Hej,

Vi har nyligen köpt ett hus byggt 1988 och ska snart börja renovera genom att lägga in nya golv, måla etc. Det är lyhört mellan botten- och ovanvåning så vi kommer lägga särskilt fokus på att ljudisolera där så gott som möjligt. Vardagsrum, kök etc ligger på bottenvåning medan alla sovrum och arbetsrum ligger på ovanvåningen. Vanliga samtal, TV mm nere i vardagsrummet hörs ganska väl upp till barnens sovrum som ligger direkt ovanför och det är just denna typ av ljud vi vill skärma av så långt det är praktiskt och kostnadsmässigt möjligt.

Taket i vardagsrummet verkar vara ngn typ av tunn gipsskiva, knackar man på skivan låter det ihåligt så det verkar endast vara bjälklag och luft (ca 35 cm) upp till golvet på ovanvåningen. På ovanvåningen ligger det enkla golvspånskivor direkt på bjälklaget och sedan plastmatta / laminat. Som de amatörer vi är hade varit mycket tacksamma för tips på bra metoder för att ljudisolera tak / golv som beskrivet ovan. Helst angriper vi problemet från golvet ovanifrån då det är begränsat med utrymme att bygga på med mer gips i taket.

Kan en normalhändig person som byggt en del innan göra jobbet tillfredsställande eller bör man anlita en speciallist?

Stort tack på förhand !

Andreas och Lisa
 
Är det bara över vardagsrummet ni vill dämpa eller är det hela övervåningen. Tror att bara göra det på en begränsad yta kommer att bli lite amatörintryck. Olika golvhöjder är aldrig trevligt.

Hade nog försökt med att lägga i lite isolering i bjälklaget där det är som värst/störst behov. Och gått på någon form av stegljudsisolering innan det nya golvet läggs in på ovanvåningen. Som tredje alt, ev ytterligare gips i talet.

Men är det verkligen så att det är bjälklaget som är så luhört, har ni bjälklagsöppning någonstans? eller någon trumma/shakt som går mellan våningarna som leder ljudet.?

Finns mycket att läsa i forumet om ljuddämpning, inte alltid så lätt som man först tror.
 
Om det inte innebär alltför omfattande ingrepp (typ riva väggar etc) för att komma åt att ljudisolera golvet har vi inga problem med att ta hela golvytan på ovanvåningen. Dock är prio ett att ljudisolera golven till våra barns sovrum som ligger direkt ovanför vardagsrummet. Laminatgolven och plastmattorna som ligger på ovanvåningen idag ska bort och då kan jag lika gärna fortsätta ner genom golvspånskivorna och försöka få till en acceptabel ljuddämpning. Frågan är bara vilken metod och vilka material som lämpar sig bäst i vårt fall?

Jag är ganska säker på att det är det sparsamma materialet i bjälklaget som ger mest upphov till ljudledning och klanglåde effekt. Står jag i vardagsrummet hör jag en person i sovrummet ovanför ganska tydligt genom taket och vice versa. Ventilationstrummor och schakt ligger i andra änden av huset borta vid köket och rum till värmepanna och ljudet som går igenom låter inte burkigt som det brukar göra när det kommer genom schakt.
 
FG,

Stort tack för länk med PDFs från tillverkare av ljudisolerings lösningar! Precis vad jag letade efter - lite konkreta exempel på hur man konstruerar ett isolerande skikt mellan botten och ovanvåning.

Andreas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.