Är amatör med bara egna erfarenheter, till skillnad från elinstallatörer mfl på forumet. Dock: Har i fritidshus för åretruntbruk provat Pyrox. Fläkten är tyst med absolut inte ljudlös. Bra luftcirkulation ger snabb uppvärmning, men elementet funkade inte efter ett tag och överhettningsskyddet utlöste upprepade gånger. Fick pengarna tillbaka. Har haft billiga oljeelement med bimetalltermostat. Störs av av/på-ljudet och den ganska dåliga temphållningen med cykling av temp till följd av stekhett och kallt element växelvis. Har nu bytt till LVI:s MEC element, bla för att få möjlighet till central sänkning via ledare till 10 grader då vi inte är i huset. Dessa element är kanon! Håller tempen mycket exakt, mjukvärmeprincipen med pulserande aktivering av elementet. Köpte elementen begagnade efter halvårs letande på blocket till ca 35% av nypriset. Rekommenderar att man köper kvalitetselement, dvs med en bra elektronisk termostat (har provat en del "billiga" oljefyllda av andra märken och dessa funkar mindre bra). Viktigare med kvalitet än principen oljefyllt/ icke oljefyllt, tror jag. Har inte provat icke-oljefyllda kvalitetselement, men läst en hel del. Vill dock tillägga som eventuell fördel för oljefyllda att jag aldrig har upplevt att luften känns torr/ luktat bränt damm då oljefyllda element går max då man kommer till kallt hus (10 grader) som värms till 20 grader. Gäller detta även för icke-oljefyllda kvalitetselement?
 
Letar också efter nya element. Har 30 år gamla Siemens 600W 400V nu i fritidshuset som jag nu vill byta ut mot tre nya. Huset är på 30 kvm och fönstren är 120 cm, så jag vill att elementen täcker större delen av dess bredd.
Är inte Gnosjös oljeelement med elektronisk termostat nåt att ha? Vill helst inte lägga mer än 800 per element för 1000W.
Har inte sett några vanliga elelement till lägre pris, så jag vill ha tips.
 
Jag har sedan någon månad ett element från gnosjö klimatprodukter i mitt sovrum. Än så länge fungerar det bra. Jag valde modellen med konvektionsflänsar på baksidan (700W). Den utan är något billigare. Elementen av dyrare fabrikat kan till exempel ha funktion för att sänka temperaturen på natten. Andra kan reglera ett element till med samma termostat. Om du klarar dig utan dessa funktioner är Gnosjö nog ett bra val.

Erik
 
Har kört med LVI's oljefyllda sedan 94, hade innan gamla direktverkande element.
Tyvärr hade styrkretsen en sniklösning typ ett motstånd mellan 380 VAC och regulatorkretsens 5 V istället för en trafo.
Efter att LVI bytt ut motståndet mot en trafo 380 VAC till 5 VAC har elementen funkat bra
LVI skickade kostnadsfritt styrenheter till mig så det var inga problem.

Ingen dammbränning, inga dumma fläktar som dånar och rör runt luft.

Värmen känns s.a.s skönt vedeldad :)
 
BR125 skrev:
Tyvärr hade styrkretsen en sniklösning typ ett motstånd mellan 380 VAC och regulatorkretsens 5 V istället för en trafo.
Nackdelen med denna sniklösning är mig veterligen den ytterst dåliga verkningsgraden. Termostaten i sig förbrukar inte många milliwatt, men förlusten i motståndet kan uppgå till kanske 5 watt. Som den observante kanske redan räknat ut är detta inget stort problem då elementet är gjort för att avge mycket högre effekter än så.

Det finns element som har denna sniklösning som fungerar utmärkt. Jag vet att man kan hitta det i Wösabelement. Utan att veta gissar jag att det även sitter i Gnosjöelementen.

Erik
 
Ja någon nattsänkning behöver jag inte, men konvektorplåt på baksidan låter itne så dumt, det borde ju öka luftflödet vid fönstren och på så vis bättre motverka kondens på fönstren.
Fast jag har inte sett att Jula har just den modellen. Wösab har jag inte sett någonstans, bara att de har en outletbutik på nätet där de säljer utgående element för 495 :- +frakt. Finns det någon återförsäljare i Täby?
 
Se till att ha en kopp redo om det skulle börja läcka olja.
 
Tack för ett mycket informativt svar.
Skulle kvalitén vara så låg så skulle de inte tillverka och sälja element.
Det är samma paneler som sitter i Adax oljeradiatorer, och det fabrikatet har en del lyft fram som bra.
 
I alla fall INTE jag om det gäller oljefylda element, jag VET vad som händer när dom läcker olja. Det sker inte ofta men det händer och då är golvet för evigt skadat.
Men det går ju även att sälja konserverad gröt med en mördande reklam.
 
Okej. Har oljepaneler från Gnosjö i andra kåken och de har funkat felfritt sen inköp 2001.
Om du nu avskyr oljeelement, vad skulle du välja istället? Min budget är max en krona per watt och jag behöver 700-1000W.
 
Det är ju lixsom typ onödigt att skicka med en skvätt olja när den inte behövs, med elektronisk termostat så har man jämn värme ändå. Oljan lade man till som en "nödlösning" till bimetalltermostaterna för att få ett trögare system.

Det blev onödigt trögt.

Protte
 
Har inte hittat några prisvärda "vanliga" elradiatorer. Att det ska vara elektronisk termostat är en självklarhet.
Jag vill även ha stor yta på radiatorerna så de täcker större delen av fönstrens bredd på 120 cm. De nuvarande är 106x40 och jag vill inte gärna sätta dit mindre.
Läser bara att det inte ska vara olja, men några konkreta exempel som inte kostar skjortan hittar jag inte.
 
Det är några personer på detta forum som har en rent religiös övertygelse om att oljefyllda radiatorer är djävulens påfund. Man skall respektera folks religion, men ibland bör man ta deras påståenden med en nypa salt.

Oavsett om du väljer element med eller utan olja så kommer de att hålla varmt i ditt hus. Är termostaten elektronisk kommer de att göra detta med mycket stor noggrannhet. Som jag ser det har de oljefyllda en liten nackdel i att de är större. Uppenbart inget problem för dig då du önskar stora element. De icke oljefyllda har en liten nackdel i att de under vissa omständigheter bränner damm. Inte så ofta att det är ett stort problem dock.

Vid uppvärmning tar det en stund (c:a 20 min) innan det oljefyllda blir helt varmt. Denna tid måste läggas till tiden det tar att värma rummet. Det är även under uppvärmning som det icke oljefyllda nästan garanterat kommer att bränna damm. De två typerna av element är så gott som likvärdiga. Det är en smaksak vilka som är bäst.

Jag ville precis som du ha konvektionsflänsar på baksidan. Det billigaste 700W element med konvektionsflänsar jag hittade var Gnosjö. På Coop bygg kostade det 1095 kr. Därmed inte sagt att det inte finns billigare. Jag sneglade på biltemas, men de var utan flänsar och gav ett smäckigare intryck, men billiga var de.

Erik
 
Eftersom vissa av oss har som yrke att ge råd om bla. elvärme är det inte av "religiösa" skäl man råder eller avråder. Det är bara att man som yrkesman förväntas ge sakkunniga råd. Jag har vid ett flertal tillfällen räknat upp för och nackdelar med el element OCH motiverat mina ståndpunkter. Efter nog många gånger orkar man inte längre skriva samma saker om och om igen.
Flertalet som förordar oljefylda element är inte förvånande sådana som kanske har lite mindre erfarenheter och fackutbildning.
 
Tack för din synpunkt Avemo. Jag ska kolla runt lite till innan jag köper elementen. De gamla fungerar bra än så länge när det inte är så kallt, men vill ha nya när kylan kommer på riktigt. Konvektorflänsar verkar klokt att satsa på så det blir bättre cirkulation på luften.
Har hittat sådana från Wösab för 950 kr så det kanske blir sådana. Har inte sett några likvärdiga element utan olja till ett liknande pris, så i nuläget kommer det troligtvis bli oljeradiatorer. Storleken spelar inte någon roll för mig, bara de är snygga och gör sitt jobb och är prisvärda.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.