Hej! Jag och min sambo ska bygga ett Spoven i Skåne. Vi är just nu i bygglovsfasen och det är snart klart. Det jag undrar är om ni som byggt med Fiskarheden ångrar något tillval ni gjort eller skulle ha valt något annorlunda nu när ni "vet mer". Det ni valde att göra visade det sig vara värt pengarna?
Kanske jag är lite otydlig men jag tror ni förstår vad jag menar...


Tacksam för alla svar och kommentarer.
 
Ni som svarar ,måste ju inte ha byggt ett spoven...Samma tillval på alla deras hus..
 
Är det verkligen ingen här som byggt med fiskarheden ??
 
Fiskarheden bygger ju inte, dom gör bara byggsatsen i lösvirke....
 
Jo jag är fullt medveten om det..Men tillvalen och utrustning står dom ju för..
 
Du har iofs inte 100% rätt när du skriver att dom bara leverar en byggsats. Du kan utan vidare köpa nyckelfärdigt av dom. Inte dyrare än nån annan.

Kom igen nu ni som köpt av FH. För nån här på forumet har väl gjort det??
 
Vilket kontor/säljare har ni varit hos?
 
DanielMAN skrev:
Du har iofs inte 100% rätt när du skriver att dom bara leverar en byggsats. Du kan utan vidare köpa nyckelfärdigt av dom. Inte dyrare än nån annan.
DanielMAN skrev:
Du kan inte köpa nyckelfärdigt av Fiskarhedenvillan utan köper då byggsatsen av Fiskarheden och entreprenaden av ett annat företag.
 
Min erfarenhet av fiskarheden är att uppgraderingen av vitvarorna är dyr. Dom tog dubbla priset för att uppgradera till rostfritt jämfört med den verkliga skillnaden i butik. Det gick inte att ta bort vitvarorna heller, då drog dom av hälften av den riktiga kostnaden.

För mig gjorde det att jag valde en annan leverantör. Jag vågade inte gissa vad det skulle gå på i slutändan om fler uppgraderingar kostade 100% mer än det verkliga priset.
 
Jag håller på att bygga Tranan. Uppgraderingar verkar kosta skjortan och avdragen är löjligt låga. Att välja bort alla vitvaror skulle ge oss 16000 i avdrag. Det visar sig att de vitvaror som är standard är utgångna modeller. Även de vitvaror som erbjuds som tillval för dyra pengar är utgångna modeller. Vi kommer nog trots det att välja bort vitvarorna. Då får vi åtminstone moderna grejor.

Den trappa som är standard är SCCs billigaste trappa. Att uppgradera till en snyggare modell med eksteg skulle kosta 43000 kr! Jag tog in en offert från en annan trappleverantör och han skulle ha 48000 kr för en ny trappa enligt min ritning.

Så här är det säkert många husleverantörer som håller på, men det känns som om Fiskarheden har drivit det väldigt långt. Husen är gedigna och prisvärda men tillvalen dyra alltså.

Om jag ska svara på din fråga om tillval man bör göra är det spånskiva bakom gipsen så man har något att skruva i. Vi valde också 2,60 i takhöjd samt sekelskiftespanel, men det är mest en smaksak.
 
Jo jag har också reagerat över priset på vitvarorna, men min erfarenhet av vitvaror säger mig att dyra "fina" funkar inte ett dugg bättre än lite billigare alternativ av samma märke. Bättre att kunna byta mot moderna grejor vart 10:e år tycker jag.

Sen trappan känner jag att jag kan inte mer än gå i den...Allting måste ju inte vara det dyraste alternativet. Vi tog originaltrappan och beställde den vitlaserad. Det kan nog bli fint...
 
Du kan inte köpa nyckelfärdigt av Fiskarhedenvillan utan köper då byggsatsen av Fiskarheden och entreprenaden av ett annat företag.


Inte helt sant. Du köper byggsatsen av fiskarhedens huvudkontor och entreprenaden köper du utav fiskarhedens lokala kontor. Är det inte nyckelfärdigt så vet jag inte...Kanske kallas nåt annat?
 
alltså, är det inte så att nyckelfärdigt betyder att huset är färdigt att flytta in i och inget annat ? sen hur det gått till är en helt annan sak? hel , halv entrepenad och allt annat som finns...
eller är det jag som fattat fel?
 
Jag är nog inne på din bana....Jag fick i alla fall en offert på ett 100% inflyttningsklart hus. exkl vatten och avlopp. Det pga aatt jag själv skulle fixa det.
 
Inte helt sant. Du köper byggsatsen av fiskarhedens huvudkontor och entreprenaden köper du utav fiskarhedens lokala kontor. Är det inte nyckelfärdigt så vet jag inte...Kanske kallas nåt annat?[/QUOTE]



Visst är det nyckelfärdigt, men du köper det inte nyckelfärdigt av Fiskarhedenvillan. Du köper lösvirket av Fiskarhedenvillan och sedan köper du entreprenaden av säljarens egna företag. Säljaren är inte anställd av Fiskarhedenvillan utan har ett eget privat företag som du köper entreprenaden av. Det är alltså nyckelfärdigt, men det är inte Fiskarhedenvillan som bygger.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.