Hej, vi har nu bestämt oss för att bygga i Olofstorp, etapp 2.
Vi var lite nyfikna om det finns fler som bestämt sig. Det finns ju redan ett forum för förra etappen under länken
http://www.byggahus.se/forum/socialt-projekt/79886-tomt-i-mantorp.html
, men kände att det vore kul att fokusera på den nya etappen för att se vilka grannar vi kommer att få.

Vi har valt tomt "N" på tomtkartan, en ganska stor vinkeltomt. Den har en ganska liten yta ut mot vägen, men hoppas att det blir bra ändå. Vi kommer att bygga med A-Hus då vi har fått bäst vibbar av dem. Micke som vi jobbar med verkar helt fantastisk att jobba med och vi hoppas att det håller i sig genom hela bygget :).
Huset vi valt är ett Lindö och håller nu på med detaljplaneringen inför TOLOn.

Som sagt, hoppas fler som ska bygga i etapp 2 hakar på och skriver lite.
(Ni som bygger etapp 1 är naturligtvis välkomna med inlägg och tips ni med då även ni blir nya grannar :))
 
Hej!

Jag och min sambo är sugna på att bygga men vi har inte bokat upp tomt ännu. Vi har börjat titta på hus, är intresserade av Eksjöhus Lyckan Vinkel men vi ska träffa A-hus på onsdag och se vad de har att erbjuda. Vi måste även se om banken är villiga att låna ut pengar till oss som har vanliga inkomster och inte så mycket i kontantinsatts.

Hur mycket kostade det huset som ni ska bygga med A-hus?

Vi är själva intresserade av Tomt K (tror jag det var, om den nu finns kvar).
 
Vad kul med fler på forumet. Ja, vi har tittat på Lyckan Vinkel också, men tyckte att vi fick mer för pengarna med A-Hus. Vi ställde upp kalkylerna från Eksjöhus (Trend och Lyckan), A-Hus (Lindö) och Myresjöhus (Å-hus) och med de tillval vi valt (ryggåstak, dubbelgarage, braskamin) samt finplanering (d.v.s. trädgårdspengar, vilket A-hus var den enda tillverkaren som räknade med i kalkylen) så landade Lyckan Vinkel på runt 2,8 miljoner, Åhus runt 3 miljoner, Trend rund 3.1 miljoner och Lindö runt 2,9 miljoner. Då ska ju tilläggas att Lindö ligger på 163 kvadratmeter medan Lyckan Vinkel t.ex. ligger på 137, så det kändes "billigt" med 100 tusen för nästan 30 kvadrat extra. Sen är ju A-Hus standarden lite högre iaf enligt vad vi tycker.

Vi gillar dock Lyckan Vinkel skarpt, då det har en väldigt mysig planlösning, framförallt köksdelen föll vi för. Lindö har en mer öppen planlösning som vi nu till slut bestämt oss för. Det som jag tror fällde avgörandet för oss var Micke på A-hus som vi fick bäst förtroende för.
 
Hade ni mycket kontantinsatts att slänga in eller fick ni låna till allt? Vílken bank pratade ni med?
 
Vi kommer att lägga mellan 10 och 15 procent som insats. Jag vet att en del banker går med på att låna till hela summan också, men beroende på omständigheter kan det ju kanske krävas en borgen.

Vi har kollat med SEB, Östgöta Enskilda och Handelsbanken.
 
Hej, Nu bygger inte jag i olofstorp men har läst tråden, vill heller inte på något sätta kapa tråden eller förskjuta det ursprungliga ämnet. Just lån och sådant finns det rätt många trådar på, dock kanske de inte är så "färska". I allafall, jag tror att mycket hänger på hur ens personliga ekonomi ser ut och hur bra kontakt man får med sin bankperson. Är man orolig och inte har har 10-15 procent till kontant insats var då förberedd innan ni går till banken genom att ta med en grundlig kalkyl över er ekonomi hur ni räknat etc det vinner ni mycket på. Det jag tror man oftast begär är att ni ska kunna betala pantbrevs kostnader (2%) och lagfart ur egen ficka. Sedan brukar man kunna ta topplån på resten upp till 100% med en aning högre ränta. Jag tycker också Handelsbanken var de som skötte sig bäst och som vi fick bäst respons ifrån när vi upphandlade våra lån.
 
Redigerat:
Jaha, då har vi lämnat in bygglovsansökan och bygganmälan. Nu är det igång på allvar. Jag var ute och tittade på tomten igår och de har asfalterat och lagt cykelbana m.m. Det börjar se ut som ett riktigt villaområde! :)

Nu sitter jag och räknar på hur snabbt det betalar sig att köpa en större frånluftsvärmepump. Att gå från en Nibe 360P till en 640P verkar ta mellan 5 och 8 år innan merkostnaden är avbetald. Det beror ju förstås lite på hur mycket man tänker elda i braskamin förstås...

Jag ser att det är ganska många köpta tomter i etapp 2, hoppas ni hittar hit.
 
Hej alla glada!

Hoppas ni mår bra och att det går bra med era byggen och andra projekt ni har för er.

Nu till nåt annat: Jag vet inte hur många som känner till projektet ”Hjärtat i Mantorp” men det är en grupp som arbetar för att utveckla och förbättra Mantorp på alla nivåer. Det händer ju mycket och orten expanderar. Efter sommaren sätts igång ett projekt så kallad ”Leader projekt- Hjärtat i Mantorp”. Tanken med projektet är att vi ska samla information, tips och råd från olika målgrupper med olika behov som förhoppningsvis kommer att resultera i en massa idéer för en bättre Mantorp och som ska vara genomförda innan 2010 slutar. Jag har fått förfrågan att ideellt arbeta som ledare för fokusgruppen ”Nyinflyttade”. Min uppgift är att samla ihop lite folk som har bott i Mantorp högst 2 år som är villiga att träffas då och då där vi får diskutera idéer, förväntningar vi har, förbättringar och tips för en bättre Mantorp. Vidare rapporterar jag till ledningsgruppen där det diskuteras och handlingsplan utformas och där idéer blir verklighet. Jag hoppas på ett stort intresse då jag är övertygad om att alla vi önskar ha en trevlig ort att bo på och som vi ska vara stolta över. Vänligen maila mig på ivana@clickit.se för att anmäla intresse eller/och maila mig idéer, tips , dina förväntningar etc. Väntar med spänning på positiv respons!
Med vänlig hälsning /Ivana ( www.clickit.se )
 
Hej på er Mantorpsbor!
Tänkte höra om nån av er varit i kontakt med Rörvikshus? Om ni har nån erfarenhet att dela med er av...?
 
Hej

Vi har bestämt oss för ett Myresjöhus Kärngården special på Varmblodet 6.
Inte helt klara med alla detaljer som värmesystem mm.

MVH
Tommy
 
Så där, nu har schaktningen börjat. Kul att det inte längre är någon pappersprodukt utan har tagit fart på allvar. Det lät som att jorden var bra och de planerade sockelhöjderna funkar, så budgeten verkar hålla.
 
Man får bara inte ha så nära till en racerbana:)
Antar att 99% av dem som bygger nytt i Mantorp också kör racing, antingen
roadracing eller någon form av bilracing. Vad annars kan man hitta på i den byhålan?

Skulle väldigt gärna vilja bo där och höra alla motorer vråla varje dag...ljuv musik i mina öron.
 
Hej!

Vi blir nya Mantorpsbor till nästa höst :D Vi har bokat Varmblodet 4, men har inte riktigt bestämt oss för vilket hus vi ska bygga. Eksjöhus blir det, sen vet vi inte om det blir ett Västanvind med dubbelgarage eller ett Lyckan Vinkel med enkelgarage...

Vi har blivit rekommenderade att gå på fjärrvärme (FTX-aggregat ingår också)

Hoppas på fler inlägg, så man kan ha kontakt med sina blivande grannar under byggtiden! d^_^b

Linda & Mattias
 
Hej

vad roligt med lite fler grannar på Varmblodsvägen.
 
Finnns det nån som byggt Ahus Lindö i mantorrp man kan komma i kontakt med ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.