Status
Tråden går ej att kommentera.
Ni som byggvårdar och dessutom bor ert vardagsliv i stugan, hur får ni till lösningen vardagsrum/tv-soffa ?

Pinnsoffan i all härlighet men sittriktig i mer än 5min är den inte...vi vill ha en skön lösning men ändå med någon form av gammel/retrostil så gott det går, men känner nog att vi behöver inspiration!

Oändligt tacksam om ni vill lägga upp bilder på era lösningar!
 
Kan tyvärr inte hjälpa dig med en bra lösning. Tvärtom måste jag säga att jag inte riktigt förstår frågan. Känns som att detta med byggvård och att behålla stilen från husets uppförandeår dras lite långt.

Du pratar om stuga och retrostil så det är lite svårt att sätta fingret på hur gammal stugan är, men om den är från början av 1900-talet så borde du förutom din pinnsoffa även återställa utedasset. Men det vill ju folk sällan; i badrummet ska det vara modernt och bekvämt.

I min värld har man redan då satt bekvämlighet före stilen, så köp du en snygg soffa som är skön att sitta i och strunta i om den ser "retro" ut eller inte.
 
Jag tror inte riktigt att jag heller hänger med på själva frågan. Byggnadsvård har väl med själva byggnaden att göra. Om man sedan dessutom vill köra möblering i förhållande till husets ålder är väl en inredningsstil.
Jag hade nog heller aldrig låtit bli att ha en skön soffa bara för att vi har ett sekelskrifteshus. Det vi undviker är väl det ultramoderna. Att det liksom gäller att få det så att inte "skär" sig med husets känsla.
 
AstaS skrev:
Jag tror inte riktigt att jag heller hänger med på själva frågan. Byggnadsvård har väl med själva byggnaden att göra. Om man sedan dessutom vill köra möblering i förhållande till husets ålder är väl en inredningsstil.
Jag hade nog heller aldrig låtit bli att ha en skön soffa bara för att vi har ett sekelskrifteshus. Det vi undviker är väl det ultramoderna. Att det liksom gäller att få det så att inte "skär" sig med husets känsla.
Den sista meningen ovan är det jag menar...det finns massor med inredningsbilder i tex gård o torp på kök trappor mm men aldrig vardags/tv rum?
I köket har vi slagbord a 1750 och bellmansstolar i komb med retro 50-tals kyl kakelugn och murkåpa och såpade furugolv och det funkar!
 
Gungstolar kanske kan fungera? Retro och ganska bekväma att sitta i med ett fårskinn och en pläd.
 
Det är svår, helt klart. För mig är det nog ett av de tillfällen där vi väljer att låta det vara vad det är. Ungefär så som vi väljer att ha moderna, enkla badrum med "långlivad" stil såsom enkelt matt vitt kakel och rutigt golv.

Jag tror det funkar med i princip allt som inte tar över för mycket, från 60-tal soffa med rena linjer till soffa i lantlig stil typ ikeas eketorp. Enfärgat. Elelr varför inte en Karl-Johan eller trågsoffa? De finns ju i lite gamla enklare varianter om det nu är ett torp det är frågan om.

Vi kommer nog ha en soffa och två gripsholmsstolar. Fårskinn. Hade vi haft lite mindre antal rum så tycker jag att det ofta är trevligt med en inte allt för stor (platt)TV bara inställd på ett bord, om man nu ex har ett gäng fåtöljer placerade kring en brasa så har man TV:n bredvid på ett bord.
 
Så är jag med på tanken.
Jag tänker mig också en enkel soffa med raka rena linjer och med ett tyg som inte sticker ut för mycket. Jag tycker faktiskt att många av de nya sofforna som finns nu passar nästan överallt, i nästan vilken tid som helst. De är liksom bara soffa tycker jag. Inga krusiduller. Om man har en soffa i en ganska neutral färg, kan man ha kuddar i tyger som passar den tid man vill att huset ska spegla. Samma, eller liknande tyger kan återkomma i gardiner eller dukar och på så vis får man in stämningen lite grand. Soffbordet kan vara gammalt eller i gammal stil. Hittar man ett billigt gammalt bord kanske man till och med kan häda lite och såga av benen så att det blir lite lägre.
 
Hos oss så får TVn en undanskymd placering, i barnens domäner. I övrigt så håller jag med dr jerkylls resonemang.
 
Ja tycker snarare att man skulle ha ett "livligt" tyg, typ me massa små blommor eller nått.. Raka linjer och enfärgat tyg tycker ja låter väldigt modernt.. Är den vit oxå så är de ju väldigt just nu :)

Förr försökte de väl ha så mkt krusiduller och utsmyckning som möjligt.. Beror ju sjävklart på vilken tidsperiod man är ute efter men va ja har förstått så va de väl inte så vanligt med enfärgade grejer..

Ja skulle nog ta en "vanlig" soffa med ett "gammalt" tyg..

Typ den här soffan:
82047_4_3.jpg

Med de här tyget:
84e126e67ca642840f85361f697fe4de.jpg
 
Hej håller med föregående talare att byggnadsvård är en del och inredning en annan, men man kan få in den härliga känslan med slagbord och gammla ting, men tvsoffan har inte så stor betydelse för"byggnadsvården" om den skall stå framför en tv. för redan vid ordet tv så går man ju ifrån den termen,(om nu inte tv:n är som slagbordet också från 1750) så det kan man inte snöa in på när det gäller inredning. Men denna soffa tycker jag håller en klassisk stil i ett äldre hus.

oxford_delux_12437_a.jpg
 
Redigerat:
Ett tips är kanske att tänka som det du beskriver om ditt kök, där ett slagbord och såpskurade golv fungerar ihop med ett kylskåp från 50-talet. En soffa eller fåtöljer från 50-talet, i stil som Carl Malmsten eller liknande. Jag har tyvärr ingen bild på det men vi köpte två billiga fåtöljer, förmodligen 40tal, som i och för sig är lite slitna men fungerar. Kan bli ett spännande tapetseringsprojekt den dagen man känner att man har tid och råd med det.
 
Amstaff_Loco skrev:
Hej håller med föregående talare att byggnadsvård är en del och inredning en annan, men man kan få in den härliga känslan med slagbord och gammla ting, men tvsoffan har inte så stor betydelse för"byggnadsvården" om den skall stå framför en tv. för redan vid ordet tv så går man ju ifrån den termen,(om nu inte tv:n är som slagbordet också från 1750) så det kan man inte snöa in på när det gäller inredning. Men denna soffa tycker jag håller en klassisk stil i ett äldre hus.

[bild]
Väldigt snygg soffa de där.. Sån vill ja ha :) Är den från Mio?
 
Jag skulle definitivt inte dra mig från att köra helmoderna möbler i ett TV-rum. iofs hade man en 50-tals uppsättning med TV-skåp oliknande så skulle ju det vara juste men varför inte få hemmet "lite levande" med några möbler som bryter av. Har själv valt en "manchesterklädd" soffa samt ett bord med stenskiva i enkel men robust design.
 
BillyBragg skrev:
Väldigt snygg soffa de där.. Sån vill ja ha :) Är den från Mio?
Det är en Howard-soffa, finns i olika fabrikat och storlekar. Passar nog jättebra.
 
Vi har bytt ut den "moderna" soffan (från 1940-talet mot en riktig gammaldags Kronblomssoffa. Inte pinnsoffa utan en med hela sidor och hel rygg av bräder. Med en massa kuddar och liknande kan man få den riktigt bekväm.

Javisst har vi TV, dvs. vi har en TV-pinne till USB-porten på den bärbara datorn. Det är främst så gumman kan se på trädgårdsprogrammen - annars blir vi tvungna att åka nånstans då de kommer :). Den går lätt att städa undan och man kan se på viktigare program även om det inte är någon större HDTV-njutning ...

Önskemålet från den bättre hälften är ännu att få en bäddsoffa av Kronblomssoffan (utan att förstöra den) och det tänkte jag fixa med att dra ut utdragsdelen ett par meter och lägga brädor (hyvlade) på bockar mellan de båda delarna och vips har vi en ordentlig parsäng (då våra vänner kommer på besök).

Då allting är undanpackat så ser torpet riktigt hyfsat ut med inredning från tiden före 1940 i det stora hela. Jag hittade t.o.m. en fin fungerande radio från 1937 och då jag lyssnade på kortvåg med en sådan som liten pojke så är det riktigt intressant.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.