Hejsan,

Har swedbank som långivare på mitt bottenlån numera. Om jag skall göra extraamorteringar så vill dom att jag kommer in på ett kontor under kontorstid (9-15 eller vad det är) och fyller i lite lappar för att göra detta.

Jag vill kunna göra extraamorteringar mycket enklare än så, t.ex. via enkla bankgiroinbetalningar. Så har jag gjort på t.ex. billån.

Finns det något institut (SBAB? DNB Nor etc?) som tillhandahåller Enkla sätt att extraamortera på?

Tackar
 
Nja, man får nog ta det lite mer manuellt. Men på en telefoonbank behöver du ju inte komma in till kontoret i alla fall.
 
Premis skrev:
Om jag skall göra extraamorteringar så vill dom att jag kommer in på ett kontor under kontorstid (9-15 eller vad det är) och fyller i lite lappar för att göra detta
What?! :eek:
 
Klart att de vill att du skall komma in... De vill ju hellre att du skall spara pengarna i fonder som du inte har en aning om hur de fungerar... :D
 
På Nordea kan man extraamortera via postgironummer 607224-3 och bara skriva "extra amortering + bankontot det ska in på". Jag gör det via internetbanken.

SEB har följande.
bg 991-2999
lånenummer+extra amortering
 
Redigerat:
Ja, senast jag lade om lånet hos Swedbank så undrar dom varför jag ville amortera samt om jag inte var sugen på att renovera något hemma. Dom pushade verkligen och jag fick hålla mot, "nej nej, inga mer lån tack".

Så Nordea har en sådan enkel procedur för det, låter ju riktigt bra.

Nån som har koll på SBAB?

Hittade precis detta hos dom:

"Hur gör jag en extraamortering?

En extraamortering kan du göra kostnadsfritt i samband med lånets villkorsändringsdag eller på en räntejusteringsdag. Du ser på villkorsbilagan när ditt lån har villkorsändringsdag eller räntejusteringsdag. Att göra en extraamortering under en pågående bindningsperiod kan innebära att du får betala ränteskillnadsersättning.

Om du vill göra en extraamortering i samband med villkorsändring kan du kryssa i det på den blankett du får hem inför villkorsändringen.

För att göra en extraamortering utan samband med villkorsändringsdag - kontakta oss på telefon 0771-45 30 00 så hjälper vi dig. "


Är det verkligen så att man får hem en blankett även om man har 3mån ränta? Följer det med något inbetalningskort tro?

.. jag frågar er eftersom SBAB inte har svarat på mina frågor än.
 
Har själv Swedbank och vissa ovan verkar ha haft otur när det gäller bankkontakten. Personligen så skickar jag ett mail / sms till min bankman/kvinna om vilket lån, summan och från vilket konto jag vill dra det (då har jag även ett konto i swedbank) och sedan fixas allt och jag får hem ett kvitto hem på vad dom gjort. Enda kravet är att amorteringen ska vara på ett lån med rörlig (3-månaders) ränta.

Inga blanketter. Inga besök. Inga kontorstider.

Har du orimliga kontakter på Swedbank tänk på att du kan byta kontor med eller tom byta till en fristående föreningssparbank inom Swedbank.

// Mats
 
Har Handelsbanken och det är verkligen inga problem att maila min kontakt eller lyfta på luren och tala om att jag vill amortera, eller göra andra saker för den delen. För ärenden som behöver påskrift så brukar min bankkonakt skicka det på posten istället så slipper jag lägga massa tid på att åka dit.
 
har swedbank. ett telefonsamtal till telefonbanken sen är det klart. över på ett par minuter. inga som helst problem
 
"Är det verkligen så att man får hem en blankett även om man har 3mån ränta? Följer det med något inbetalningskort tro?

.. jag frågar er eftersom SBAB inte har svarat på mina frågor än."

Nej, man får inte hem blankett om man har 3 månaders. Man kan logga in på sina lånesidor och se räntejusteringsdagen där. Hittade dock inget om hur man gör själva extraamorteringen på något smidigt sätt. Ska bli intressant att höra deras svar.
 
Det brukar som framgår i tråden vara ganska enkelt att amortera. Däremot tycker jag att det är fascinerande att det är en funktion som saknas i internetbankerna. När man ser på lånet i internetbanken borde man ju bara kunna trycka på en amorteringsknapp och välja belopp och frånkonto.

Men istället tvingas man föra över till ett speciellt konto med en meddelandetext som hanteras manuellt. Känns lite 80-tal.
 
Hej.

Även vi har Swedbank. Vi kan amortera direkt via internetbanken på våra rörliga lån. Lite joxande innan rätt lån blev registrerat som mottagare bara. Sedan syns inte amorteringen direkt. Tror det tar en dag eller så.

Henrik
 
Jaa, de e ju så. Banken vill ju alltid att du ska komma in. Istället för att amortera så skall du placera i fonder, pensionssparande o dyl. Du blir en "dålig" kund för banken när dina lån amorteras av, istället för som dom gärna tar till. Kör amorteringsfritt i fem år och bygg upp en buffert för framtida utgifter i samband med renoveringar. Helt sjukt, men ändå, sanningen. Nej, dom stora "elefanterna" vill dansa på bekostnad av oss vanliga kredittagare, som vill amortera av på lånen. Good luck i förhandlingarna !
 
Jag gör det via mail till länsförsäkringar Bank.
Har tidigare bara kunnat maila in summa, från vilket konto till vilket lån.

Numera efter den nya penningtvätt lagen trädde i kraft måste jag i mailet bifoga en inskannad kopia på mitt leg och en underskrift där jag begär en extra inbetalning från konto xx till lån xx.

Fortfarande smidigt med mail, jag accepterar den något bökigare rutinen för att bankens ska kunna följa sin rutin för att försvåra penningtvätt.

.
 
Jag fick svar ifrån SBAB. Det är i princip en kopia ifrån deras hemsida och svara inte alls på hur processen ser ut. Dom fattar nog inte vad jag menar då folk inte amorterar nu för tiden.

Får kolla upp Swedbank, nån säger ju att det ska gå via internetbanken ..

"Kul att ni funderar på att bli kund hos oss! Om man väljer att lägga amorteringsfrihet på lånet, och istället göra stötinbetalningar på lånen, kan man göra dem i samband med varje 3 månaders räntejusteringsdag helt kostnadsfritt. Om man väljer att göra nedbetalningarna under en 3 månaders period kan det uppstå en ränteskillnadsersättning."

Att det skall vara så svårt att reducera sin skuld.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.