Håller på att renovera ett sovrum i vårt hus från 1913. Ska slipa trägolvet men som ni ser på bilderna så har det vad jag kan förstå förut stått vedspis el. dyl vid murstocken men nu är det bara en betongplatta. Det låg någon typ av penelskiva över förut och en plåtlist i skarven till trägolvet samt en rad med klinker/sten plattor ( ett par syns på bilden). Och nu undrar alla varför jag tog bort denna fina kombination....
Skämt och sido, detta är på övervåningen så betongplattan är inte en del av murstocken utan det är en gjuten platta som är minst lika djup som golvplankorna är tjocka, kan inte se exakt hur djupt det går då jag inte vill börja peta i det innan jag vet vad jag ska göra. Ovan på den stora plattan så är det en mindre som är gjuten ovanpå en bit tjärpapp el .dyl. så den går det lätt att knacka bort, samt en bit spånskiva.
Min tanke var att lägga i nya golvplank i samma mönster som de plankor som ligger åt fel håll närmast betongplattan och spånskivan men frågan är hur jag får till det snyggt och hur fäster jag dom.
Har aldrig gjort något liknande förrut så jag tar väldigt gärna emot tips på hur jag ska få till detta hörn så snyggt som möjligt.
 
  • IMG_4365-2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_4368-2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen som har några tips?
 
Det är väl ganska vanligt att det ser ut så där det varit eldstad. Det är inte säkert att du kan bila bort den stora betongskivan så lätt, hos oss hade nån försöka göra det, och det blir ett ganska stort ingrepp, här ligger det stålbalkar ingjuten i skorstenen som stöd för vedspisen som stod här från början. Vår platta blev aldrig bortbilad, dom la ner när dom fick fram stålbalkarna som ligger över golvnivå, och byggde en fin låda över istället =)

Men går det inte fräsa spår i frisbrädorna (eller vad ramen heter) och lägga nya spontade brädor innanför? Det gäller då att du kan komma ner till golvnivå då. Det kanske går att knacka lite på den, om det är stålbalkar i den kan du ju ha tur att dom ligger längre ner än våra.

Vi kommer inte ta bort vår platta, eftersom nån kanske vill ha en kamin här uppe sen, men vi ska laga upp den på nåt sätt, har inte kommit dit än =)
 
Vad bra du sa det där om stålbalkar, ska med andra ord inte ge mig på att försöka ta bort hela betongklumpen.
Den stora plattan ligger ungefär lika djupt som botten på trägolvet så det funkar nog att lägga dit nya golvplankor ovanpå den, vilket var min plan från början, men hur fäster man golvplankorna då det är betong under?
Sen det där med att fräsa spår i frisbrädorna. Har jag tur så kanske det redan är spår i dom, är på jobbet nu så jag kan inte kolla upp det. Annars så har jag nyss införskaffat en handöverfräs så det vore kul att få testa på detta projekt.
 
Det är spår i de brädorna som ligger närmast betongplattan, dock krävs lite rengöring då spåret är fyllt med betong på vissa ställen.
Då gäller det att hitta nya brädor av ungefär samma dimension då men frågan kvarstår, hur fäster jag dessa.
Funkar det att spika rätt ner i betongklumpen?
 
Hm,
vid närmare eftertanke kanske man skall vara lite försiktig med att lägga golvet spontat rakt över. Grillar man på bra i skorstenen så blir den ju en smula längre och då får man nog en bula på golvet.

I en del gamla hus kan övervåningen hänga på murstocken och då är det ju inga problem, men det lär vara ovanligt enligt en konstruktör som vi anlitat. Skapar typiskt sprickor i murstocken (kraft från väggen under).

Vet inte om spik fungerar, men plugg borde fungera. Tar ju lite tid förstås... Har för dålig koll för att veta hur det är med fukt så långt upp i murstocken, men lite fuktspärr kostar ju gratis och man slipper oroa sig.
 
Vi eldar i vedspis på våningen under, och i en liten kamin på motsatt sida om murstocken (rummet mittemot det vi renoverar) men där går rökröret in en 70cm ovanför golvnivå. Tror du detta gör att skorstenen blir så varm att den utvidgar sig?

Fuktspärr: En bit byggplast?
 
Hej. Vet faktiskt inte hur mycket det rör sig om, men jag skulle ändå ta det lite försiktigt om det vore jag. Murstocken kan också röra sig med årstiden, men gissningsvis så står mellanbjälklaget på pelare som står på stockar som är inmurade vid golvet -> rör sig med fundamentet till skorstenen -> inget problem.

Du borde ju kunna göra lite praktiska prov kanske? Mät h(golv,murstock) elda och mät igen.

Om golvbrädorna är tjocka kanske man kan göra en rörelsefog i höjdled? (Med risk för slå-i-tå-skador...) Typ uppfräst not.

Plast borde fungera, bara det inte nöts hål i den. Nu tror jag ju inte att det är ett problem. I vårat hus stod t.ex. pelarna direkt mot murstocken och dessa var i gott skick. De bjälkar som var inmurade hade murknat ca. 1cm men var i övrigt friska. Åsarna på bottenplan låg också mot murstocken och var relativt friska. Nu var det ju då fin-trä förstås och inte sånt man köper idag, så jämförelsen kanske inte är helt perfekt.
 
Verkar väl lite tveksamt att lägga golvbrädor dikt mot betongen, oavsett fuktspärr eller inte. Det går väl att plugga och skruva brädorna i spånten, men frågan är hur det står sig.
 
Mitt tips är att du lägger klinkerplattor av äldre typ där, det verkar ju ha varit ngn form av eldstad där så det borde väl vara rätt att bevara ett sådant utseende.
 
Kurtivan skrev:
Mitt tips är att du lägger klinkerplattor av äldre typ där, det verkar ju ha varit ngn form av eldstad där så det borde väl vara rätt att bevara ett sådant utseende.
Tanken har slagit mig, och det kanske är lättare att få snyggt men frågan är hur snygg helheten blir?
Var får man tag på gammla klinkerplattor?
 
De behöver inte vara gamla utan bara se gamla ut, se bild
 
  • Meee 029.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, sten-konceptet är nog inte så dumt. Har varit i en lägenhet där det låg en eller två slipade stenskivor (natursten) i höjd med golvet. Snyggt, men nog lite dyrare än klinker.
 
Tog idag bort de spånskivor som ligger till höger om murstocken och där under var det inte murat utan träregel. Om man då lägger klinkers över hela ytan finns det inte risk att det spricker i skarven mellan den gjutna plattan och där det är träreglar? Hoppas ni fattar vad jag menar annars får ni hojta till.
Men det kanske man kan lösa genom att lägga en hel spånskiva över hela biten som ska klinkras?

Sen ang. färg på klinkers, min sambo vill ha vit/svart rutigt men jag tycker det känns lite för i ögonfallande. Det vore ju skillnad om det stod en kamin där så att detta hörn var något man ville visa upp, men nu är det ju istället något man vill dölja.
Vad säger ni, tänker jag fel?
 
Ja, tyvärr. I princip måste spånskivan som låg där ersättas med trägolv. Att lägga ett klinkergolv över en sån skarv har små chanser att hålla ihop ett år.

Lägg klinker på cementen och en träinsats på reglarna. Det har nog bäst chanser att stå vid lag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.