Sålde lägenheten och valde att lägga villalånet i en annan bank.

SEB tog betalt för ränteskillnadsersättning, något jag inte hade räknat med.

Ett lån var på 600 000 kr och bands på fem år 2006, slutförfallo dec 2011.
Ränta 4,59% och genererade en ränteskillnadsersättning på 16500 kr.

Ett annat lån var på 600 000 kr och bands på tre år 2006, slutförfallo dec 2009.
Ränta 4,23 % och genererade en ränteskillnadsersättning på 1500 kr.

Lånen löstes i sin helhet i mitten av november, då repo INTE var 2,0 % =)

Nåväl, eftersom ingen ränta vid den där tidpunkten var bättre än våra räntor så trodde jag vi skulle slippa det här med att betala SEB ränteskillnadsersättning. Framförallt så tycker jag det skiljer alldeles för mycket mellan de olika lånen, vi snackar om mer än 10 ggr skillnad i ersättning.

Jag kontaktade SEB Bolån och ville ha en specifikation på hur de kom fram till ränteskillnadsersättningen. Det var tydligen komplicerat att få fram, jag fick några luddiga ord men inga siffror. När jag inte gav mig slutade det med att de skulle bolla frågan vidare, ännu har jag inte hör något (en vecka senare).

Är dessa summor normala?
 
Tror det skiljer jättemycket dag från dag. Vi hade ett bundet lån som ena gången var 20000 på och några veckor senare 800. Banken bjöd på det vid det senare tillfället.

I ditt fall var det ju ändå ganska stor skillnad i bindningstid mellan de båda lånen, dock tycker jag inte lånet var särskilt stort så 16500 låter lite väl högt. Vet du vad räntorna stog i den dagen ni löste lånen?
 
Nanorch skrev:
Sålde lägenheten och valde att lägga villalånet i en annan bank.

SEB tog betalt för ränteskillnadsersättning, något jag inte hade räknat med.

Ett lån var på 600 000 kr och bands på fem år 2006, slutförfallo dec 2011.
Ränta 4,59% och genererade en ränteskillnadsersättning på 16500 kr.

Ett annat lån var på 600 000 kr och bands på tre år 2006, slutförfallo dec 2009.
Ränta 4,23 % och genererade en ränteskillnadsersättning på 1500 kr.

Lånen löstes i sin helhet i mitten av november, då repo INTE var 2,0 % =)

Nåväl, eftersom ingen ränta vid den där tidpunkten var bättre än våra räntor så trodde jag vi skulle slippa det här med att betala SEB ränteskillnadsersättning. Framförallt så tycker jag det skiljer alldeles för mycket mellan de olika lånen, vi snackar om mer än 10 ggr skillnad i ersättning.

Jag kontaktade SEB Bolån och ville ha en specifikation på hur de kom fram till ränteskillnadsersättningen. Det var tydligen komplicerat att få fram, jag fick några luddiga ord men inga siffror. När jag inte gav mig slutade det med att de skulle bolla frågan vidare, ännu har jag inte hör något (en vecka senare).

Är dessa summor normala?
Låter korrekt.

Du hade tre år kvar på första lånet. Statsobligationsräntan på 3 år låg i mitten av november på ca 2,5%. Jämförelseräntan är statsränta + 1 procentenhet, alltså ca 3,5% vid lösentillfället.

Din ränta var 4,59%, så ränteskillnaden du ska betala ersättning för blir ca 1%.

1% på 600 000 kr är 6000 kr per år, eller ca 18000 på tre år. Dessa 18000 ska nuvärdesberäknas vilket sänker summan lite. Om amorteringar görs ska man ta hänsyn till det också. 16500 låter fullt rimligt.

Den andra ersättningen låter dock möjligen lite låg, men jag antar att beräkningen de gjort är rätt, och om den inte är det, så är det ju inte ditt problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.