Har fått en faktura ifrån plattsättaren nu, han har har kaklat om hela badrummet.

Jag frågade innan vilka avgifter som gällde och fick ett timpris och ett materialpris.

När fakturan kommer så visar det sig att han även har tidigt en utkörnings/serviceavgift på 150kr per tillfälle, totalt 20 ggr blir 3000kr extra som jag absolut inte hade räknat med :(

Sedan så visar det sig också att det krävdes mer timmar än vad han trodde från början, han trodde det skulle ta mellan 30-40 timmar, det visade sig ta 51 timmar.

Sedan ytterligare små saker såsom att förfallodatum redan passerat när jag fick fakturan, dock så skulle han lösa det sa han.


Jag känner bara avsky just nu mot hantverkare, ska du inte dra alla över en kant förstås men det känns inte bra.
Kan man på något sätt hävda att man inte ska betala utkörningsavgiften eftersom han inte informerat om den?

Jag skulle vilja ha en detaljerad lista på allt material som är inköpt och till vilka priser (kvitton alltså) så att jagär helt säker på att han inte blåster mig där.
Jag vill också ha en specifikation på när de varit där och hur länge så att jag kan kontrollera att antalet timmar stämmer så att han inte blåser mig där också.
Kan man begära det?
Han säger att han inte har några kvitton eftersom han köper allt samtidigt till många kunder (jag har bara fått en lista på lite olika material och priser).
Gällande spec. på antalet timmar så tar han timpris för att ta fram det säger han.


Tacksam för hjälp
 
Enligt Konsumenttjänstlagen §40 har du rätt att få en specificerad faktura. Du behöver inte betala någonting innan du fått den. (§41 Konsumenttjänstlagen)
Det du kan göra är först att begära in specifikationen. Har ni inte kommit överens om det innan kan han inte debitera dig för detta arbete.
Om du inte fått den inom ca 10 dagar betalar du in så mycket som du anser att ni var överens om att det skulle kosta respektive det du bedömer vara rimligt för t.ex materialet. Sedan bestrider du resterande belopp.
 
Hemmakatten
Du har inte rätt att få se hantverkarens kvitton på de materail han köpt in. Däremot en lista på vilket material han använt och priset (gentemot dig) på varje sak. Denna lista har han naturligtvis annars har han ju inte kunnat skriva en faktura till dig.

En arbetsdagbok har han naturligtvis också, samma anledning där, har han det inte så kan han ju inte debitera dig för rätt antal timmar. så kräv att få reda på när han varit hos dig.
 
andersmc skrev:
Enligt Konsumenttjänstlagen §40 har du rätt att få en specificerad faktura. Du behöver inte betala någonting innan du fått den. (§41 Konsumenttjänstlagen)
Det du kan göra är först att begära in specifikationen. Har ni inte kommit överens om det innan kan han inte debitera dig för detta arbete.
Om du inte fått den inom ca 10 dagar betalar du in så mycket som du anser att ni var överens om att det skulle kosta respektive det du bedömer vara rimligt för t.ex materialet. Sedan bestrider du resterande belopp.

Tack för ditt svar!
Jag har nu läst igenom konsumenttjänstlagen och ser ju helt klart att jag har mycket kött på benen i detta ärende.

Det står på konsumentverkets hemsida att man kan hålla inne med betalningen som säkerhet för kravet, men du tycker alltså att det är bättre att betala en del direkt?
http://www.konsumentverket.se/Lag-ratt/Lagar/Om-konsumenttjanstlagen/
 
Hemmakatten skrev:
Du har inte rätt att få se hantverkarens kvitton på de materail han köpt in. Däremot en lista på vilket material han använt och priset (gentemot dig) på varje sak. Denna lista har han naturligtvis annars har han ju inte kunnat skriva en faktura till dig.

En arbetsdagbok har han naturligtvis också, samma anledning där, har han det inte så kan han ju inte debitera dig för rätt antal timmar. så kräv att få reda på när han varit hos dig.
Vet du någonstans man kan läsa om att man inte kan begära kvitton på det han köpt in?

Det låter ju märkligt om man inte skulle kunna begära det. Då kan han ju i princip skriva att han köpt in dubbelt så mkt ifx, fog, primer, tätskikt, flytspackel osv som han i själva verket gjort och jag får betala det dubbla, det verkar ju orimligt?
Jag måste ju kunna kontrollera på ngt sätt att allt gått rätt till?
 
Är du inte nöjd med jobbet? Eller motsvarar priset inte dina förväntningar?
Tyvärr ploppar det upp trådar ibland då hantverkaren gjort sitt jobb men då fakturan visar någon annat.
Vad konkret har du blivit lurad på?
 
Hemmakatten
Vet inte om det står att läsa någonstans, men däremot står vad du KAN kräva, och det är en specificerad faktura som andersmc skriver.

Du får väl göra en rimlighetsbedömning av materialåtgången. Det är inte så svårt att räkna ut hur mkt fix, fog etc som behövs för en viss yta.
 
pbengtsson skrev:
Är du inte nöjd med jobbet? Eller motsvarar priset inte dina förväntningar?
Tyvärr ploppar det upp trådar ibland då hantverkaren gjort sitt jobb men då fakturan visar någon annat.
Vad konkret har du blivit lurad på?

Jag är inte hundra procent nöjd med jobbet nej, vissa saker som gjort mig missnöjd men det hade säkert plattsättaren kunnat fixa i en handvändning om han inte varit så fientligt inställd numera.

Men det är ju framförallt priset jag är missnöjd med, det rann iväg betydligt dyrare än vad han sa, sedan så lade han ju på 3000kr i ersättning för utkörning.
 
Som sagt hantverkaren kan mycket väl köpa in stora mängder av fix och tötskikt till flera projekt på en gång. Såvida ni inte kommit övverens om att priset till dig skall vara inköpspriset (ev. med specat påslag) så kan hantverkaren sätta sitt pris på materialet fritt.
 
Du kan inte begära kvitton på vad en hantverkare har köpt in och till vilket pris. Det är som du t.ex. skulle be Volvo om deras inköpspriset för reservdelar vid service av bilen.

Däremot är det som flera skriver att du har rätt till specificerad faktura där man anger materialåtgång och det pris du får betala. Sedan får du själv avgöra om materialåtgång och pris kan ses som skäligt.
Du skriver att, citerar; "Jag frågade innan vilka avgifter som gällde och fick ett timpris och ett materialpris".
Har du fått ett materialpris och nu i efterhand visar det sig att det blev dyrare, eller har du fått materialpris utan beräknad förbrukning? Eller vill du enbart "jäklas" nu när du är missnöjd?
 
Du kan kräva att företaget verifierar inköpskostnaden men då måste du ha det inskrivet i avtalet. Hantverkarformuläret -09 innehåller den möjligheten. Vad hade du för avtal?
 
AndersS skrev:
Du kan inte begära kvitton på vad en hantverkare har köpt in och till vilket pris. Det är som du t.ex. skulle be Volvo om deras inköpspriset för reservdelar vid service av bilen.

Däremot är det som flera skriver att du har rätt till specificerad faktura där man anger materialåtgång och det pris du får betala. Sedan får du själv avgöra om materialåtgång och pris kan ses som skäligt.
Du skriver att, citerar; "Jag frågade innan vilka avgifter som gällde och fick ett timpris och ett materialpris".
Har du fått ett materialpris och nu i efterhand visar det sig att det blev dyrare, eller har du fått materialpris utan beräknad förbrukning? Eller vill du enbart "jäklas" nu när du är missnöjd?
Jag fick information om att priset jag betalar är exakt vad det kostar i färgbutiken där han handlar, dvs färgbutikens ordinarie priser.
Sedan så får han ju förstås rabatt på allt han köper och den mellanskillnaden behåller ju han, inga konstigheter med det.

Saken är ju den att jag inte har en aning om materialpriset stämmer, för min egen skull så vill jag bara se så att allt är okej.
Eftersom jag helt tappat förtroende för honom så kan jag mycket väl tänka mig att han kan blåsa mig.
 
Snickar-Urban skrev:
Du kan kräva att företaget verifierar inköpskostnaden men då måste du ha det inskrivet i avtalet. Hantverkarformuläret -09 innehåller den möjligheten. Vad hade du för avtal?
Vi skrev inget avtal.
 
Nästa fråga:
Får en hantverkare ta betalt för tiden då han sitter i bilen och är påväg till mig?

Tex om hantverkaren åker från sitt kontor kl 8.00 och är framme hos mig kl 8.30, jobbar sedan till 9.30, åker tillbaks till kontoret och anländer kl 10.00.

Summa summarum så har han varit hos mig och jobbat 1h
Är det då okej för honom att ta betalt för 2h + en utkörningsavgift på 150kr?
 
Skulle chefen skicka runt mig på olika jobb ( vilket han gör) och jag inte fick betalt från 7-16, utan bara den tid jag höll i ett verktyg, men inte för restiden mellan jobben, så tror jag att han fick åka själv..
Detsamma gäller väl för en egen företagare, dom har nog inte heller lust att sitta och åka gratis mellan beställare, så någon form av restidsdebitering får man nog räkna med...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.