen är svår att variera. Längst ner på sidan som immobil länkar till finns en bild på ett trettitalshus med brett fönster. Nåt sånt skulle kanske passa?

Om ni sätter in ett nytt fönster (högt eller brett) gäller det att hitta ett fönster som passar med resten av huset. Moderna fönster brukar ha bredare karmar.

Nu när jag kollar på er andra bild ser jag att ni fick perspektivet fel på det höga fönstret. Det ser nog bättre ut med ett korrekt perspektiv.
Ibland är man ju känslig för andras kritik över de val man gjort, särskilt när valen kostar mer än vad man kommer tjäna ihop inom de närmaste decennierna. Så först blev jag lite sur :mad:, men sen läste jag igen och du konstaterar ju bara fakta. Så inga hårda känslor! :)

Jag latchade lite snabbt i photoshop så jag vet att det inte ser så bra ut, men det ger en hint om hur det skulle kunna se ut. Jag vill absolut inte ha ett brett fönster, det utseendet tilltalar mig inte alls. Om jag lyckas övertyga sambon så blir det nog till att be en snickare bygga ett passande fönster skulle jag tro. Det kommer väl hänga på hur vi väljer att inreda på andra sidan väggen. Men ett fönster där skulle sitta fint, brett, högt eller helt i stil med de andra.
 
Ja, huset ser då mycket bättre ut med det fönster du föreslår än att låta det vara utan iallafall!
 
Fortsätter min fönstertråd och denna gång med fönster på taket. Ska bygga om badrummet som är litet. Har föreslagits takkupa men det blir kaka på kaka (eller kakel på kakel som det här forumet just nu skriver om på första sidan:)). Blir istället takfönster för att få in ljus och lite rymd.

För att skapa lite symmetri och ljus i trappen kanske även ett fönster där skulle passa bra. Till sist ett på baksidan för att få in ljus i det lilla rummet i mitten.

Har photoshop:at till några enkla bilder som kan ge en fingervisning om hur det kan se ut. Betänkt att jag har högst amatörmässiga kunskaper i photoshop, inte alls tagit hänsyn till korrekt placering och storlek på fönstren, så ta det för vad det är.

Vad säger herrskapet (och damskapet också för den delen)? Rynkar ni stilbevarare på näsan? :)
 
  • takfönster.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Takfönster fram.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • takfönster bak.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
El_ut
  • Laddar…
Kanske inte riktigt klockrent, det är nog större förutsättningar att få till det genom att jobba vidare med takkupsidén utifrån dåtidens takkupor. En tidstypisk variant är troligen att bredda befintlig takkupa åt sidorna. Så hade vi på ena huset förut. Takkupan från 1950 och huset från 1700-talet. Det var väl inte så snyggt, men på ett hus från i princip samma epok?
 
Mr Handyman skrev:
Kanske inte riktigt klockrent, det är nog större förutsättningar att få till det genom att jobba vidare med takkupsidén utifrån dåtidens takkupor. En tidstypisk variant är troligen att bredda befintlig takkupa åt sidorna. Så hade vi på ena huset förut. Takkupan från 1950 och huset från 1700-talet. Det var väl inte så snyggt, men på ett hus från i princip samma epok?
Bredda befintlig takkupa? Nejtack. Jag är ingen stilfascist och måste inte till varje pris har det tidsenligt. Jag ska ju bo där också. Skulle däremot tacksamt ta emot bilder på hur två takkupor bredvid varandra skulle kunna bli snyggt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.