Immobil skrev:
:wow: Va sjutton är det som sitter på det vänstra skrivbordsbenet? :confused:
Ehhmm, kromböldpest... eller inte. Det är magneter från innandömet av gamla hårddiskar. Dom orkade jag inte heller plocka bort. Grymt starka små rackare.
 
"Det är magneter från innandömet av gamla hårddiskar. Dom orkade jag inte heller plocka bort. Grymt starka små rackare."

Misstänkt skrotsamlare vad det verkar...
 
Får man vara med :)

Gjorde en lejdare för några år sedan. Såg orginalet på Newport. Byggd i Mahogny. Sjukt dyra mässingsbeslag, vingmutter i mässing på 30mm...ridiculous... men vad gör man inte för lilla mamma :)
 
  • Lejdare.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Den var flådig. Snygg finnish vad det verkar.
 
F
geschwint skrev:
Man tackar för alla fina ord...

Jorå, kex till sängbord och domino till rumsbordet är korrekt.

Kan nån förklara skillnaden på kex och domino?
 
Kex:
15246_3247_Lamello_Plttchen_H9__S6.jpg

Domino:
Festool-domino-joint.jpg

Stora skillnaden är att kexen bara låser i en ledd medan dominon låser i två ledder.
 
Vilka alster att beskåda under denna tråd! Allt möjligt snyggt i exklusiva träslag jag inte kan komma över. Jag kör hårt med furu och gran, köper billigt "skitvirke" från Byggmax (råspont bland annat) som jag hyvlar och bearbetar till det jag vill åstadkomma.
Har insett att 90% av finsnickeri handlar om träkunskap, dvs träets egenskaper och torkteknik, vilka nitar jag gått på... Som badrummet på bilderna nedan, dörrarna har en baksida av plywood som jag klätt med pärlspont. Den kombinationen var ingen höjdare, flera av dörrarna vred/ buktade sig när dom kom in i rumstemperatur.

Stommarna tillverkade jag av vanlig vit laminatskiva.
 
  • badrum2.jpg
  • badrum4.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • badrum6.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Naturliv
  • Laddar…
Ytterdörr som är en "modifierad" innerdörr, dvs en gammal spegeldörr på vinden som jag sågade ut övre speglarna på och satte in 3-glas med färgat katedralglas och blyspröjs (fuskspröjs, äkta blylist med klisterbaksida).
Insidan "reglades upp" och isolerades med frigolitskivor och därefter klädde jag insidan med samma stil av ramverk och speglar som utsidan. Liten färg, ny låskista, vred och långskylt, och "vips" en färdig ytterdörr för 2500:- i material.
Visserligen blir det lite "köldbryggor" på sina ställen och formstabil blir ju inte en dörr helt i trä.
 
  • ytterdorr1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
4774
  • Laddar…
Måste säga att denna tråd är en bra källa för inspiration när ens egen tryter. Här är mitt bidrag till samlingen.
Dörrarna och lådorna kommer från ett gammal platsbyggt kök i ett hus som skulle rivas. Stommarna har jag byggt själv.
Det ljusbruna skåpet är laserat och ådrat för att likna ek. Färgen är lite annorlunda i riktigt dagsljus.
 
  • DSC00034_small.JPG
  • DSC00037_small.JPG
Patrick E skrev:
Måste säga att denna tråd är en bra källa för inspiration när ens egen tryter. Här är mitt bidrag till samlingen.
Dörrarna och lådorna kommer från ett gammal platsbyggt kök i ett hus som skulle rivas. Stommarna har jag byggt själv.
Det ljusbruna skåpet är laserat och ådrat för att likna ek. Färgen är lite annorlunda i riktigt dagsljus.
Ser mycket trevligt ut, men jag verkar inte kunna klicka på bilderna för att få dem större. Har du möjlighet att lägga in dem i något större format?
 
Snygga skåp Patrik!

Funderar själv på att bygga liknande skåp till köket. Har precis hittat en pdf med byggbeskrivningar till möbler i shaker-stil, vilken e bra för jag är inte helt säker på arbetsordningen, materialekonomi etc för en sådan större möbel.
 
Är det möjligt att dela med dig av den pdf:en? Det är ofta trevliga möbler även om det känns väldigt osvenskt. Har en del byggbeskrivningar sen innan, ffa borden, men i pappersformat. Vore kul med en att spara på datorn...
 
Jekyll..pdf:en är på 84Mb, så den är lite stor för att maila d^_^b

Däremot, sök på "The Art of Woodworking Shaker Furniture" så kommer du att hitta flera sätt att ta ned den, antingen via rapidshare eller som en torrent.
 
  • Gilla
Dannis
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.