stedevil skrev:
Fast det där är ju en sanning med modifikation. Räknat per kr så är effekten avsevärt lägre vad jag sett.
Hej !

Nja, prisskillnaden mellan en U-pipe solfångare och en Heat-pipe solfångare (samma belysta area och samma antal rör) är liten. 400 Kronor cirka. U-pipe solfångaren har dock ett större årsutbytet enligt SPs lista. 68 kWh per år är det.
 
stedevil skrev:
Horisontella rör tappar nog en del kWh på årsbasis. Stående rör ger ju bättre effekt eftersom de är "vända mot solen" hela dagen. Liggande tappar man ju den fördelen.
Var exakt det jag syftade på.
 
Man borde alltid bygga nya anläggningar med partiellförångning, anser jag. Det är dessutom enkelt, gäller att man har ett väl dimensionerat expansionskärl som man vänder rätt, med mera. En av dom stora fördelarna är dessutom att systemet är självtömmande även om det blir strömavbrott, nu förtiden är det inte ofta strömavbrott men om det sker så är det bättre att solfångaren får gå varm och värmebäraren blir skyddad. Det är inget vidare om värmebäraren börjar koka i solfångaren efterom bla. glykol kan ge ifrån sig vissa ämnen som kan försämra eller i värsta fall täppa till rören i solfångaren.

Men jag håller med om att det är onödigt att solfångaren ska stå varm utan kylning men det kan man lösa med att bla. ha en väldimensionerad tankvolym jämfört med solfångarytan och ladda in energin i tanken via toppen med en extern plattvärmeväxlare som är inkopplad via växelventiler så att man får en tank med bra skiktning.

Man kan givetvis ha en tank med slingor men då tycker i alla fall jag att man ska ha "rätt" dimensionerad solfångaryta till tanken.


Mvh
 
Ewald skrev:
Hej !

Nja, prisskillnaden mellan en U-pipe solfångare och en Heat-pipe solfångare (samma belysta area och samma antal rör) är liten. 400 Kronor cirka. U-pipe solfångaren har dock ett större årsutbytet enligt SPs lista. 68 kWh per år är det.
Nu vet jag inte var du tar dina siffror ifrån, men tex Sfinx heatpipe kostar efter bidrag 2,50kr/kWh. Vilka u-rör för vilket pris jämför du? :)
 
stedevil skrev:
Nu vet jag inte var du tar dina siffror ifrån, men tex Sfinx heatpipe kostar efter bidrag 2,50kr/kWh. Vilka u-rör för vilket pris jämför du? :)

Hej !

Har skickat ett mejl till dig med lite förklaring :)
Har du fått det ?
 
Jepp tack. :)

Med de siffrorna fick jag fram 3,34kr/kWh med U-rör efter bidrag, dvs ca 33% dyrare än sfinx heatpipe.
 
Okej .....

kan du skicka mig dina siffror ? Du kan skicka ett melj eller ett personligt meddelande.

Hur räknade du ?
 
(pris [kr] / årsutbyte [kWh]) - 2,50kr/kWh (bidrag)

Sfinx priser står på deras hemsida
(10.000kr / 2005 kWh) - 2,50kr/kWh = 4,99kr/kWh - 2,50kr/kWh = 2,49kr/kWh

På samma sätt får jag 3,34kr/kWh efter bidrag för U-rören med de uppgifter du skickade. :)
Och det är ju med ett årsutbyte räknat på placering där man inte kan använda partiell förångning som överhettningsskydd.
 
Redigerat:
Nu måste jag lägga mig lite i angående pris per kWh.

Som ni säkert redan vet får man 2,50kr per kWh i årsutbyte för solfångare, dock max 7500kr i bidrag för privatpersoner.

Vi tar Sfinx 58-30X med ett årsutbyte på 2006kWh eftersom ni redan har använt den som exempel.

2006kWh x 2,50kr = 5015kr i bidrag.

10 000kr - 5015kr = 4985kr

4985 / 2006 = 2,485kr/kWh som ni tidigare har räknat ut.

Det jag tycker man ska vara uppmärksam på är att detta är siffror som gäller när man har köpt EN solfångare och fått bidraget beviljat. Priset kr/kWh blir dyrare desto fler solfångare man köper, tex:

2 x 2006kWh = 4012kWh

4012kWh x 2,50kr = 10 030kr dock så får man bara 7500kr som max.

20 000kr - 7500 = 12 500kr

12 500kr / 4012kWh = 3,11kr/kWh

Visst finns det folk som köper en solfångare för tex. dockning mot en VVB eller som kompletering till sin redan befintliga anläggning med mera. Men oftast köper nog folk två (minst 500L tankvolym) eller flera solfångare och då anser jag att man inte kan sitta och jämföra solfångare en och en mot varandra.

O.B.S detta gäller ALLA solfångare och inte bara solfångarna från Sfinx, jag är själv beredd på att hålla med om att Sfinx solfångare är billigast kr/kWh.


Egentligen borde man inte räkna ut kr/kWh på bara själva solfångarna vid nyinstallation, man borde egentligen räkna på hela anläggningen.

Tex:

Vi säger att man redan har en 500L tank och tänker kompletera det med ett paket från www.solentek.se som inehåller fyra stycken Svesol Favorit med 772kWh/st i årsutbyte. Ett sådant paket kostar 32 500kr + en monteringssats för tegel 2x2 för 3960kr = 36 460kr

36 460kr - 7500kr = 28 960kr

772kWh x 4 = 3088kWh

28 960kr / 3088kWh = 9,37kr/kWh.

Det är väl egentligen det riktiga priset per kWh vid nyinstallation, det blir självklart andra siffror om man redan har pumpgrupp med mera.

Sedan måste man ju även se till att solfångarna förhoppningsvis ska fungera i minst 20-30år.


Mvh
 
Anglia59 skrev:
Visst finns det folk som köper en solfångare för tex. dockning mot en VVB eller som kompletering till sin redan befintliga anläggning med mera. Men oftast köper nog folk två (minst 500L tankvolym) eller flera solfångare och då anser jag att man inte kan sitta och jämföra solfångare en och en mot varandra.
Om jag förstått rätt så är det max 7500kr/år i bidrag.
Så köper man nu i December kan man utöka anläggningen i Januari och få 2 bidrag. ;)

Sen står det också VÄLDIGT luddigt i reglerna "den person som investerar..." så bor man 5 pers i ett hus kan man få 5 bidrag? Och kan jag, som bor på en annan ort investera åt min far eller kompis? Hyggligt dålig formulering för ett regelverk.
jag är själv beredd på att hålla med om att Sfinx solfångare är billigast kr/kWh.
Har sett plansolfångare på liknande prisnivå/kWh. Sen kan man iofs bygga planfångare själv, men då får man inget bidrag heller, så det går nog ungefär på ett ut (om man inte ska ha ett STORT system, där bidraget blir betydelselöst i sammanhanget)

Egentligen borde man inte räkna ut kr/kWh på bara själva solfångarna vid nyinstallation, man borde egentligen räkna på hela anläggningen.
Definitivt, men då det finns så väldigt många lösningar och förutsättningar och olika försäljare säljer helt olika tillbehör, så blir det väldigt svårt att jämföra.
 
stedevil skrev:
Om jag förstått rätt så är det max 7500kr/år i bidrag.
Så köper man nu i December kan man utöka anläggningen i Januari och få 2 bidrag.
Intressant, dock så vore det nog bättre i sådana fall att söka bidraget i Januari, två olika år eftersom bidraget är begränsat.


stedevil skrev:
Har sett plansolfångare på liknande prisnivå/kWh. Sen kan man iofs bygga planfångare själv, men då får man inget bidrag heller, så det går nog ungefär på ett ut (om man inte ska ha ett STORT system, där bidraget blir betydelselöst i sammanhanget)
Ja det finns säkert plana solfångare till samma pris, men inom vakuumrör är dom nog billigast, i alla fall vad jag har sett hittills.



stedevil skrev:
Definitivt, men då det finns så väldigt många lösningar och förutsättningar och olika försäljare säljer helt olika tillbehör, så blir det väldigt svårt att jämföra.
Ja det blir mycket räknande om man ska jämföra riktigt noga, enklast blir kanske om man bestämmer sig för en viss system uppbyggnad och jämför utifrån det. Men det lär vara lika med solfångare som med allt annat, köper man tillräckligt stora volymer blir det lättare att diskutera priset. ;)


Mvh
 
Redigerat:
stedevil skrev:
Om jag förstått rätt så är det max 7500kr/år i bidrag.
Så köper man nu i December kan man utöka anläggningen i Januari och få 2 bidrag. ;)

Sen står det också VÄLDIGT luddigt i reglerna "den person som investerar..." så bor man 5 pers i ett hus kan man få 5 bidrag? Och kan jag, som bor på en annan ort investera åt min far eller kompis? Hyggligt dålig formulering för ett regelverk.

7500:-/år är jag tveksam till om det är rätt. Har själv utnyttjat bidraget för 5 år sedan och då (troligen nu med) var det max 7500:- per fastighet.

Har man sedan utnyttjat maxgränsen på 7500:- så går det inte att få mer till den fastigheten.

Men jag har kanske fel där (ändrade regler) så det kanske är möjligt att köpa på sig mer solfångare och få mer än de redan erhållna 7500:-.......:confused:

Edit: Har nu kollat lite regler på Boverkets hemsida och det är max 7500:- per lägenhet i ett småhus. En villa brukar oftast "bara" bestå av en lägenhet så då blir det maximalt 7500:- man kan få i bidrag och inget mer, även om man söker olika år...... Men innehåller småhuset/fastigheten mer lägenheter så får man 7500:- per lägenhet, dock max 3 miljoner per projekt. Men för att få bidraget så måste solfångaren uppfylla ett antal krav, vilka framgår av handlingar på boverkets hemsida.
 
Redigerat:
Ja, formuleringarna är minst sagt konstiga.

Detta står ordagrannt
Stödet infördes den 1 januari 2009 och gäller för dig som investerar i solvärme. Du kan söka stöd för installation av en solvärmeanordning, oavsett var denna placeras.
http://www.boverket.se/Bidrag--Stod/Solvarmestod/

Sen är det kopplat till en viss fastighet på ett annat ställe. :cool:

Man får väl helt enkelt installera 1 solfångaranläggning i huset och en i stugan och flytta med sig panelerna beroende på var man befinner sig. :D
 
Hej !

Vad jag har sett är Sfinx rörsolfångare inte Solar Keymark cetrifierad. I Tyskland t.ex. får man inget bidrag/ installationsstöd om solfångarna saknar Solar Keymark certifieringen.

Även i Österrike finns det en delstat som betalar mindre bidrag/ installationsstöd om solfångarna ej är certifierad enligt Solar Keymark.

Sen finns det också skillnader som ej är effektberoende. Aluminium konstruktion eller pulverlackerad stålkonstruktion t.ex.
 
Heatpipe har funnits sen slutet 1800-talet o början 1900-talet.

Håller på att kolla mina efter 2 års drift i anläggningen. Inte hittat någon som ej funkar som den ska ännu, och jag har 144 att kolla. Hälften kvar ung.



Nackdelen med u-pipen är, att om det går torrt påg.a strömavbrott eller annan felkälla. Blir glykolblandningen ståendes på botten av u-et. Och då kokar det torrt samt att de fasta particklarna blir kvar på innsidan av kopparröret. Detta kan medföra att effekten sedan blir sämre i röret. Pg.a isolering.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.