Havsutsikt skrev:
Men nu är en del här ute och reser.... Det skulle vara i Newenglandstil och det är inte spontade brädor som ger den känslan.
Jag gick på bilden. Så ser iaf mina råspontväggar ut.
 
Sök på forumet så hittar du många trådar om detta och även bilder på hur det ser ut med vitmålad råspont.
 
frhe skrev:
Sök på forumet så hittar du många trådar om detta och även bilder på hur det ser ut med vitmålad råspont.
Hade jag hittat svaren jag sökte så hade jag aldrig postat tråden.

Du hade själv kört med råspont skrev du, finns bilder?
 
  • Gilla
ByggStålis
  • Laddar…
Råspont är för trasigt och sargat, massa kvisthål, vankanter mm. Enligt mig så är den även för smal men det är en smaksak. Skulle inte satt upp råspont själv.
 
Tycker personligen att det funkar utmärkt med råspont. Finns lite bilder på www.jogarsrud.se under 2009 april - juni och vardagsrum II så kan man se hur det ser ut med råspont. Finns mer väggbilder om man kollar runt lite.

Klart att råspont inte är det bästa virket men om man är selektiv på byggvaruhuset så kan man ju plocka ut de som är bäst. Skall man måla vitt så döljs ju en del av skavankerna.
 
FarsanSeger skrev:
Tycker personligen att det funkar utmärkt med råspont. Finns lite bilder på www.jogarsrud.se under 2009 april - juni och vardagsrum II så kan man se hur det ser ut med råspont. Finns mer väggbilder om man kollar runt lite.

Klart att råspont inte är det bästa virket men om man är selektiv på byggvaruhuset så kan man ju plocka ut de som är bäst. Skall man måla vitt så döljs ju en del av skavankerna.

Hej!
Din vägg blev ju helt klart snygg!
Det är råspont har jag förstått, men hur fick du till skarvarna så pass synliga?

Vilket fabrikat körde du på?
 
Tack, vi är faktiskt nöjda själva, det blev exakt så som vi tänkt oss.

Beställde hem en väldig massa råspont, 95x22, från min virkesleverantör. Skulle ha råspont till yttertaket och till innerväggarna. Räknade ut hur många som skulle behövas, plockade ut och la undan till innerväggarna.

Såg till att inte slå ihop brädorna helt utan lämnade ca en millimeter, sen när det torkat upp ordentligt så torkar det isär lite till. Har stående reglar bakom som jag skråspikade i.
 
FarsanSeger skrev:
Tack, vi är faktiskt nöjda själva, det blev exakt så som vi tänkt oss.

Beställde hem en väldig massa råspont, 95x22, från min virkesleverantör. Skulle ha råspont till yttertaket och till innerväggarna. Räknade ut hur många som skulle behövas, plockade ut och la undan till innerväggarna.

Såg till att inte slå ihop brädorna helt utan lämnade ca en millimeter, sen när det torkat upp ordentligt så torkar det isär lite till. Har stående reglar bakom som jag skråspikade i.
Härligt!
Det blir nog råspont för vår del med.
Men jag ska nog se till att sandpappra ner det lite först så att man inte riskera skador :cool:

Hur gjorde ni med målningen? Målade innan ni spikade upp brädorna?
Målade ni hela brädonrna, dvs i gluggarna också?
 
Vi gick över med två lager kvistlack på varje kvist, använde pensel
Sen två lager vanlig väggfärg använde då roller. Inget märkvärdigare än så.
För vår del så slipade vi inget utan målade direkt på den sågade ytan. Målarfärgen slätar ut ytan lite.
 
Uppdatering:
Har nu varit och inhandlat råspont (17x95mm) så de är klara för uppsättningen.

Frågan är bara hur man bäst fäster dessa i en lättbetong-vägg utan att använda reglar (vill inte att det bygger ut ngt mer nämligen)?
 
Det här vill jag se bilder på när du är klar! Funderar själv på att klä om ett par väggar till våren!
 
Förlåt om man låter lite neggo, men jag tycker det känns rätt fånigt med dessa fejkväggar av spont. Det är precis som när man fodrade väggarna i gillestugan med folierad panel på 70-talet. Discokula, speglar bakom baren och panel hade vi i vårt gamla föräldrahem. Ett hus från 20-talet, som när man rev fejkväggen/panelen, naturligtvis uppvisade äkta 15 cm massiva plankväggar fodrade med liggande spont...
När man vill uppnå en rå, avklädd känsla görs det bäst om det verkligen är så att man plockat ner gipsskivan och det är trä/tegel etc under denna, man "avslöjar" husets konstruktion som en effekt.
Att däremot låtsas detta genom att spika upp spont/foliepanel eller pizzeria-fejktegel ovanpå den färdiga gips-/lättbetongväggen, det är i klass med att limma fast frigolit-takbjälkar i taket, om nån frågar mig.

/A
 
Uppdatering
Jag slopade att regla bakom och köpte istället plugg och skruv som jag satte, rätt smidigt ändå.

Eftersom att väggen var ganska lång så fick jag såga av råsponten så att det blir en skarv på varje bräda, dessa är svåra att få exakt jämna så det blir ofta glipor som inte är jättesnygga.
Hur snyggar man enklast upp det hela tror ni?
 
Latexfog, eller poulärt kallat målarfog som du styker ut med blött finger ovanpå skarven. Lägg inte på för mycket då ser det kladdigt ut. Sedan måste du stryka på lite färg ovanpå, annars blir fogarna skitiga efter ett tag.
 
Havsutsikt skrev:
Latexfog, eller poulärt kallat målarfog som du styker ut med blött finger ovanpå skarven. Lägg inte på för mycket då ser det kladdigt ut. Sedan måste du stryka på lite färg ovanpå, annars blir fogarna skitiga efter ett tag.
Okej, spackel-liknande då eller?

Stryka på lite färg säger du.
Ska man inte göra som så att man täpper igen springorna med latexfog och sen målar hela väggen vit? Allt i samma veva så att säga?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.