Universal Telecom har väldigt påstridiga försäljare, men jag vill varna för att tacka ja till deras erbjudanden. Det är ett skumt företag (heter egentligen Timepice) med säte på Madeira med riktigt usel kundservice.
Beställde adsl-bredband från dem med inkopplingsdatum i början av oktober i år och nu i mitten av november funkar tjänsten fortfarande inte. Har både ringt och skrivit och klagat massor av gånger, men uppenbarligen skiter. De skickade en tekniker som påstår att det inte är nå´t fel (och den teknikern vill de att JAG ska betala ! ).
Jag har testat med två helt nya modem (det ena rekommenderat av Universal och bevisligen fungerande med Bredbandsbolaget), jag har testat med 5 st olika splittar (varav en från Telia - på rekommendation av Universal), jag har provat ett flertal olika sladdar mellan modem och telefonjack, men inte sjutton funkar det!
Och telefonjacket är det enda jag har, så det är garanterat det första jacket (det är det första de tjatar om på Universals support VARJE gång man ringer). Någon konstruktiv hjälp att lösa problemen får man däremot inte. De säger bara att de ska kolla och sen ringa tillbaka. Men inte sjutton ringer de tillbaka.
Har fått en första räkningen från dem är på över 3500 kr för teknikerbesök och två månaders icke fungerande adsl-abonnemang. Och de vägrar häva avtalet.
Stor varning för bluffmakarna på Universal! q(;^;)p
 
  • Gilla
Essvik
  • Laddar…
Jag har haft Universal Telecoms telefoni i 5 år nu, allt fungerar helt 100% klockrent och billigt är det också....
 
Har också UVTC och det fungerar bra. Bra hastighetpå linan, fast har långt till telestationen.
 
Har även jag uvc och är nöjd inget krångel och har därför inte haft behov av support.

Har dock en fråga: Om jag vill byta modem till N standard är detta möjligt? och vilka kan man då använda. förstår inte uvc spec riktigt.
 
Fick precis samma problem som trådskaparen.

För mej slutade med att jag inte kunde skaffa dsl hos någon operatör eftersom mitt nummer hade blokerats av en annan operatör. Anlitar aldrig universal igen, om jag så fick betalt för att ha deras uppkoppling.
 
  • Gilla
Essvik
  • Laddar…
Om en vecka kommer jag att kopplas över till UVTC på ADSL-ab. Jag ska försöka att återkomma med lite info om hur det gick.
 
  • Gilla
Essvik
  • Laddar…
Problemet i detta är skanova det är därför allt tar sån tid och krånglar.
Hade vi haft en fri marknad så hade man inte behövs ha telia för att i huvudtaget ha adsl, idag är det i stort sett bara bredbandsbolaget som erbjuder det.
 
Och även de anlitar skanova då det fortfarande är skanovas koppar :)

Alternativet är att varje telebolag bygger helt egna nät.
 
Eller att ett statligt bolag utan vinstintresse äger kopparn. Funkar inte att ett dotterbolag till telia gör det...
 
Jag måste nog också ansluta mig till de som hävdar att UVTC är ett alldeles utmärkt bolag. Jag har kört dem i åratal nu och numer vet jag inte hur det är med andra bolags support men när jag bytte till UVTC så blev jag så förvånad därför att de svarade alltid på mejl samma dag. Hade jag ALDRIG varit med om tidigare!
Jag har t o m varit så pass nöjd så även min far är uppkopplad via deras ADSL.

Dessutom har jag lyckats göra prisförhandlingar med dem ett par gånger.

Men visst, de är väl kanske inte något fullserviceföretag. De levererad uppkopplingen. En gång i tiden när jag blev kund hos dem så hade de heller ingen SMTP-server så vad man fick var en länk där man kunde ladda ner en egen SMTP, något som då var absolut förbjudet hos andra leverantörer :)

En annan egenhet de hade (vet inte vad det står nu) var att det stod i användarvillkoren att om man var flera som delade på uppkopplingen så lämnade de bara support till en abbonent per abonnemang...

I bostad nr 2 har vi Comhem och till kontoret har vi kört Bredbandsbolaget. Ingen av dessa kan jag däremot rekommendera
 
Jag har erfarenhet av Universal som inte är så värst positiv.
Det hela var för ett antal år sedan då jag flyttade. Universals abonnemang gick inte att flytta!?!
Du måste säga upp det och teckna ett nytt. Varför? Jo vi kanske inte kan leverera dit du flyttar.
Jo men jag ska flytta upp två våningar i samma hus... Näe du måste säga upp abonnemanget.

Ja där var det tvärstopp. Maken till ohövlig och oresonabel kundtjänst har jag aldrig varit med om.
Surt att bli tvingad att säga upp ett abonnemang med bindningstid! Mej ser dom aldrig mer som kund!
 
  • Gilla
Essvik
  • Laddar…
låter helt korkat, det får skylla sig själv.
 
Någon som har erfarenhet av deras drive om sänkta teleavgifter som just nu pågår på gator och torg? Och erfarenhet över huvud taget av deras telefoni (ej bredband),
 
SLH skrev:
Någon som har erfarenhet av deras drive om sänkta teleavgifter som just nu pågår på gator och torg? Och erfarenhet över huvud taget av deras telefoni (ej bredband),
Jag har haft deras telefoni i 5 år och aldrig några som helst problem, har inte varit utan telefon nån gång under dessa år vad jag vet...
 
Jag har haft Universal i över fem år och är mycket nöjd med både telefoni och bredband. Med mycket nöjd menar jag att jag aldrig har haft något problem, det har fungerat till 100% i fråga om tillgänglighet. Jag ifrågasätter inte att trådens skapare har haft problem, men jag vill gärna nyansera bilden av att de är "bluffmakare" och att det rör sig om ett "skumt företag". Eftersom jag inte har haft några problem kan jag inte uttala mig om kvaliteten på deras support, men jag är i alla fall ett exempel på en nöjd kund som framförallt har valt Universal för att deras utlandspriser är låga och att de tillhandahåller fast IP-adress.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.