Mer kvadratmeter.

Du tar mer energi som är gratis, under kortare tid, och får effekten du är ute efter.
 
Hightower skrev:
Är det olika tryck på olika platser i röret som gör att vattnet i normal drift återgår till vätskeform, annars förstår jag inte varför vattnet kondenseras överhuvudtaget mot bulben som ju oftast kommer ha en temperatur långt över 20 grader.
Hmm, nu är det nog försent för min hjärna, det här får jag sova på...:eek:
I ett slutet rör är trycket exakt detsamma överallt (förutsatt att det inte finns ventiler eller liknande)

Att vatten går från vätska till gasform beror endast på temperatuen.
Vid 1 bar (atmosfärtryck) övergår vatten till vattenånga vid 100grader.

Om du tar en behållare med vatten och suger ut luften så du får totalt vaccum så kokar vattnet redan vid ca 20grader.
Om du har 0,5 bar (halvvägs till vaccum) så kokar det vid 80 grader.
Lägger du istället på 1bar (2bars tryck) så kokar vatten inte förrens vid 120 grader.
(kan du trycksätta kokkärlet till 100bar så kokar vattnet inte förrens det blir 500grader)


Du kan alltså ha 150grader varm ånga som åker uppåt och kyls av vid bulben, denna ånga kyls av och blir vätskeform. Vätsken kan vara både 50grader och 120grader...
Vätska är tyngre än gas och rinner då ner i röret där den åter hettas upp till gasform.

Om och om och om och om igen...



DVS Har du totalt vaccum i dina solpanelsrör så fungerar processen från ca 20 graders värme.
Hade panelerna inte haft vaccum så hade dom inte funkat förrens dom varit 100 grader invändigt.
 
Jonas_Olofsson skrev:
DVS Har du totalt vaccum i dina solpanelsrör så fungerar processen från ca 20 graders värme.
Hade panelerna inte haft vaccum så hade dom inte funkat förrens dom varit 100 grader invändigt.
Men här är det något jag inte förstår, om vi har totalt vaccum i röret, så skulle solen bara behöva höja temperaturen till 20 grader för att starta heatpipen, och när gasen kyls ner av bulben till under 20 grader skulle vätskan övergå till flytande form och processen skulle funka. Men om bulben håller en högre temperatur än 20 grader kommer vätskan aldrig återgå till vätskeform och då fungerar inte heatpipen.
Är det så att det snarare är 80 graders kokpunkt (d.v.s. inte fullt vaccum?)

Med det resonemanget så skall man aldrig hålla högre returtemp än övergångstempen på sista röret i kedjan för då sjunker effektiviteten med en faktor 80. Vilket också talar för att man skall testa varje rör för dig och sätta dem i ordning.

Angående att öka ytan, det är ju inte samma sak att öka ytan, varje rör har ju samma fördröjning innan start och det spelar ingen roll om du har 1 rör eller 120 rör en halvdisig dag. Dock skulle man eventuellt med 120 rör ha sådan spridning på rören att några börjar leverera tidigt och höja temperaturen på bulben och därigenom värma upp kärnan på de övriga...
 
Hightower skrev:
Men här är det något jag inte förstår, om vi har totalt vaccum i röret, så skulle solen bara behöva höja temperaturen till 20 grader för att starta heatpipen, och när gasen kyls ner av bulben till under 20 grader skulle vätskan övergå till flytande form och processen skulle funka. Men om bulben håller en högre temperatur än 20 grader kommer vätskan aldrig återgå till vätskeform och då fungerar inte heatpipen.
Är det så att det snarare är 80 graders kokpunkt (d.v.s. inte fullt vaccum?)
Intressant fundering.
När värmebäraren kokar så ökar oxå trycket i röret, ökat tryck betyder ökad kokpunkt.
Det bör vara så att beroende på temp i röret så är det oxå olika mängd vätska som befinner sig i vätskeform.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.