Grattis till ett bra köp, har en 10SD själv som är kalas, men inte fullt så portabel som 8an. :)
Hur är balkongen konstruerad, ser inte ut att vara bandtäckt?
 
FredrikR skrev:
Grattis till ett bra köp, har en 10SD själv som är kalas, men inte fullt så portabel som 8an. :)
Hur är balkongen konstruerad, ser inte ut att vara bandtäckt?
Kollade på 10sd´n men tyckte att det var lite för mycket pengar, samt att jag kände som du säger att den blir lite väl "stationär".

Balkongen är uppbyggt på detta viset.

"ram" i 220x45 k24 virke.
170x45 cc 60
22 mm råspont
Balkongduk (är som en riktigt tjock gummipress.)
120x45 tryckt cc 60 på plastdistanser mot duken.
120x28 trall.
 
vad innebär balkongduken för fördelar? ska bygga sexkantig (!??!?) balkong till sommaren och duken kanske hade varit till fördel för oss?
 
Duken är helt tät va?
Och funkar istället för tex bandtäckning?

Är det enligt FHVs std eller eget påfund?

Blir fint huset, när de va stomrest tyckte jag det såg lite radhus-trist ut, men nu med panel, balkong och fönster. :)
Är det handlat genom huvudkontoret här i Borlänge eller något lokalkontor?
 
duken är helt tät. Den är uppdragen på fasaden ca 30 cm, samt på tegelläkt på sidorna. Som i sin tur är plåttäkt.

Detta är FHV´s koncept, inget eget påfund.

Fördelar ??? vet ej, inte så insatt i ämnet... billigare är väl det jag kan komma på.
 
jaha, billigare än takpapp?
 
ljungskulla skrev:
jaha, billigare än takpapp?
nej, det är det nog inte iochförsig.
 
En av fördelarna borde ju vara att duken är hel och tät, utan skarvar, som man förmodligen får av takpapp, som dessutom spikas på låglutande tak osv.
 
Dags för en ny bild, håller på för fullt på insidan.
dag39.jpg
 
Mikael_L
Det är ju bara att ställa dit sängarna och flytta in, juuu ...
hrrmmm ... ;)

Jag spacklade lite väggar igår, ganska ruggit utomhus nuförtiden ... :)


Har ni spikläkt på insidan??. Eller är 45x45, med isolering mellan, jag antar det, men det såg så klent ut.
 
Imponerande arbete!

Jag blir otroligt inspirerad att göra slag i saken och uppfylla min dröm att själv bygga ett Vråken!

Har många frågor till dig!

Läste att du plockade in två snickare under stomresningen. Gör du resten själv? Hur gör du mer rör och el?
Rör i rör?

Hur gör du med innervägg i bad/wc? Pappersfri gips eller våtrumsmatta på vägg innan kakel?

Hur är det med monteringsmaterial till fönster och dörrar etc, ingår det? Lite nyfiken att se hur mycket extra men behöver räkna med.

Lycka till!
MVH
Rikard
 
Redigerat:
Mikael_L skrev:
Det är ju bara att ställa dit sängarna och flytta in, juuu ...
hrrmmm ... ;)

Jag spacklade lite väggar igår, ganska ruggit utomhus nuförtiden ... :)


Har ni spikläkt på insidan??. Eller är 45x45, med isolering mellan, jag antar det, men det såg så klent ut.
innanför utegipsen är det stående 170x45, stående 45x45, liggande 45x45 och sedan stående spikläkt 28x60.
 
rikard_borg skrev:
Imponerande arbete!

Jag blir otroligt inspirerad att göra slag i saken och uppfylla min dröm att själv bygga ett Vråken!

Har många frågor till dig!

Läste att du plockade in två snickare under stomresningen. Gör du resten själv? Hur gör du mer rör och el?
Rör i rör?
roligt att höra, kul att kunna inspirera!

jag tog in två snickare under resningen för att spara tid.
svärfar och jag gör vvs;an tillsammans, han är rörnisse.
all el läggs ut på axvalla elinstalationer, riktigt bra killar!
Alla dolda vattenrör är "rörirör"


rikard_borg skrev:
Hur gör du med innervägg i bad/wc? Pappersfri gips eller våtrumsmatta på vägg innan kakel?

Hur är det med monteringsmaterial till fönster och dörrar etc, ingår det? Lite nyfiken att se hur mycket extra men behöver räkna med.

Lycka till!
MVH
Rikard
man får med glasfibergips till badrummen, men jag kommer sätta in våtrumsmatta på dessa skivor sedan kakel och klinker.

all infästning tillkommer, spik, skruv m.m.
 
liten uppdatering,
alla innerväggar på nerevåningen resta och gipsade på ena sidan.
taken glesade.
plastat.
stående spikläkt monterad.

trappendag42.jpg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.