Hej,
jag har en del blandare från Strand, t.ex en Marathon i köket. Måste dock säga att jag inte är riktigt nöjd. Själva pipen är sladdrig, dåliga packningar, muttrar som lossnar etc Erfarenheterna från takdusch och badkarsblandare är likartade. Snygga, ok, men inte lika hög kvalitet som de mera kända märkena är min bedömning.

/Fredrik
 
Det låter ju inte bra. Försäljaren i min lokala VVS-butik säger att han aldrig haft en reklamation på Strand.
 
Interssant.. Vi har just köpt ett gäng Strand-blandare på Ekesiöö i Bromma.
De sa också att de sålt massor och att ingen har klagat än. De sa också att delarna inuti kommer från Hans Grohe. Jag kan inte bedöma om det är sant eller inte.

Men vi får väl berätta mer sedare. Det dröjer nog ett litet tag till innan vi monterar och börjar använda dem.
 
De finns inte med diskmaskinsavstängning...
Är det något negativt att ha två såna avstängningsventiler i skåpet nedanför blandaren?
En till kyl/frys med inbyggt vatten+ismaskin, och en till diskmaskin.
 
Hemmakatten
Det negativa är väl att man knappast kommer att böja sig ned in i skåpet för att stänga av/sätta på vattnet till diskmaskinen varje gång.
 
Det finns ju lösa ventiler som kan sättas uppe på diskbänken också om man vill men vi kör nog ballofix i skåpet varianten. Man får ju ändå öppna skåpet för att ta fram diskmedlet när man ska diska, så det borde inte vara något jätteproblem.
 
Nu har det gått en stund sedan denna tråd startade och jag undrar hur ni ställer er till Strands blandare idag? Jag funderar nämligen på att köpa deras badkarsblandare.
 
Jag har varit och titta på deras nya SO-1004 köksblandare, och jämfört med Grohe, och då känns faktiskt Strands rejälare ut, tex så är "dusch" delen i metall på Strand, men plast på Grohe. Likaså så känns duschslangen mycket rejälare än de på Grohe.
Hur bra kvalite det är på avstängningen vet jag inte.

Jag passade även på att beställa SO-1004 i veckan.

/Magnus
 
  • Gilla
Magnus Juhlin
  • Laddar…
Vi har nu kört vår köksblandare ett tag.
Man kan notera att kallt och varmt är tvärt om jämfört med många av de "Svenska". Varmt är bakåt och kallt är framåt på vår kran.

Annars har jag inget att anmärka på den.
 
Beror inte det på hur kall respektive varmvatten kopplas in eller är de markerade som kallt framåt och varmt bakåt?

Kikade för övrigt på strand men till slut blev det en KWC istället.- riktigt nöjd även om jag bara haft den i tre månader. Använder utdragsfunktionen av pipen bra mycket mer än jag någonsin trott.
 
Kallt och varmt är markerat med små prickar i rött och blått.
Visst, man skulle kunna måla om dem och koppla om om man vill, men egentligen är det ganska bra att varmt är bakåt. Då använder man inte det i onödan.
 
Hemmakatten
Vi har HansGrohe-kranar och på alla de är det också så att varmvattnet är bakåt.
Har inte ens tänkt på att det skulle finns en "standard" för varm- o kallvattnet på kranen.
 
N
Jag tar upp det igen - jag se fler och fler Strand-blandare i butikerna. Några fler som testat? Att de är gjorde helt i rostfritt ge ju faktist snygg design - samt det verka vara bra kvalitet och priset inte att glömma .....
 
Nu har vi satt upp duschen från Strand också. (Vi köpte ett paket med lite rabatt på.) Den fungerar också bra.

Det negativa man kan säga om den är att slangen till handduschen har ganska liet hål, vilket gör att strålen inte blir så stark. Jag pillade bort ett litet plast-filter i själva handtaget så blev det bättre.

Knappen för att byta mellan takdusch och handdusch känns lite trög. Men jag har ingen aning om hur det är på motsvarande märken.

Och så använder de ju europeisk standard för anslutning, 15 cm inte 16 cm. Men det var inget problem för oss eftersom vi visste om det innan vi byggde väggen.

Kranen i köket tuffar på utan problem sedan förra sommaren. Vi har monterat en sån där liten ventil som man kan vicka på för att styra strålen och då blev strålen mindre skvättig än den var i original.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.