Oj så mycket bra idéer! Får vi till allt det här så måste vi ju ha Sveriges mest praktiska tvättstuga sen :)
 
Rejäla överskåp. Vi har just ersatt fula hyllor med överskåp där man kan gömma allt man inte vill se i tvättstugan. Vår 70-talstvättstuga har de dessutom lyckats placera så den är det första man ser när man kommer.
 
Det bästa med vår tvättstuga är att vi såg till att ha en lång torkstång för att hänga tvätt på galgar som är 5,5 m lång där det kan droppa på ett tåligt underlag. Höjden är viktig så att även långa plagg/handdukar kan hänga utan att slå i undertill.

Sedan är det guld att ha en riktig golvbrunn!

En riktig strykstation kan också rekommenderas, vi köpte en som har 160 grams ångkapacitet och det är super när mycket kläder skall strykas som kanske redan har hunnit torka väl mycket.

Det sämsta är Husqvarnamaskinerna, riktigt kass, men som nu åker ut och ersätts av Miele som vi är vana av sedan tidigare!

Mvh

TMC
 
Ja torktumlare är onödigt enligt mig, räcker med avfuktare och inomhustemperatur på c 20 grader. Ett tips är att ha tvättstugan i ett eget rum, jag har idag en tvättstugedel i verkstan och det blir lätt rörigt.

Gärna ochså en radio på en bänk och fönster och några blommor!
 
Torktumlare är ett måste om man inte gillar sandpapper som handdukar ;)

Man bör som JLAINE säger inte ha det ouppvärmt då finns risk att det aldrig torkar ens med luftavfuktare.
 
Har visserligen torktumlare v-g, men jag tumlar nog aldrig handdukar. Däremot nu när du nämner problemet med att handdukar kan bli som sandpapper, så känner jag igen mig. Jag hänger dom på linan med avfuktaren igång och visst blir de lite hårda.

Menar du att man slipper detta om man tumlar? Någon med en vetenskaplig teori om detta?
 
JLAINE skrev:
Har visserligen torktumlare v-g, men jag tumlar nog aldrig handdukar. Däremot nu när du nämner problemet med att handdukar kan bli som sandpapper, så känner jag igen mig. Jag hänger dom på linan med avfuktaren igång och visst blir de lite hårda.

Menar du att man slipper detta om man tumlar? Någon med en vetenskaplig teori om detta?
Inget vetenskapligt men väldigt många praktiska tester och slutsatsen är solklar. Handdukarna blir mycket mjukare om de tumlas. Men skillnaden är ju endast när man tar dem från skåpet...
 
Och framför allt när man torkar sig ;)

Klart de blir mjuka om det bräcks i alla håll och riktningar medan de torkar. Man kan även skippa sköljmedel när man ska torktumla det är helt onödigt om man inte är ute efter lukten.

Torktumlare är även bra mot noppor.

I princip är det bara för handdukar vi har torktumlare men även om det är brådska kan det vara smidigt och om utevädret är surare än surt.
 
v-g skrev:
Upphöjda maskiner är mycket bra för ryggen och gör otroligt mycket skillnad i komfort för den som tvättar.

Golv som är lätt att hålla rent.

Mycket klädlinor så man kan hänga upp för tork.

En diskbänk (fast en sån för tvättstugor) där man kan förtvätta det alldra värsta.

Stora ytor där man kan vika tvätt samt förvaring av diverse.

Även fast man är kille så var tvättstugen det första som blev renoverat i vårt hus (dock en snabb-budget variant) ;)
Jag har fått info om att tvättmaskinen inte ska stå upphöjd, åtminstone inte om man inte har gjutit en avsats för den att stå på. Skulle gärna ha båda maskinerna i arbetsnivå, men är ju inte så sugen på att gjuta upp ngt åbäke för den att stå på. Hur har ni gjort?
 
Dclxvi skrev:
Jag har fått info om att tvättmaskinen inte ska stå upphöjd, åtminstone inte om man inte har gjutit en avsats för den att stå på. Skulle gärna ha båda maskinerna i arbetsnivå, men är ju inte så sugen på att gjuta upp ngt åbäke för den att stå på. Hur har ni gjort?
Är det tillräckligt med lättbetongblock som underlag för upphöjd tvättmaskin? Vill minnas att detta förslag finns på en broschyr från någon blocktillverkare.
Är intresserad av lösningen, någon som provat?

Knåpen
 
Varför skulle det vara dåligt att ställa maskinerna upphöjt? Såklart inte bra på en ranglig låda men på ett par LECAblock står den ju bra.
 
Gör tvättstugan vacker!
Snyggt klinker på golvet, gå till badrums och hallklinkersen ist för de "billiga".
En snygg färg på väggarna, vi satte våtrumsväv och valde sedan en läckert lindblomsgrön nyans.
Köksskåp från IKEA på billiga stålben, och en oljad ekskiva på drygt 3m längd med infälld diskho.
Många eluttag och en torklina med upprullningsmöjlighet från Clas O.
Att dra fram ett uttag för TV-signal är ju inte fel, det gjorde inte vi.
/greenbay
 
greenbay skrev:
Gör tvättstugan vacker!
Snyggt klinker på golvet, gå till badrums och hallklinkersen ist för de "billiga".
En snygg färg på väggarna, vi satte våtrumsväv och valde sedan en läckert lindblomsgrön nyans.
Köksskåp från IKEA på billiga stålben, och en oljad ekskiva på drygt 3m längd med infälld diskho.
Många eluttag och en torklina med upprullningsmöjlighet från Clas O.
Att dra fram ett uttag för TV-signal är ju inte fel, det gjorde inte vi.
/greenbay
Åh, skulle så gärna se er tvättstuga! Tipset om tv i tvättstugan var ju toppen!!

Angående strykbräda på insidan av garderobsdörr: jag har testat detta. Det kan ju finnas olika modeller men min strykbräda är för liten för normal strykning, tycker jag. Och sedan kan jag inte sätta fast garderobsdörren i något låst läge, så medan jag står och stryker måste jag trycka dörren mot väggen bakom eller så rör sig hela alltet, om ni förstår hur jag menar. Så om det finns fullstora strykbrädor för montering på dörren och om man kan fälla ned nåt stödben eller liknande som låser fast dörren mot golvet så kanske det kan funka. Jag stryker inte så ofta men med den lösning jag har nu blir det ännu mer sällan...

Mitt tips för tvättstugan är att ha linneskåpen där, så slipper man bära iväg de rena sängkläderna till nåt skåp i andra ändan av huset.
 
för er med tvåvåningdhus, eller mer. Bygg in ett tvättnedkast från våningen / våningarna ovanför så du slipper bära ner tvätten.
 
  • Gilla
lorens
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.