Status
Tråden går ej att kommentera.
Vi har ett gammalt hus och håller på att renovera detta. Hittills har vi råkat ut för detta:

* En idiothantverkare som fakturerade 60 % (!) över offertpriset och därefter hotade med kriminella hantlangare om vi inte betalade.

* Kanske 10 st hantverkare som kommit hit, tittat noga, tagit mått och hummat utan att därefter någonsin höra av sig igen. När vi frågat dem var offerten är har de svarat "Jaha, ville ni fortfarande ha en offert?" Nej, vi ville bara träffa er och låta er skita ner vårt hus en stund i bästa middagstid med skrikande småbarn i huset eftersom ni är så j**a trevliga?

* Fått offerter på samma arbete på mellan 750 kr och 15 000 kr. Vi tog arbetet för 750 kr och blev nöjda.

* Hantverkarna har gjort som de vill utan att fråga oss hur vi vill placera saker och ting i huset, trots att vi dagligen frågat dem "När ska ni göra xx, vi behöver veta eftersom vi vill informera var vissa saker ska placeras". Följden blir att hantverkarna får bygga om hela skiten.

* Hantverkarna jobbar ca 4 timmar per dag, inklusive lunchrast...

* Hantverkare som fakturerar 4 ggr Bauhaus-pris för exakt samma vara av samma märke.

* Hantverkare som stolt utlovar garanti på X kr vid försening av arbetet. Förseningen dyker upp och då får man ingen ersättning eftersom då har ju tidplanen ändrats- eftersom de blev sena och då gäller inte den ordinarie tidplanen?

och såklart en mängd inbokade möten när man går hemma och väntar, har tagit ledigt från jobbet utan att någon dyker upp.

Om ni inte skulle lägga massor av tid till att åka hem till folk i flera timmar utan att ha några planer på att lämna offerter, att bygga fel eftersom ni inte har frågat kunden vilket mått en dörr ska ha eller var lampor ska sitta eller andra detaljer, eller ha någon som helst ordning på er verksamhet skulle ni kunna sänka priserna utan att försämra kvaliteten.

Aldrig att jag anlitar en hantverkare när jag kan göra saker själv. Fattar inte hur denna yrkesgrupp kan uppföra sig hur som helst.
 
  • Gilla
Siary
  • Laddar…
Läste med intresse ditt inlägg. I och för sig verkar det som om du har haft otur men visst kan man ana en viss trend..? Jag har varit med om några av de saker du beskriver, framförallt saltade räkningar och hantverkare som inte kommit eller omöjligen kan hålla tiden. 4 timmar om dagen inkl pauser har jag också varit med om. Under referenser på hantverkare tycker jag att vi som är medlemmar här mangrant ska nämna plus och minus med de hantverkare som vi använt. Jag har idag för första gången skrivit en rekommendation av en hantverkarfirma. Otroligt att man ska känna att det närmast är unikt. Och sen kan man läsa inlägg från svenska hantverkare som räds konkurrens från utländska billigare aktörer... nä skämmas borde många av de som kallar sig hantverkare idag och som skapat denna märkliga kultur.
 
Som jag har skrivit i tidigare trådar - jag förstår att du är förbannad, men var försiktig med att generalisera och dra alla hantverkare över en kant (eventuellt kam). De hantverkare som frekventerar byggahus skall naturligtvis inte behöva skämmas för att du är missnöjd med de hantverkare du har anlitat. Alla hantverkare är inte som de du beskriver.
 
Hahaha jag känner igen det. Jag trodde vi hade otur bara. :)
 
När man läser sånt här är det nästan så att man överväger att skola om sig och bli hantverkare. Med så många dåliga exempel i branschen (ja, jag har också stött på en hel del av de saker som räknas upp) så verkar det ju jättelätt att tillhöra "toppskicket" bland hantverkare; de som får goda rekommendationer och känner stolthet när de utfört ett jobb.
 
Det kanske helt enkelt är de bästa i hantverkarskrået som hänger här.. :) Man kanske kunde ha det som hantverkarreferens: "Jo, men jag är medlem på Forumet. Så det är lugnt."

Nej, ärligt så håller jag med om att det ibland blir dålig stämning här på forumet när det hela tiden kommer nya trådar om hur misshandlade konsumenterna blir av sina hantverkare. Samtidigt så finns det ju liksom inget annat bra ställe att vädra sitt missnöje. Om man bara har En dålig erfarenhet så kan man ju liksom varna andra för just den firman och göra så att de förlorar business. Men när ALLA man anlitar är dåliga - då landar det liksom i sådana här inlägg som trådstartarens.

Jag vet att det har diskuterats förut men jag tycker att de hantverkare som är trötta på att få skit borde gå ihop och kanske starta en ny egen branchorganisation med mycket högre krav för att få vara med. De branchorganisationer som finns idag är alldeles för rädda om sina medlemspengar för att våga ställa några krav för medlemsskapet. Det skulle behövas något som VERKLIGEN var en kvalitetsstämpel så att man lätt kunde avgöra om man arbetar med en seriös och skicklig hantverkare.
 
Redigerat:
Daniel_N skrev:
Som jag har skrivit i tidigare trådar - jag förstår att du är förbannad, men var försiktig med att generalisera och dra alla hantverkare över en kant (eventuellt kam). De hantverkare som frekventerar byggahus skall naturligtvis inte behöva skämmas för att du är missnöjd med de hantverkare du har anlitat. Alla hantverkare är inte som de du beskriver.
Varför skulle hantverkare som hänger här på byggahus.se skämmas för något som någon av deras branschkollegor gjort eller inte gjort hos kunder? Ja, så vida de inte råkar vara samma personer vill säga.

Hur skulle TS annars titulera gruppen av yrkesaktiva som h*n varit i kontakt med?
 
JBa skrev:
Varför skulle hantverkare som hänger här på byggahus.se skämmas för något som någon av deras branschkollegor gjort eller inte gjort hos kunder? Ja, så vida de inte råkar vara samma personer vill säga.

Hur skulle TS annars titulera gruppen av yrkesaktiva som h*n varit i kontakt med?
Erfarenhetsmässigt så har jag märkt att i trådar där hantverkare i obestämd form plural diskuteras så känner sig många hantverkare här utpekade (vilket inte är så märkligt då ju hantverkare i obestämd form plural även omfattar de hantverkare som hänger här) och känt sig tvingade försvara hela sin yrkeskår. Som jag skrev i inlägg 3 är detta inget bra.

Angående hur TS bör titulera dessa hantverkare - tja, tex: "de hantverkare jag har anlitat borde skämmas" skulle ju kunna funka. Att det är dessa hantverkare som TS är besviken på är uppenbart i de första styckena, men i slutet på trådstarten breddas fältet betydligt, vilket var anledningen till mitt inlägg i post nr 3.
 
J
Tror TS har rätt i mycket men sedan så finns det alltid rötägg och lika så även de hantverkare som sköter sig perfekt.

MAN MÅSTE TA REFERENSER!!! (man kanske skulle skapa ett referens site för hantverkare)


Att väldigt många hantverkare i städerna överfakturerar och dessutom arbetar 4-5 timmar effektiv tid verkar vara standard i stor stan.
 
Alla hantverkare behöver absolut inte skämmas. Jag har haft en elektriker hemma som är superbra och en rörmokare har vi till sist lyckats hitta.

Det som fascinerar mig är att det finns så många som sköter affärerna så konstigt.

Vi HAR tagit referenser på alla som vi anlitat, utom den första hantverkaren som hotades.
Vi har kollat dem hos ARN, kollat att de är med i branschförbund, självklart inte anlitat svart arbetskraft utan bara vita, etablerade firmor som funnits i respektive bransch länge.Men det är ingen garanti.

Vi har heller inte tagit lägsta möjliga pris utan verkligen försökt välja någon som är bra och varit beredda att betala lite mer för det också. Vi har heller inte ändrat oss 117 gånger efter att offerten är påskriven. Det som gäller, gäller och om något extra tillkommer förstår vi att hantverkaren tar betalt för detta.

Heder åt er hantverkare som dyker upp i tid, som faktiskt tar betalt enligt offerten och gör ett schysst jobb.

Vi betalar såklart extra för sånt som inte står med i offerten, vi förstår också att ni måste ha betalt för ert jobb. Men säg inte att jobbet kostar hälften av det det sedan kostar, då kunde vi ha valt en annan firma.

Några tips till er hantverkare som läser här:

* Ge en offert som ni kan stå för. Om inte, försök i alla fall ge kunden ett takpris och bestäm att om extraarbeten tillkommer får ni och kunden komma överens om ett pris för dessa arbeten.

* Om ni har bokat in en tid med en kund, som troligen tagit ledigt från jobbet för att träffa er, respektera den mötestiden eller ring och boka av i god tid.

* Om ni har varit hemma hos en kund, lämna gärna offert, annars är det liksom ingen idé. Om ni har för mycket att göra för att ta in fler uppdrag, åk då inte hem till kunden.

* När ni ska göra något som är svårt att ändra, typ klinkra eller dra el i badrum, sätta upp fasta installationer- KOLLA med kunden först om var sakerna ska sitta så slipper vi båda tjafsa.

* Och om ni dessutom kan ge en ungefärlig tidplan på arbetet, vad som görs i vilken ordning så vore det toppen!
 
Fick ett bra exempel på kryddad offert idag...

Elektrikern som gjort grundinstallationen i huset skulle ändå komma förbi för att titta på ett par uttag som inte fungerade, så jag ber honom om ett prisförslag för att dra ut en 16A trefaskabel från fasadskåpet som jag sen kan koppla en byggcentral till inför det stundande garagebygget...

Han specade då material:
15m EKKJ 5G2.5
16A säkring
Jordfelsbrytare
kompletterande kopplingsmaterial

För detta ville han ha 5700kr, + moms = 7125kr! På elbutik listar jag materialpriset till ca 1000 spänn, inkl moms, vet inte elektrikerns inköpspris dock. Så arbetskostnaden skulle landa på ca 6000 spänn inkl moms, för kanske max 2 timmars jobb... Han har dessutom mage att ta föreslå fullt betalt för framkörning när han ändå ska dit och fixa saker som inte fungerar från grundinstallationen.

Att han inte fick uppdraget är väl rätt uppenbart, trots att han sänkte offerten till 4000 spänn + moms när jag ringde upp honom. Han hade möjlighet att tjäna lite extra när han ändå var på plats för att lösa tidigare fel, men sabbar chansen totalt på det sättet.
 
Han tänkte nog att du skulle ta honom bara av den anledningen att han skulle vara där just då.

Men jag tycker inte att du ska vara upprörd, han gav ett pris, du var missnöjd, han sänkte priset med 2125 kronor mot dig, du var fortfarande inte nöjd så det blev inte nån affär. 3500 inkl moms tycker jag skulle varit ett rimligt pris, men vad vet jag, du kanske är en sån där jobbig kund som ska bjuda på fika och vara trevlig, då drar ju jobbet ut på tiden!
 
Man blir ju typ mörkrädd av att läsa de här ju... Kommer verkligen verkligen höra mej för och få referenser innan vi anlitar nån hantverkare... Och hoppas på de bästa..
 
TOKE 1
BillyBragg skrev:
Man blir ju typ mörkrädd av att läsa de här ju... Kommer verkligen verkligen höra mej för och få referenser innan vi anlitar nån hantverkare... Och hoppas på de bästa..
Bra tänk!!d^_^b
 
Mikael_L
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.