Jag förstår inte riktigt hur Jensen resonerar. Som kommunmedborgare är jag "delägare" i kommunen. Jag vill givetvis att kommunens finanser ska vara så bra som möjligt och att jag får så mycket som möjligt för mina skattepengar. Om kommunen säljer ut tomtmark billigare än marknadspriset, så får man ju in mindre pengar än man kunnat få = mindre att spendera i andra kommunala verksamheter.

Även om man säljer en tomt på en öppen marknad så kommer den ju att bli såld (annars är som sagt utgångspriset för högt), bebyggd och bebodd av skattebetalare (kanske t.o.m. - eftersom de hade råd att betala marknadspris - skattebetalare med högre inkomst = ÄNNU högre skatteintäkter), vilket är bra för alla andra kommuninvånare.

Jag förstås iofs det politiska resonemanget bakom; även de med låga inkomster ska kunna ha råd att bo i villa - men jag kan ändå inte tycka att det är rättvist mot alla andra skattebetalare i kommunen, vilket jag redan försökt förklara.
 
Hamparaffe skrev:
Om nu denna affärsmodell är så fantastiskt bra varför inte använda den även på andra områden?

Kommunala matköer, hur låter det? Främjar att vanliga familjer kan köpa och äta den bra mat som kommunen har beslutat om...

Kommunala bilköpsköer, såhär i bilkristider? Främjar att vanliga familjer kan köpa och färdas i de bra bilar som kommunen har beslutat ska tillverkas...

Att kommunen tillverkar och säljer till självkostnadspris allt möjligt såsom mat, bilar, tv-apparater, hus, etc låter ju lysande! Alla kan köpa en billig bil och en limpa bara man står i kö! Det är ju fantastiskt!!

Nejdu hur mycket du än försöker så är detta ingen normal affärmodell, tvärtom...

Att jag nämnde Täby ovan i mitt inlägg beror inte på att jag bor där, för det gör jag inte, bara på att detta var ett mycket uppmärksammat fall (togs upp i TV och tidningar etc.) där kommunen sålde ut skattebetalarnas egendom till underpris...

Att jag skulle vara avundsjuk är bara löjligt, jag har ett hus som jag är nöjd med på en tomt jag är nöjd med så varför skulle jag vara avundsjuk? Jag tycker bara att kommunernas (dvs skattebetalarnas) pengar kan gå till viktigare saker än attsubventionera ditt och andras husbyggen...

Slutligen vill jag bara säga att jag har full förståelse för trådskaparens vilja att ta till knep för att gå förbi kön och att jag nog skulle agera likadant om jag var i samma situation... Det är inte de som vill köpa tomter billigt för att tjäna sig en hacka eller för att på ett billigt sätt skapa sig ett trevligt boende på andra skattebetalares pengar det är fel på det är systemet som låter dom göra så!
Hamparaffe du är tydligen en sådan person som man inte vill få som granne, ganska otrevlig och egoistisk tycker jag, ser du en kassakö, så givetvis tränger du dig före, får du chansen att blåsa en annan ärlig stackare på pengar så kommer du inte tveka. jag tolkar dina inlägg på detta sätt.

Fortfarande så är det min uppfattning att "Tomtköer är bra", men du tycks hela tiden blanda ihop allt som händer i din förvirrade vardag, vill du diskutera politik finns det andra forum
detta handlar om dom personer som är genuint intresserade att bygga och renovera.

Det är du som drar in otaliga exempel på annat i samhället, jag har bara pratat om tomter.

Angående ditt stora behov att prata av dig i dina hjärtefrågor så har jag ett tips, gå till din närmaste politiker och sätt dig i hans knä så kan du berätta om alla dina problem.
Tag gärna upp att du drömmer om kommunala bilköer.

Tror inte att du förstår vad samhällsplanering är tyvärr, du har bara fastnat i ett läge
och det kommer du inte ur. Tragiskt!
 
b8q skrev:
Jag förstår inte riktigt hur Jensen resonerar. Som kommunmedborgare är jag "delägare" i kommunen. Jag vill givetvis att kommunens finanser ska vara så bra som möjligt och att jag får så mycket som möjligt för mina skattepengar. Om kommunen säljer ut tomtmark billigare än marknadspriset, så får man ju in mindre pengar än man kunnat få = mindre att spendera i andra kommunala verksamheter.

Även om man säljer en tomt på en öppen marknad så kommer den ju att bli såld (annars är som sagt utgångspriset för högt), bebyggd och bebodd av skattebetalare (kanske t.o.m. - eftersom de hade råd att betala marknadspris - skattebetalare med högre inkomst = ÄNNU högre skatteintäkter), vilket är bra för alla andra kommuninvånare.

Jag förstås iofs det politiska resonemanget bakom; även de med låga inkomster ska kunna ha råd att bo i villa - men jag kan ändå inte tycka att det är rättvist mot alla andra skattebetalare i kommunen, vilket jag redan försökt förklara.
Bra att vi kan enas om en sak b8q, resonemanget bakom, självklart är det bra för en kommun om dom i ett planområde eller liknade väljer att sälja 20-30 tomter, för där omkring växer samhället upp, nya gator drages, dagis/skola byggs i närheten, kanske en närbutik..
Allt detta ger oss samhälle, och det är den drivkraft som kommuner använder när dom släpper tomter.
Ihop med att man kan köpa på fria marknaden så blir det en kombination som är bra.

Jag tror att det är blandat med uppfattningen om hur man skall göra, många gånger blir
det valfrågor om ett samhälle skall växa, dvs om kommunen skall släppa tomter.
nu springer jag iväg, men jag tycker det är bra av två själ.

Samhällen växer, med nya kommuninnevånare och vanliga Svenssons får möjlighet att bygga till ett rimligt pris.

men tråden handlade från början bara om man kunde överlåta en tomt, nu har det sprungit iväg rejält.
 
Jensen skrev:
Hamparaffe du är tydligen en sådan person som man inte vill få som granne, ganska otrevlig och egoistisk tycker jag, ser du en kassakö, så givetvis tränger du dig före, får du chansen att blåsa en annan ärlig stackare på pengar så kommer du inte tveka. jag tolkar dina inlägg på detta sätt.

Fortfarande så är det min uppfattning att "Tomtköer är bra", men du tycks hela tiden blanda ihop allt som händer i din förvirrade vardag, vill du diskutera politik finns det andra forum
detta handlar om dom personer som är genuint intresserade att bygga och renovera.

Det är du som drar in otaliga exempel på annat i samhället, jag har bara pratat om tomter.

Angående ditt stora behov att prata av dig i dina hjärtefrågor så har jag ett tips, gå till din närmaste politiker och sätt dig i hans knä så kan du berätta om alla dina problem.
Tag gärna upp att du drömmer om kommunala bilköer.

Tror inte att du förstår vad samhällsplanering är tyvärr, du har bara fastnat i ett läge
och det kommer du inte ur. Tragiskt!
Vilken tur för dig att vi inte bor grannar då!

Att jag skulle gå nån annanstans för att diskutera kommunala tomtköer kan jag inte riktigt förstå då det inte var jag som tog upp frågan i tråden men men...

Det jag försökte få dig att förstå var att det enligt min mening inte är något speciellt med tomter som gör att de bör säljas till subventionerat pris av kommunen. Vad det är som du tycker är så speciellt med de som gör att de tydligen ska det har du inte någonstans i tråden fört fram, det var därför jag på mitt något raljerande sätt undrade om du även tyckte annan egendom skulle säljas enligt samma princip, vilket du uppenbarligen inte tycker...

Att jag gärna skulle blåsa en ärlig stackare på pengar kan jag inte hålla med om.. Om det är några som blir blåsta så är det de ärliga stackars skattebetalare som måste betala tomten till ditt nybygge

Om det är någon som är egoistisk är det väl isåfall du som vill att andra ska betala din tomt och inte jag som tycker att man kan betala sin egen villatomt... Men lite roligt är det allt att du tycker jag är egoistisk om jag kan tänka mig att tränga mig i kön men att andra ska betala din villatomt det är inte ett dugg egoistiskt, snarare solidariskt och fint...
 
Hamparaffe skrev:
Vilken tur för dig att vi inte bor grannar då!

Att jag skulle gå nån annanstans för att diskutera kommunala tomtköer kan jag inte riktigt förstå då det inte var jag som tog upp frågan i tråden men men...

Det jag försökte få dig att förstå var att det enligt min mening inte är något speciellt med tomter som gör att de bör säljas till subventionerat pris av kommunen. Vad det är som du tycker är så speciellt med de som gör att de tydligen ska det har du inte någonstans i tråden fört fram, det var därför jag på mitt något raljerande sätt undrade om du även tyckte annan egendom skulle säljas enligt samma princip, vilket du uppenbarligen inte tycker...

Att jag gärna skulle blåsa en ärlig stackare på pengar kan jag inte hålla med om.. Om det är några som blir blåsta så är det de ärliga stackars skattebetalare som måste betala tomten till ditt nybygge

Om det är någon som är egoistisk är det väl isåfall du som vill att andra ska betala din tomt och inte jag som tycker att man kan betala sin egen villatomt... Men lite roligt är det allt att du tycker jag är egoistisk om jag kan tänka mig att tränga mig i kön men att andra ska betala din villatomt det är inte ett dugg egoistiskt, snarare solidariskt och fint...
Bla.bla,, en ständig ström av osammanhängande påstående,, lägg ned, tagga ned
sätt dig i ett kallt bad eller vad du vill.
Du förstår ändå inte tyvärr.. du tror väl att tomterna skänks bort, att jag inte betalar eller hur.

Tydligen kan du heller inte resonera eller att ta in andras åsikter utan att gå i taket.
Så den store "tänkaren" Hamparaffe har nu utsett alla som någon gång köpt en kommunal tomt till egoister??

Och visst ta du och håll dig till tomter då, det klarar du inte, flyger ideligen ut i andra förvirrade påståenden.

Förmodligen stämmer ditt namn väl,,, Hampa, för det är väl vad du går på regelbundet.
Du är tragisk. q(;^;)p

Vill du fortsätta slänga käft, eller kallar vi detta oavgjort?
 
Jensen skrev:
Bla.bla,, en ständig ström av osammanhängande påstående,, lägg ned, tagga ned
sätt dig i ett kallt bad eller vad du vill.
Du förstår ändå inte tyvärr.. du tror väl att tomterna skänks bort, att jag inte betalar eller hur.

Tydligen kan du heller inte resonera eller att ta in andras åsikter utan att gå i taket.
Så den store "tänkaren" Hamparaffe har nu utsett alla som någon gång köpt en kommunal tomt till egoister??

Och visst ta du och håll dig till tomter då, det klarar du inte, flyger ideligen ut i andra förvirrade påståenden.

Förmodligen stämmer ditt namn väl,,, Hampa, för det är väl vad du går på regelbundet.
Du är tragisk. q(;^;)p

Vill du fortsätta slänga käft, eller kallar vi detta oavgjort?
Jag säger gång på gång att jag tycker att kommunala tomtköer är dåliga då de innebär ett slöseri med kommunens och skattebetalarnas pengar, och att detta slöseri dessutom sker på ett orättvist sätt. På vilket sätt detta är att flyga ut i förvirrade påståenden vet jag inte.

Jag har inte heller någonstans kallat alla som köpt en tomt ur en kommunal tomtkö för egoister, däremot anser jag de som försvarar det kommunala tomtkösystemet med att de själva vill köpa en tomt där någon annan betalar en stor del av kostnaden vara just egoister.

Om det är någon som går i taket och borde tagga ned är det väl du eller... Det är inte jag som måste kalla mina meningsmotståndare för haschrökare, tragiska etc... men det är väl sånt man måste ta till när argumenten tryter... För min del anser jag det här meningsutbytet avslutat då jag inte tänker nedlåta mig till den typen av argumentation.

Jag nöjer mig med att konstatera att vissa utan några som helst moraliska betänkligheter tycker att det bästa är när andra betalar delar av deras villabyggen.
 
Jag står också i tomtkö och har gjort det i många år. Därmed inte sagt att jag tycker om tomtköer. Tvärtom är jag riktigt trött på alla överlåtande och fusk som detta medför.
Dessutom är det så att tomtköer pressar upp marknadspriserna i många områden.
Alltså i många kommuner säljs det så extremt få privata tomter, vilket bidrar till rejäla budgivningar. Samtidigt som många fler kommunala tomter släpps till subventionerade priser. Nej låt folk bjuda på alla tomter istället.
Kan verkligen inte förstå varför någon skall få en tomt för halva priset för att deras pappa har stått i kö i 20 år.

Jag tyckte Hamparaffes jämförelse med kommunala matköer osv är riktigt bra. Då hade man kunnat knalla in på systembolaget och ta en kölapp, dyka upp efter 20 år och gå före alla i kön och dessutom handla för halva priset.
 
Här har vi ett helt gäng glada medlemmar eller "egoister" som Hamparaffe kallar dom.
I mitt tycke normala människor som glädjer sig över bygget och allt däromkring
och kanske fått uppfylla sin dröm.
Synd att dom skall känna sig som "slösare av kommunala medel" eller kanske snyltare..
som Hamparaffe säkert tycker.
Jag är en i den mängden, men glad ändå trots den beskyllningen.

Trevlig att läsa om deras äventyr både i medgång och i motgång.

http://www.byggahus.se/forum/socialt-projekt/131282-kronanbacken-lulea.html

http://www.byggahus.se/forum/socialt-projekt/86406-aelvegardsvaegen-lilleby-goeteborg.html

http://www.byggahus.se/forum/socialt-projekt/61573-boaengsasen-i-alsike.html

http://www.byggahus.se/forum/socialt-projekt/115386-gaeddeholm-vaesteras.html

http://www.byggahus.se/forum/socialt-projekt/79886-tomt-i-mantorp.html

http://www.byggahus.se/forum/socialt-projekt/118476-tomt-i-mantorp-etapp-2-a.html

http://www.byggahus.se/forum/socialt-projekt/75831-vilka-bygger-i-skogstorp.html

Jag kan fortsätta ett tag till med fler exempel, men det verkar vara populärt med att köpa tomt från kommunen
synd bara att avundsjuka, tragiska personer som Hamparaffe tycker att alla dessa glada nybyggare
är konstiga, han hade däremot gärna trängt sig före dom i den kommunala kön som han föraktar så djupt om han fått en möjlighet. därför att han skiter i andra och tänker på sin plånbok i första hand.

Nybyggare = Skattebetalare

Undrar vem av oss som resonerar konstigt.. ??? :confused:

Ännu mer trevlig läsning finns under socialt-projekt, många nybyggare där.
 
Hemmakatten
Jag håller också med hamparaffe, b8q, ollo99 med flera. Att subventionera kommunala försäljningar av tomter känns för mig fel. Argumenten för detta har redan framförts på ett gott och övertygande sätt.

I Storstockholmdär jag bor tror jag inte det finns några kommunala tomtköer alls. Däremot vet jag att t.ex. Järfälla och Huddinge kommuner har styckat av tomteroch sålt dessa via fastighetsmäklarföretag på öppna marknaden. Kommunerna har byggt vägar, dagis, VA och upprättat detaljplaner mm.

De som köper en kommunal tomt till absolut största delen barnfamilj. En genomsnittlig barnfamilj genererar inte något skatteöverskott till kommunen, utan tvärtom då barnomsorg, skola, fritidsaktiviteter kostar mycket. De bästa skattebetalarna är medelålders par med vuxna barn.

Men visst håller jag med om att det för många kommuner i längden är viktigt ur ett samhällsekonomiskt perspektiv att få ett ökat invånarantal för att kommunen skall fortleva och utvecklas. Vill ge riktade stöd till barnfamiljer eller låginkomsttagare anser jag att det finns bättre sätt än att ha en tomtkö och sälja tomter billigt.

För övrigt anser jag att Jensen's stil bitvis i sina inlägg är otrevlig, arrogant och personligt påhoppande och inte håller den hövliga och trevliga ton man bör eftersträva här i forumet.
 
Redigerat:
Jensen skrev:
Här har vi ett helt gäng glada medlemmar eller "egoister" som Hamparaffe kallar dom.
Jensen, det verkar som du missuppfattar allas argument och ser de som personliga påhopp men i själva verket är det mest du som hållit på med det.
Hamparaffe har inte kallat alla som köper tomter från tomtkön egoister utan bara dem som försvarar tomtkön med att den är bra för då får JAG det billigare.
 
Jag vill påminna om att vi diskuterar sakligt utan att gå till personangrepp i det här forumet.
 
Om vi fokuserar på den situation som trådskaparen beskriver--en far ställer sig i tomtkön i förhoppningen om att hans son en dag ska kunna ta över platsen i tomtkön--då handlar det ju inte om att underlätta för folk som vill flytta till kommunen. Snarare är det sätt att reservera tomterna för de som bott i kommunen i många år och att göra det svårare för nyinflyttade att bygga. Om platserna i tomtkön har ett marknadsvärde ger kommunen bort något värdefullt som den skulle kunna ta betalt för.
 
Redigerat:
Att fördela tomter via auktion eller tomtkö är egentligen två sätt att hantera en och samma sak: Nämligen BRIST.

Kommunernas uppgift är att tillgodose befolkningens behov av bland annat bostäder med så mycket byggbar mark, att marknaden mättas. I detta läge upplöses tomtkön. Det finns heller inget behov av att reglera andrahandsförsäljningen eller att stampa fram högsta marknadspris med hjälp av auktion. Teoretiskt sett sammanfaller kommunens självkostnad med marknadens pris i den stund marknaden förses med exakt det antal byggrätter som efterfrågas på grund av verkligt behov.

Fan tro´t, men på papperet stämmer det! :D
 
Mikael_L
Till TS, om "svärfar" bygger och ni köper efter 2 år åker ni på stämpelskatt, OK antagligen mindre än 400', men ändå.

Jag vet inte om det nämnts tidigare i tråden, har inte helt lusläst allt.
 
För det första: Hur lyder villkoren exakt i klartext?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.