Nu känns det som att vi har lite mer kött på benen. Något som man ska tänka på då är alltså att inte tappa hoppet även om ens "egen" bank säger nej. Då går man till en annan =)

Ska testa att ansöka direkt så får vi väl se.
 
När jag började drömma om hus försökte jag få ett lånelöfte från SBAB. Det gick inte alls för sig. Enligt dem kunde jag inte låna mer än ett par hundratusen. Nästa var Nordea. De var lite mer tillmötesgående och ansåg att jag kunde låna fyrahundratusen. På Handelsbanken var de ännu mer tillmötesgående och ansåg att jag kunde låna en miljon. Huruvida det skiljer mellan banker, banktjänstemän eller båda vet jag inte, men hittade slutligen rätt hus och lånade av Handelsbanken.

Givetvis är det värt att försöka. Misslyckas du på ett ställe så prova på ett annat. Lycka till.

Erik
 
Nu har jag lite högre inkomst (cirka 430 kkr), men det har inte varit något problem för mig att få lån på en inkomst, vare sig förra huset (980 000) eller nuvarande (3 100 000). Personligen tyckte jag det var löjligt lätt att låna, enda kravet tycks vara att man har puld, och även det verkar förhandlingsbart...
 
Jag måste bara få tillägga ngt...
Nu vet jag inte hur din ekonomiska kalkyl ser ut - men se till att ha gjort en egen.
Ta med dig den, visat att du har börjat spara, som sagt iaf ett par månader -så tror jag du har ett bättre läge på banken

Rent generellt med bara din inkomst och att du vill låna 100% så låter det småsvårt- och det kanske det skall vara också ?!
Jag vet inte om din sambo har ngt jobb på gång inom kort och att det i princip är klart -eller om ni bara "hoppas" ?

Men räkna dock såhär:
-Lån 750000 på ett hus värt 700000 (det tillkommer en del i processen som pantbrev, lagfart och ev renoveringar + flytt och kanske ngn ny möbel om huset är större än er nuvarande lägenhet) - räkna också med att priset troligen sjunker 2-5% de närmaste åren (dvs ni kommer troligen behöva amortera eller spara en del).
-Ränta på 7% skall ni klara + amorteringen
-Hur klarar ni er på en enda inkomst ?
-Buffert: Hur snabbt kan ni spara ihop en buffert: Även om huset är "nyare" så måste man som husägare räkna med att pannan kan gå sönder, ny kyl behövs etc - man har ju ingen hyresvärd utan måste fixa allt sånt själv

Får ni ihop dessa beräkningar själva - då bokar ni upp en tid med flera olika banker och pratar med dom tycker jag...

/K
 
  • Gilla
Etrompa
  • Laddar…
Det finns andra saker än just inkomst som spelar roll.

att du har sparat kapital. det behöver inte vara mycket men att det är konternuerligt. att du sparar varje månad visar att du har koll på ekonomin och kan klarar högre utgifter än du har nu. bevisligen i och med att du sparar.

kredit upplysningar - skaffa dig inte många kredit upplysningar om banken ser ett enda sms lån är du nog rejält körd. de kollar på vilken typ av företag som har gjort kreditupplysning på dig. så ränn inte runt till massa banker. du klassas du snabbt som riskkund då du blivit avvisad från andra banker innan.

vi hade inte råd till alla pantbrev, kontant insats etc. men vi hade lite sparat och konternuerligt sparat. vi hade inte ett enda övrigt lån och inga kreditupplysningar. så vi hade väldigt lätt att långa pengar även om vi inte hade "tillräckligt" sparat
 
nyacks skrev:
...
kredit upplysningar - skaffa dig inte många kredit upplysningar om banken ser ett enda sms lån är du nog rejält körd. de kollar på vilken typ av företag som har gjort kreditupplysning på dig. så ränn inte runt till massa banker. du klassas du snabbt som riskkund då du blivit avvisad från andra banker innan....
Fast det är lite dubbelt.
Om jag kollar upp många olika låneinstitut så får jag ju många upplysninga, som visar på att jag är noggrann och ekonomisk , dvs låg risk.
Bankerna verkar också ha blivit bättre på att kolla om jag faktiskt realiserade lånen inte bara hur många upplysningarna är.
Det lär väl hjälpa om de är tagna inom en kort tidsperiod och på större banker också då och inte som kapitalkrediter hos kortbolag och SMS-lånebolag iof

/K
 
Milkshaken
Karin: Satsa på ett hus på landsbygden istället... jag bor själv i ett hus i Kalmar län, kostade mycket mindre än vad än lgh går på. Vi är 2 st heltidsarbetande här, och lever riktigt gott på det...
Grejen är att, istället för att satsa på högkostnadslägen, så kolla på landsbygden.... Finns otroligt fina hus för en spottstyver mot vad du får ge i Kalmar stad eller på hela öland...

den enda anledningen till att köpa ett hus i er situation det är att ni vill satsa på turism, dvs, ha någon rörelse som ligger mot turism eller dyl....
jag säger då.... Hyr er lgh ett par år till, hyr en lokal på Öland och se om er affärside´räcker.... annars.... Kolla in landsbygden på fastlandet.... landsbygden är riktigt underskattad ..
 
Hej

Hmm, vilka banker har ni igentligen?

Jag och sambon har försökt få till ett lånelöfte men det är bara kalla handen på alla banker i Halmstad.

De kräver att man har minst 10% av köpeskillingen i kontantinsats samt pantbrev och lagfartskostnader skall betalas med kontanta medel.

Vi har inte lyckats övertala bankerna oavsett månadssparande (10000:)

och inte heller med överdimensionerade kalkyler för att klara ränthöjningar mm mm

Vår totala inkomst ligger på ca 55000/Mån.

Vi har helt enkelt gett upp och kommer nog bo kvar i lägenhet tills dödsdagar tyvärr

/Cerwin
 
cerwin666 skrev:
Hej

Hmm, vilka banker har ni igentligen?

Jag och sambon har försökt få till ett lånelöfte men det är bara kalla handen på alla banker i Halmstad.

De kräver att man har minst 10% av köpeskillingen i kontantinsats samt pantbrev och lagfartskostnader skall betalas med kontanta medel.

Vi har inte lyckats övertala bankerna oavsett månadssparande (10000:)

och inte heller med överdimensionerade kalkyler för att klara ränthöjningar mm mm

Vår totala inkomst ligger på ca 55000/Mån.

Vi har helt enkelt gett upp och kommer nog bo kvar i lägenhet tills dödsdagar tyvärr
Så när ni har sparat ihop nog för en kontantinsats så tänker ni ändå bo kvar i lägenhet?

Om ni sparar 10 000 kr i månaden, så har ni väl kommit upp i ett visst sparande redan nu? Med en sådan spartakt och ett existerande sparande borde det inte ta några evigheter att få ihop till en kontantinsats.
 
Hur kan ni inte får ett lånelöfte med en månadsinkomst på 55000:- ? Är det brutto eller netto? Vilket fall så är det mycket pengar!

Vad gäller Karin1986 så tycker jag 220 000:-/år verkar lite för lite för att köpa ett hus. Livet handlar inte bara om att bo, man ska leva också! Bankerna gör en boendekalkyl där låntagarens månadslön delas upp på de fasta utgifterna såsom:

- Ev. lån
- Hyra
- Försäkringar
- Telefon
- Mat (för två personer)
- Bil
etc..

18300 kr/månaden minus skatt kan nog bli tufft att finansiera ett hus med. Det är ju inte gratis att bo. Men det är klart, vill ni lägga allt ni har på ett boende så är det en sak, men vill ni leva så får ni nog tänka om!

Ni får alltså ca 12200:- att leva på varje månad. Det ska räcka till bil/busskort, el, vatten, sophämtning, försäkring, reparationer, räntor, amorteringar, MAT, nöjen, internet, telefon.. etc etc! Om ni ska klara av EN miljon borde ni nog börja fundera på om ni kan först och främst spara ca 8000 kr/månaden och sen leva på endast 4000:- (det ska räcka till mat, försäkringar, el, värme, sophämtning etc..)

Jag vill inte låta negativ, repetiv m.m.. men lite mörkt ser det ut! Men det är klart, vill ni verkligen så spar ni pengar först! Då hinner ni dessutom fundera över vad ni verkligen vill ha!

:)

Hälsningar
Christian

PS Du verkar ung, passa på att lev! Det gör jag! -87
 
cerwin666 skrev:
Hej

Hmm, vilka banker har ni igentligen?

Jag och sambon har försökt få till ett lånelöfte men det är bara kalla handen på alla banker i Halmstad.

De kräver att man har minst 10% av köpeskillingen i kontantinsats samt pantbrev och lagfartskostnader skall betalas med kontanta medel.

Vi har inte lyckats övertala bankerna oavsett månadssparande (10000:)

och inte heller med överdimensionerade kalkyler för att klara ränthöjningar mm mm

Vår totala inkomst ligger på ca 55000/Mån.

Vi har helt enkelt gett upp och kommer nog bo kvar i lägenhet tills dödsdagar tyvärr

/Cerwin
Hur dyrt hus hade ni tänkt er då?
Halmstad är ingen billig komun att köpa hus i. Är det 55000kr före eller efterskatt?
Bor själv i ny införskaffad villa i Halmstad komun.
 
cerwin666 skrev:
Hej

Hmm, vilka banker har ni igentligen?

Jag och sambon har försökt få till ett lånelöfte men det är bara kalla handen på alla banker i Halmstad.

De kräver att man har minst 10% av köpeskillingen i kontantinsats samt pantbrev och lagfartskostnader skall betalas med kontanta medel.

Vi har inte lyckats övertala bankerna oavsett månadssparande (10000:)

och inte heller med överdimensionerade kalkyler för att klara ränthöjningar mm mm

Vår totala inkomst ligger på ca 55000/Mån.

Vi har helt enkelt gett upp och kommer nog bo kvar i lägenhet tills dödsdagar tyvärr

/Cerwin
Bankerna har väl blivit lite mer försiktiga och mer förnuftiga efter det senaste årets turbulens....

Om ni sparar 10 kkr/mån så har ni väl sparat ihop till kontantinsatsen inom 1-2 år -så hela livet behöver ni väl inte vara utan hus ? :)

/K
 
hade jag sparat 10 tusen månaden, så hade jag nog väntat några år, och köpt mig en kåk kontant! :=)
 
Staffans2000
Chrissofsweden skrev:
Hur kan ni inte får ett lånelöfte med en månadsinkomst på 55000:- ? Är det brutto eller netto? Vilket fall så är det mycket pengar!

Vad gäller Karin1986 så tycker jag 220 000:-/år verkar lite för lite för att köpa ett hus. Livet handlar inte bara om att bo, man ska leva också! Bankerna gör en boendekalkyl där låntagarens månadslön delas upp på de fasta utgifterna såsom:

- Ev. lån
- Hyra
- Försäkringar
- Telefon
- Mat (för två personer)
- Bil
etc..

18300 kr/månaden minus skatt kan nog bli tufft att finansiera ett hus med. Det är ju inte gratis att bo. Men det är klart, vill ni lägga allt ni har på ett boende så är det en sak, men vill ni leva så får ni nog tänka om!

Ni får alltså ca 12200:- att leva på varje månad. Det ska räcka till bil/busskort, el, vatten, sophämtning, försäkring, reparationer, räntor, amorteringar, MAT, nöjen, internet, telefon.. etc etc! Om ni ska klara av EN miljon borde ni nog börja fundera på om ni kan först och främst spara ca 8000 kr/månaden och sen leva på endast 4000:- (det ska räcka till mat, försäkringar, el, värme, sophämtning etc..)

Jag vill inte låta negativ, repetiv m.m.. men lite mörkt ser det ut! Men det är klart, vill ni verkligen så spar ni pengar först! Då hinner ni dessutom fundera över vad ni verkligen vill ha!

:)

Hälsningar
Christian

PS Du verkar ung, passa på att lev! Det gör jag! -87
Drag i nödbromsen, innan det är för sent!
Att banken beviljar er ett lån är inte det samma som att ni i och med det klarar av att leva på din låga lön. För tänk, banken riskerar väldigt lite och ni väldigt mycket! Går det åt helvete för er står banken med ett hus som de säljer för att täcka sina utgifter medans ni står bokstavligen på bar backe utan ett öre på fickan. Det kan till ock med bli så att ni blir av med huset OCH DESSUTOM HAR KVAR EN SKULD TILL BANKEN!
Nota bene! Huset är inte ert - ni hyr det av banken!
Gör som "Chrisofsweden" säger, lev på 4000/mån i ett halvår minst! Går det bra,och ni är nöjda med den levnadsstandarden och den påvra livsstilen inte får er att gräla stup i kvarten. Då! Men först då, bör ni tänka på att låna så mycket pengar och förvekliga er dröm!!

Lycka till önskar: Staffan
 
japp! ja håller med staffan och cristofsweden! bättre o leva på ingenting, se vad man klarar, och allt omkring. tanken är hemsk, men det kan drabba vem som helst att ngt händer i familjen som gör att en inkomst går förlorad. och då står man där. värsta värsta kan hända att banken tar ert hus, säljer det för under vad ni köpt det för, och ni får fortsättningsvis betala. för ingenting!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.