Hmm, tyckte du sa ni hade 300m slingor, hur som helst det låter ju bra om ni hamnar på 15000kwh.:) Glad Påsk
 
Sorry!!!!
Det är 300 meter slinga som ligger. Tur nån har koll på mig :)
GLAD PÅSK!!!!
 
Hej hur går det
 
Ja det blir ny jordvärmepump och så 340 meter slinga till.
Har fått en offert på 97.000:- för jobbet och pumpen. Grävningen av slingan gör vi själv, samt lägger ner den. Men den ingår i offerten. Har bestämt mig för en IVT pump H9 om jag inte minns fel. Har inte offerten här. Elen ligger nu på ca 2300kWh/ månad. Värmen avslagen till storhuset. Känns riktigt roligt att få räkningen nu. Och då blir jag väl ännu mer glad när jordvärmen är fixad.
Dock måste 100.000:- fram så någon som kan trolla? Det ordnar sig väl! Håller tummarna i alla fall! Håller på att säljer av lite grejer som man inte behöver....Dock inte nära 100.000:- ännu..................
 
Hej ja hoppas du fått i ordning på allt.. har du fått ner förbrukningen nått,,
 
Vore kul att veta hur det gick & vad som var boven i dramat? Kanske vi alla kan lära oss något? Dela med dig...
 
Vi har en 1,5-plansvilla med källare på 120 + 40 kvm. Källaren är ouppvärmd, förutom tvättstugan.

Uppvärmningssystem: Direktverkande el + IVT Nordic luft-/luftvärmepump.

2 personer i hushållet, varav båda duschar minst en gång om dagen.
2 datorer ständigt igång, mycket tv-tittande och tänker i största allmänhet inte speciellt mycket på att förbruka så lite energi som möjligt.

Total förbrukning: 13.300 kwh/år (faktisk förbrukning)
 
ganskaanonym skrev:
Vi har en 1,5-plansvilla med källare på 120 + 40 kvm. Källaren är ouppvärmd, förutom tvättstugan.

Uppvärmningssystem: Direktverkande el + IVT Nordic luft-/luftvärmepump.

2 personer i hushållet, varav båda duschar minst en gång om dagen.
2 datorer ständigt igång, mycket tv-tittande och tänker i största allmänhet inte speciellt mycket på att förbruka så lite energi som möjligt.

Total förbrukning: 13.300 kwh/år (faktisk förbrukning)


Tänk dig då att du bor här i norrland där vintrarna kan ligga på -24 och stadigt -15 till -20 flera dagar i sträck,..

då skulle du ha betydligt högre förbrukning,.. :)
 
Redigerat:
Har ett hus från 1982 på 100m2+ nyinredd vind på 30-40m2.
Direktverkande el (nya Nobö) + en Panasonic superscroll L/L.
2 vuxna + 2 barn.
20-22 grader.
2 bilar.
1 tvättning och torktumling /dygn.
Inga lågenergilampor
Eldar 10-12 banankartonger med ved i kaminen.

Årsförbrukning = 16000kWh
 
Jag snittar ca 12000kwh just nu. Men eldar med el. Dock är 5000kwh utav dem datorer... :/
 
danielr112 skrev:
Jag snittar ca 12000kwh just nu. Men eldar med el. Dock är 5000kwh utav dem datorer... :/
Det är inte så dumt att elda med el, då man på detta vis separerar kopparn från kablarna och sedan kan sälja denna. :D
 
Ops... Menar ju såjklart ved :D
 
Sussanneoåd. Har ni lämnat byggahus? Är som många andra nyfiken på hur det gått för er.

Har själv problem med elen men långt ifrån era problem.

Hus ifrån 1907 : 104+46kvm
2 vuxna, 2 barn 5år + 6 månader
runt 24.000kwh Med ny ctc luft/vatten värmepump på våran 30 år gamla panna. Skall byta pannan nu i vinter och hoppas på en avsevärd förbättring efter det.

Mvh Andreas
 
Hur gick det? Vad var det som orsakade er stora förbrukning? Vore kul att veta, kanske någon annan som kan dra nytta av informationen!?
 
Vi har 36.000 kWh per år. Nybyggt hus 2007. 300 kvm, 2,5 plan. Platta på mark. Golvvärme i alla plan. Massor med belysning, pool. Bergvärme.

Tycker det är på tok för mycket. Någon som inte håller med?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.