Vet ej var jag skall lägga in den tråden men jag börjar här så får vi se om det flyttas snart...

Har även letat runt lite å det finns säkert svar på detta men hittar det inte...

Förutsättningar:

Bygga 200 m2 boyta i ett hyffsat klassiskt tvåplanshus. Har snickare som kommer kunna hålla i bygget men det finns lite oklarheter som jag vill reda ut utan att fråga dem...

Alt 1. Byggsats leverereras (prefab) inkl allt material. Anlitar själv snickare, elektriker, rörmokare för att "skruva ihop skiten".

Alt 2. Låter snickaren som är jätteduktig få fria händer och bygga huset i lösvirke.

Vet att det finns lika många svar som man frågar vilket hus som blir bäst men det är inte det detta handlar om.. utan min ekonomi.

I min värld borde materialkostnaden i alternativ 2 vara den bästa om snickare har bra inköpskanaler och utan att vilja tjäna några större pengar på detta. Å andra sidan så är hans tidsåtgång förmodligen mycket större och kostar därför mer.. var är brytpunkten ?

Finns det någon som har en bra kalkyl på detta ? Vilket är mest ekonomiskt ? Hur många timmar skall man räkna med att en snickare skall debitera ? 1000 timmar på ett lösvirkeshus med normala byggförutsättningar ?

I mitt fall har jag valt bort totalentreprenad från något byggföretag för att jag tror att dessa använder sig av just denna formen av husleverans för att optimera sin egna vinst.. INTE min..
 
Ett lösvirkeshus på 200m2 tar ca 1600 h(snickeri timmar) om det är enkel konstruktion. Å andra sidan tar de duktigt betalt för prefabväggar. Kan man få golvbjälklaget till övervåning klart från fabrik tjänar man endel tid. Kvaliteten på lösvirke anser jag blir högre än prefab. Har byggt 1 prefab och är inne på mitt andra lösvirkeshus. Sen så är det oftast mest ekonomiskt att ha alla gubbar på rörlig taxa. Fastpris blir nästan altid dyrare.
 
Ok. 1600 timmar... det var mycket:...

Hur många timmar på prefab ?
 
Prefab kanske 800 på ett så pass stort hus. Byggde ett 138 m2 prefab, tror det var drygt 500 h på det.
 
800 timmars skillnad med andra ord.. Nu vet jag inte vilken timpris man skall räkna med riktigt med låt oss säga 500 kr så innebär detta 400000 kr i mindre "snickarkostnad" på ett prefabhus.. Så då handlar det om om hur mycket man kan "tjäna" på materialkostnaden vid lösvirke. Har fått pris på en byggsats på ca 1,5 miljon.

Vad tror du ?

Sedan tror jag också att lösvirkeshuset får en bättre kvalitet...
 
A
Vi valde att bygga i lösvirke då detta blev helt klart billigast för vår del. Hade vi valt att bygga ett standard hus, dvs en vanlig fyrkantig låda på två plan utan vinklar och vrår hade det nog inte gått över de 3500 arbetstimmar vi nu lagt ner.

Vår snickare som vi tog in till hjälp räknade med att vårt hus skulle ta runt 3500-4000 timmar att bygga, och det har visat sig att han hade helt rätt då vårt hus med tornen tog lite längre tid i anspråk.

Vad gäller kostnaden så var det helt klart billigast för oss att bygga i egen regi i lösvirke än att ta ett prefab hus, plus att vi hela tiden kunnat vara med och fixa allt precis enligt önskemål.
 
Sitter precis och funderar på samma sak. Jag och sambon har börjat titta på lite hus nu och det blir väl aktuellt inom ett par år när familjen växer.

Har fått tipset att kika på lösvirkeshus då hustillverkarna tenderar att ta bra betalt, speciellt om man vill ändra på något i deras ritningar.

Jag har även fördelen att jag kan få bra pris på byggmaterial. I familjens ägo finns en järn & bygghandel och dessutom en maskinuthyrningsfirma. Där igenom har jag lärt känna många bra hantverkare vilka är kunder hos oss. Känns lite tryggare att anlita hantverkare som man kan lita på.

Vi har precis börjat planerandet men det lutar åt ett hus mellan 150-200m2 i 1.5-2 plan.

Efter vad jag har läst här på forumet så verkar det löna sig att bygga lösvirkes. Sen att huset känns mer gediget. Och att man har möjlighet att påverka mycket.

Vad tror ni? Är jag rätt ute?
 
Lösvirke lätt. Mycket roligare och högre kvalitet, man påverkar ju själv kvaliteten på ett annat sätt än prefab. Har du tillgång till billigt material är det inget att fundera på.
 
Bumpaberra.. har du i något av dina byggda hus funderat på att ersätta ytterväggar av lösvirek med stenväggar ? Frågan är hur mycket dyrare detta blir på totalkostnaden ? Blir ju ett hus som man inte behöver underhålla på samma sätt.
 
carax skrev:
Bumpaberra.. har du i något av dina byggda hus funderat på att ersätta ytterväggar av lösvirek med stenväggar ? Frågan är hur mycket dyrare detta blir på totalkostnaden ? Blir ju ett hus som man inte behöver underhålla på samma sätt.
Ja jag har funderat på det. Var i kontakt med ett antal betonghus entreprenörer innan vi startade sista huset. För mig kändes det dock som om byggtekniken inte är färdigutvecklad ännu, så vi avstod. Murade hus är säkert bra men det är svårare i alla fall för mig att hitta bra entreprenörer i den branchen. Ett hus blir ju aldrig bättre än de som bygger det och jag har ju med tiden fått ett väl utvecklat kontaktnät inom trähus så valet blev trä återigen.
 
pefabhus går fortare att uppföra, helt klart. men det finns nackdelar med dessa hus. då husen är byggda i fabrik av montörer och oftast EJ utbildade snickare tullas det på kvalite.

det mest ekomoniska anser jag att INTE snåla vid uppförandet av ett nytt hus. ordentlig tilltagen isolering, energisnåla värmekällor, ordentliga fönster och dörrar, kostar pengar, ingen tvekan om det. men ett rätt uppfört lösvirkeshus av duktiga och noggranna hantverkare är billigare i längden då uppvärmningskostnaderna blir lägre och eventuella byggfel som kan ske på prefabhus elimineras, bara hantverkarna du anlitar gör sitt jobb
 
Är nästan klar med min tillbyggnad i lösvirke med 88 m2 byggyta (11x8).Jag har badrummet kvar men väntar med detta till efter jul då vi har ett badrum i den gamla delen. Gissar att detta tar 3 mån i kalendertid. Huset är 1 plan med en källare med höjd från 1m till 2,5m. I vardagsrummet är höjden ca 7 m till nock. Jag gjorde ett loft över lite mer än halva kåken. Vi började med inflyttningen i helgen. Det vi inte har i "nybygget" är kök som vi har i gamla delen. Jag har gjort allt själv på ledig tid från att spränga berg med snigeldynamit till sista tapetbit. Det har tagit mig 2950 timmar fördelat på 4,5 år(alla hjälpsamma vänner försvann när jag startade så allt har jag gjort på egen hand frånsett att måla fasaden som frugan gjort). De två första åren tog jag byggledigt under den kallaste tiden av året. Kostnaden inkl allt från grund till tak inkl verktyg och maskiner är 970 000 kr.
Nästa projekt är att bygga ett garage men det får vänta minst ett år för nu ska jag njuta och vila :>)

Ovanstgående kan vara en hint om byggtid och kostnader för en någorlunda händig person. Visst kan utformingen på huset vara betydande för tid resp kostnad men så här blev det för mig i alla fall.
 
Daije, man kanske inte behöver tumma på kvaliteten om man stomreser ett hus (finns ju alternativa material än trä). Finns många firmor som gör detta och det är relativt enkelt att få offerter på det.

Det som då återstår är att göra huset invändigt klart.

Hur många timmar bör man räkna med för att få det invändigt klart på ett 1½-plans normalhus(boyta 185 m2) ? Dvs sätta innerväggar, innertak, isolera, golv, kök, lister mm.

Hur många timmar bör gå åt för en relativt duktig snickare att göra detta?
 
En vanlig king-cab snickare har inte ens nära samma inköpspris på byggmaterial som en husfirma. Snickarna tror oftast att de har väldigt bra priser hos bygghandlaren, men om du tar med dig din materialspec som privatperson och begär en offert så får du minst lika bra priser.

Sen häftar väl prefab-tillverkaren ihop det hela och lägger på en rejäl slant så totalt så tror jag inte ekonomin blir sämre på lösvirke. Och med tanke på vad du kan få så är lösvirke helt klart överlägset. Mer jobb för dig, men bättre hus för pengarna.
 
Är det rimligt att tro att ett en snickare kan klara sig med 1000-1200 timmar på ett stomrest hus som är utomvändigt klart ? Dvs göra klart allt på insidan (normal standard) ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.