Bosse_A skrev:
Om jag eldar under tidig höst kommer tanken upp i 95 grader upptill och fortfarande 30 grader nedtill. Om solen då börjar lysa så inträffar det att det börjar utjämna skiktningen i tanken så att den vid dagens slut är kanske 80 uppe och 50 nedtill. Eftersom tappvarmvattnet förvärms i den s k solslingan i tanken så spelar det mindre roll och solenergin har kommit tanken tillgodo.
Hmm, det borde alltså gå att optimera lite genom att
1) Låta röret gå tex 1m längre ner är tanken (om det är fysiskt möjligt i anläggning.
2) Inte ha kamflänsröret hela vägen upp utan kanske bara i nedre halvan av röret (så man inte kan råka kyla topphalvan). Fast då behöver man rimligen också 1 koppling till mellan rör och tank på ungefär samma höjd.

Och tack för den detaljerade redovisningen av erfarenheter. Mycket intressant. :)

Med de vanliga platta solfångarna så smälte snö och rimfrost bort så fort solen lyste, men med vacuumrören så ligger snö och rimfrost kvar tills temperaturen är över 0 grader.
Jo, har hört att den bättre isoleringen ger den bieffekten. Har funderat på om det skulle vara värt att vintertid så att säga bygga in vacumrör i en plattsolfångare (dvs en låda med glas framför) och låta den spillvärmen som bildas där frosta av rören. Men jag vet inte om förlusten av 1 glasskikt mer blir större än vinsten.
 
Det finns ovala tankar också som kombinerar fördelarna trycktålighet och utrymmeseffektiv. Jag har en oval tank på hela 2 kubik som går att få igenom en vanlig dörr.
 
keja01 skrev:
Det finns ovala tankar också som kombinerar fördelarna trycktålighet och utrymmeseffektiv.
Jag hade använt ordvalet kompromissar istället för kombinerar. Tappet i trycktålighet är ganska betydande även om det är bättre än en fyrkantig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.