Vi planerar en ca 1000 liters acktank till vårat nybygge. Tanken kommer att värmas av solfångare och en vattenmantlad vedkamin en elpatron monteras som back-up! Ytan på utrymmet där tanken ska stå skulle utnyttjas bäst av en tank med kvadratiskt tvärsnitt, en rund tar mycket mer plats. Men finns det nackdelar med icke-runda tankar, framför allt hur är det med skiktningen? En annan fråga är vad som ger bäst skiktning en hög eller inte så hög tank, med en tank med kvadratiskt tvärsnit kan man tex välja 2200x675x675 eller 1800x745x745 båda blir ca 1000 liter.
Stenper
 
Kvadrataiska har lika bra skiktning. vad de inte har är lika bra:
* Tyckhållfasthet (kvadratisk behöver tjockare material eller stag för att hålla tillbaka 1 Ton vatten än en rund)
* Värmeförluster (Den runda formen minimerar ytan i förhållande till volymen så man får mindre värmeförluster än med kvadratisk)

F.ö. ju högre tank, ju bättre förutsättningar för att få bra skiktning.
 
Funderade på att göra acc-tank av en gammal oljetank.
Efter lite efterforskning hittade jag att en tank med 90° hörn har mycket sämre hållfasthet.
Fyller du en sådan tank så är det inga problem, men varje meter vattenpelare över tanken ökade trycket kopiöst mycket, hittar det inte nu men har för mig jag skulle få 5 tons tryck / m² i detta huset.
Det finns en anledning till att alla acc-tankar är runda, hållbarheten!
 
Eftersom jag har erfarenheter av rektangulära tankar, tänkte jag här ge de förutsättningar som gäller.
Rektangulära tankar måste göras så kallade trycklösa, så de inte har något tryck över sin egen höjd. (Gamla oljetankar klarar ju sin egen höjd).
I ett närbeläget ålderdomshem används fortfarande en 5 m3 oljetank som ackumulator och det fungerar utmärkt.
För att få tanken trycklös, monterar man in en kamflänsslinga (som innehåller stigarvattnet) som har den längd som erfordras för att få ut tillräcklig kapacitet vid t ex 50 grader. För tappvarmvattnet sätts ytterligare en slinga in. I överdelen av tanken låter man ett luftutrymme finnas för vattnets expansion.
Jag har konstruerat en panna som är byggd på denna princip (VedoMatic) och den tillverkas vad jag vet fortfarande i Fellingsbro.
//Bosse
 
Bosse_A skrev:
För att få tanken trycklös, monterar man in en kamflänsslinga (som innehåller stigarvattnet) som har den längd som erfordras för att få ut tillräcklig kapacitet vid t ex 50 grader. För tappvarmvattnet sätts ytterligare en slinga in.
Håller med i allt förutom att montera in kamflänsslingor.

Plattvärmeväxlare ger både betydligt bättre skiktning i tanken samt placeras utanför tanken vilket är hyggligt mycket bättre ur underhållssynpunkt.
 
stedevil skrev:
Plattvärmeväxlare ger både betydligt bättre skiktning i tanken
Det har med hur man placerar slingan i tanken. I mitt fall har jag t ex en yttre värmeväxlare, till solfångarna, i form av en kamflänsslinga i ett rör som tar kallt vatten i botten av tanken och som sedan matar in det varma vattnet i toppen av tanken.
Den s k solslingan i en tank är exempel på en felaktigt placerat kamflänsrör.
En plattvärmeväxlare kan givetvis också användas, men då måste man väl förutom husets cirkulationspump även ha en särskild pump på primärsidan som måste styras och strypas så att skiktningen i tanken bibehålls.
//Bosse
 
Bosse_A skrev:
I mitt fall har jag t ex en yttre värmeväxlare, till solfångarna, i form av en kamflänsslinga i ett rör som tar kallt vatten i botten av tanken och som sedan matar in det varma vattnet i toppen av tanken.
Det är också en möjlighet, men det är både dyrare och tar större plats.

En plattvärmeväxlare kan givetvis också användas, men då måste man väl förutom husets cirkulationspump även ha en särskild pump på primärsidan som måste styras och strypas så att skiktningen i tanken bibehålls.
Om du inte har pump/styrning/strypning på ditt kamflänsrör, hur får du då ut rätt temp till acktanken i rätt hastighet? Självcirk? Fungerar det bra? Intressant lösning i så fall. Hinner den med och kyla/värma i rätt hastighet?

Om det fungerar, skulle inte en PVVX fungera på samma sätt med självcirk?
Edit: För att svara på min egen fråga efter lite funderande, nej, ett långt rör med samma höjd som acktanken den jobbar mot kan i teorin få samma skicktning som tanken. PVVXen sitter på en viss höjd.
 
Redigerat:
stedevil skrev:
skulle inte en PVVX fungera på samma sätt med självcirk?
Nej! Pga den höga inre resistansen fungerar inte en plattvärmeväxlare utan pump.
//Bosse
 
Bosse_A skrev:
En plattvärmeväxlare kan givetvis också användas, men då måste man väl förutom husets cirkulationspump även ha en särskild pump på primärsidan som måste styras och strypas så att skiktningen i tanken bibehålls.
//Bosse
Detta är en av nackdelarna med att använda solladdare, man måste ha en extra pump, och om man dessutom använder sig av tappvattenautomat måste man ha en till.

Använder man slingor behöver man 1st pump + cirkulationspumpen i huset och om man använder solladdare och TVA behöver man 3st pumpar + cirkulationspumpen!

Dock så överväger fördelarna nackdelarna genom att man får bättre skiktning i tanken och därmed en effektivare anläggning. Dessutom brukar pumparna fungera länge.


Mvh
 
Bosse_A skrev:
Nej! Pga den höga inre resistansen fungerar inte en plattvärmeväxlare utan pump.
//Bosse
Det beror ju på storleken på PVVXen (på skroten kan man hitta STORA industri PVVXer på flera hundra kilo :D).

När jag funderar vidare på rör + kamfläns, så kommer jag på att man väl helst ska ha den placerad så lågt som möjligt jämfört med acken. Annars minskar ju växlingseffektiviteten ganska markant när tanken blir varmare, och är nära 0 då tanken är fulladdad. Hur löser du det? Tank på bottenplan och "rör-kam" i källaren?
 
stedevil skrev:
När jag funderar vidare på rör + kamfläns, så kommer jag på att man väl helst ska ha den placerad så lågt som möjligt jämfört med acken. Annars minskar ju växlingseffektiviteten ganska markant när tanken blir varmare, och är nära 0 då tanken är fullladdad.
Den yttre slingan ligger i ett rör som är nästan lika långt som tanken är hög. Röret är kopplat till tanken uppe och nere. Där uppe har jag en vanlig kran så jag kan strypa flödet i röret så att det blir någorlunda varmt vatten som fyller tanken uppifrån. Tanken är på 2.5 m3 och den kan bli uppåt 70 grader om det är en solig vecka. Jag har med hjälp av en flödesmätare och in och uttemperaturerna till solfångaren, uppmätt en effekt på 5 kW mitt på sommaren och mitt på dagen.
//Bosse
 
Bosse_A skrev:
Där uppe har jag en vanlig kran så jag kan strypa flödet i röret så att det blir någorlunda varmt vatten som fyller tanken uppifrån.
Men strypa flödet kan väl inte behövas? Om du har 70C i tanktoppen så kan ju inte kallare vatten än 70C självcirkulera från rör-flänsen till tanken. Så den kommer ju bara fylla på om rör-flänsens toppvatten är varmare än tanken (och tanken är väl alltid 60+ i toppen så man har varmvatten).

Tanken är på 2.5 m3 och den kan bli uppåt 70 grader om det är en solig vecka.
Genomvarm 70C? Men vad händer då om du har regn 2 dagar, tappar 20% i tankbotten till 10C, och sen har sol igen en dag? Klarar rör-flänsen att kyla solpanelsvattnet på ett vettigt sätt om 80% av dess längd är 70C och bara sista 20% på 10C?

Jag funderar mest på hur bra det funkar i praktiken och/eller om man ska försöka placera röret lägre än tanken om man har möjlighet för att optimera kylningen när man har mycket värme lagrat i acktanken.
 
stedevil skrev:
Men strypa flödet kan väl inte behövas? Genomvarm 70C?
Vi har haft solfångare i 30 år. Först Sununit 1. Sedan Sununit 2 och sedan ett antal år 60 st Masdon vacuumrör. Laddningen med den stående värmeväxlaren har fungerat bra för alla typerna. Den övre kranen står nu helt öppen, men jag satte dit den för att kunna strypa flödet för att få högre temperatur. Tanken blir kanske 70 grader uppe och 60 nere, men det har ju med att göra hur mycket varmvatten vi använder och den nedre slingan i tanken förvärmer ju tappvarmvattnet.
Om jag eldar under tidig höst kommer tanken upp i 95 grader upptill och fortfarande 30 grader nedtill. Om solen då börjar lysa så inträffar det att det börjar utjämna skiktningen i tanken så att den vid dagens slut är kanske 80 uppe och 50 nedtill. Eftersom tappvarmvattnet förvärms i den s k solslingan i tanken så spelar det mindre roll och solenergin har kommit tanken tillgodo.
Med de vanliga platta solfångarna så smälte snö och rimfrost bort så fort solen lyste, men med vacuumrören så ligger snö och rimfrost kvar tills temperaturen är över 0 grader.
//Bosse
 
Tack för alla initierade inlägg, många bra tips! Vad det gäller ack-tank kommer jag att satsa på en kvadratisk och ställa den i ett hörn av apparatrummet. Då har jag ju ändå två sidor av tanken kvar att koppla på och kan på de två hörnsidorna isolera tanken ihop med innerväggen! För vårt nybygge tänker vi oss ett system med 60 st heatpiperör (anses Sfinx fortfarande prisvärda) och en vattenmantlad vedkamin (Tavo aqua) samt 5 kW elpatron som back-up. Värmen fördelar vi med golvvärme i badrummet, handduksvärmare i våtutrymmena och en FTX med 2,8 kW vattenbatteri. Tappvarmvatten har vi tänkt oss från plattvärmevxl. Eftersom jag vill ha ut max från solpanelerna är ju skiktningen A och O. Men om jag då kör variant solladdare så får jag det till 5 pumpar som behövs, man kan fundera hur mycket energi som går till dom? Vet att jag har läst om någon tappvattenautomat där cirkulationen drevs av strömningsenergin i kallvattnet, kanske nån magnetpump, nån som vet något mer? Vore det ide att köra kallvattnet före värmevxl gemon en slinga i botten av tanken och på det sättet kyla botten på tanken och förvärma varmvattnet? En fråga till, har inte sett någon 1000 liters kvadratisk tank så det blir väl till att beställa en, är det Huskvarna tanksvets som gäller då?
Stenper
 
Stenper skrev:
(anses Sfinx fortfarande prisvärda)
De har ca 10% vinterrea just nu, så det skulle jag tro. Men vill inte hävda att jag har stor koll på jämförpriser på solanläggningar.

Men om jag då kör variant solladdare så får jag det till 5 pumpar som behövs, man kan fundera hur mycket energi som går till dom?
Laddpaket, sol(x2) & TVA går ju bara när de används, men nya pumpar tar inte så mycket, tex 40W. Står vanligen på dem hur mycket de tar. 10-20år gamla pumpar kan ta flera hundra % mer.

Vet att jag har läst om någon tappvattenautomat där cirkulationen drevs av strömningsenergin i kallvattnet, kanske nån magnetpump, nån som vet något mer?
Har också läst om det där, men inte lyckats hitta någon ny info. Ett projekt som aldrig fick luft under vingarna? Sen vad jag hört så ligger tex Tyskarna långt före oss Svenskar vad gäller solteknik, så det finns kanske nått bra fungerande system på den marknaden?

Vore det ide att köra kallvattnet före värmevxl gemon en slinga i botten av tanken och på det sättet kyla botten på tanken och förvärma varmvattnet?
Nja, returen från PVVXen går ju redan till botten och kyler den ytterst effektivt. Det ska i så fall vara vinterhalvåret om du har en returtemp på 25-30 grader från värmesystemet. Men tveksamt hur effektivt det blir.

En fråga till, har inte sett någon 1000 liters kvadratisk tank så det blir väl till att beställa en, är det Huskvarna tanksvets som gäller då?
Stenper
Har sett en del gamla 1m2 kvadratiska oljetankar för typ 500kr på blocket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.