Hej! Har ett topplån på 4,2% (jag antar att detta är rörligt) och ett bottenlån bundet på 5 år där räntan är 5,3%, Det känns lite mkt att gå och betala detta. Tror jag iaf, det beror på vad man jämför med kanske.. :confused:

Om jag vill lägga om bottenlånet, vad gör jag då? Är det så att banken räknar ut vad jag skulle betalat till dom den resterande tiden av de fem åren och sen ska jag betala det? Är detta ngt jag kan tjäna på? Jag har tre år kvar.

Om jag vill ha rörlig ränta på bottenlånet vad ligger den på i så fall?

Förstår att jag måste gå till banken för att få klara siffror men alltid kul att börja lite mjukare och ha mer koll i allmänhet. d^_^b

Har ju dessutom renoverat en del här (bl.a. nytt avlopp) så det hade varit kul med en värdering som kanske kunnat sänka topplånet. Just nu är ju topplånet billigare men hade bottenlånet lösts upp så hade nästan hela lånet kunnat ligga på rörligt eller bundet till mindre ränta?
 
Att lösa lån som som t.ex när du byter bank kostar om du har bundet. Banken tar i regel ut avgift för den förlust dom gör när dom inte får ränta på de år som är kvar. Hur mycket vet jag dock inte.
En rörlig 3-månaders ränta ligger idag på mellan 1,48-1,55 beroende på bank. Denna ränta är förhandlingsbar och baseras på hur stort lånet är, som alla räntor.
Har själv 3-månaders och fick erbjudande om 1,23 på SEB eller 1 år bundet till 1,38 på Swedbank, har lån på ca 1,7 mille. Högre lån so hade räntan säkert blivit lägre men lika mycket eller mer utgift ändå i månaden.
 
Helt klart ska du ha en färsk värdering om du ska förhandla med banker....
 
räknade lite snabbt på det...hrm 45 000...det är jädrigt saftigt.

Alltså bottenlån på 300 000 ränta 5.3% bundet i tre år till. 1235 kr/mån gånger 36 månader=44460 vilka svetta j-r :(

Tar dom verkligen så mkt? usch hutlöst. Har kommit till ett sånt läge då ekonomin är ganska tilltyglad så det hade ju inte gjort ngt om lånen hade blivit lite lägre...

Vill inte tänka på dom som har miljionlån ens:(
 
När band du ditt lån till 5,3% ?
 
två år sedan...suck
 
ljungskulla skrev:
två år sedan...suck
Å andra sidan: Läser du det nu så kommer du få vara med på de uppåtgående räntorna de närmaste åren också.
troligen kommer ändå räntan för 2-mån med råge hålla sig under 5.3% förstås - men det är ju lite det som är det när man binder räntan...
Det är väldigt sällan man tjänar på det - MEN man har en fast utgift som man vet vad den är och behöver inte slå upp räntesidorna i morgontidningen varje morgon :)

Jag kunde bundit om min 4 åring i våras, till 4.2% - men jag lägger in skillnaden mot 3-mån på ett konto istället nu...

/K
 
jo, att ha en fast avgift att rätta sig efter ÄR bra. Vi hade ju lagt undan lika mkt ändå..det dras ju automatiskt så :) Känslan att banken tjänar så jädrans mkt pengar bara. Den svider lite. Och så verkar det ju inte som att man kan komma undan billigare heller...:(

Men egentligen så borde dom väl inte räkna på 5.3%. Om jag bryter lånet som är nu men behåller samma bank....då borde dom räkna på 5.3 minus den andra räntan som jag ÄNDÅ kommer att betala...ngn som förstår resonomanget?

Skillnad är ju om jag byter bank. Då vill ju den gamla banken ha betalt.

hum. jag brainstormar bara :D
 
ljungskulla skrev:
jo, att ha en fast avgift att rätta sig efter ÄR bra. Vi hade ju lagt undan lika mkt ändå..det dras ju automatiskt så :) Känslan att banken tjänar så jädrans mkt pengar bara. Den svider lite. Och så verkar det ju inte som att man kan komma undan billigare heller...:(

Men egentligen så borde dom väl inte räkna på 5.3%. Om jag bryter lånet som är nu men behåller samma bank....då borde dom räkna på 5.3 minus den andra räntan som jag ÄNDÅ kommer att betala...ngn som förstår resonomanget?

Skillnad är ju om jag byter bank. Då vill ju den gamla banken ha betalt.

hum. jag brainstormar bara :D
När du tar ett lån med fast ränta så återlånar banken detta på obilagtioner med en viss löptid.
Därför kan man inte ens om banken är jättejuste bara "byta" - för det medför att dom sitter med desas återbelåningar på långa löptider istället - därför vill dom ha en ersättning om man vill dra sig ur

Sen håller jag med om att det är lite surt att se hur bankerna sitter och tjänar en massa pengar som man själv betalar in i "onödan" - men som sagt: det är den risk man tar med fasta lån - desto galdare är man ju den dag de rörliga räntorna ligger högre :)

/K
 
ts...den andres bröd...:-D Kontenetan är alltså. Banker är skit! Kan inte leva med dom kan inte leva utan!
 
ljungskulla skrev:
räknade lite snabbt på det...hrm 45 000...det är jädrigt saftigt.

Alltså bottenlån på 300 000 ränta 5.3% bundet i tre år till. 1235 kr/mån gånger 36 månader=44460 vilka svetta j-r :(

Tar dom verkligen så mkt?
Nej, den beräkningen är inte utförd på rätt sätt. Du betalar inte all kvarvarande ränta, utan du betalar banken för nuvärdet av skillnaden mellan den ränta de skulle fått av dig och vad de får istället när de måste placera pengarna på annat sätt.
 
det ÄR så alltså...jag skrev det lite längre ner men du beskrev det på ett mkt bättre sätt bara! :D mmm..men nog blir det en del ändå...Men skulle ju kunna sätta dom i jobb och räkna för skojs skull åtminstone.
 
ljungskulla skrev:
Men egentligen så borde dom väl inte räkna på 5.3%. Om jag bryter lånet som är nu men behåller samma bank....då borde dom räkna på 5.3 minus den andra räntan som jag ÄNDÅ kommer att betala...ngn som förstår resonomanget?
Vad ska du då byta för?
 
ja, jag vill byta för att få lägre ränta. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.