Är det någon som har erfarenhet av fräsbordet, Ferm, som Jula säljer??
Det är nedsatt i pris just nu.

Eller är det att fördra att bygga ett eget? Har sett en del ritningar på webben.

//Henke
 
Jag har haft ett från clas ohlsson som var helt okej. tror det kostade 3-400Kr.
 
Hej

Jag slog till på ett bord från Ferm och tänkte använda det som grund till ett lite större bord. Jag var mycket imponerad av vad man fick för pengarna. Allt är rakt och vinkelrätt. Det var enkelt att montera min fräs i bordet.

Har inte hunnit testa så mycket ännu, men det kommer.

/Patrik
 
Köp det fräsbordet :) jag började med ett fräsbord från ÖB för 350:- och det funkar bra till det mesta! Det är inte värt att bygga eget. Om du börjar med ett simpelt fräsbord får du en bra grund, det enda jag rekommenderar eget bygge av är att du kompletterar med höj/ sänkanordning eftersom det är bökigt att justera detta där maskinen sitter svåråtkomligt.
 
Tråd flyttad till verktyg, maskiner & fordon

//moderator
 
För alla svaren.,
Bordet är inköpt. Skall sätta ihop det och se om jag får fräsen att passa.

Sorry Daniel för att jag postade o fel forum, man lär sig :blushing:.
//Henke

Kan passa på att tacka för alla tips man hittar här i dom olika forumen också.
D.S
 
Finns det något smidigt sätt att få höj och sänk på om man vill komma billigt undan eller är det bara att bita ihop och beställa från typ axminster?

[edit]Jag vet att fräsbord har avhandlats massvis med gånger men jag hittade inte det jag letade efter när jag sökte.
 
Redigerat:
CCPusher: Det finns fräsar som har det inbyggt, t.ex. Bosch GMF1400, Trend T11 och Tritons 1400-wattare. Då skulle man komma undan med att borra ett hål i bordet bara. Det kanske är en ok lösning?
 
Jag slog också till på ett Ferm billi-fräsbord nu när det är nere på 299, jag är glad jag inte gav det ordinarie priset. Hade en tanke att det kunde vara trevligt slippa ha fräsen hängande i "teleskopglappet" av min GTS 10 såg som jag kört ett tag, men jag vette tusan.

Fastsättningen i Ferm-bordet kändes otroligt tveksam, känns som man skulle kunna flytta på fräsen om man är för brutal i matningen. Funktionsmässigt får man mycket för pengarna dock. Anhållet har t.o.m. möjlighet att justera sluthalvan av anhållet vinkelrätt utåt, är det tänkt, men allt är ju i plast med lite spel, så jag kommer nog dra fast justerbara biten på anhållet mha en rätlist och sen inte röra den någonsin utan att kontrollera att jag inte råkat orsaka en "knyck" i mitten av anhållet för att sluthalvan hamnade lite snett.

Trevlig egenheten var att centrumbiten av bottenplattan, där fräsen hamnar, är så tunn att min fräs når upp genom bordet, rentav så att åtdragningsbulten för frässtålen sticker upp, så jag får verkligen bra räckvidd i djupled. På mitt hemmabygge för GTS 10 tappade jag lite där pga tjockare platta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.