Hej!

Min Brf fudnerar på att relina stammarna, offerter på 2miljoner för relining. Stambyte 6miljoner.

Jag fick via en kille på PEAB höra att reliningstekniken inte har några typgodkända golvbrunnar (att ansluta?) Stämmer detta? ...vad i detalj kan han ha menat egentligen?

Eftersom golvbrunnen är oerhört viktig så vill jag gräva i frågan.

När man relinar så gör man väl inget med befintliga brunnar? Eller passar man på att byta dessa? ...för gör man det så måste man ju väl riva sönder badrumsgolvet, eller?
 
Om jag inte minns fel, tror jag att man i dag kan relina även golvbrunnar. Vill minnas att jag såg en golvbrunn på en bomässa med Hsb som var relinad. Alternativet är att bila upp golvet och byta golvbrunn. I min Brf förening gjordes en relining 2003 av Proline. Då gick det inte att varken relina smalare rör, 2 tums, eller golvbrunnar. Tekniken har dock förfinats efter detta. Såg att Proline (http://www.prolineab.se/) har kontor lite varstans. Ring och kolla, dom borde veta!
 
Då ni har fått offerter så står det väll exakt vad de gör? Har de räknat på samma sak eller har reline firman räknat bara på att snygga till stammar och de andra att fixa hela vägen fram och även golvbrunnar och kanske även delar av badrumen?
 
P
Peab lever väl på att göra stambyten inte på relining.

När vi relinade 2004 så plastade proline in brunnarna också, så det går att lösa om inte brunnarna är knas. Men det är viktigt att kolla allt innan man beställer och genomför jobbet. Finessen med relining är ju att föreningen inte ska behöva betala för att bygga om badrum och kök. Nackdelen är ju att vattenledningarna inte byts samtidigt, men hos oss går det enkelt att fixa vid behov.

När vi tog in offerter för 72 lägenheter så var offerten från Proline 2,5 milj och ett totalt stambyte inkl allt uppskattades till ca 18 milj. Inkl allt kostade reliningen 3 milj eftersom vi fick renovera några badrum där de inte kom åt eftersom rören krökte för mycket. Men de kunde fixa i princip alla liggande och stående rör.
 
p.lundgren skrev:
Peab lever väl på att göra stambyten inte på relining.

När vi relinade 2004 så plastade proline in brunnarna också, så det går att lösa om inte brunnarna är knas. Men det är viktigt att kolla allt innan man beställer och genomför jobbet. Finessen med relining är ju att föreningen inte ska behöva betala för att bygga om badrum och kök. Nackdelen är ju att vattenledningarna inte byts samtidigt, men hos oss går det enkelt att fixa vid behov.

När vi tog in offerter för 72 lägenheter så var offerten från Proline 2,5 milj och ett totalt stambyte inkl allt uppskattades till ca 18 milj. Inkl allt kostade reliningen 3 milj eftersom vi fick renovera några badrum där de inte kom åt eftersom rören krökte för mycket. Men de kunde fixa i princip alla liggande och stående rör.

Känner en kille som jobbar på PEAB och fick infon privat om man säger så. Men det är en vesentlig fråga att titta på ang brunnar.

Verkligen prisskillnad.

Undrar vart gränsen går för krökta rör, hur krökta kan de vara. Troligtvis går en liten böj bra , men är själva böjen för stor så förstår jag om det skiter sig. Fast å andra sidan borde det va ett fiffigt böjbart injekteringsmunstycke som kan gå i rör oavsett böjning, då skulle munstycket ha 3 stödben som ligger längst rörets innerkanter så ligger alltid injekteringsmunstycket centrerat i röret. Så börjar man spruta i botten o drar hem slangen så får man inge ben-spår, eller alternativt kör fler gånger så man lappar igen ev. benspår. :-D

Nä, det skulle handla om brunnar :-D Bra att veta det gick att plasta in era brunnar. Måste vara ett riktigt kemikaliegegga detta relining eftersom det skall fastna på fett och skit som ligger i stammarna o brunnarna.
 
Stammarna rengörs innan reliningen!
 
O
Tja, man börjar med att rengöra stammarna innan...
Så då slipper man mycket gegga och annat gott...
Angående golvbrunnen så tror ja inte att det blir nått problem... eftersom dom dels "plastar" golvbrunnen och sen så bryter du inget tätskikt därför borde inte heller brunnen bli ett problem. Däremot om man i framtiden vill renovera sitt badrum så måste man tänka på att det blir ett annat mått på rören.
Men som sagt var du byter inga golvbrunnar eller bryter något tätskikt... så jag tror att han var ute å snurrade,,,,,
 
Det går att relina golvbrunnar, problemet är att detta inte löser problemet med tätheten mellan golvbrunnen och det gamla tätskiktet där det uppstår många fuktskador.

Ska ni sedan renovera ett våtutrymme måste brunnen bytas ut då en relinad golvbrunn inte är godkänd får att ansluta nytt tätskikt emot, att ansluta en ny brunn på en relinad ledning kan vara svårt om plastlagret är ojämnt och det finns ingen 100% lösning på det från företagen.

Problematiken med böjar är inte att munstycken inte klarar av att ta sig igenom, sprutbilden är snäv och böjen blir inte helt belagd det blir miss på dolda ställen. Alla missar kan synas om man filmar rören sk. bakvägen ( vänder kameran).
 
Reliner skrev:
Det går att relina golvbrunnar, problemet är att detta inte löser problemet med tätheten mellan golvbrunnen och det gamla tätskiktet där det uppstår många fuktskador.

Ska ni sedan renovera ett våtutrymme måste brunnen bytas ut då en relinad golvbrunn inte är godkänd får att ansluta nytt tätskikt emot, att ansluta en ny brunn på en relinad ledning kan vara svårt om plastlagret är ojämnt och det finns ingen 100% lösning på det från företagen.

Problematiken med böjar är inte att munstycken inte klarar av att ta sig igenom, sprutbilden är snäv och böjen blir inte helt belagd det blir miss på dolda ställen. Alla missar kan synas om man filmar rören sk. bakvägen ( vänder kameran).
65% av alla fuktskador i badrum är relaterade till vatten/avlopps - läckage. Tror att siffran för fuktskador för bristande tätskikt (i huvudsak kring golvbrunn) ligger kring 13% (enligt BKR)
Har aldrig sett ett godkänt tätskikt i ett badrum med gjutjärnsbrunn.
Att plasta en brunn är bara fluff. Det håller säkert längre än gjutjärnet allena men det är en ytterst temporär lösning, ungefär som att spraymåla rörens insida med plastfärg.
Det finns lösningar för att montera en plastbrunn på infodrat gjutjärn. Strumpa får en jämn yta med minimala (eller onämnbara) avvikelser i tjocklek, nackdelen är väl att strumpinfodring kostar lite mer än spraymålning. Dock en fördel med strumpa är att den inte "missar" vilket kan innebära att arbetet är förgäves.
 
Drakedon skrev:
65% av alla fuktskador i badrum är relaterade till vatten/avlopps - läckage. Tror att siffran för fuktskador för bristande tätskikt (i huvudsak kring golvbrunn) ligger kring 13% (enligt BKR)
Har aldrig sett ett godkänt tätskikt i ett badrum med gjutjärnsbrunn.
Att plasta en brunn är bara fluff. Det håller säkert längre än gjutjärnet allena men det är en ytterst temporär lösning, ungefär som att spraymåla rörens insida med plastfärg.
Det finns lösningar för att montera en plastbrunn på infodrat gjutjärn. Strumpa får en jämn yta med minimala (eller onämnbara) avvikelser i tjocklek, nackdelen är väl att strumpinfodring kostar lite mer än spraymålning. Dock en fördel med strumpa är att den inte "missar" vilket kan innebära att arbetet är förgäves.
Ja det är det jag menar, att plasta en brunn löser inte problemen med dåliga tätskikt. Det är klart att det finns lösningar för hur man kan montera en golvbrunn mot ett infodrat rör... men det finns ingen standard om vi nu inte pratar strumpinfodring där du har rätt i att ytan blir slätare och har en jämnare yta.

Nu var det ju hurvida det gick att relina golvbrunnar eller inte, infodring med strumpa kräver ju att gammla brunnen byts ut...

Temporära lösningar att "spaymåla" rör invändigt eller dyl får nog tiden utvisa, jag har sett 15 år gammla "spraymålade" rör som fortfarande ser bra ut, men även nåt år gammla som ser riktigt illa ut. Detsamma gäller sk. strumpinfodringen så den avgörande faktorn är till största del den mänskliga...
 
Intressant, o det märks att allt inte är solklart.
 
Kire78 skrev:
Enligt certifieringsorganet SITAC så har DaKKI ett typgodkännande för renovering av golvbrunnar. Jag hittade det på SITACs hemsida - [länk]
Hej, hittade inte där.
 
Krilleman
Relining är ju egentligen bara att skjuta problemen framför sig, sista "stambytet" jag var på relinade man avloppen och man borrade upp nya hål i hörnet på badrummen och drog upp nytt vatten där, men "i fall att" även ett 110 avlopp som det sattes av ett gren på varje våning. för att sedan kläs in med gips plus målning... Känns lite hokus pokus över hela relining-branchen...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.