Är det någon som vet vad som gäller med takfönstren när man väljer 159 classiq med oinredd ov. Lägger man till dessa som man gör med gavelspetsarna eller ingår de automatiskt?
 
På vårt nu bställda Classic 185 med oinredd ö-våning fick vi betala 12000 kr per takfönster. Om jag inte minns helt galet gick de fyra gavelfönstren på knappt 30000 kr.
Mao, de ingår ej vid oinredd ö-våning.
 
Okej, tack för ditt svar. Vi har lagt till för gavelfönstren, men säljaren visste inte förra gången vad som gällde med takfönstren. När vi skrev på pappren idag tänkte vi inte på att fråga igen utan kom givetvis på det när vi kollade igenom planritningarna här hemma. Har mailat henne så att vi kan göra det tilläget också. Blir lite mörkt annars på ov när man sen börjar inreda.
 
Vi har valt ett 159 med oinredd ö.v. Fyra gavelfönster kostar 25100. Angående takfönster så vet jag inte exakt men säljaren nämnde något om 10000. Antar att det var per fönster då.
 
KIB skrev:
Vi har valt ett 159 med oinredd ö.v. Fyra gavelfönster kostar 25100. Angående takfönster så vet jag inte exakt men säljaren nämnde något om 10000. Antar att det var per fönster då.
Kollat lite närmare, fyra gavelfönster 26.500kr. Takfönster två st 940 x 1400 27.400kr (13.700/st).
Takfönstren är två likadana, annars är toalettfönstret mindre i standard.
 
Nu är vårt Classic 159 beställt. Tyvärr så drog det ut på tiden och inflytt blev senare än önskat. Men det hade man väl kunnat räkna med. Så nu håller vi på med tomten för fullt, snart klara. Funderar lite på det här med att gjuta uteplats direkt nu. Någon som har gjort det med golvvärme (el)? Ska nog även förbereda för kamin med en uteluftsansl. i plattan. Sen är väl tanken att få till det med högtalare i badrum och kök. Även övervåningen ska bli förbered d.v.s trappa, tak-och gavelfönster. Något annat man ska tänka på som är svårt att göra senare? Nån som har tips?
 
KIB skrev:
Nu är vårt Classic 159 beställt. Tyvärr så drog det ut på tiden och inflytt blev senare än önskat. Men det hade man väl kunnat räkna med. Så nu håller vi på med tomten för fullt, snart klara. Funderar lite på det här med att gjuta uteplats direkt nu. Någon som har gjort det med golvvärme (el)? Ska nog även förbereda för kamin med en uteluftsansl. i plattan. Sen är väl tanken att få till det med högtalare i badrum och kök. Även övervåningen ska bli förbered d.v.s trappa, tak-och gavelfönster. Något annat man ska tänka på som är svårt att göra senare? Nån som har tips?
Centraldammsugare?
Avlopp och vattendragning för badkar?
Eldragning/rör för utebelysning (ev. med skymningsrelä) på fram- och baksida?
 
jenfor skrev:
Centraldammsugare?
Avlopp och vattendragning för badkar?
Eldragning/rör för utebelysning (ev. med skymningsrelä) på fram- och baksida?
Centraldammsugare har vi valt bort. Kände inte att vi ville ha det. Badrummet är lite omgjort, förberett för badkar och så har vi har flyttat fönstret så vi får plats med både dusch och hörnbadkar. Sen har vi också ett liggande fönster i tvättstugan, tror det blir snyggt. Det där med utebelysning har vi funderat på, vet inte inte riktigt hur vi ska ha det. Tanken är väl iaf att ha någon form av fasadbelysning. Hur har ni gjort angående dragning för utebelysning? Blir nog lite lampor ute på tomten senare då vi har väldigt mörkt på baksidan. Så det måste planeras. Någon som har flyttat badrummet på ö.v? Tänkte då om man kan ha det i något hörn istället för i mitten och på så sätt få ett större allrum uppe i mitten
 
Jag passade på och förbereda för vattenburen golvvärme på altanen, genom att röris drog ut en extra anslutning från pannan till "altanen". Jag kommer dock ha en vanlig träaltan nu till att börja med. Det drar ju med sej en hel del kostnader med golvvärme på uteplatsen, såsom isolering,glaspartier,grundarbetet.
 
Freddan1 skrev:
Jag passade på och förbereda för vattenburen golvvärme på altanen, genom att röris drog ut en extra anslutning från pannan till "altanen". Jag kommer dock ha en vanlig träaltan nu till att börja med. Det drar ju med sej en hel del kostnader med golvvärme på uteplatsen, såsom isolering,glaspartier,grundarbetet.
Jo visst kommer det till extra kostnader. Men det kanske är smart att gjuta direkt om man funderar på att glasa in och lägga klinkers senare. Vi är också lite inne på det. Funderade på om man ska lägga i elektrisk golvvärme eller något annat. Var lite inne på detta http://www.lksystems.se/sv/LK-Systems-Sverige/Golvvarme/Golvvarme-i-uterum/. Det verkar bra men det kostar väl också en slant. Å andra sidan så kan man ju bygga in senare även om man har träaltan. Fast då kan man väl inte använda uterummet lika mycket när det är kallt. Jag har inte fått något pris på att gjuta uteplatsen direkt än. Vi ska väl gå igenom detta på samrådet senare.
 
KIB skrev:
Nu är vårt Classic 159 beställt. Tyvärr så drog det ut på tiden och inflytt blev senare än önskat. Men det hade man väl kunnat räkna med. Så nu håller vi på med tomten för fullt, snart klara. Funderar lite på det här med att gjuta uteplats direkt nu. Någon som har gjort det med golvvärme (el)? Ska nog även förbereda för kamin med en uteluftsansl. i plattan. Sen är väl tanken att få till det med högtalare i badrum och kök. Även övervåningen ska bli förbered d.v.s trappa, tak-och gavelfönster. Något annat man ska tänka på som är svårt att göra senare? Nån som har tips?
Vi gjöt altanen samtidigt med grunden, perfekt. kunde direkt använda utrymmet innan gräsmattan var klar.
Kom ihåg radonsäkringen
 
anno2069 skrev:
Vi gjöt altanen samtidigt med grunden, perfekt. kunde direkt använda utrymmet innan gräsmattan var klar.
Kom ihåg radonsäkringen
Ja det känns jäkligt smidigt att göra så. Hur gjorde ni när ni gjöt altanen? Behöver man ha dubbla kantelement in mot husgrunden? Annars så kanske värmen tar sig ut och kylan in i husgrunden. Lade ni ner någon form av värmeslingor i plattan?
 
KIB skrev:
Ja det känns jäkligt smidigt att göra så. Hur gjorde ni när ni gjöt altanen? Behöver man ha dubbla kantelement in mot husgrunden? Annars så kanske värmen tar sig ut och kylan in i husgrunden. Lade ni ner någon form av värmeslingor i plattan?
VI lät LB-hus gjuta och jag kommer inte ihåg några detaljer då det är över 3 år sedan
Tror att det gjorde plattans som vanligt och lade till altandelen, vi har ingen värme i den
 
Fick ett pris på att gjuta uteplats idag och det kostade 1500:-/kvm om man ville ha isolerad platta. Blir ju då cirka 27000:-. Men då ingick allt arbete. Var lite mer än jag tänkte men det tål att tänkas på. Ska ändå bygga trädäck som går längs med gaveln vid vardagsrummet. Så det kanske blir att bygga trädäck för hela uteplatsen.
 
man får nog räkna med det priset/kvm. Svårt att hitta billigare tror jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.