Behöver lite hjälp med en ljudfråga.

Jag ska inreda ett par sovrum på övervåningen, hittills består konstruktionen av träbjälklag (bjälkar 45x195 cc 60, ca 6 m spännvidd med ett stöd (vägg på undervåningen) på ca 2 m, dvs max 4 meter fri spännvidd) samt glespanel + gipsskivor (innertak) på undersidan. Har lagt ut OSB på ovansidan provisoriskt, när jag hoppar omkring på detta upplever jag inget problem med svikt, däremot överförs ganska mycket stegljud till undervåningen. Hur råder jag bot på detta? Jag är inte ute efter perfekt ljudisolering (tänker inte ha nån studio på övervåningen), bara efter ett sätt att minska problemet med begränsad insats.

Jag tänkte lägga ett massivt furugolv som övergolv, med lumppapp under. Några förslag jag har funderat på, kommer något av detta att förbättra läget?:

- kottla/krysskolva bjälklaget och/eller lägga undergolv (spånskiva). Styvar ju upp golvet, innebär det också bättre stegljudsdämpning? Såvitt jag förstår innebär ett styvare bjäklag inte bättre stegljudsdämpning, snarare tvärtom, eller har jag fattat fel?

- lägga furugolvet flytande på nån typ av ljudisoleringsmatta/ljudisolering + undergolv (spånskiva). Med ljudisoleringsmatta + flytande golv bryter man ju ljudtransmissionen från övergolvet och neråt, men jag är tveksam till att lägga ett massivt plankgolv flytande, känns som att be om problem med kantresning, springor o dyl. Dessutom kommer ju detta att bygga en del på höjden?

- lägga ett par lager gips för att öka massan + ljudisoleringsmatta + flytande golv. Samma problem här, bygger en del på höjden + inte så bra att lägga ett massivt plankgolv flytande.

- lägga nåt annat än lumppapp mellan bjäklaget och furuplankorna. Remsor av heltäckningsmatta? Hjälper det, när man sedan skruvar golvet rakt igenom och ner i golvbjälkarna?

- andra förslag? Finns det nån konsult man kan prata med?

Hjälp!

/007
 
Intressant läsning! Framförallt lösningen med Byggelit-skivorna lagda flytande på ljudisoleringslist direkt på bjälklaget tilltalar mig, då kan jag ju skruva mitt furugolv ner i skivorna men får samtidigt ett avbrott tack vare ljudisoleringslisten mellan skivorna och bjäkllaget.

Sen förstår jag inte riktigt vilka egenskaper hos själva skivorna som ger ljuddämpning, men kanske är det tjockleken (38 mm) som ju ger högre massa än "vanligt" undergolv (som väl är 22 mm?).
 
Fattar inte riktigt Parocs stegljudskivor på träbjälklag, ska man lägga dessa underst mot bjälklaget? Känns ju som man bara utnyttjar dess egenskaper precis över golvbalken för de är väl inte så styva att de gör någon nytta mellan balkarna? Ska man skära remsor och bara lägga det på balkarna eller?
 
Redigerat:
Antar att Parocskivorna är tänkta att användas mellan undergolv och ett flytande övergolv.

Själv kör jag med Stepisol stomljudslist klistrad på bjälkarna, sen undergolv (22 mm spånskiva) flytande, sen tänkte jag skruva ett furugolv ner i undergolvet. Har kommit halvvägs, om ca en vecka kan jag rapportera hur det blev!
 
Du har rätt! Som sagt, de lär ju knappast ha nån bärförmåga mellan bjälkarna, däremot kanske det finns en poäng med att man får ett heltäckande isoleringslager under golvet?

Stepisollisterna kostade ca 28 kr/löpmeter. Beställde dem på Beijer i Hässelby, sen åkte jag direkt till fabriken i Järfälla och hämtade dem (annars hade jag fått betala frakt också, dessutom gick det fortare).

Menar du gips som undergolv istället för spån? Tja, gips har väl högre densitet (mer massa per mm bygghöjd), men är kasst att skruva i om man vill skruva fast övergolvet. Vet inte hur man monterar gipsgolv, spånskivor är ju spåntade så man kan limma ihop dem, gipsskivorna går väl inte att limma ihop utan måste skruvas ner i bjälkarna (och då tror jag att hela vinsten med stomljudsisoleringen försvinner).
 
Tänkte mig nog golvspån+golvgips vilket ger ett ganska tungt golv som ljudisolerar bättre än bara spån. Men 28kr/m blir ju bara marginellt billigare än ett lager golvgips, fast å andra sidan är det rätt mkt mindre jobb att släpa upp dessa lister än 100 kvm gips till övervåningen om de sen ljudisolerar bättre än gipsen så är det ju win win
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.