Om du inte redan har gjort skall du ringa konsumentvägledaren i din kommun. Där får du bra rådgivning om hur du skall gå vidare. På omboende.se finns också en del matnyttigt. Du bör absolut följa rådet du fått tidigare här att maila eller skriva brev till hantverkaren och påpeka att du varit i kontakt med dem flera gånger tidigare med anmärkningar. Om de inte uttryckligen förnekar detta i sitt svar sitter du iaf i en något bättre sits juridiskt sett.
 
nilla68 skrev:
Snickar Urban: Tack, jag ska skriva ihop ett brev, vet exakt när jag kontatktat företaget under åren

Hempularen: Vad är en förhöjningsring? Klämringen sitter långt ner, ngn nämnde brunnsmanschett, men det kan inte jag se att det finns? Ovanför klämringen sitter en vit massa som är alldeles mjuk och som håller på att trilla sönder...
Förhöjningsringen är en skarv man sätter på brunnen som gör att den kommer högre upp, så att brunnsmanchetten (tätningen) ska kunna klämmas fast i brunnen med den blå klämringen. Om brunnen ligger för djupt ner, vilket verkar vara fallet här, är det inte säkert att man kunnat ansluta manchetten. Av bilden är det omöjligt att avgöra om manchetten verkligen ansluter till brunnen eller om man fuskat och bara kletat tätmassa där istället.
 
Jenfor: Jag tror inte att det finns någon manschett. Har massa bilder men de går ju inte att lägga in här om man inte har ett webhotell... Fogen närmast brunnen är ständigt fuktig, det är en svacka i den så vattnet stannar kvar, vilket gör att fogen vittrar sönder. En oberoende rörmokare kommer inom närmaste dagarna för att se hur det ser ut, och om allt står rätt till...
 
optimum
Om det är en Purus brunn så ska det vara blå ring till typ plastmatta och gul ring till brunnsmanschett

mvh Roland
 
rolri skrev:
Om det är en Purus brunn så ska det vara blå ring till typ plastmatta och gul ring till brunnsmanschett

mvh Roland
Den gula ringen är en pinsam historia. Den var ute på marknaden fast den inte var godkänd. Det var flera år sen jag såg den sist på ett bygge så jag vet inte om den är godkänd nu.
 
Hej

Visst är det den blåa klämringen som gäller med purus golvbrunn även för tätskickt vid klinker? :confused: Jag håller på med mitt badrum nu och när man läser purus monteringbeskrivning står det blå och det är en blå på alla bilder. Å andra sidan står det "● Tätskikt skall anslutas till brunnen enligt tätskiktsleverantörens anvisningar. Följ BBVs branschregler."

http://www.purus.se/upload/Purus Sv...ingar/Golvbrunnar/Montanv-brunnar(S)-2092.pdf

Men på LIPs beskrivning visas en gul klämring vid montering av Purus?
http://www.lip.dk/Media/PDFSvensk/Brochurer/VS 30 system 17.pdf
Men de pekar tillbaka till Purus
"Montera golvbrunnen enligt Purus monteringsanvisningar se www.purus.se
Spara golvbrunnssil och klämring, läs monteringsanvisningen på brunnen.."
 
Redigerat:
optimum
Så här står det i monteringsanvisningarna som följer med till Purus brunnar

"Klämsring: För plastmatta/brunnsmanschett.
Blå klämring RSK 714 1315
Vid tätskickt kan även gul klämring användas
Kontroller tätskicktsleverantörens rekomendation"


Jag själv använder LIP och då är det gul som gäller till deras brunnsmanshett.

Blå är för tjockare mattor
Gul är för tunnare

mvh Roland
 
Att det blir lite vatten ståendes vid fogen runt ramen vid golvbrunnen, det kan ju inte vara nån större fara? ramen i sig är ju platt och sluttar ju inte in mot hålet. Kan ju knappt finnas nåt badrum som har extremt slätt fall hela vägen till brunnen, nånstans är någon fog aningen djupare och där samlas vatten. Nu menar jag minimala mängder vatten.
Har man dessutom golvvärme är det väl inget problem alls. Har jag helt fel?
 
rolri skrev:
Så här står det i monteringsanvisningarna som följer med till Purus brunnar

"Klämsring: För plastmatta/brunnsmanschett.
Blå klämring RSK 714 1315
Vid tätskickt kan även gul klämring användas
Kontroller tätskicktsleverantörens rekomendation"


Jag själv använder LIP och då är det gul som gäller till deras brunnsmanshett.

Blå är för tjockare mattor
Gul är för tunnare

mvh Roland
Hej

Jag kollade med Purus och LIP

Purus svar:
Det som gäller är att till tätskikt med tjocklek 1,5 mm eller mer
skall den blå klämringen användas. Till tätskikt under 1,5 mm skall den gula klämringen användas.


Lips svar:
Det är den gula som skall användas
 
Konsumentskyddet finns ju till just för att jag som konsument ska kunna lita på att hantverkaren gör ett bra jobb. Du har påtalat att du tyckt vissa saker varit konstiga, men de har sagt att allt är i sin ordning. Att du först nu börjat inse att allt inte står rätt till är kanske inte så konstigt, det viktiga är att du nu tar tag i det snabbt (inom 2 mån från att du upptäckte att det fanns fel). Du har rätt att kräva att arbetet ska vara fackmässigt utfört, dvs följa gällande branschregler och ha en finish som man ska kunna förvänta sig av en fackman. Som jag ser det uppfyller detta jobb inget av de två kraven och du bör kunna reklamera arbetet i sin helhet. Följ tidigare rekommendationer och kontakta en konsumentvägledare så att allt går rätt till. Bevisbördan här ligger på hantverkaren, och de lär få svårt att bevisa att detta utfördes fackmässigt 2005 eller att du borde ha hittat dessa fel tidigare.
 
frhe: tack för ditt inlägg. Jag håller på att sammanfatta ett brev till byggfirman, väntar bara på ytterligare en besiktning som ska utföras av en plattsättningsfirma med mycket goda referenser. När jag fått deras utlåtande kommer jag att kontakta konsumentvägledaren, samt färda mitt brev till byggfirman.
 
kakelmannen skrev:
problemet är nog att det är bakfall så vattnet rinner inte undan helt så det är fuktigt hela tiden. Det saggiga är nog vatten och tvål rester.Sen så är ju inte ramen i centrum på brunnen och det är aldrig bra när tätskiktet är öppet som det är. Risken är att tätskicktet spricker och börjar läcka. Förskjuter man ramen så är det viktigt att man täcker tätskiktet som är synligt med fix.
Lånar tråden lite, hoppas det är ok Nilla:blushing:

Är det något problem, mer än att det stör något alldeles förbannat, om ramen är felplacerad ett par millimeter över golvklinkersen med resultatet att det står vatten på en kvadratdecimeter? Min kakelsättare säger att det är lugnt i och med att tätskiktet är ok.

Lite omvänd problematik i mitt fall jämfört med TS, har haft en oerhört trevlig och allmänt tillmötesgående hantverkare, därtill extremt noggrann (utom just detta...). Han såg direkt deprimerad ut när han insåg sitt misstag, skyllde inte ifrån sig på något sätt utan bara konstaterade krasst att "satan, det var jävligt dåligt, men jag kan tyvärr inte göra något åt det, är rädd att skada tätskiktet om jag börjar gräva i det."

För övrigt en oerhört avväpnande strategi, att göra en pudel i det läget, undertecknad gick i fällan direkt:rolleyes:

Men som sagt, är det något problem mer än vetskapen och rent estetiskt?
 
P-G skrev:
Lånar tråden lite, hoppas det är ok Nilla:blushing:

Är det något problem, mer än att det stör något alldeles förbannat, om ramen är felplacerad ett par millimeter över golvklinkersen med resultatet att det står vatten på en kvadratdecimeter? Min kakelsättare säger att det är lugnt i och med att tätskiktet är ok.

Lite omvänd problematik i mitt fall jämfört med TS, har haft en oerhört trevlig och allmänt tillmötesgående hantverkare, därtill extremt noggrann (utom just detta...). Han såg direkt deprimerad ut när han insåg sitt misstag, skyllde inte ifrån sig på något sätt utan bara konstaterade krasst att "satan, det var jävligt dåligt, men jag kan tyvärr inte göra något åt det, är rädd att skada tätskiktet om jag börjar gräva i det."

För övrigt en oerhört avväpnande strategi, att göra en pudel i det läget, undertecknad gick i fällan direkt:rolleyes:

Men som sagt, är det något problem mer än vetskapen och rent estetiskt?
Det är inget problem om man skjuter ramen bara man får upp rens koppen. Men det är viktigt att ramen ligger rakt och under eller i höjd med klinkersen samt att man täcker fuktspärren.
 
Redigerat:
kakelmannen skrev:
Det är inget problem om man skjuter ramen bara man får upp rens koppen. Men det är viktigt att ramen ligger rakt och under eller i höjd med klinkersen samt att man täcker fuktspärren.
Det är här det knasar, ramen ligger ett par millimeter över klinkersen på ena sidan med resultat att det blir en pöl på ca 1 dm2 vatten stående:( I övrigt är den centrerad och rak, antar att det slarvats med fallet i på den aktuella sidan, där är en fördjupning på ovan nämnda millimetrar.

Visserligen har jag badkar och kan således täta så inget vatten kommer ner längs väggarna, men att beskriva det som störigt är ett understatement:eek:

Hantverkaren har rätt i att man inte bör flytta ramen med tanke på skaderisken på tätskiktet antar jag..? Och att han har fel när han hävdar att det är "lugnt" med hänvisning till tätskiktet?
 
Jag har nu följt alla råd jag fått i tråden (och använt mig av utdrag från konsumenttjänstlagen), tack alla:) och sedan skickat ett brev till byggfirman, se utdrag

Hej!

Skriver detta brev då jag efter flera påtryckningar per telefon och mejl inte fått något gehör för min reklamation.
Redan under byggtiden påtalade jag för dig vid flera tillfällen mitt missnöje över xx agerande och nonchalans. Jag sa att jag inte tyckte att han gjorde det han skulle samt att han var oerhört slarvig.
Jag ifrågasatte om han verkligen visste vad han gjorde och till svar fick jag bara ett: men han brukar vara duktig!?
Det tyckte inte jag då, och det tycker jag inte nu heller. Jag har aldrig sett så slarvigt gjorda badrum som mina. I första hand var det givetvis det estetiska jag störde mig på, med fogar fulla av porer, tandade kanter vid fönster, ojämna fogar samt plattor som satt både snett, ojämnt och osymmetriskt. Men efterhand som åren gått har jag också insett att mina badrum innehåller en hel del brister. När jag anlitade din byggfirma våren 2007 för att bygga min veranda, tog jag återigen upp detta ämne, förklarade min besvikelse över mina badrum. Men du har aldrig bemött mina klagomål, bara svarat att ”han brukar vara duktig”.
Som konsument har jag rätt att kräva att arbetet ska vara fackmässigt utfört, dvs följa gällande branschregler och ha en finish som man ska kunna förvänta sig av en fackman. Som jag ser det uppfyller detta jobb inget av de två kraven.
Så min fråga till dig är nu: vad tänker du göra?
Efter att jag skickat korten till dig (2/10), lovade du att ni skulle komma och titta. Den 20/11 ringde jag dig återigen, för ni dök ju aldrig upp. Jag har sökt xx utan resultat. Jag förväntar mig att du hör av dig snarast, annars får jag gå vidare med detta ärende.


Så nu är det bara till att vänta och se vad som händer... En sak är iallafall helt säker och det är att jag kommer INTE att släppa in samme kakelsättare för att "fixa till problemen
Håll tummarna för mig!
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.