jag armedade min keramik när jag gjöt den .. då orginal keramiken var armerad .min håller fortfarande fint .
 
Vad armerade du med då? Och vilken gjutmassa använde du?

Hur länge har du haft den nu?
 
armerade endast roster keramiken med najj tråd så inte hela ved inlägget skulle rasa ner ifall den skulle spricka .. använde mig av eldfast maxit bruk (1300 grader) . När jag gjöt de andra icke bärande delarna procentade jag ut bruket med värmekulit för att hålla nere på kostnadera ( snål ivar ) .Har använt i 2 månader... forfarande som nytt ...

låt bruket brinna i 2 veckor och sedan elda lungt första gången

då jag eldar med snickeri torrt virke, rökgasfläckten på högsta läget och med blå låga så lyser alla delarna bländande vitt
 
Redigerat:
Jag har beställt Scheidels Eldfasta gjutmassa. Snart färdig med formarna också.

Ska bli kul!

Återkommer med info om hur det funkade sen.
 
Håller tummarna, har inte börjat med formar ännu. ringer runt och söker massa /bruk för uppgiften.


Scheidels Eldfasta gjutmassa finns även att beställa hos Beijer i Umeå.
ca 580 kr/25 kg var priset i listorna, kanske gick det göra ngt på det...
Och PL Eldfast i Haparanda säljer säck om 25 kg å 14kr/kg + moms Lev Hasle (Danmark) tålde tydligen 1500 grader om jag hörde rätt. Fick dock inte reda på exakt beteckning :(
 
Redigerat:
Bilder! :D
 
Ska hämta gjutmassan idag! Får försöka gjuta i början på nästa vecka. Ska försöka komma ihåg att ta bilder.
 
Hur gick gjutningen bilder ?
 
Hade fått fel massa. Var vanlig finbetong, hur man nu kan ta så fel :)

Får se om jag hinner gjuta nästa vecka.
 
Har fått ny keramik från rinkabyror och tänkte "klona" dessa jag med nu. Hade dock önskat få lite tips från er byggare på formtillverkningen. jag har nämligen lite lustiga "kanaler" där sekundärluften skall sugas in. Funderar på att ta gladpacksplast i ett antal lager och sedan gegga på med gipsbruk för att få en form. vad tror ni om den idén? Och tompa hur blev din gjutning? eldar med trasig keramik ett tag till så jag hinner få till formen i allafall.
 
Har inte hunnit fixa det än. Har kommit en massa annan skit emellan...
 
Lite vid sidan av ämnet så ni får ursäkta.
Jag tror att man skall ha så liten massa (= vatten, keramik,mm) i pannan så jag gjorde en "flammlåda" i rostfri plåt. Denna plus eldstadsbotten har jag klätt med höganäs eldfasta plattor.
Har kört med detta i min Albinpanna i elva år nu utan problem. Plåten slår sig naturligtvis vid första eldningen men det spelar ju ingen roll.
 
  • Gilla
Husse02
  • Laddar…
Hmm, kanske inte så dumt...var köper man de plattorna?

Skall förvisso gjuta så fort tiden räcker till, men det är alltid kul att kolla upp andra lösningar.

Fördelar, nackdelar med BGA's lösning?
 
Vill se lite bilder, ingen som har några?
 
G
Nå grabbar.Hur går det med era gjutningar.Några bilder.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.